tirsdag, oktober 22, 2019

Rettigheder ifht. defekt skærm

Daily Rush Debat Off-topic Rettigheder ifht. defekt skærm

  • Dette indlæg indeholder 34 kommentarer, har 13 deltagere og blev senest opdateret af  MiNo for 2 måneder siden.
  • Forfatter
    Emne
  • #0

    astroturf
    Bruger
    512 indlæg
    Offline

    Hej alle.

    Jeg har en ASUS PG278Q skærm, og jeg har fået den ombyttet ved ASUS 5 gange efterhånden pga tordenfluer og døde pixels. Og nu er den gal igen.

    Mit spørgsmål går på om jeg efterhånden ikke er i min gode ret til at lade købet gå tilbage, selvom det efterhånden er 4 år siden jeg købte den originale skærm, har ingen af dem jeg har fået som ombytter blevet ret meget mere end et år gamle. Udfordringen ligger vel nok i at den i sin tid blev købt hos Proshop, men at RMAerne er foregået gennem ASUS.

    Er der noget jeg kan gøre, jeg er ved at være ret træt af at skulle bytte skærm hele tiden.

    Pft.

    Edit: Stavefejl

    • Dette indlæg blev ændret for 2 måneder, 1 uge siden af  astroturf.
Viser 15 kommentarer - 16 til 30 (af 34 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #16

    Nass
    Bruger
    1.818 indlæg
    Offline

    #15 Kun et kæmpe plus hvis Asus gider give ham penge tilbage for skærmen, det er et forsøg værd!

    Hell, it's about time

    #17

    HQX
    Bruger
    1.140 indlæg
    Offline

    Han kunne vel også, som Sturm, prøve at få en ny og bedre model? En som måske er mindre “injury prone” end den han har nu?

    #18

    MiNo
    Bruger
    2.266 indlæg
    Offline

    #12 Jeg er ikke sikker på hvad du mener, men der er i hvert fald 2 nye/friske års reklamationsret på et ombyttet produkt i Danmark.

    Bevis:

    https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/forbrugerleksikon/reklamationsret/#Subtitle3

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #19

    mengsk
    Bruger
    1.043 indlæg
    Offline

    Ombyttede min asuspg278qr to gange hos Elgiganten får jeg valgte at få pengene igen. Det tog endda måneder any way, jeg vil bare sige den produkt serie har måske sine fejl.

    Fik selv en ned en død pixel stribe vertikalt, og den ombyttede havde helt fucked farver.

    - Spil Vanilla, lev drømmen.

    #20

    Sven_Bent
    Bruger
    25.425 indlæg
    Offline

    #18
    Du missed total pointet
    Der er ikke to aars ny reklemationsret eftersom op ikke har brugt sin reklamationsret
    Komplet er ikke ansvarlige overfor en byttehandel op har udfoert med et andet firma (uden godkendels fra komplet).

    saa nej det et totalt irrelevant hvad der staar i loven eftersom op ikke har fulgt sden lovmaessigt vej for at opretholde sin rettigheder

    derudover talte jeg tydeligt om garantie og ikke reklemationsret.
    Lad vaer at blande disse ting sammen.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder, 1 uge siden af  Sven_Bent.
    #21

    Nass
    Bruger
    1.818 indlæg
    Offline

    #18 Pointen er jo, at reklamationsretten kun fornys, hvis man faktisk har reklameret. Og det har han ikke. Reklamation kan kun ske over for sælgeren. Det er aldrig sket .

    Derfor er der ingen reklamationsret længere.

    Købelovens § 83:
    “§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.”

    Derfor bliver man nødt til at se, om kan bruge producentens garanti, fordi det er dén der er fornyet.

    Hell, it's about time

    #22

    MiNo
    Bruger
    2.266 indlæg
    Offline

    #20 #21 – i har muligvis ret … omend jeg synes at mange forhandlere oplyser at man bare skal tage direkte kontakt til producenten i de tilfælde producenten selv håndtere RMA. Det var jeg selv ude for med en ASUS skærm.

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #23

    Fisker
    Bruger
    11.884 indlæg
    Offline

    #22 De har ikke muligvis ret, de har helt og aldeles ret. Jeg har heller ikke set sælgere opføre dig som du skriver, mest har jeg set til at de gerne forsøger at snige sig udenom fx at det er forbrugeren der som udgangspunkt vælger hvordan en fejl skal afhjælpes.

    Havde en skønhedsfejl på min Nintendo Switch og Coolshop stod fast på at de ikke vil afhjælpe fejlen men at at jeg bare kunne sende den tilbage og få en ny model, fejlen var banal (en kickstand plastik dims til nok under <5 kr) og jeg gad ikke starte forfra i mine spil blot for at få fikset det.

    Jeg endte med ikke at tage kampen op, selvom jeg sandsynligvis juridisk havde ret, og ventede stille og roligt på at Nintendo’s danske distributør (Bergsala) fik stumpen på lager, og så fik jeg dem til at udskifte den gratis.

    #24

    Nass
    Bruger
    1.818 indlæg
    Offline

    #22 Selvfølgelig har vi ret.

    Når sælger siger “du skal bare ringe til producenten” skal man som forbruger svare “NEJ, det er DIG der har solgt den”

    DET er lærestregen, som jeg skrev tidligere.

    Hell, it's about time

    #25

    Sven_Bent
    Bruger
    25.425 indlæg
    Offline

    #22
    hvis forhandleren oplyser dette saa er det en andne sag i det du har reklamere til forhandlener.
    men faa det altid paa skrift. mundtlig beviser er saa svaeret at foere i en sag
    Hvis du ikke kan faa det paa skrift saa bed dem om at de skal haandter dette da Det er dem du har koebt det hos.

    reklamationsret er udelukkende mellem saelger og koeber. Det er ikke et maaske det er saaledes loven er skrevet.

    du kan helelr ikek gaa til asus og kraver 2 arrs reklematisonret af dem hvis de kun giver 1 aars garanti. det er ikke saelger og derfor ikke lov forpligtet

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #26

    knaseren
    Bruger
    6.679 indlæg
    Offline

    havde selv en pg278 som jeg fik skiftet 11 gange. asus er bare lort. til gengæld vil jeg rose asus’ rma ombytningsprocess. de sender ny skærm til dig med fragtmand og henter den ødelagte samtidig. desværre er den ‘nye’ leverede skærm en refurbished skærm med stor chance for enorme fejl. massive bleeding. forkert skruet sammen. usb-hub der ikke virker osv osv.

    i7-6700k - asus z170 pro gaming - 16gb corsair dominator platinum 3000mhz - asus strix 1080ti - Predator Z321QU - 500gb 950 pro - 500gb 850 EVO - 1TB 860 EVO - Fractal define XL

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder siden af  knaseren.
    #27

    ice_boy
    Moderator
    13.611 indlæg
    Offline

    #26 11 gange alligevel, lyder crazy!

    #28

    Tarzan
    Bruger
    1.939 indlæg
    Offline

    11 gange #26? Det lyder ikke særlig troværdigt. Jeg har selv en, 2 bekendte har også hver en, og ingen af de 3 har fejlet noget, bortset fra min egen, der ikke kan vågne fra standby. Ej heller har jeg hørt fra andre steder, at det skulle være så galt fat, som denne tråd _tilsyneladende_ viser. Selvfølgelig er der også fejl på nogle af disse skærme, som på alle andre skærme, men ikke i det omfang som beskrives her, tror jeg.

    Der er 24 timer i et døgn, der er 24 bajere i en ramme ... det KAN ikke være et tilfælde!!

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder siden af  Tarzan.
    #29

    knekker
    Bruger
    1.575 indlæg
    Offline

    #28 lyder som om at Asus blev ved med at sende ham defekte retunerede skærme som andre folk heller ikke var tilfreds med i håb om at han ville acceptere de skavanker de kom med.
    Hvis det er tilfældet, så kan 11 retuneringer sagtens lade sig gøre.
    Efter anden fejlet forsøg ville jeg nok personligt ha’ insisteret på at de sendte en helt ny uåbnet skærm.

    #30

    astroturf
    Bruger
    512 indlæg
    Offline

    Nå, tid til en opdatering.

    Efter at have talt med ASUS support, blev vi enige om at jeg skulle kontakte Proshop med henblik på at blive krediteret skærmen.

    Jeg hev fat i Proshop, som sagde jeg skulle have dukomentation fra ASUS ang. mine tidligere RMA’er. Det får jeg så tilsendt på mail, og jeg opretter en RMA hos Proshop og mailer separat til deres support afdeling alle info jeg har fra ASUS, og henviser til den RMA jeg lige har oprettet hos Proshop.

    Jeg ringer så derind for at forklare sagen, jeg jeg aftaler at kører derud i dag onsdag. Jeg afleverer skærmen og bliver krediteret hele beløbet. Det er selvfølgelig fordi jeg har dokumentationen i orden, at det går så nemt.

    Men jeg må samtidig give Proshop ros, for de har overhovedet ikke prøvet at sætte sig imod. Men det er jo selvfølgelig også fordi jeg i forvejen havde talt med ASUS om at de ville kreditere skærmen, så snart de hørte fra Proshop.

    Så jeg tog hjem fra Proshop med en ny skærm, som jeg så håber på ikke har samme fejl, men hvis det er tilfældet, kender jeg proceduren. 😁

Viser 15 kommentarer - 16 til 30 (af 34 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.