Photoshop Tricks
Daily Rush › Debat › Off-topic › Photoshop Tricks
- Dette indlæg indeholder 29 kommentarer, har 12 deltagere og blev senest opdateret af
Dj-Display for 10 år, 11 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 11/11/2009 kl. 00:01#0
(Gammelt tråd)Hey guys.. sidder her og prøver at lave et fedt logo. Men er stødt ind på et problem. Der i blending option hvor man kan smide outerglow på, der vil jeg gerne gøre såden så der er meget glow et sted i det jeg har tegnet og mindre glow et andet sted. Hvordan gør jeg det?
‘NY TRICK:
Når man tegner med vektore i photoshop, hvordan kan man så gøre sådan så vektor linjerne bliver usynlige, men ikke forsvinder så man kan lave om på figuren hvis man vil?
og nej jeg skal ikke til at lære illustrator. Det har jeg ikke tid til at sætte mig ind i.
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 11/11/2009 kl. 21:17 #19
#17 disagree..
Photoshop er et konge program også til at lave logo i.
11/11/2009 kl. 21:19 #20#0 on topic, gør som #18 siger
11/11/2009 kl. 21:19 #21Man kan snildt bruge RGB filer til print, behøver ikke være CMYK. Og hvis hans logo ikke skal på print er photoshop fint nok til website logos osv.
Jeg har atomer i bukserne. Og så kan man desuden aldrig få CPU'er nok. Det er ganske enkelt naturvidenskabeligt umuligt.
11/11/2009 kl. 21:44 #22#21 ja, det kan man sagtens – med løg på.
Nej, det kan du ikke. Måske til digital tryk (hvor printeren også konverterer til CMYK og fucker up), eller hvis du har noget som kun kan laves i photoshop (kunstplakater osv.) – men hvis de skal til et rigtigt trykkeri, så nej.
Der skal laves CMYK plader, og hvis du konverterer RGB filer til CMYK giver det nogle helt smadrede og vildt høje farveværdier fordi programmet selv forsøger. Derfor ryger farveprocenten nogle gange alt for højt op (vi snakker noget så simpelt som en ren sort vil blive trykt som noget lig 81,32, 83,45, 82,35, 82,56 i stedet for 0, 0, 0, 100 – hvilket giver et mudret print, farverne bløder) og et godt/stort trykkeri har derfor skills nok til at sige fra til sådan en fil. Self kan det godt trykkes men det bliver noget makværk – så nej… Desuden er det også utroligt uøkonomisk.
Photoshop er ikke lavet til logoer, kan sagtens bruges til web logoer, ja, det er bare ikke optimalt..
Tjek min hjemmeside: eskalation.dk
11/11/2009 kl. 22:13 #23Thanks all, og ja, jeg prøver det som #18 skriver. Altså, jeg har gjort sådan at det der kommer meget tæt på jorden kan ses. Hvor man kan se en påvirkning af lyset på jorden. OG det grønne er meget stærkt, så det kan man se.
Jeg har ikke tænkt mig at lave reflektion af det, for det vil ikke passe til resten af min side. Men bare at man kan se at der er noget bund i billedet. I øvrigt kommer det til at være småt som DR’s logo op i venstre hjørne.
11/11/2009 kl. 22:22 #24#22
Jeg sælger nogle af mine tegninger/malerier på print. Alle er skabt udfra RGB og samtlige print stemmer godt overens med de farver jeg har arbejdet med da jeg lavede tegningerne/malerierne (både traditionelle og digitale værker). Det er muligt at der er marginal forskel men så er vi nede i detaljer kun hardcore grafikere/dtp’ere kan se.Jeg har atomer i bukserne. Og så kan man desuden aldrig få CPU'er nok. Det er ganske enkelt naturvidenskabeligt umuligt.
11/11/2009 kl. 22:44 #25#22
Præcis, men det her er jo lige netop grafisk arbejde og derfor er farvestyring ret vigtigt. Og det er bestemt ikke kun et trænet øje der kan se det Prøv bare med en alm. farve-laserprinter at printe noget tekst hvor forskellen er fra 0, 0, 0, 100 til 80,80,80,80.. Forskellen er i mine øjne ret stor.
Men naturligvis printer man store kunstplakater og sådan noget i rgb, de bliver også printet på tykt papir der kan tage det, prøv at print din plakat på 80 grams papir, det bliver med garanti ikke ligeså fedtTjek min hjemmeside: eskalation.dk
11/11/2009 kl. 22:59 #26#25
Ah ok…skal lige siges at jeg ikke er grafisk uddannet eller har med selve printprocessen at gøre. Men jeg er nysgerrig…hvis min printmand modtager RGB dokumenter af mig, konverterer han det så til CMYK med farvekorrigering eller hvordan?Jeg har atomer i bukserne. Og så kan man desuden aldrig få CPU'er nok. Det er ganske enkelt naturvidenskabeligt umuligt.
12/11/2009 kl. 00:12 #27Kommer meget an på hvordan han printer, hvis det er digital tryk eller plot (hvilket det 99% sikkert er i dit tilfælde), så tror jeg ikke han gør (jeg har aldrig arbejdet på et trykkeri, ved dog noget om processen, men primært om den “rigtige” trykproces, som ikke er en af de to her).
Under alle omstændigheder vil en trykmand ikke modtage en RGB fil af dig hvis du sender PDF filer (de fleste programmer konverterer automatisk til CMYK, med mindre du fortæller den anderledes). Så det han gør når du modtageren er at han går ind i Acrobat reader for at tjekke om der er nogle steder hvor farveværdierne skejer helt ud. Hvis der er det vil han nok bede om at få fixet dine farveværdier, hvis vel at mærke at dit tryk skal på alm. tykkelse papir.
Men faktisk er det lidt ufedt at alle printere bruger CMYK, fordi farverummet man har når man arbejder med CMYK ikke er ligeså stort som det man har ved RGB, er derfor man nogle gange kan opleve at ens klare RGB farver kan se falmede ud hvis det bliver printet på en CMYK printer. Her kan du se forskellen: http://dx.sheridan.com/images/gamut.gif
Tjek min hjemmeside: eskalation.dk
12/11/2009 kl. 06:42 #28eskalationdk har desværre ret.
Vector og CMYK hele vejen, ellers bliver det noget rod i længden.
Selv laver jeg mine logoer i Softimage og smider dem i illustrator hvis det er nødvendigt. Jeg hader brugerfladen i illustratorEsoteric Software
12/11/2009 kl. 08:22 #29#22 Sikke en værre gang vås du fik fyret af der…
Hvordan tror du fotografer laver billeder til magasiner? Hvordan tror du billeder til aviser afleveres?
Ja, konvertering fra RGB til CMYK giver en farve difference, men hvis man så ikke korigerer sin CMYK fil efterfølgende så den stemmer overens med sin RGB fil så er man en klaphat… og muligheden er der i høj grad.
Photoshop er fin til at lave logoer og andre ting til CMYK i… hvis du ved hvordan du gør. End of story.
At der er forskel på om du printer på den ene tykkelse papir eller den anden, har i høj grad noget med to ting at gøre. Det ene er papirets type; er det mat, blankt, matblankt osv osv.
Dernæst tykkelsen…
Heldigvis er producenterne blevet gode til at undgå det gule i papiret, men du vil stadig få situationer hvor det differenciere meget MEN, det har ikke noget med CMYK at gøre, det har noget at gøre med om du har været skarp nok til at skaffe dig en farve profil der passer specifikt til det papir.Da jeg stod i lære hos en gut som printede selv, gjorde han et stort nummer ud af at lave print tests som så blev sendt ind til producenten som så efterfølgende lavede en farveprofil til os. Vi arbejdede i RGB i huset… og når billeder blev sendt ud til blade, blev de blot farve korrigeret i CMYK.
No biggie….12/11/2009 kl. 08:34 #30#29 Nu korrigerer du det jo også i CMYK. Han snakker om hvis man IKKE korrigerede. Tvivler jeg desuden på at #0 ville gøre.
GÅ VÆK GØGLER!!
13/11/2009 kl. 00:50 #31#29
Hvordan er det vås?
Hans dokument er jo næsten 100p lavet i RGB?! Derfor bliver farverummet jo slet ikke det samme og derfor dårligt. Ja, ved godt hvordan de afleveres, men det betyder da stadigt ikke at de bliver sendt afsted som RGB filer, hvis grafikeren vel at mærke har været inde og konvertere og korrigere dem?! Problemet her er jo at han helt sikkert ikke har været inde og rette til i noget og at logoet garanteret er i RGB, og hvordan er det så brugbart? prøver jo sådan set bare på at hjælpe.
Photoshop ER noget bavl at lave logoer i! Enhver grafisk ansat med bare lidt sand fornuft i sig ville da ALDRIG starte Photoshop op for at lave et logo!? Hvis man skal lave et logo a’la det dailyrush har i headeren på den her side, så jo.. Men der er da næsten 100% et vektorbaseret logo bag som er blevet tegnet først, og så har man lavet de effekter der nu er på efter?! Her snakker vi ikke farvestyring, men bare logoer generelt, så nej, ikke end of story, for da det her logo sagtens kunne laves i illustrator, så hvorfor gøre det i Photoshop? Self kan man lave ting i CMYK med photoshop, er jeg udemærket klar over, men det er da 100 gange mere indviklet at arbejde med, specielt hvis man ikke har større kendskab til det end den almindelige har. Jeg føler virkeligt ikke at jeg har samme kontrol over hvilke farver jeg bruger når jeg arbejder i Photoshop, til alt DTP kan og må man da stortset ikke anvende Photoshop? Jeg har prøvet at Target ikke ville printe en CD fordi bookleten havde en dækprocent på over 320% fordi en person bare havde startet Photoshop op og så gået nuts, vel at mærke hvor dokumentet fra start var sat til CMYK. Sådan et dokument burde da aldrig have rørt photoshop, eller illustrator for den sags skyld?! Photoshop er i mine øjne til billeder og til at tegne weblayouts, hvis man laver noget andet i det gør man det bare sværere for sig selv!
At forskellen var så stor ved om det var mat kontra blankt papir var jeg ikke klar over, men man bliver jo klogere hver dag!
Tjek min hjemmeside: eskalation.dk
02/02/2010 kl. 14:26 #32Der er noget nyt jeg skal bruge hjælp til.
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























