fredag, juni 5, 2020

Opgradering af 2014 PC

Daily Rush Debat Hardware Hardware Opgradering af 2014 PC

• Forfatter
    Emne

A2010
    Bruger
    371 indlæg

Jeg har noget tid overvejet at opgradere CPU, RAM, MB.

Nuværende;
    Intel i5-4570
    ASUS B85M-G, Socket-1150 Haswell
    Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB x 2
    MSI Geforce GTX 980 Gaming 4G (senere opgradering) Edit: Grafikkort skiftes ikke, da det er opgraderet efter køb af oprindelig build.
    Corsair CX500M, 500W PSU
    Phanteks P300 kabinet (senere opgradering) EDIT: Kabinet skiftes ikke.
    Diverse SSD’er

Jeg kan fint klare mig med 1080p gaming. Kører dual skærm setup, og har ofte et eller andet kørende på skærm to når jeg gamer. Stream af musik eller fodbold/NFL – man skal udnytte tiden maksimalt med kone, børn og travl hverdag. Går efter mest “bang for the buck”. Budget maks 3000,- gerne mindre.
    Jeg har altid været til Intel, men hælder godt nok til at gå med et Ryzen build.

Jeg har kig på følgende, men ikke fastlåst;

Intel i5-9400F (6c6t)
    Asus ROG Strix B360-F Gaming (2 x M.2)
    2 x 8GB RAM, 2666Mhz

Ryzen 5 3600
    ASUS ROG Strix B450-F GAMING (2 x M.2) ELLER MSI B450M MORTAR MAX (2 x M.2)
    2 x 8GB RAM, minimum 3000Mhz synes jeg kan fornemme er sweetspot for Ryzen budget builds

Så er der lige kommet en Ryzen 5 1600, AF version (6c12t), som yder Ryzen 5 2600 performance (reference; Gamers Nexus), men til en latterlig lav pris af 777,- (Proshop.dk). Denne frister mig også, da der så er plads til en M.2 i budgettet og jeg kan senere opgradere CPU på AM4 platformen.

Gode råd, erfaringer, vurdering modtages gerne.

Stupid is as stupid does

• Dette indlæg blev ændret for 4 måneder, 3 uger siden af  A2010. Årsag: Dårlig formulering
Viser 14 kommentarer - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

NightBreaker
    Bruger
    6.747 indlæg

Med 3000 et du lidt låst. Hvis det bare er ydelse i spil og intet andet. Så skift grafikkort og ram. Købt det brugt. Men du skriver senere ved grafikkortet. Så antager du vil kig på det bagefter. Set med gaming briller så er 3600 eller 9400 et bedre valg end 1600af. Men hvad drømmer du om iht grafikkort for det kommer faktisk også i spil. Som du selv siger det kan du købe den 1600af og skift bagefter. Men hvor langt er du så kommet i forhold til det du har. Ikke ret langt. Men lad os sige du skifter til en 3600 med 3200mhz (det er pt sweet point for ram på ryzen). Hvor lang tid vil du vent på et andet grafikkort. Det hele spillet sammen.

A2010
    Bruger
    371 indlæg

#1 – Det er dårlig formulering af mig. Planen er at jeg kører videre med mig GTX 980. Men jeg fornemmer at jeg ikke udnytter det maksimalt med min nuværende kombination af bundkort, ram og CPU.
    Jeg er ude efter en mere ‘flydende oplevelse’ i spil, mens jeg har skærm nr. 2 kørende med stream.

Stupid is as stupid does

• Denne kommentar blev ændret for 4 måneder, 3 uger siden af  A2010.

Fribo
    Bruger
    993 indlæg

Hvad angår din M.2 plan ville jeg nok hellere købe en bedre cpu nu og så en M.2 senere, frem for at bruge penge på en cpu du alligevel planlægger at skifte

*Der tages forbehold for eventuelle stavefejl, ulogiske sammenhænge, trykfejl og falske informationer

Tequilashot
    Bruger
    4.781 indlæg

cpu + bundkort og ram.
    Smid en usb3 i til ready boost.
    Det er ikke hurtigt som en ssd men hurtigere end kun en harddisk.

Den første pc jeg havde var en 386sx med 8 mb ram som jeg gamede warcraft 1 på i dos 5.

Nioxic
    Bruger
    17.748 indlæg

Jeg havde nok helt klart snuppet den der 1600 AF chip

den inkluderede køler er også acceptabel, så du sparer penge ifht en ekstra køler som er et krav til intel cpu’en…

og en M.2 er sgu rar at have. selvom den ikk føles hurtigere til alm. brug, end en alm. SSD så måske overvej en alm ssd til at starte med. Så har du måske et par hundrede kroner mere, til når grafikkortet skal opgraderes

http://www.reddit.com/r/random/

Fribo
    Bruger
    993 indlæg

I fælger #0 har han allerede diverse SSD’er

*Der tages forbehold for eventuelle stavefejl, ulogiske sammenhænge, trykfejl og falske informationer

A2010
    Bruger
    371 indlæg

Tak for alle input.

Jep, jeg har SSD’er nok, men så kunne en M.2 erstatte en SSD der kunne blive genbrugt i et Minecraft system til en af børnene. + Det vil fjern nogle kabler i kabinettet, der er lidt presset på plads allerede.

#1 Du skriver jeg er låst med 3000, er det RAM hastighed du tænker på?

Muligeheder;

Ryzen, 5/1600AF el. 5/3600 el. 7/2700
    ASUS ROG Strix B450-F GAMING (2 x M.2) (899,-)
    2 x 8GB RAM 3200Mhz Corsair/G.Skill (omkring 700,-)

Pris punkt er henholdsvis, i afrundet tal; 2.400 / 3.200 / 2.900

Stupid is as stupid does

Tequilashot
    Bruger
    4.781 indlæg

#7 det eneste du vil se forskel på en sata ssd og en m2 er i benchmark ikke i aktuel brug.
    SSD hjælper hellere ikke i spil ud over load af baner.

Så se at få samlet flasker sammen i togene så du kan købe en ordenlig gamer pc.

Den første pc jeg havde var en 386sx med 8 mb ram som jeg gamede warcraft 1 på i dos 5.

StultusX2
    Bruger
    5.423 indlæg

#8 ? Såeh..AMD 3600 er ikke godt nok?

My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

NightBreaker
    Bruger
    6.747 indlæg

https://www.edbpriser.dk/produkt/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-processor/
    AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz Boxed – 1583.-

https://www.edbpriser.dk/produkt/gigabyte-b450-aorus-elite/
    Gigabyte B450 AORUS ELITE – 691.-

https://www.edbpriser.dk/produkt/g-skill-ripjaws-v-ddr4-16-gb-2-x-8-gb-dimm-288-pin-2254621/
    G.Skill Ripjaws V – DDR4 – 16 GB: 2 x 8 GB 3200Mhz – 593.-

Ialt..: 2867.-

AMD Ryzen 5 1600 AF er en rigtig god CPU men ca. 15-30% langsommer end end AMD Ryzen 5 3600 i spil.
    https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3547-amd-r5-1600-af-cpu-review-best-cpu-under-100

Det er svært at sige om der kommer en bedre CPU end Ryzen 5 3600 til AM4 for pengene iht. de penge du vil lig i det. Men det er mit bud hvis det er ren ydelse og du gerne vil havde et bundkort med M2 muligheder.

StultusX2
    Bruger
    5.423 indlæg

#10 +1 Bang for $$$ lige nu ÉR Ryzen 3600.

Og mht. til bundkort med B450…er ASUS måske ikke HELT dem, man skal gå efter…
    I sær hvis man vil opgradere CPU hen af vejen…

Hardware Unboxed: Ryzen 9 3950X on Good & Bad B450 Motherboards

^..ved det, er fra det forrige årti, men stadig

En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

• Denne kommentar blev ændret for 4 måneder, 3 uger siden af  StultusX2.

Schalde
    Bruger
    5.957 indlæg

mener folk stadig at 16GB er nok i 2020 og de næste 3-4 år frem?

Kan bare allerede nu at spil saom Borderland 3 anbefaler 12Gb ram og MW æder 16GB ram i144 gaming… Tænker bare for 500kr mere?

I could agree with you, but then we'd both be wrong

NightBreaker
    Bruger
    6.747 indlæg

“Jeg kan fint klare mig med 1080p gaming” :A2010

#12 Ja, det er nok. selv i 1440P
    https://www.youtube.com/watch?v=KALFQLoigcM
    Hastighed på RAM har mere at sige end noget andet. Selv om der er et have af spil hvor det ikke har så meget at sige igen.
    https://www.youtube.com/watch?v=pfZdfcWXyo8

StultusX2
    Bruger
    5.423 indlæg

#12 Jeg kan LOVE dig for: At Jeg finder 2X8GB RAM nok – i et 4 RAM slots build.
    …”Borderlands 3″ PFFTH!!?? Vorherre til æsel! Om igen Randy…

• Denne kommentar blev ændret for 4 måneder, 3 uger siden af  StultusX2.
Viser 14 kommentarer - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.