Reaktioner på Armadillo
Daily Rush › Debat › Off-topic › Reaktioner på Armadillo
- Dette indlæg indeholder 31 kommentarer, har 15 deltagere og blev senest opdateret af
Synonymet for 10 år, 8 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 28/05/2010 kl. 00:31#0
Så fik jeg omsider set filmen og jeg er nysgerrig efter at høre hvad folk synes om den.
Jeg arbejder selv i hæren og har derfor en faglig interesse i at se hvad det hele handler om, men der er nogle ting som jeg godt vil høre almindelige leverpostejsdanskeres mening om. For eksempel:
1: soldaternes generelle opførsel både inde og udenfor lejren. Er de gode proponenter for forsvaret, ja/nej og hvorfor?
2: blev du overrasket over kampenes intensitet?
3: har filmen givet dig et bedre eller ringere indtryk af soldaternes professionalisme?
4: er det i orden at soldaterne nedkæmper talebanerne i grøften, hvorfor/hvorfor ikke?
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 28/05/2010 kl. 00:37 #1
1. Kan jeg ikke rigtig tage stilling til. De opfører sig som unge mænd i krig, det er jo ikke en reklame kampagne…
2. Nej.
3. Det samme som før jeg så den.
4. Ja, de er i krig!
MinecraftListen.dk - Den Danske Minecraft serverliste.
Crafters.dk - It's all about the community..28/05/2010 kl. 00:50 #2Har ikke set den, men
1: Jeg ved de danske soldater opføre sig godt i krig, jeg er ikke et sekund i tvivl om, at soldaterne gør hvad der er nødvendigt, med en respektabel fejlmargen.
2: Det overrasker mig hvis den gør. Der er måske en oplevelse i, rent faktisk at se folk blive slået ihjel for real, men jeg synes selv jeg har en godt forståelse for hvilke mentale og fysiske ting der sker i kamp.
3: Jeg tror ikke jeg bliver overrasket her, jeg er før blevet overrasket over soldaters elendige kommunikation, men deres generelle forståelse for, hvordan god kampførelse skal forgå, den tror jeg på.
4: Ja, det er cool. har set det der er være fra danske soldater
Nu har jeg godt nok kun læst om episoden, men efter den lange diskussion der har været, så kan jeg kun acceptere udspillet..I sidste ende, så er jeg imod vores indblanding i krig, men når det nu engang er vores politik, så kunne jeg ikke være mere tilfreds med vores indsats.
Hent Mumble Kom på Mumble og spil!
28/05/2010 kl. 02:06 #3Tjo, altså jeg synes nu stemningen i byen er fin, og missionerne er også ret fede.
28/05/2010 kl. 07:45 #4#2
Er du helt sikker på dit første svar?De “soldater” jeg kender, er knap så ansvarlige
28/05/2010 kl. 10:06 #5Jeg har haft et par dueller der og nogle tilbud fra et par damer. Nååå filmen?
Ja det er jo tydeligvis en af de første tegnet film der er lavet – lidt grov historie med masser af referencer til sex og andre perversiteter.
4. Det er krig, hvorfor fatter folk det?. Kill or be killed. War is hell, War isnt about who is right, but who is left …
Dingleswitch
28/05/2010 kl. 10:57 #64) for selv krig er der regler, hvis vores soldater bliver såret i kampens hede, forventer vi også at de bliver behandlet ordenligt.
Dog i visse tilfælde af Geneve Konventionen er ret latterlig at man skal give en fjendlig soldat hans våben tilbage hvis man sætter fra fri.
Veteran of the Stoffers Clone Wars
28/05/2010 kl. 11:46 #7Har ikke set filmen, men frafalder Geneve konventionen netop ikke, hvis de fjender man nedkæmper ikke bærer uniform?
28/05/2010 kl. 16:01 #8Nej. De eneste som ikke er omfattet af Geneve er lejesoldater.
28/05/2010 kl. 16:10 #9#8 – Nu bliver jeg nysgerrig, hva med såkalt illegale combatanter?
Jeg forstår dem som værende ikke knyttet til nogen formel stat og ofte uuniformerede (er det korrekt?) – Hvor står de i forhold til genevekonventionerne, som jeg har opfattet det er betegnelsen ofte brugt til at kunne behandle folk som fuldstændig rets og rettighedsløse.
Den med lejesoldater, vil det sige at der i forhold til genevekonventionen ikke er noget problem i omgående likvideringer af eksempelvis personale fra blackwater?
Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine
28/05/2010 kl. 20:47 #10#9: en lejesoldat er en illegal kombatant. Det selvfølgelig stadig ulovligt at likvidere dem, men de har ikke de samme rettigheder som en kombatant. De får ingen godtgørelse for fangenskab og kan ikke påberåbe sig immunitet.
28/05/2010 kl. 21:39 #11#4 ja, det må jeg sku sige jeg er! – jeg har også set min andel af tåbelige soldater, men når det kommer til civile liv, hvilket er krigsførelse 101, så er jeg ikke i tvivl om, at deres evt. ignorance bliver sat på en seriøs prøve..
En soldat er ikke i kamp for at spille bold og drikke te, man kan ikke andet end forvente, at deres handlinger til tider får uheldige konsekvenser.. men sådan er krig jo nu engang.
Hent Mumble Kom på Mumble og spil!
28/05/2010 kl. 22:15 #12Det første offer i enhver krig er uskyldighed
Så filmen i går, og her er de tanker jeg har gjort mig siden.
-Forstår ikke vi sender unge mennesker uden reel livserfaring i krig i første omgang.
Det giver større chance for traumer og generelt forskruet syn/oplevelse af ‘eventyr’… Siger ikke at mennesker over 25 eller med mere livserfaring ikke er modtagelige for traumer oplevet i kamp/krig. Men de vil som udgangspunkt være mindre modtagelige overfor visse ting.
De unge her oplever jo en boble af sammenhold med deres soldaterbrødre som ikke opleves andre steder fordi døden er lige om hjørnet. Dernæst oplever de en usandsynlig adrelin-high i kamp og efterfølgende, en rus som jeg næsten vil anse som værre end heroin i visse tilfælde (da vi snakker kugler, mortere og menneskeliv)
Et broderskab og en rus som mange soldater ikke kan leve uden, og derfor har svært ved at vænne sig til en dagligdag herhjemme efterfølgende.
for at svare #1
1: både ja og nej,
nej fordi unge mennesker (som nævnt ovenfor) er oftest slet ikke udrustet til sådan en opgave. HELLER ikke for forsvaret… Det er KRIG, og det vil næsten INGEN kunne klare, og samtidig med at have overskud til at reprænsentere vores værdiger og menneskelig
ja fordi der vil altid være undtagelser for reglen. og det giver filmen heldigvis udtryk for vha. delingsføren Rasmus, og Armadillo FOB lederen Poul(?)
Folk som tilsyneladende i filmen udstråler rimlig ligevægt, og professionalisme, men de folk vil der være MEGET langt imellem. Det er reelt set umenneskelige krav og oplevelse udsendte stilles overfor tit.
2: Både ja og nej, igen. Taktisk set virkede noget af det lidt sært, men vi har intet overblik og nødvendig indsigt via filmen, heller ikke om civile
3. Nej, vi er et lille nation. Det er begrænset hvilket produkt vores hær kan fremstille i de her situationer. I mine øjne er der som skrevet for langt mellem de RIGTIG professionelle soldater og bare unge uden alm. livserfaring (uden for kamp) Det sagt er jeg ikke sikker på hverken USA eller andre nationer levere bedre resultater pr mand/styrke forhold
Noget kunne tyde på jeg som civil har usandsynligt høje krav til gennemsnits soldaten ? og de er jo for helvede bare mennesker ?
4. Det er ok, det er den eneste situation der kan og SKAL rationaliseres så simpelt som muligt. TAG INGEN CHANCER, DET ER MIG ELLER DEM…
aldrig ét sekund må der tvivles.Hele omtalen om den situation i medierne er pustet for hårdt op.
MEN som altid,der er sikkert mange andre sitautioner hvor lign. rationalisering er direkte skadende, og ikke hjælpende.
Vi er mennesker vi har følelser, de kan IKKE slukkes… De vil være der før eller siden.
Vi skal igennem det, alene OG sammen… Mister vi kontakt med den del, kan vi ikke kaldes os mennesker mere. Og er ikke en skid bedre end fjenden. Heldigvis skinner den del også igennem til tider hos de unge mænd i filmen.
Ved ikke om noget af det jeg har skrevet er forståelig på tekst, det er et stort emne og for mig nemmere at udtrykke mundtligt.
Det sagt skal filmen på pensum, som en del af 9. klasse for ALLE… Det er utroligt vigtigt 1. at støtte op om den sitaution vi sætter unge mennesker i.
Dyb respekt for deres arbejde som udgangspunkt.Kombineret med dyb disrespekt for vores regering og de valg de har taget om at udsætte vores soldater for dette. Krig og kamp er en situation som vi IKKE skal sættes i før vores familie/venner og landsmænd som helhed har kniven på egen strube. Kamp og krig skal være LAST RESORT for altid.
Og nu kommer min indre hippie lige frem, skal vi endelig blande os i afghanistan skal det være med kærlighed om blomster, giv dem nu noget mad og bygningsmaterialer, lad våbene blive hjemme, lad dem forstå vi hjælper på tværs af tro’ og med medfølelser
Sit Vis Vobiscum
28/05/2010 kl. 22:32 #13#12 jeg vil mene du har alt for høje forventninger til soldaterne.. reglerne er altså pænt simple når det kommer til ildkamp, og alt udover “han skal dø” og “de skal ikke”, det er slet ikke noget den normalle soldat skal være i stand til at vurdere..
og jeg kan ikke andet end give dig ret. krig er fucking idiotisk.. det er den teknologisk mest stressende måde at hjælpe andre på, hvilket er ens betydende med, at vi tage helt vilde krumspring og beslutninger, der alle bare koster klejner som ind i helvede!
Jeg kan stadig huske en udsendelse, hvor der bliver skudt for MINDST 1.2millioner kroner af, efter et par fodfolk med en riffel.. det er helt ude af proportion
Hent Mumble Kom på Mumble og spil!
28/05/2010 kl. 22:54 #14#13 Korrekt, det er vel i bund og grund det der er krævet lige i øjeblikket.
Det er kun de 2 valg, men soldaten er et mennesker og skal træffe det valg på baggrund af sin erfaring og styrke…Og specielt derefter leve med det, specielt når valget er måske viser sig at være forkert…!?!(det er dog meget subjektivt jo)
I det henseende så jeg gerne soldater der havde oplevet noget mere og havde noget mere baggrund for at rationalisere sine valg, for nemmere at stå imod nogle givne traumer ellers er vi nok meget enige.
Mine krav kan måske sidestilles med den psykologiske test/samtaler der finder sted ved optagelse til special styrker, har en ven der blev afvist ved Jægerkorpset fordi han var for ung/uerfaren…. på det tidspunkt. Manden har senere været udsendt som del af PT(Protection Teams trænet delvist af Jægerne for at aflaste dem) i Bagdad og andre steder
Sit Vis Vobiscum
28/05/2010 kl. 23:00 #15#12: du har ret når du siger at du stiller for høje krav til den menige soldat. Man har alle dage sendt helt unge mennesker i krig, helt ned til 14 år. I dag er reglen 18 år fordi det er den alder hvor man vurderer at folk er i stand til at tage vare på sig selv. Når det så er sagt så plejer soldaterne at være fyldt 20 år
før de står som infanterister i afghanistan.
Du bliver også nødt til at tænke på at det netop
er den unge alder og uvidenheden der gør at man kan få folk til at melde sig. “Mini” siger jo også selv at det er oplevelsen der driver ham. Desuden er det jo den alder folk indkaldes i. Men jeg har da nogen gange stået til afsendelsesparader hvor jeg har tænkt at nogle af knægtene virkede meget unge. Dog har de altid
imponeret mig med deres professionalisme og modenhed.Det er ikke min oplevelse at der er langt imellem ligevægtige og professionelle soldater. Rasmus udviser empatiske evner og en professionalisme, som er lig dem de fleste delingsførere jeg kender også besidder. Omvendt er jeg nok også meget præget af at jeg selv er delingsfører ved en kampenhed.
Jeg er enig i at der er nogle scener i filmen hvor de yngre soldater fremstår lidt afstumpede, men ikke mere end nogen af de tømrersvende, fodboldspillere eller ingeniørstuderende jeg kender.
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























