søndag, januar 17, 2021

Ny CPU-køler til i5-4690K

Daily Rush Debat Hardware Hardware Ny CPU-køler til i5-4690K

• Forfatter
    Emne

Steadi
    Bruger
    5.914 indlæg

Jeg er i den heldige situation, at jeg skal have mig en ny køler til min cpu. “Heldig” fordi, at jeg først troede, at den voldsomme larm stammede fra mit GTX 970.. Men nej, et efterlyt identificerede min cpu-køler, som værende den larmende krabat. Køleren har fået en tendens til også at pive en smule, når den begynder at sætte i omdrejninger. Lidt besværligt og min kæreste er begyndt at bemærke larmen. Hvilket jo betyder, at jeg også har bemærket larmen :p

Der sidder pt. den stock-køler, som fulgte med min i5-4690k, da jeg købte den i december ’14.

Bundkortet er et GIGABYTE GA-Z97P-D3.

Jeg overvejer at investere i følgende blæser:
    https://www.komplett.dk/product/657094/hardware/blaeserekoelerevandkoeling/cpu-luftkoeling/cooler-master-hyper-tx3-evo-cpu-koeler#

Sidder der nogen med erfaring ud i netop denne blæser? Hvor svært skal jeg regne med, at det bliver at få fjernet kølepastaen og smidt den nye på, og hvordan fjerner jeg det nemmest? Et barberblad og så bare lege ninja?

Jeg kan nok lige snige en 13,6 cm’s blæser ind i mit kabinet, men desværre vil det nok komme til at knibe, hvis blæseren bliver meget højere end det.

Jeg ser frem til DR’s visdom. God næsten-weekend!

My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

Viser 13 kommentarer - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Redspeed93
    Bruger
    13.446 indlæg

Man fjerner kølepasta med alcohol eller sprit, ikke skarpt værktøj

Det er ikke svært, men det tager lidt køkkenrulle og lidt tid, at “pudse” det af. Hvis du ikke selv har en tube kølepasta skal du iøvrigt huske at købe sådan en, da de fleste kølere ankommer uden pre-monteret kølepasta, modsat stock køleren.

Hvis TX3 er for høj kan du jo overveje en af de mange “liggende” kølere, hvor blæseren er monteret parallelt med bundkortet.

Personligt ville jeg dog gå efter en noget større og bedre CPU køler, især når du nu har en overclock-able K-chip.

Basis-råd: Vælg et billigere bundkort, en mindre PSU og hovedtelefoner + mic i stedet for et headset

Steadi
    Bruger
    5.914 indlæg

#1 – Så du tænker, at jeg netop burde gå efter en liggende blæser?

De fleste blæsere lader til at komme med lidt kølepasta, som jeg dog selv skal påsætte.

My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

Redspeed93
    Bruger
    13.446 indlæg

@steadi Kun hvis du ikke har plads til en stående køler, som udgangspunkt. Billige kølere har næsten aldrig kølepasta med.

Basis-råd: Vælg et billigere bundkort, en mindre PSU og hovedtelefoner + mic i stedet for et headset

Steadi
    Bruger
    5.914 indlæg

@reedspeed93 – blæseren i mit link ser ud til at have en spand kølepasta med.

Sven_Bent
    Bruger
    25.984 indlæg

@steadi

Analitets rettelse:
    Blaeser og koeler er ikke det samme. blaeser er kun de stykke plastik der dreje rundt og der kommer typisk ikke kolepasta med blaeser. til gengaeld goer der i koelere som typisk er en fuld loesning medet stykke varmeledende materiale samt en blaesere ( tidliger var blaesere ikke noedvendigt)

mht til den linkede koeler mener jeg at evoe 212 klare sig bedre end tx3 og er ca samme stoerrelse. men check op paa det foerst

Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

StultusX2
    Bruger
    6.102 indlæg

Nu det handler om sex?!? (anal)
    Til en hvis grad enig med #5: Blæser er en del af forspil;-P Det der drejer rundt hedder sgu’ stadig en propel?

#0 AIO er ikke din boldgade eller?
    Kan kuns sige; jeg er glad for min – samt at jeg IKKE går tilbage til “Blæsere” på min CPU.

My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

Steadi
    Bruger
    5.914 indlæg

#6 – Du er ikke blevet mere forståelig af, at DR er flyttet i nye omgivelser.

#5 – Tak, jeg tager et kig på dit forslag og vender tilbage. Altså dog først lige efter min ferie

Edit:
    Det viser sig, at jeg allerede har kigget på evoe212’eren, og jeg har ikke den nødvendige højde i mit kabinet til den

Redspeed93
    Bruger
    13.446 indlæg

@silan Hvis du ikke engang har plads til evo’en bør du nok glemme stående kølere generelt og så bare kigge på liggende køler, såsom Noctuas NH-L12. Alternativt kan du, såfremt dit kabinet har plads til en 120mm blæser+radiator, kigge på all-in-one vandkølere.

Sven_Bent
    Bruger
    25.984 indlæg

Du 1upede mig lol

#7 jeg forstod ham fint. han gik endu mer anal i det end jeg gjorde, i det balser baade er et stykke fastmonteret plastik samt et stykke palsti kder drejer rundt. og den plastik del alen der drjer rundt er en propel.

Koeler = Koelprofiel + Blaeser
    Blaaser = Proppel + plastik ramme

Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

Steadi
    Bruger
    5.914 indlæg

#6 – jeg skal åbenbart bare lige have Sven Bent ind over som tolk, så går det bedre.

#8 – NH-L12 har ikke fået de bedste anmeldelser, men jeg tager nu lige et kig. Lidt mindre larm ville være behageligt.

Redspeed93
    Bruger
    13.446 indlæg

@steadi Jeg tror ikke der findes en god liggende køler – men du står med valget mellem pest eller kolera, med en mikro stående køler eller en liggende køler.

NeoCorteX
    Bruger
    332 indlæg

Hvilket kabinet har du siden at du ikke har plads til feks en evo 212?

Steadi
    Bruger
    5.914 indlæg

#12 – pas. Kabinettet fulgte med, da jeg i sin tid købte PCen hos mm-vision. Der er dog kun kabinettet tilbage

Lillebroren til evo212 er der plads til, men der ville ikke være megen plads op til kabinettets side

Viser 13 kommentarer - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.