mandag, oktober 19, 2020

Ny konsol generation = Ny skærm?

Daily Rush Debat Hardware Hardware Ny konsol generation = Ny skærm?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    maestrow
    Bruger
    693 indlæg
    Offline

    Jeg har et Asus VS248HR. Den er jeg egentlig glad for. Jeg har set utallige videoer på youtube på forskellen imellem 1080p og 4K, og ja jeg kan godt ane forskellen, men jeg synes ikke det på nogen måde er en motivation til at skifte skærm. Derfor beder jeg om at dette indlæg ikke omhandler opløsning. Jeg overvejer derimod at skifte min skærm, hvis der er nogle teknologier der kunne give et løft på en måde, f.ex. HDR – men allerede her fornemmer du måske at jeg er en noob på området. Så jeg beder om nørdet hjælp. Hvis du mener der er grund til at skifte, anbefal venligst en PC skærm uden højttalere så billigt som muligt. Tak.

Viser 15 kommentarer - 31 til 45 (af 55 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #30

    maestrow
    Bruger
    693 indlæg
    Offline

    #29 OK jeg har jo ikke set udvalget endnu, så man kan kalde det en ønskeliste. Opløsning er jeg mere el mindre ligeglad med, og jeg har en personlig tro på at online-multiplayer-konsol-spil i 120fps er et stykke ude i fremtiden. Jeg mener CoD pt. er på 30.

    #31

    Nass
    Bruger
    2.126 indlæg
    Offline

    Det er netop derfor jeg anbefaler 1440p60, og ved den opløsning og frekvens får du altså ikke brug for adaptive sync, fordi du falder aldrig under 60 fps på en XBSX med 1440

    Hell, it's about time

    #32

    maestrow
    Bruger
    693 indlæg
    Offline

    #31 Aaahh. Nu tror jeg der gik et lys op. Så Freesync er mest relevant hvis man tager en 120Hz, fordi i singleplayer spil kan den variere i fps alt efter scene?

    #33

    Nass
    Bruger
    2.126 indlæg
    Offline

    Gsync/freesync/adaptivesync/VRR hjælper kun, hvis dit spil kører med mindre FPS end den maksimale frekvens på din skærm.

    Hvis du har en 144hz og du spiller CSGO med 300 FPS, så hjælper det ikke. Fordi du fylder alligevel alle 144hz med fulde nye frames.

    Hvis du har en 144hz eller en 60hz skærm, og dit spil kun trækker på 40FPS, så hjælper det meget.

    Hvis du spiller på en ny konsol som PS5 eller XBSX, og du kun spiller på 1440p60hz, så skal du tænke på, at konsollen er beregnet til at prøve at ramme 4K60.

    1440p60 er kun halvdelen af 4K60, og derfor er jeg sikker på, at alle spil vil køre stabilt med 60FPS, og de 60 FPS passer med dine 60HZ, og hvis den aldrig dykker under 60, så hjælper adaptivesync ikke alligevel.

    Hvis du gamer på PC, så varierer FPS super meget fra spil til spil, men det forventer jeg ikke fra PS5, da spil kommer til at være mere strømlinede og optimerede.

    Hell, it's about time

    #34

    maestrow
    Bruger
    693 indlæg
    Offline

    #33 Tak for forklaringen.

    #35

    Chukie
    Bruger
    1.643 indlæg
    Offline

    Ja, tak. Det er dejligt nogen kan skære i pap

    #36

    knekker
    Bruger
    1.849 indlæg
    Offline

    #34 Det han prøver at sige er at med G-sync, VRR, Adaptive sync, så sørger skærmen og GPU’en for at snakke bedre sammen, så de opdatere hvert frame i sync, dette resultere i mindre frame stuttering og så undgår du også screen tearing, hvor billedet nærmest rives over i 2 stykker.

    #37

    Noize
    Bruger
    4.509 indlæg
    Offline

    Nass du er forkert på den på så mange punkter mhs til både tearing hdr og next gen performance at det gør helt ondt… lol

    #38

    Nass
    Bruger
    2.126 indlæg
    Offline

    #37 Tak fordi du beriger os med dette smukke indlæg, jeg håber i sandhed at du kan se ironien : -)

    Hell, it's about time

    #39

    Nass
    Bruger
    2.126 indlæg
    Offline

    #34 Nej, det er ikke hvad jeg prøver at sige. Jeg prøver at fortælle hvornår teknologien er brugbar, ikke hvordan den virker.

    Hell, it's about time

    #40

    Noize
    Bruger
    4.509 indlæg
    Offline

    #38 gider du ikke stoppe med at mislede brugere med dine søforklaringer?

    #41

    Nass
    Bruger
    2.126 indlæg
    Offline

    #40 Endnu et fantastisk og lærerigt indspark. Kan du ikke bare tage tastaturet frem og forklare det selv hvis du har en bedre måde?

    Hell, it's about time

    #42

    Nass
    Bruger
    2.126 indlæg
    Offline

    Nu har jeg selv lige dobbelttjekket, og det er rigtigt at der sagtens kan være en fordel at hente i forhold til tearing når både skærmen er 60hz og spillet kører 60FPS. Hvis framen og skærmens opdatering ikke er synkroniseret kan der også ske tearing hvis begge kører samme hastighed asynkront, og også hvis man kører med flere FPS end opdateringsfrekvensen.

    Tearing skulle stadig være værre ved lave frames.

    Tak til Noize for ingenting andet end lede os i retning af, at der måske var mere at hente, men ellers intet reelt bidrag til samtalen : – )

    Hell, it's about time

    #43

    Nass
    Bruger
    2.126 indlæg
    Offline

    https://youtu.be/5Ey-KObDABI

    Hell, it's about time

    #44

    Noize
    Bruger
    4.509 indlæg
    Offline

    Jeg giver op. goodluck

Viser 15 kommentarer - 31 til 45 (af 55 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.