Piratkopiering derfor!
Daily Rush › Debat › Off-topic › Piratkopiering derfor!
- Dette indlæg indeholder 75 kommentarer, har 37 deltagere og blev senest opdateret af
VampiricEye for 8 år, 5 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 14/08/2012 kl. 19:16#0
Kunne ikke have skrevet det bedre selv…
http://m.gizmodo.com/5934611/this-is-why-people-pirate
Beklager mobil siden men er på telefonen.
Synes det opsummerer ret godt hvorfor folk bliver drevet ud i det, er i enige eller er det way off?
Origin: LaManchaDK // Steam: KongenDK // UPlay: LaManchaDK // Discord: Jensen
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 14/08/2012 kl. 22:37 #16
#13
Næ.Men det er ikke en dum idé at finde ud af hvorfor folk kopierer, så man kan finde en måde at få folk til at stoppe. Helst med et bedre alternativ, ikke forfølgelse.
"In a time of universal deceit — telling the truth is a revolutionary act." George Orwell
14/08/2012 kl. 22:46 #17#16
Folk skal vel bare gøre sig klart at det er andres arbejde de stjæler?Men nej, de har mere travlt med at opfinde ringe undskyldninger for deres tyveri.
Jeg har atomer i bukserne. Og så kan man desuden aldrig få CPU'er nok. Det er ganske enkelt naturvidenskabeligt umuligt.
14/08/2012 kl. 22:50 #18Jeg indrømmer gerne, at jeg piratkopierede spil tidligere, fordi min økonomi ikke var til det i gymnasiet. Da jeg så kom til penge pga. et fast job, og samtidig opdagede hvor nemt spilkøb er på Steam, så stoppede det af sig selv.
Det vil nok hjælpe for mange, hvis en service ala Netflix kom til Danmark, hvn giver et fast beløb om måneden, og så kan man hente film, serier og dokumentarfilm den dag de rent faktisk udkommer, og ikke 4 måneder senere.
Wrex: If the council won't acknowledge the Reaper threat after what happened with Saren, the Geth, Eden Prime, Ilos, and the Citadel, they're fools. You should eat them. Shepard: O.O The Council: O.O And thus shepard ate them.
14/08/2012 kl. 22:55 #19#15
Well der er vi så bare ikke enige.
Med spil feks. der er jeg personligt pissetræt af dårlige konsol konverteringer.
Alt for tit har man brugt penge på et spil som er hyped eller ser fedt ud på trailers osv, og så viser det sig at køre af lort eller se ud af lort, fordi det er udviklet til konsol.
Så jeg tror der er rigtig mange som henter piratspil først, og så køber hvis de synes det er det værd. De bruger piratkopier som en demo om du vil.
Og jeg kan sagten se hvorfor det forager nogen folk, men det er jeg faktisk ligeglad med.Så forresten forleden en video med en hvor det var målt at salget af hans online bøger gik op med 300% da en af dem blev givet væk gratis som download. Hans konklusion var at jo flere der lærte ham at kende ud fra den gratis bog, jo flere blev intereseret og valgte at støtte ham og købe mere fra ham. Så kan man jo tage den som man vil. Jeg vælger at se på det som at hovedparten af dem som downloader, ville aldrig have brugt penge på produktet alligevel. Og nogen af dem som downloadede men som ellers aldrig ville have købt det, vælger så at støtte dem hvis det er et ordenligt produkt. Det ved jeg fra mig selv i gamle dage, at det var hvad jeg gjorde. Og jeg tror ikke på de mister penge på piratkopiering. Tværtimod. Men det ved jeg også der vil være mange meninger om.
Jeg er selv blevet ældre og ikke så meget impuls køber mere, så det er ikke det store problem for mig. Det eneste jeg henter på nettet nu er tv. Og det tror jeg de fleste gør som er bare lidt interesseret i shows, og har adgang til en computer.
14/08/2012 kl. 23:12 #20#13
Nej.
Det kan ingen klam analogi eller undskyldning ændre på.
14/08/2012 kl. 23:22 #21#20
Hvad er det så? Et venligt lån?Sagens kerne er at folk lader sig underholde af andres arbejde uden at betale for det.
Man lider af svært selvbedrag hvis man ikke kan indse det.
Jeg har atomer i bukserne. Og så kan man desuden aldrig få CPU'er nok. Det er ganske enkelt naturvidenskabeligt umuligt.
14/08/2012 kl. 23:29 #22#6 du ved da ikke hvad produktet er før du har set filmen eller spillet spillet..
Jeg sys da også det er forkert ikke at betale for det, men på den anden side sys jeg også man bliver snydt som forbruger at man ikke ved hvad det er man køber, at trailer til en film måske er alt der sker i den skide film.. eller trailers til et spil som ikke engang er ingame ting. eller som har fået oppustet reviews fordi de har betalt for det.Sys også man ser pre-order spil mere i stigende grad, og det hænger sikkert også samme med at de skal have solgt så meget de kan nå inden spillerne opdager hvad det entelig er de har at gøre med.
Jeg sys det sku være ved lov at der er demo af et spil og dens funktioner single/multi player og ikke kun start banen.. ja måske hele spillet eller der omtrent, i et par timer eller lign.
14/08/2012 kl. 23:33 #23#20 Det er stadigvæk ikke tyveri, men piratkopiering.
Sjovt nok i dit moralske korstog om at “stjæle andres folk arbejde” glemmer du åbenbart de største “tyv” af dem alle, Nemlig kunstnerens pladeselskab. Hvis der er nogle som tjener milliarder af kroner på andre folks arbejde, så er det da dem
Ej at forglemme interesseorganisationerne samt dummebøde-holdene fra advokaterne der bruger en form for afpresning der næsten burde være ulovlig.
14/08/2012 kl. 23:37 #24#23
På dansk er tyveri defineret ved uberettiget at tilegne sig en anden persons ejendom. Og det gør man jo netop ved piratkopiering, da man uberettiget tilegner sig noget den anden har fuld råderet over.P=NP?
14/08/2012 kl. 23:49 #25#24 I fleste tilfælde er musik ikke noget man har fuld råderet over, om det så skal være ejendom skal jeg nu ikke kunne svare på, jeg tvivler selv.
Uanset hvad tilegner jeg mig ikke noget, så derfor er det ikke tyveri ordet “tilegne” betyder at man gøre noget til sit eget.
Så tyveri er at uberettet gøre en andens ejendom til sin egen, hvilket ikke er tilfældet ved piratkopiering.
14/08/2012 kl. 23:59 #26#25
Du mener ikke at du ved at kopiere en cd tilegner dig råderetten over indholdet?Anyways. Tyveri dækker i daglig tale over langt mere end den juridiske definition. Nogle varianter af tyveri, der ingenting har at gøre med den juridiske definition; Trussetyveri (Tom Jones), måltyveri (fodbold), idetyveri (Apple/Microsoft), lige som man kan stjæle nogens hjerte, blik, opmærksomhed osv. og hvis man stjæler begår man tyveri.
At begynde at ævle om at piratkopiering ikke er tyveri, er ikke bare forkert. Det er også et ynkeligt teknisk forsvar, der har til hensigt at legitimere det. Det forsvar holder ikke ude den virkelige verden. Det holder kun i en retsals kontekst. Og uanset om det ikke fanges af den juridiske definition på tyveri, så fanges piratkopiering har en masse anden jura…netop af denne grund.
P=NP?
15/08/2012 kl. 00:08 #27At optage et tv program på en hd optager fordi man ikke er hjemme eller på job er vel også ulovlig så?
15/08/2012 kl. 00:15 #28#27
Nej. Ophavsretsholderen har givet tv-stationen ret til at give dig lov til det (hjulpet på vej af noget lovgivning).P=NP?
15/08/2012 kl. 00:42 #29#26 Nu tror du sikkert du er smart ved at have omdefinere det til “indholdet” pludselig, men nej råderetten ændrer sig ikke ved jeg tager en kopi af det.
Der er en årsag til at man i den danske lovgivning ikke kan dømmes efter straffelovens paragraffer vedrørende brud på ophavsret, at du forsøger at kalde det tyveri er lige så ynkeligt et formål som det du tror er brugt til henseende at legitimere piratkopiering.
Loven ændrer sig ikke af at du kalder det tyveri, loven ændrer sig ikke af at jeg kalder det piratkopiering eller brud på ophavsret.
Forskellen er så at du tillægger en negativ vinkel i forsøg på at opnå lige netop det du kritiserer, men med omvendte resultat hvorimod jeg bruger den gængse definition for samme ulovlighed.
15/08/2012 kl. 00:59 #30endnu en pirat-diskussion?
jeg synes den her artikel har det til dato bedste nede-på-jorden argument:
http://www.fortressofdoors.com/2012/02/piracy-and-four-currencies.html
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























