Pjæk har konsekvenser!
Daily Rush › Debat › Off-topic › Pjæk har konsekvenser!
- Dette indlæg indeholder 42 kommentarer, har 28 deltagere og blev senest opdateret af
Bunzai for 9 år, 2 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 24/11/2011 kl. 08:24#0
Hvem havde troet at pjækkeri kunne såre nogen så meget?
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2011/11/23/142924.htm
May the source be with you
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 24/11/2011 kl. 13:57 #16
#15 det samme gjaldt i min skole, jeg pjækkede dog aldrig.
Og børn har sku brug for kontrol. Og flot nok med 30% fravær .. var jeg rektor var du røg efter 15%
Du kan sikkert være et solstråle eksempel på at man kan finde ud af at møde til tiden osv. efterfølgende i livet, men det er der satme mange som IKKE kan .. aka. de skal have hjælpe tidligere, så hjælper det ikke med et pisse lempeligt skolesystem som tillader 1/3 fravær!
Knuspar.dk - Steam Profil
24/11/2011 kl. 14:12 #17#16
Hvad med at lave en skole hvor eleverne ikke har lyst til at have 1/3 fravær? Med de rette regler og “no mercy politik” ville du jo godt kunne have tvunget mig til at tage i skole hver dag, men så ville jeg enten have været en grå, livløs person nu, eller have begået selvmord.
Det var jo ikke dovenskab der gjorde at jeg ikke gik i skole, det var institutionaliseringen og den ekstremt grå hverdag der var giftig for mig. Derfor var jeg nødt til at redde mig selv ved at have ekstremt højt fravær.
Det er egentlig også derfor jeg synes, at kampagnen som #0 linker til er åndssvag. Den putter alt ansvaret for pjæk på eleven. Den dovne elev der hellere vil sove end at gå i skole. Shame on you, elev.
I stedet for at lave den kampagne skulle de have brugt pengene på kreativ undervisning, og undervise lærere i at inspirere i stedet for at frastøde.
24/11/2011 kl. 14:20 #18#13 – Jep, vi havde samme nazi tilstande..
Det var nok meget godt, det gjorde i hvert fald at jeg ikke havde noget hygge-fravær."Hummerbestanden i de vestlige farvande har lidt et grumt nederlag som følge af min svaghed for deres überfråderen kød" - Ukendt dansker i Caribien.
24/11/2011 kl. 14:48 #19havde de også kontrol op til 9 klasse på mine 2 skoler. hvilket jeg syns er helt fint, da det er op til forældrene hvor meget der skal gøres ved det.
#17 faktisk er der nogen (som mig) der godt kan lide ‘den ikke kreative’ undervisning hvad angår lærere over folkeskole niveau, syns jeg ikke det er deres job at inspirere eleverne. Dog kunne mange af dem godt bruge et kursus i hvordan man giver undervisning, og ikke bare fx. læser op fra lærebogen.
Alle har deres særheder,,
24/11/2011 kl. 14:58 #20Havde også rigtig meget fravær i folkeskolen. Men det skyldes så at jeg havde meget svært ved det den gang. Ind til de først i 7 klasse opdaget jeg var meget ordblind. Og fik så side noget hjælp med det same noget ordblindeskole efter 9 klasse.
Men der blev sq også hold meget øje med det den gang og om folk var der eller ej. Og syntes jeg sq er fint nok. Der skal være noget kontrol med det i det, det tit og ofte også kan fortælle om forældrene gør det ordenligt.
Im nobody, and as we all know.. nobody is perfect.
24/11/2011 kl. 15:00 #21#17 Enig med at undervisning, alt undervisning, burde revuderes.
Der er ikke sket meget siden starten, på trods af at det siden er bevist at mennesker lærer på meget forskellige måder.
Problemet er at det ville koste kassen, og ikke engang en rød regering vil betale for det..
24/11/2011 kl. 15:24 #22Det værste er at nogle kommuner kører en mand ud og hente de unger, som forældrene ikke kan få op selv.
Så kan vi andre betale for det…
Når du trækker splitten ud af Hr. Granat, er han ikke længere din ven
24/11/2011 kl. 15:26 #23#19: Jeg mener at fundamentet til al lærdom er inspiration. Uden inspiration kan din hjerne ikke se nogen grund til at lære noget.
#20: Jeg er helt enig i, at der selvfølgelig skal være visse regler og grænser for børn og unge. Det er en kæmpe del af opdragelse generelt. Men samtidig mener jeg, at man skal have lov til at fokusere mere på sine talenter og mindre på sine svagheder, hvis man har lyst til det. Hvis du er vild med at tegne, og hele tiden får idéer til at skabe former og bygninger, er det oplagt at du skal have lov til at bruge en del skole-tid på det. På den måde kan det være, at dit talent bliver kultiveret så godt, at du fx. kan blive en succesfuld arkitekt. Du bliver glad for dit liv fordi du beskæftiger dig med din passion, og du sikrer Danmark en kvalitets-arbejdskraft der kan hjælpe på vores økonomi.
#21: Helt enig i at det bliver dyrt og langsomt, men der kan vel argumenteres for at det vil hjælpe Danmarks økonomi i det lange løb. Desværre er lange, seje træk ikke populistisk politik, så ja, det bliver sgu svært at føre ud i livet på en ordentlig måde.
24/11/2011 kl. 15:32 #24#21 De har jo kørt det projekt på et par skoler, uden at det har kostet skolerne mere. Men at de har haft fokus på de forskellige lære former.
Det har virket, men det har selvfølgelig også krævet mere af personalet på skolen.
Hvorfor det ikke er bredt ud til hele landet ved jeg ikke, og forstår det heller ikke.
Edit: Faktisk kan det være at vores tideligere regering hellere ville lægge en masse prøver og tests ind….
24/11/2011 kl. 15:47 #25#15 Jeg har det nu fint nok med, at mine forældre ville få det at vide gennem hele folkeskolentiden. Har sgu ikke følt mig synderligt “kontrolleret”. Ligesom alle andre tidspunkter i livet har der været nogle normer, jeg har skullet overholde, og det har jeg så gjort. Synes ikke det at man bar kan holde fri, hvis man ikke har lyst til at gå i skole, er en god vane at få tillært sig allerede fra folkeskolen. Nogen gange har man sgu godt af at gøre ting, man ikke har lyst til.
Og ja, kan da godt være 10%-grænsen er bullshit, men proceduren var dog ved os, at hvis man kom lidt over den, kunne man godt risikere at man selv og forældrene ville blive kaldt til samtale, og den konfrontation havde jeg ikke lyst til. Og som jeg skriver var det også fint nok for mig, jeg ville nødig ende som en slasket elev som ikke engang kunne holde til at være i skole over 2/3 af tiden. Tænk på hvad der sker når man senere hen bliver stillet rigtige krav af en arbejdsplads.
24/11/2011 kl. 15:56 #26#25: Helt fint at det virker for dig.
Men du kalder typer som mig for en slasket elev..
Jeg synes en person er slasket, hvis han kun forholder sig til hvad andre mennesker mener er rimeligt. Jeg håber bare at du har fulgt dit eget moralske kompas og ikke andres, for ellers har du bygget dig selv op som et meget uselvstændigt individ.
24/11/2011 kl. 15:57 #27#24 Ja få kommuner har prøvet det, og læste også om skolen der havde byttet lektier ud med en times mere skoletid eller lign., gav også markant bedre resultater.
Desværre har det ikke bredt sig
24/11/2011 kl. 16:40 #28#26 – Hvis du mener at det er ok at have et kanon højt fravær på 30% (!) så vil jeg kalde dig en slasket elev. Du har åbenbart den holdning at fordi det at gå i skole kan være kedeligt så er det lærernes skyld. Ja det er ikke altid sjovt at gå i skole, men det er heller ikke altid sjovt at tage på arbejde.
Dengang jeg gik i folkeskolen havde vi samme system som nævnt tidligere med en meddelelsesbog. Det gjorde netop at folk hellere ville møde i skolen end at blive hjemme under dynen.
Det der knald med at syntes det er andres skyld man ikke kan nosse sig sammen til at komme ud af fjererne om morgen er til at brække sig over. Man har ansvar for egen læring og ansvar for sit eget liv. Og med det socialsystem vi har i DK så skal vi ikke tabe mange på gulvet før det bliver for dyrt. Selvfølgelig skal elever have regler og kontrol.
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn...
24/11/2011 kl. 16:50 #29jeg har 20% pt. Det er ikke dovenskab men ren og skær sygdom. Har været meget uheldig
24/11/2011 kl. 17:04 #30#28: Ja, jeg synes ved gud ikke det skal være kedeligt at gå i skole. Man vil altid have nogle dage hvor man ikke kan tage sig sammen til at komme ud af den varme dyne og sige til sig selv at skolen bliver kedelig i dag – så skal man ruskes ud af dynen af forældrene, det kan jeg give det helt ret i.
Men når man så endelig er blevet hevet i skole, så skal man kunne tænke “det var sgu nok meget godt at min far lige hev dynen af mig, for det er nu meget fedt at blive udfordret på en spændende måde, og samtidig lære nye ting.
De gange jeg blev revet ud af sengen af mine forældre og tvunget til at gå i skole, levede dagen desværre alt for mange gange op til min værste frygt. I sær i gymnasiet, hvor en almindelig undervisningen ofte bestod i:
A) Læreren tjekkede om man havde læst side 86-95.
Læreren fik udvalgte elever til at sige hvad der stod på de sider.
C) Læreren skrev hvad der stod på siderne op på tavlen..
D) Eleverne tog ligegyldige noter fra tavlen, fordi det samme stod på de sider man havde læst til den dag.
E) Læreren gennemgik side 96-98. Vi skrev ligegyldige noter..
F) Vi fik side 98-107 for som lektier til næste gang.
Selv de største læseheste og kroniske notetagere brokkede sig højlydt på gangen efter en rimelig almindelig time som denne. Så er det jo ikke bare en doven elev der har et problem med at være “slasket”.
Jeg synes det er meget foruroligende hvis man som samfund blankt accepterer, at “SKOLE SKAL VÆRE KEDELIG!”. En så vigtig ting som uddannelse bør bære præg af en lang række ambitioner, og ikke begrænsinger.
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























