tirsdag, juni 2, 2020

Ny i VR? – spørg her.

Daily Rush Debat Platform VR / AR Ny i VR? – spørg her.

  • Dette indlæg indeholder 28 kommentarer, har 14 deltagere og blev senest opdateret af  wOOOOt for 2 måneder siden.
  • Forfatter
    Emne
  • #0

    wOOOOt
    Bruger
    1.196 indlæg
    Offline

    Nu hvor Valve har annonceret Half-Life Alyx, som et fuldt HL spil i ren VR til marts 2020, så er der måske nogen af jer, som pludselig overvejer VR?

    Stil spørgsmål om alt om VR. Vi er mange herinde, som har VR.

    Her er lige en start på noob-VR info:

    Nogle VR termer, som er relevante at kende:
    VR – Virtual Reality.
    – Et fænomen fra 90’erne tror jeg, som kom frem igen i 2016, og langsomt men sikkert vokser og bliver bedre og bedre.

    HMD – Head Mounted Display (VR masken)
    – Der er mange typer, så det kan være svært at vælge hvilken model.
    Glem alt om google cardboard, og samsung mobil VR. Her snakker vi nu PC drevet VR – der kræves til de større og bedre spil.
    De mest populære er pt:
    Oculus Rift-S: pt. markedets bedste standard i forhold til pris. 100-110FOV, 80FPS (så vidt jeg husker?) – Pris ca. 399$
    Osulus Quest: Er oprindelig ikke en PC VR løsning, men kan blive det med et ekstra kabel. 90FOV, 72FPS. – Pris 399$
    Valve-Index: Den dyre limousine model til 1000$ 110-130FOV, 90-144FPS
    – Der er mange andre, som også er ok, nogle er gode på enkelte områder, men de ovennævnte er gode på flest områder.

    FOV – Field of view (hvor stort er dit synsfelt i vinkel-grader når du har HMD på)
    – Jo større synsvinkel, desto bedre indlevelse, og minimering af risiko for VR-syge.

    FPS – Frames pr second. Din HMD’s refreshrate.
    – Jo højere FPS, desto mere flydende billede = bedre oplevelse, og minimering af risiko for VR-syge. Fra de første HMD’s i 2016 var standarden 90FPS. Det varierer lidt i dag.

    IPD afstand – Inter Pupil Distance. (afstanden mellem dine pupiller)
    – En ting de færreste ved noget om når de køber VR, men som er relevant.
    VR linserne er specielle fresnel-linser. De har et “sweet spot” i centrum, hvor du får det bedste billede, og det spot skal helst være der hvor dine pupiller kigger fremad. Nogle HMD kan justere IPD, andre kan ikke. Så mål din pupil afstand, når du kigger lige frem, og se om det passer til den HMD du overvejer.

    Playspace – Roomscale VR?
    Du kan spille VR siddende, stående eller “mobil” hvor du kan bevæge dig rundt.
    – Siddende er foran din PC, eller i Sofaen, eller på en stol på gulvet.
    – Stående på gulvet, er hvor du kun drejer rundt om dig selv.
    – Mobilt, med Roomscale VR, er hvor du har min. 2×2 meter gulvplads at bevæge dig på. Mest indlevelse, men lidt mere opsætning (som er det hele værd)

    Base-stations eller Indide out tracking?
    Alt efter model, så er tracking af HMD og dine controllers forskellig.
    HTC Vive, Pimax og Valve Index bruger “Base stations” som er små kasser du sætter op. De dækker dit Roomscale playspace. Mest nøjagtige VR tracking.
    Oculus Quest og Rift-S bruger inside out tracking, hvor kameraer i headsettet tracker din placering og dine trackers. Virker super, næsten lige så godt som bases.

    Komfort.
    VR kan være intenst at spille, specielt i længere tid. Så sørg for at kigge på komforten også. Det skal være behageligt at have på. Rift-S og Valve Index er vist de bedste pt.

    Din Gamer PC..
    Jeg spillede VR glimrende på min 2½ år gamle PC med et 1080ti kort. Mindre kan også gøre det.. Men kigger du på det kommende HL-VR, så er kravet min. nvidia 1060, 12gb RAM.. Og jeg vil nok sigte lidt højere end det!
    Test din PC til VR på Steam, eller med 3Dmark VR. Der er sikkert også andre.

    Er der andre store spil til VR? – JA
    Asgards Wrath – 100% VR
    Fallout4 VR – port
    Skyrim – port
    Doom VR – 100% VR
    Lone Echo – 100% VR
    Resident Evil7 – PSVR
    Assetto Corsa – ?
    Borderlands2 – port
    Project Cars2 – ?
    Dirt Rally – port
    No Mans Sky – port
    Payday2 – port
    Mfl. Der er mange spil med 10+ gameplay hours.

    Andre ting.
    Briller? – De fleste VR har plads til briller. Dog spiller mange med kontaktlinser.
    De fleste gæster jeg har haft med briller, spillede fint uden noget.
    – Pas på dine brilleglas ikke rammer VR linsen, det giver nemt ridser.

    VR-Syge..
    Det er forskelligt fra person til person, hvor let man tåler VR. Det skal prøves!
    Og hvis man føler lidt VR-søsyg, så kan man også træne sig til at blive bedre.
    Det opstår ligesom køre og søsyge. Det dine øjne ser, og det din balance nerve føler matcher ikke, og fortæller din hjerne at der er noget galt. Diin krops reaktion er at opbygge kvalme og kaste op. – De fleste kan dog sagtens tåle meget VR, da mange VR spil, ikke har så meget bevægelse. Og mange spil har specielle justeringer, bla. med teleport movement, så man ikke bliver VR-syg.
    Er man bekymret for dette, så prøv VR hos en ven, eller hos en VR netcafe. De kan findes på nettet, der er bla. Khora i Kødbyen i KBH.

    Spørg om alt, så svarer vi gerne =)

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    DocJames
    Bruger
    56 indlæg
    Offline

    Hej,

    Lige et par hurtigt spørgsmål.

    Oculus Rift S benytter LCD, hvorimod den “gamle” Oculus Rift benytter AMOLED. Hvor stor betydning har “nedgraderingen”?

    Og på Rift S kan man vist ikke justere afstanden fra linser til øjet. Igen, hvor stor betydning har det?

    Pft.
    Jimmy

    #2

    Deadmeat
    Bruger
    7.028 indlæg
    Offline

    #0: Totalt god DR stil med dit indlæg Et tip: sæt dine overskrifter i fed i OP, så bliver det noget lettere at finde de relevante afsnit i dit indlæg.

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #3

    PBT
    Admin
    2.935 indlæg
    Offline

    Rigtig fin tråd Jeg har sticky’et den her i VR/AR-forummet.

    Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

    #4

    wOOOOt
    Bruger
    1.196 indlæg
    Offline

    #2 Tak – god ide, har dog ikke lige tid nu
    #3 Tak – Fedt! – håber andre VR ejere giver en hånd med, da jeg næppe kan svare på alt

    #1 Hej.
    Det jeg har læst og set af videoer, der er forskellen dels at OLED VR har en del bedre black-levels, altså dybere sort og mere “friske” farver. Men er lidt bagud på problemet med screen-door-effect.
    SDE er især ældre VR HMD’s, hvor du kan se stregerne imellem pixels. Dette problem er dog næsten helt væk i 2019 versionerne som Rift-S, Index og Quest.
    LCD screens, har så bedre dækning af SDE, men mangler den dybe sorte, hvor sort så for nogen virker mere mørkegrå.
    – Generelt siger folk at du ikke bemærker LCD’s dårligere sorte, når du først er kommet i gang. Jeg har i hvert fald ingen problemer.

    Jeg har ikke personlig erfaring med Rift’erne.
    Jo meget lidt med den gamle.
    Har haft 2 år med HTC Vive, som vist nok var OLED, og nu har jeg Valve Index, som er LCD. Forskellen er ikke noget jeg tænker over når man ser på farver og black-level. Men LCD opløsningen er derimod bedre, så det er slut med screendoor effekt med min Index.

    Og nogen køber ud fra hvad de primært vil spille.
    Mørke spil, gyser og space sci-fi sims, der er OLED bedst. – Til resten er LCD.
    Måske vil @fisker kommentere, han ved 100x mere om al den slags.

    Det med afstand mellem pupillerne er temmelig vigtigt!
    – For hvis dine øjne ikke passer til afstanden på Rift-S, så vil du konstant anstrenge for at se mere tydeligt, og det giver hovedpine, og dårligere oplevelse.

    https://uploadvr.com/data-suggests-oculus-rift-s-ipd-range-best-for-around-half-of-adults/

    Det er svært at måle IPD alene. Få en anden til at stå med en lineal over næsen. Har man ikke en til at måle, så sæt en prik midt på næsen, og mål et øje ad gangen, hvor man sikrer at pupillen sidder i centrum og kigger frem.

    Generelt skal man vælge VR ud fra en prioriterings liste af de primære elementer som indgår i oplevelsen.. Hvad er vigtigst for dig?:

    Komfort?
    Lyd?
    Visuel opløsning, bedre billede?
    Visuel FPS, flydende oplevelse?
    FOV – bredere synsfelt.
    Tracking.
    Pris.
    Opsætnings lethed.
    Har du plads til room-scale, eller skal det være siddende?
    Udvalg af spil titler?
    mm…

    Min top 5 er:
    Visuel opløsning
    FOV – Der er seriøs forskel på 90 FOV og 130 FOV.. (Dykkermaske vs. Skimaske)
    Tracking – Index/Vive bases har super tracking ned til 1mm. De andre er ikke helt med, men stadig gode.
    FPS. – Man kan spille det meste fint med 72 Hz refresh.. Men 90 og 120 kan mærkes og er meget bedre.
    Komfort – siger sig selv.
    Jeg vil næste sige de 5 er lige vigtige for mig.

    Hvis man køber VR og vælger ud fra hvad der er “Lettest” at sætte op. Så har man misforstået noget! 30-40 minutters opsætning er ligegyldigt, i forhold til at man får en forbedret oplevelse i 100’vis af timers underholdning.

    #5

    Caulnian
    Bruger
    905 indlæg
    Offline

    Jeg har brugt Revive til at spille et par Oculus Exclusive-titler på min Valve Index med god succes, hvis nogle skulle være interesserede i det
    https://github.com/LibreVR/Revive

    #6

    wOOOOt
    Bruger
    1.196 indlæg
    Offline

    #5 Jeps, samme her.
    Bare fordi Oculus har mange eksklusiv titler, for at lokke kunder til, så betyder det ikke at andre er udelukket. Revive er genialt.

    #7

    -dut-
    Bruger
    2.696 indlæg
    Offline

    1000$ for en index? Er der rent faktisk nogen der har købt den?

    #8

    Shiu
    Bruger
    1.682 indlæg
    Offline

    Lille tilføjelse til folk der bruger briller.

    Man kan købe linser som sættes direkte ind. Det er forholdsvist nemt, man skal bare have lidt info fra sin optiker. Der findes adskillige sælgere, men her er ét af dem https://vr-lens-lab.com/
    Går selv og overvejer at bestille linser til Oculus Quest.

    Esoteric Software

    #9

    DocJames
    Bruger
    56 indlæg
    Offline

    #4 mange tak

    Jeg har ikke plads til room-scale. Knægten har spillet en del HTC vive på biblioteket (med det gratis udvalg af spil de har installeret).

    Det lyder som om, at det er muligt med room-scale med Oculus Rift S?

    #10

    wOOOOt
    Bruger
    1.196 indlæg
    Offline

    #7 Ja da.

    #9 Så vidt jeg ved kan alle PC-VR køre roomscale.
    Ideen og indlevelsen er jo ekstra, når du kan bevæge dig i dit eget playspace.
    Rift-S har indide out tracking med 5? kameraer indbygget, som tracker dit playspace, som du definerer under setup.

    Roomscale VR kræver som MINIMUM 1,5×1,5 meter. Helst 2×2 – så man kan stå på midten og ha armene strakt ud.
    Jeg har mere plads, men bruger det sjældent, da du spiller det meste ved at stå i centrum, og så dreje rundt.

    #11

    SovseOrglet
    Bruger
    1.929 indlæg
    Offline

    Har pt kun interesse i vr gennem dcs (kamp fly + heli) sim så jeg har ikke brug for controllers men de sælges ikke separat, og pengene er godt nok skrabet lige nu.

    SovseOrglet

    #12

    DocJames
    Bruger
    56 indlæg
    Offline

    #10 Tak for info

    #13

    Festival_H
    Bruger
    4.475 indlæg
    Offline

    Rift S user here. Den virker fantastisk. Tracking er awesome. Det er praktisk og hurtigt. Ingen fuss med at installer base stations.
    Med hensyn til IPD så kan det indstilles via Oculus software. Om det rent faktisk ændre noget ved jeg ikke. Jeg har ikke målt min IPD og har bare ladet det stå som default værdi og har ingen problemer. Måske jeg har standard afstand mellem min øjene.

    Elite Dangerous er fucking fantastisk i VR. Det er helt vanvittigt.

    Og husk nu: densutterjoikksigselv.dk

    #14

    PBT
    Admin
    2.935 indlæg
    Offline

    #13 Jeg kan virkelig godt forestille mig, at Elite Dangerous er mega cool i VR.

    Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

    #15

    MaD_MaX
    Bruger
    2.124 indlæg
    Offline

    Er det kun dit gfx kort der afgør, om du kan køre VR, og er PC’ens cpu/ram/ssd relativt ligegyldige?

    don't much care what it is

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.