PC Vs. Mac
Daily Rush › Debat › Hardware › Hardware › PC Vs. Mac
- Dette indlæg indeholder 30 kommentarer, har 12 deltagere og blev senest opdateret af
EntrY for 15 år, 3 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 28/09/2005 kl. 19:10#0
Jeg har læst indslaget om mac og pc, men fik desværre ikke så meget ud af det fordi i var lidt uenige Så jeg sidder stadig tilbage med spørgsmålet : Hvad er forskellen på mac og pc/w – og hvilke fordele og ulemper er der ved begge?????
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 28/09/2005 kl. 19:37 #1
Fra hoften:
PC:
En maskine, der (groft sagt) følger den gamle IBM-standard for arkitektur. En standard Microsoft understøtter (Windows er bygget til at køre på den), og som er populær i mange sammenhænge.Pros:
Alsidighed; kan bruges i alle sammenhænge.
Udbredelse; gør at der bliver udviklet mere software, og at der er generel intuitiv fortåelse for dens virkefelt.
Pris; der er konkurrence på markedet for PC-komponenter.
“Frihed i design”; du kan bygge af de kompenenter du har lyst til, alt efter hvad du skal bruge maskinen til.Cons:
Ustabilitet; hvis bygget forkert.
Udbredelse; det er lettere at få virus o.l.
Support; da der er uendeligt mange PC-løsninger, er mulighederne for at lave fejl større, og omvendt er mulighederne for at finde dem.MAC:
En maskine, der følger Apples standarder. Konceptet er lukket, ejet af Apple, og er designet til at køre MacOS, og intet andet.Pros:
Flot interface; MacOS er et flot operativsystem.
Stabilitet; der er færre muligheder for at samle maskinen forkert.
Udvalgt software; Adobe udvikler f.eks. primært til MacOS, og omskriver programmerne halvhjertet til Windows. Dvs. at de kører bedre på MacOS.
Design; køber du Mac, så er du sikker på at få et stilrent koncept.
Udbredelse; på Mac er du mindre tilbøjelig til at løbe ind i virus o.l.Cons:
Pris; !
Alsidighed; spiludvalget til MacOS er f.eks. småt.
Udbredelse; der bliver udviklet mindre software, og der er længere imellem folk, der kan hjælpe dig med at tæmme bæstet.
“Frihed i design”; køber du en Mac, har du valget mellem Apple og Apple, når du skal opgradere osv.Edit:
Rettet iht. #2P=NP?
29/09/2005 kl. 02:37 #2Pc.. hvis du vil game og lave alt det “normale” folk bruger deres computer til..
mac.. hvis du enten er mac fanatiker og syns det bare er det bedste, eller hvis du arbejder med fotoprogrammer og en masse andre underlige professionelle programmer..
hehe.. ej.. har sq ikke så meget forstand på det, ved fx. ikke om mac’s skriveprogrammer kan overføre filer direkte til word.. det ville være ret vigtigt i tilfælde af studiebrug hvor der oftest er win. maskiner på studiet..
forresten.. #1 skriv i et lettere forståeligt sprog.. programmel, Costumiserbarhed, porter.. ikke ligefrem letlæseligt for en førstegangs køber af en computer..
til #0: alt i alt syns jeg du burde købe en pc med mindre du ved du har særligt behov for en mac.. og så sørg for at få én til at hjælpe dig med at sammensætte den computer du har brug for..
29/09/2005 kl. 08:16 #3#2: office er lavet til MacOS også, så det er ikke noget problem. Jeg er dog enig. Hvis #0 skal bruge sin maskine i samarbejde med andre til fx studie osv er en PC nu-engang det bedste mht kompabilitet osv.
/ DarkHill
29/09/2005 kl. 08:49 #4#1 Meget godt ramt
Jeg bruger min Ibook til studiebrug på gym. Indtil videre har min maskine umidlebart fungeret, hvis ikke bedre, så i hvert fald lige så godt som mine kammeraters Win-maskiner. Netværk er intet problem, det finder den 100% automatisk, du skal bare vælge hvilket af de fundne du vil have.
Det eneste jeg har oplevet som et problem, er at jeg ikke umiddelbart kan få printet over netværket.. Det kan mine kammerater med windows maskiner imidlertid heller ikke. (Da vi bruger Fronter-systemet er det, på den anden isde, ikke rigtigt noget problem, når jeg en sjælden gang skal have printet noget bare kan lægge dokumentet derind, og derefter printe fra en af skolens stationære PC’er).
Køb en Mac og trash jeres windows-knep
29/09/2005 kl. 10:03 #5#1 rammer meget godt, sagligt og fornuftigt. Dog vil jeg lige driste mig til at copypaste fra mit eget indlæg, for der findes ingen virus på MacOSX – som er det styresystem som Mac’erne leveres med. her er the lowdown:
Helt specifikt findes der 32 vira/orme/trojanske heste til Mac-platformen – ihvertfald ifølge Sophos, som laver antivirusprogrammer.
Ud af disse er der 2 som er i stand til at fungere på OSX styresystemet, resten fungerer kun på ældre systemer (OS9 og nedefter):http://www.sophos.com/vir…es/macamphimixa.html
http://www.sophos.com/vir…ses/maccowhanda.htmlIngen af disse to kan klassificeres som værende vira. Den ene er en trojansk hest, og den anden er tjah, læs og døm selv. Sophos siger ihvertfald at det ikke er en virus. Så indtil videre: Ingen virus så længe du kører OSX på din Mac.
Kill the headlights and put it in neutral!
29/09/2005 kl. 10:33 #6#5 Flere virus kommer hvis MacOS bliver mere udbredt. Så jo flere der lokkes til at blive Mac-ejere, jo større problemer vil der blive med virus på Macs.
P=NP?
29/09/2005 kl. 11:00 #7#6: Du har fuldstændig ret. Det er også derfor jeg skrev “indtil videre: ingen virus på OSX”.
Der er alligevel et stykke op til de 68.736 Windows-vira som Symantec indekserede i januar måned i år
Kill the headlights and put it in neutral!
29/09/2005 kl. 11:05 #8#6
Når det er sagt, så bør man også lige tage højde for MacOS/X’s brugerhåndtering.Ingen bruger har på noget tidspunkt administratorrettigheder. Filer er ikke executable per default. Der er ikke activeX. Der er ikke per defautl en række services åbne for offentligheden med en række kendte sikkerhedshuller som så skal lukkes med en firewall som alle brugere alligevel vil åbne for når de bliver spurgt.
Alene disse få fakta betyder en enormt meget større sikkerhed på MacOS/X end på windows. For faktisk at installere en virus skal du hente den, sætte den til at være eksekverbar, og derefter starte den. I windows sker det hele bare af sig selv, uden din indblanding.
Jeg sige ikke at vira ikke kommer til MacOS, blot at udbredelsen vil blive enormt meget mindre fordi det kræver langt større social engineering for at få folk til at eksekvere den fil der gør dem sårbare.
"Everybody wants to laugh but nobody wants to cry, Everybody wants to go to heaven... but nobody wants to die!"--Larry Howard
29/09/2005 kl. 11:09 #9#7: Pas lidt på med dine antagelser. Blot fordi der ikke er indberettet/fundet mange virus til MacOS, betyder det ikke at de ikke findes. Det ville tage en vilkårlig programmør 10 minutter at lave en, så mon ikke der allerede er et par kvajhoveder, der har gjort det, men ikke er blevet opdaget?
#8: Du har vel også makroer for forskellige ting på MacOS.
P=NP?
29/09/2005 kl. 11:12 #10En anden fordel ved Macs, er deres brugervenlighed, der er Mac noget foran andre OS’er. Så til familien Jensen, så er en Mac måske et godt bud (medmindre sønnen vil spille spil).
Men ellers så rammer #1 de fleste og mest typiske pointer.
- Holger "A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her." - W. C. Fields
29/09/2005 kl. 11:27 #11#9: Det er så en påstand enhver kan komme med. Jeg finder mine oplysninger hos antivirus-producenterne. Iøvrigt så har Symantec endnu en trojan der fungerer på OSX i deres database:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/macos.mw2004.trojan.html
Hvilket bringer det totale antal op på 3 “vira” (trojans, backdoors også talt med).
Der var faktisk et svensk firma (DVForge) som udskrev en konkurrence om at skrive en virus til OSX. De endte med at lukke den igen, dels pga. spørgsmål om lovligheden af at udskrive en konkurrence om at lave software med “malicious intent, dels pga. at de fandt ud af at udfordringen er sværere end som så.Kill the headlights and put it in neutral!
29/09/2005 kl. 11:42 #12#11
Jeg sagde ikke at verden er anderledes end du beskrev den. Jeg sagde at den let KUNNE være anderledes (uden at vi ville vide det), og argumenterede derfor. Jeg ville personligt ikke med sikker røst kunne påstå at der ikke findes virus på MacOS, blot fordi man ikke rigtigt har fundet nogen af betydning. Det er humlen, og lad være med at lægge mere i det, end der er. Det er ikke engang en diskussion værdP=NP?
29/09/2005 kl. 17:38 #13#12 Sikkert rigtigt, men hvis de ikke betyder noget / er så lidt udbredt at det er tæt på forsvinding – hvorfor så regne det for at være vira?.. Synes det virker mere konkret at snakke om aktive vira der kan udgøre en trudsel, harmløse, udryddelsestruede vira er ikke interessante.
Køb en Mac og trash jeres windows-knep
29/09/2005 kl. 18:59 #14#13: Forstå sætningen “uden at vi ville vide det”, og læs iøvrigt sidste sætning i #12. Og det er så det sidste jeg har at sige i den sag.
P=NP?
30/09/2005 kl. 09:57 #15Hvordan er de nye Mac der egentligt som Spilmaskiner ? Altså kan de køre alle nye spil osv. eller er det kun til windows nogle af dem :)?
Har absolut NADA forstand på hvad de nye mac kan :\
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























