fredag, november 27, 2020

Opsagt af Eniig Fiber, ny udbyder skal findes….erfaringer med Bolignet?

Daily Rush Debat Off-topic Opsagt af Eniig Fiber, ny udbyder skal findes….erfaringer med Bolignet?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.208 indlæg
    Offline

    Nå, så fik jeg pludselig et brev fra mit elselskab, som også er min internet udbyder. De har åbenbart “solgt” rettighederne til at anvende fibernettet til andre udbydere og jeg skal nu tage stilling til hvem jeg så vil hoppe over til.

    Jeg bor i nordjylland og umiddelbart, ser det ud til at Bolignet er den billigste udbyder målt på kr/megabit- om måneden. Derfor især interessant hvis man vil have en højere hastighed såsom 500/500 eller mere(er pt. selv på en 500/500 forbindelse hos Eniig).

    Såååå, nogen erfaringer med Bolignet herinde? Som også bor i det nordjyske?
    Evt. nogle detaljer jeg bør være opmærksom på ved det selskab, som jeg måske ikke umiddelbart kan læse mig til på deres salgs brochure?

    Kviknet og Fastspeed syntes at være hhv. den 2 og 3 billigste i rækken, ved nævnte(1000/1000) fiber hastighed på min adresse. Kviknet adskiller sig dog fra de 2 andre, ved også at tilbyde lavere hastigheder og derfor også en lidt lavere månedlig pris…..til dem der evt. prioriterer en lidt lavere månedlig ydelse højere, end at få fuld hastighed på fiber linien!

    Andre i samme situation herinde, som står og overvejer ny fiber udbyder?

    Update: Har lige opdaget at Bolignet er endnu billigere end Fastspeed, 299kr for 1000/1000….så har nu ændret mit eget fokus til dem, istedet for Fastspeed!

    Update 2: Kviknet er tilføjet. 319,- for 1000/1000. Firmaet har været længere på markedet end Fastspeed, men dog ikke så længe som Bolignet(bedømt ud fra datoen af hver deres respektive Trustpilot profiler).

    • Dette indlæg blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    • Dette indlæg blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
Viser 15 kommentarer - 46 til 60 (af 67 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #46

    Human
    Bruger
    4.991 indlæg
    Offline

    #45 Kan man ikke det hos kviknet? For kan man ikke det skal jeg have afbestilt.

    #47

    Spoock
    Bruger
    1.538 indlæg
    Offline

    Jeg har kviknet og jeg kører det hele gennem min egen router.

    Men er da lidt irriteret over at være kunde hos kviknet der laver reklame med en helt nyoprettet bruger. Hold op med den slags.

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Spoock.
    #48

    Human
    Bruger
    4.991 indlæg
    Offline

    #47 og det er fiber?

    #49

    PeterL65
    Bruger
    3 indlæg
    Offline

    Godt at høre – at andre også er “hoppet med på den kunde-venlige vogn”.
    Jeg mente heller ikke, at Kviknet var “det eneste ene” – men, blot at der var stor kontrast imellem “at have kontrol” & “professionel support” og så have f.eks. “Stofa”.

    Hvad så med f.eks. Norlys’s support og kundeservice?
    Er den kompetent?
    (vi har prøvet Norlys mht. strøm/EL, og her var der ikke noget at råbe “hurra” for)

    #50

    archfrog
    Bruger
    36 indlæg
    Offline

    #46, kan se at du har fået svar. Jeg har aldrig haft Kviknet, ville blot lige påpege at man også kunne køre i bridged mode hos Norlys. Før det kørte jeg blot med deres router, som egentligt er ganske udmærket, og da havde jeg en masse portforwards sat op, så argumentet om at man kan en masse hos Kviknet (og underforstået ikke hos Norlys), holder ikke. Selv lysstyrken på fibermodemets LED lamper kan man justere igennem deres web interface

    Personligt tænker jeg, at de fleste udbydere af fibernet sikkert gør et fint job, uden at jeg dog har personlig erfaring med dem. Mine erfaringer med Norlys/Eniig har kun været gode, uanset hvad det har drejet sig om.

    Det eneste er jeg er utilfreds med hos Norlys, er prisen på en fast IP: kr. 39,-. Men der har jeg fået af vide af Norlys, at denne pris falder til kr. 29,- pr. måned så snart de gamle kunder officielt overgår til at være Stofa kunder.

    I was born a small white mouse in a faraway galaxy but was abducted by aliens who made me into what I am now. I miss my tail.

    #51

    PeterL65
    Bruger
    3 indlæg
    Offline

    dejligt at høre, at min “ældre erfaring” (Stofa <2019, Waoo <2017) er historie, her i 2020.
    Det hele udvikler sig tilsyneladende … ?pga. konkurrence?

    Og, tak for info. vedr. Norlys.

    Jeg ser også frem til næste trin = at finde en billigere ISP.
    Jeg er i et område, hvor der indtil videre kun er 2 muligheder (Stofa og Kviknet) – men har igår fået oplyst af Fastspeed, at de bliver en mulighed om få måneder …

    Hvilket får mig til at tænke på, om f.eks. andre har erfaring med Fastspeed, og med deres Icotera 4850 router?
    (samt om Fastspeed lader kunden få admin-kontrol over denne router? ..)

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  PeterL65.
    #52

    archfrog
    Bruger
    36 indlæg
    Offline

    #51, jeg forstår egentligt godt din bekymring vedrørende Stofa… Jeg havde sidst Stofa i 2010-2011 og da jeg lige havde fået forbindelsen, opdagede jeg til min gru, at mit fjernsyn stod fuldt åbent ude på internettet. Jeg kan ikke huske detaljerne, men som standard røg alle ens netværksenheder ud på internettet… Mener at man bare skulle ind og bruge “Mine sider” i Stofa for at rette problemet, men hvordan hulen skulle fru Hansen på 86 nogensinde finde ud af det?

    Jeg har ikke erfaring med Fastspeed, men det er netop en Icotera router (godt nok en 5800) som jeg havde portforwarding i hos Eniig, så mon ikke der er håb forude mha. Fastspeed? Jeg kunne dog intet se i deres Kundeservice afdeling om, at man selv kunne tilgå routeren, men måske man bare skal ringe ind først.

    P.S. Velkommen til

    I was born a small white mouse in a faraway galaxy but was abducted by aliens who made me into what I am now. I miss my tail.

    #53

    archfrog
    Bruger
    36 indlæg
    Offline

    #51, har lige tilbragt 20 minutter med at læse om Fastspeed på TrustPilot, da jeg selv overvejede at gå til Fastspeed – det lyder jo tillokkende med en gigabit for samme pris som man får en 200-500 megabit hos Norlys for og fast IP til kr. 19.

    Umiddelbart set det fint ud, men der er flere der skriver om dårlige hastigheder, så jeg tænker, at de har samme problem som Hiper havde på et tidspunkt: for dårlig forbindelse mellem nogle kunder og deres hovedkvarter, hvorfor NOGLE oplever forfærdelige hastigheder og ustabilitet. Den slags problemer er næsten umulige at diagnosticere for brugeren selv og det kræver desværre også at internetleverandøren dediceret ignorerer kendt viden om at infrastrukturen er for ringe og stikker kunden en plade, hver gang han eller hun ringer ind.

    Jeg er slet ikke pro-Eniig/Norlys, men jeg bliver der lige en tid mere

    I was born a small white mouse in a faraway galaxy but was abducted by aliens who made me into what I am now. I miss my tail.

    #54

    Zoster
    Bruger
    154 indlæg
    Offline

    Andre der har forsøgt at tilmelde sig eniig internet gennem boxer?

    Jeg ville ikke melde mig til gennem deres hjemmeside, idet jeg så skulle sige ja til at modtage henvendelse fra dem og alle mulige andre tredje parter omkring tilbud etc.

    Så jeg ringede til dem og fik at vide at det først er 17. november at de i deres system kan oprette en som kunde. Så jeg må vente lidt.
    Boxers tilbud med 1gbit for 350kr er rimelig syntes jeg. Jeg har været fint tilfreds med eniig efter jeg fik google wifi og sat enigs router i bridge. Kablet forbindelse har altid været i orden. Plus man får 2 mdr gratis. Det er alligevel tilsvarende pris forskel fra boxer til kvikket i 14 mdr. så kan andre teste det nye selskab i lidt tid mens jeg kryber i skjul ved det “sikre”

    #55

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.208 indlæg
    Offline

    #42 Hmmm……Omar Hawwash?? ;-P

    #43

    Anyways, personligt er jeg totalt ligeglad med alle de forskellige(billige)wifi routere som internet selskaberne tilbyder gratis med deres abonnementer.
    Jeg vælger alligevel altid at bruge min egen router(pt. en Netgear r7800), som både er LANGT hurtigere og sikkert også har bedre wifi dækning! Så hvor lidt eller meget kunderne kan få adgang til at indstille i selskabernes egne routere, er jeg derfor personligt totalt lige glad med!

    Nogen nævnte vidst noget med at langsommere dns servere kunne blive et problem med en ny fiber udbyder. Det må komme fra nogen der enten prøver at “skræmme” eller alternativt er total grønne indenfor grundlæggende netværk/router opsætning(er ikke selv en ørn, men ved dog dette), da de så burde vide at man selv kan skifte valg af DNS som man lyster inde i routerens indstillinger……og hvis din router evt. ikke tilbyder dette, så smid routeren ud med det samme!

    #53 Har skrevet lidt med 2 forskellige supportere fra Fastspeed. De forlanger åbenbart at man bruger deres egen wifi router…..med begrundelsen at de ellers ikke vil have mulighed for at fejlsøge forbindelsen, skulle der opstå problemer med denne.
    Dette er en dealbreaker hos mig(gider som nævnt før, ikke bruge deres “langsomme lort” som sikkert også indeholder “spyware”, he he ). De ville heller ikke garantere at deres priser ikke ville blive forhøjet i nær fremtid…..hvilket dog ikke er noget større praktisk problem(så længe man er fri til at skifte til en anden udbyder ).

    Har selv valgt at give Bolignet en chance og derfor nu smidt en bestilling over til dem. Så må vi se hvor længe jeg bliver hos dem! Men skulle de evt. senere finde på at forhøje deres priser, er jeg jo heldigvis fri til at finde en anden billigere udbyder igen! Men tror ikke på de nogensinde bliver lige så grådige(hovsa, jeg mente “dyre” ) som mit nuværende selskab Eniig/Stofa, så jeg føler mig pt. rimelig overbevist om at de er et bedre “økonomisk-valg”, for mit vedkommende!

    #56

    archfrog
    Bruger
    36 indlæg
    Offline

    #56, det mig der talte om DNS servere

    Jeg sagde dog intet om, at de var langsomme, blot at de KUNNE være mindre stabile. Jeg har ingen interesse i at skræmme nogen fra noget, ville blot påpege at der er mange variabler i at være en god internet udbyder. Og efter at jeg selv har haft en forfærdelig en af slagsen, så er jeg mere opmærksom på disse variabler nu. Altså skal DNS serveren blot ses som en af mange ting, men du har helt ret omkring at skifte den – jeg selv kører også med en tilpasset DNS server i min Asus router, som også kører i bridge mode

    Håber, og tænker, at det går godt med dit skift til Bolignet

    I was born a small white mouse in a faraway galaxy but was abducted by aliens who made me into what I am now. I miss my tail.

    #57

    Heschen
    Bruger
    1.874 indlæg
    Offline

    #55
    Bliver lige nød til at kommentere denne lille sætning.

    bliver lige så grådige(hovsa, jeg mente “dyre” ) som mit nuværende selskab Eniig/Stofa

    Hvis ikke Eniig havde taget risikoen og udgiften i at grave et fibernet ned i dit område, så havde du slet ikke haft dette dejlige valg af hastigheder op til 1000/1000 og andre udbydere at vælge imellem, men højest sandsynligt stadig skulle vælge imellem om du ville betale for 20/2 og få 8/1 eller om du ville bruge mobil data

    What LOL champ do you hate the most? - and why is it Teemo?

    #58

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.208 indlæg
    Offline

    #57 Jeg har været med til at “sponsorere” Waoo(og alle de forskellige elselskaber som på skift har varetaget fiber udbyder delen på min adresse) siden den tidlige begyndelse, dvs. siden 2006/7. Hvor længe har du arbejdet hos Eniig, så vi kan sammenligne vores engagement til udbredelsen af fiber??

    Er med på du er i “damage control”- mode for din nuværende arbejdsgiver, men bliver måske lidt “trigget”, når jeg læser at jeg bør have “dårlig samvittighed” fordi jeg syntes Eniig har manglet konkurrence på deres priser på fiber de seneste år.

    Men ja, jeg var vild med at få tilbudet om at få fiber installeret på min adresse i sin tid og var derfor også iblandt nogle af de første som fik det(og dengang skulle man altså minimum betale 5000,- for at få gravet fiber ind til sin bolig og endnu mere, hvis man havde en lang indkørsel).

    Men tiden står altså ikke stille i nogen som helst brancher og 14 år er altså MEGET LÆNGE at have markedet for sig selv….særligt når vi snakker IT/kommunikations sektoren(ja ja, du nævnte noget om at fiberen har været åben for udlejning i 1-1,5 år, men det er altså først nu at andre udbydere har meldt sig på banen…..måske pga. Eniig’s fiberudlejnings priser er blevet reduceret, som endnu et krav fra konkurrencestyrrelsen……dog spekulation fra min side! ).

    Jeg er ikke ude på at “lukke” Eniig/Stofa, men fortæller bare om synsvinklen fra en mange årrig kunde! Hvem ved, måske Stofa “vågner op” og indser at de ikke længere kan hvile på laurbærene og også skal til at “arbejde” for både at beholde de gamle, samt hente nye kunder!

    Og jeg kan altså ikke have helt ondt af Eniig, hvis de mister lidt kunder ved at udbyde deres fiber til andre selskaber som tager mindre i leje. Jeg ved at Eniig ved indgåelsen af kontrakten med det nye firma, har kalkuleret for/imod at beholde tingene som de var……og de fravalgte altså at “holde på” deres nuværende fiber kunder, til fordel for at tjene penge på TV og sikkert også spare nogle penge ved at melde sig ud af Waoo samarbejdet!

    Sorry hvis det evt. “gør ondt” at læse min personlige holdning, men sådan ser verdenen nu engang ud fra min side…..og jeg repræsenterer intet firma i denne tråd!

    Ps: Og ja, 5g mobilbredbånd “banker på døren” med en(nuværende) max hastighed der ligge 7,5 gange højere end fibers max idag. Så Eniig/Stofa kan lige så godt indse nu, at de kommer til at skulle arbejde for at holde på fiber kunderne i fremtiden! Jeg har faktisk haft en diskussion med Eniig ang. markedet i fremtiden for et par år siden og de var meget “firkantet” og gammeldags i deres synspunkter og ambitioner. Og deres satsning på tv viser mig at de ikke har hørt efter hvad jeg fortalte dem. Men jeg håber da stadig medarbejderne/ledelsen bliver klogere….ellers kommer de til at “bløde” alvorligt i fremtiden. Men……det jo en anden diskussion, så stopper her!

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    #59

    Human
    Bruger
    4.991 indlæg
    Offline

    Så meget for ENIIG super support. Ringede til dem i dag fordi jeg af en eller anden grund ikke kunne få adgang til mit netværk udefra. Det viser sig så at de er “kommet til” at aktivere router funktion i deres boks iforb. med en hastighedsændring. Det skulle jeg bare bruge 10 min på at forklare den uforstående support medarbejder. Han kunne heller ikke ændre det, så jeg kunne ringe til kundeservice i morgen. Øhm tak.

    Det var den ene gang jeg har haft brug for deres support og så var det deres fuckup.

    #60

    SturmW-Ghost
    Bruger
    12.426 indlæg
    Offline

    #8
    Jeg har aldrig modtaget en opsigelse, men har derimod fået at vide i dag, at jeg skifter over til Stofa til november.

    Kan du fortælle om man fortsat har hastighedsgaranti?

    "In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

Viser 15 kommentarer - 46 til 60 (af 67 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.