fredag, august 23, 2019

Rettigheder ifht. defekt skærm

Daily Rush Debat Off-topic Rettigheder ifht. defekt skærm

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    astroturf
    Bruger
    512 indlæg
    Offline

    Hej alle.

    Jeg har en ASUS PG278Q skærm, og jeg har fået den ombyttet ved ASUS 5 gange efterhånden pga tordenfluer og døde pixels. Og nu er den gal igen.

    Mit spørgsmål går på om jeg efterhånden ikke er i min gode ret til at lade købet gå tilbage, selvom det efterhånden er 4 år siden jeg købte den originale skærm, har ingen af dem jeg har fået som ombytter blevet ret meget mere end et år gamle. Udfordringen ligger vel nok i at den i sin tid blev købt hos Proshop, men at RMAerne er foregået gennem ASUS.

    Er der noget jeg kan gøre, jeg er ved at være ret træt af at skulle bytte skærm hele tiden.

    Pft.

    Edit: Stavefejl

    • Dette indlæg blev ændret for 1 uge, 3 dage siden af  astroturf.
Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    MiNo
    Bruger
    2.239 indlæg
    Offline

    Jeg mener du har en god sag. Dels starter garantien forfra ved hver udskiftning, dels er det lige meget at Asus har skiftet den hvis proshop har sagt ok for dette og endeligt har du nu givet butikken en hel del chancer for at fikse problemet.

    Netop pga de mange udskiftninger så har butikken samtidig erkendt af problemet er alvorligt så den del er også ok.

    Største udfordring vil nok være en stædig medarbejder eller en der ikke kender reglerne.

    PS: trist HW historie.

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #2

    astroturf
    Bruger
    512 indlæg
    Offline

    Jeg fik vist ikke tydeligt nok forklaret at Proshop faktisk på intet tidspunkt har været involveret i sagerne.

    Men er godt klar over at garantien starter forfra ved ombytning.

    Det er derfor jeg er i tvivl om hvor jeg står.

    #3

    SturmW-Ghost
    Bruger
    12.025 indlæg
    Offline

    #2
    Du kan vel hæve handlen, jf. købeloven

    Se også EU’s forbrugerdirektiv. Det er ikke en species vare, så der er ikke skærpet krav.

    Jeg er enig med #1 i, at din situation burde kunne bære sådan et resultat hvis der er tale om 2-3 forskellige skærme. Jeg ville dog gøre mit krav gældende overfor ASUS, jf. reglerne om direkte krav.

    Jeg har kun haft gode oplevelser med ASUS kundeservice.

    "In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

    #4

    astroturf
    Bruger
    512 indlæg
    Offline

    Tak #3 Jeg vil nævne det for ASUS. Så må vi se hvad de siger.

    #5

    astroturf
    Bruger
    512 indlæg
    Offline

    Så, nu har jeg talt med ASUS og de sender alt information de har ang fejl og ombytninger. Så er det vel “bare” at vedhæfte disse på en RMA til Proshop og kræve at handlen går tilbage?

    #6

    NoFaith
    Bruger
    3.884 indlæg
    Offline

    Ja jeg tænker også det må være proshop som skal bære selve “pengene tilbage” delen da det er der du har købt den, og dit bevis for ombytning hos Asus burde være tilstrækkelig til at forsvare et sådan krav.

    Husk at skriv en opfølgning på hvordan det ender.

    Its Funny Because Its True...

    #7

    Fisker
    Bruger
    11.836 indlæg
    Offline

    #5 Kravet må du vil stille overfor Asus? Din reklamationsret er jo udløbet hos proshop, og siden du ikke har gjort ret på din reklamation så har de vel intet med det at gøre længere.

    #8

    NoFaith
    Bruger
    3.884 indlæg
    Offline

    #7 Det er vel ikke Asus da det ikke er dem som har fået pengene for handlen?

    Asus dækker selv reklamation, men skal man have pengene “tilbage” så skal de vel betales “tilbage” af dem man har givet pengene til, du kan jo købe den samme skærm 10 forskellige steder til 10 forskellige priser, så hvis jeg nu har købt den ved en forretning der har valgt at sælge den med 40% avance f.eks. skal asus så dække deres avance på produktet overfor dig som forbruger?

    Det tror jeg ikke de vil da.

    Its Funny Because Its True...

    #9

    Tarzan
    Bruger
    1.909 indlæg
    Offline

    Du har nu også været ganske uheldig. jeg har en skærm magen til, og det er stadig den samme som jeg købte maj måned 2015. Eneste problem jeg har med den er, at den ikke kan vågne fra stand by. Så der skal slukkes helt på væggen hver gang. Ellers har den virket perfekt.

    Som andre er inde på, så må du meget gerne melde tilbage hvordan det er gået mht Proshop.

    Der er 24 timer i et døgn, der er 24 bajere i en ramme ... det KAN ikke være et tilfælde!!

    #10

    MiNo
    Bruger
    2.239 indlæg
    Offline

    Helt sikkert skal pengene retur fra Proshop – og her *kan* det blive et issue efter så lang tid hvis de aldrig har hørt noget om problemet. Igen, mest ved uprofessionel personale – for Proshop skal jo naturligvis have penge igen fra Asus som de har købt fra (el. en distributør).

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #11

    Fisker
    Bruger
    11.836 indlæg
    Offline

    #8 Nej det er det nok ikke, men som sagt reklamationsretten er mellem sælger og køber, og eftersom produktet aldrig er reklameret før så kan jeg ikke se hvorfor Proshop skal blandes ind i det nu.

    #12

    Sven_Bent
    Bruger
    25.380 indlæg
    Offline

    Aftersom du ikke laengere har en skaerm fra proshop saa har du ikke som udgang spunkt reklamatiosnet fra proshop

    garanti er ikke noget der start forfra ved nye produkter. der er ingen lovgivning omkring hvordan garanti er. blot at det skal stille dig bedre end reklamationsrettens.

    #11
    korrekt

    #8asus daekker garantie de kan vare nok saa ligeglade med reklamatisonret eftersom de intet har med reklamationretten at gore

    saelger til koeber = reklamationsret og ingen andre steder

    Eftersom proshop ikke har sagt godt for ombytninge som koeber har henvend sig til 3.part for har proshop ikke flere forpligtelser .
    reklamationsret er udloebet samt at det ikke er det leverde produkt fra proshop.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #13

    Sven_Bent
    Bruger
    25.380 indlæg
    Offline

    #10
    Proshop har intat ansvar laenger
    Op har selv rodet med en 3 part uden insigt fra proshop. der er intet lovlig ansvar mere da op har byttet sin skaerm til et produkt som ikke er levere af proshp

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #14

    Nass
    Bruger
    1.761 indlæg
    Offline

    Jeg tror personligt ikke, at der er så meget du kan gøre.
    Jeg er (respectfully) uenig med #3.

    Din reklamationsfrist er udløbet over for ProShop, hvis du aldrig har fortalt dem, at der var problemer med skærmen.
    Derfor er ProShop ikke forpligtet over for dig længere.

    Producenten kan ikke give dig pengene tilbage fordi han aldrig har solgt dig skærmen. Til gengæld kan du måske få den ombyttet hos Asus hvis garantien stadig holder hos dem.

    Lektien: gå altid til sælger. Gå aldrig direkte til producenten.

    Source: jeg er jurist (men det er #3 jo også)

    Hell, it's about time

    #15

    SturmW-Ghost
    Bruger
    12.025 indlæg
    Offline

    #14
    Proshop er helt ude af billedet. Det tror jeg alle ved, eller burde vide. Også derfor jeg retter opmærksomheden mod Asus.

    Jeg har selv haft en sag med ASUS vedrørende et grafikkort, hvor fejlen blev udbedret to gange, og da det skete en tredje gang hævede jeg handlen hos Asus, og fik tilbudt at få pengene tilbage mod fremvisning af kvittering fra forhandler, eller et nyere og større grafikkort til en tilsvarende nedsat pris. Jeg valgte pengene, og de stod på min konto dagen efter de havde modtaget grafikkortet retur.
    Da det tilsyneladende kan lade sig gøre, så har jeg foreslået det i den konkrete sag. Om de er forpligtet er en anden diskussion. Det er #0‘s standpunktsrisiko, hvis han ønsker at gøre ophævelse af handlen gældende, i stedet for ombytning til ny skærm – men lyder som om han har givet op vedrørende den konkrete skærm.

    Som sagt har jeg meget gode erfaringer med ASUS kundeservice, hvorfor jeg primært bruger ASUS og MSI komponenter i dag når jeg kan komme til det, da jeg aldrig har haft dårlige reklamations oplevelser hos dem.

    Direkte krav er ofte en fordel i min bog, men det kan godt være besværligt hvis producenten ligger udenfor DK, og særligt hvis udenfor EU – det medgiver jeg gerne. Men har ikke omtalt sidstnævnte, da jeg ikke ser det som et problem i den konkrete sag. Direkte krav kan også være en fordel hvis forhandleren er gået konkurs f.eks., men det skal jo ikke være en forelæsning i fordele og ulemper vedr. reklamationsret.

    "In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.