tirsdag, oktober 20, 2020

Ny Bil, Van, hybrid?

Daily Rush Debat Off-topic Ny Bil, Van, hybrid?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    X4v14
    Bruger
    1.356 indlæg
    Offline

    Hello Rushers

    Jeg står og vil skifte Citi-Go’en ud med en model større. Jeg tænker noget Fiesta eller Polo og kan se der er en del penge at spare ved at vælge en Van udgave og vil høre om andre har gjort sig den slags tanker?
    Vi har ingen børn og jeg har alligevel ingen planer om at skal have beskidte fremmede ind på bagsædet.
    Tænker om der er nogle bil entusiaster herinde med lidt råd dertil.

    Jeg har dog lidt en våd drøm om en plugin hybrid, men syntes ikke jeg kan finde nogle der findes i en Van udgave (måske fordi firmaer ikke rigtig er interesseret i plugin?).
    Der skal selvfølgelig kunne komme krog på der kan trække 750, bor jo i Aalborg

    Jeg tænker ny bil, max 240.000kr. Har dog ikke behov for en stor bil. Kører vel 45-80km om dagen til job og diverse

Viser 12 kommentarer - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    gumshot
    Bruger
    515 indlæg
    Offline

    Man køber ikke plugin hybrid biler som VAN, da afgiften på disse pt. er 20% i reg.afgift, og køber du den som VAN er den 50% , så går man efter det, så bør man tænke sig godt og grundigt om, da PHEV modeller er rigtig billige nu, og man sparer meget , så længe regeringen holder dem billige.

    Så drop 2 sæders varianten, hvis du vil have PHEV, er også sikker på din forhandler vil fraråde det, pga. den lavere afgift på PHEV

    Kan stærkt anbefale Ford Kuga, til 280.000 , du kan køre 50km+ på batteri alene og op til 135km/t på batteri alene hvis du er på motorvej, dog nok ikke de 50km der.
    Så fin bil og god plads, og krog op til 1200kg.

    Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

    #2

    Festival_H
    Bruger
    4.570 indlæg
    Offline

    Jeg har ingen input på hybrid, men kan tale godt for Polo. Sådan en kører jeg rundt i i øjeblikket og er rigtig godt tilfreds. Som tidligere posts omkring biler anbefaler jeg DSG og Aktiv Fartpilot. Det er altså virkelig rart på ture med meget trafik. Man sidder bare og slapper af mens bilen selv sørge for at holde en sikker afstand til bilen foran.

    Jeg fejl jeg gjorde da jeg skiftede var dog at acceptere tabet af nøglefri betjening. Den fejl kommer jeg aldrig til at begå igen. Hvis bilen kan fået med nøglefri betjening så vælg det. Det er uundværlig hvis man først har prøvet det.

    Og husk nu: densutterjoikksigselv.dk

    #3

    TabascoPreben
    Bruger
    824 indlæg
    Offline

    Vær opmærksom på at VAN-udgaverne kan være sværere at sælge igen og opleve et større værditab.

    Hvis det skal være nyt og inde for dit budget tror jeg ikke rigtigt der er nogle ordentlige bud på PHEV. Mild hybrid bilerne som Toyota Yaris synes jeg personligt kan være lidt ligemeget.

    Overvej eventuelt Seat Ibiza i stedet for VW Polo. Samme teknik, lidt friskere design og 10 % billigere. Ford Fiesta skulle også være en fin bil.

    Hvis du alligevel er nede og lure hos Seat så prøv evt. at kigge på den nye Seat Leon, hvor du så vil springe 2 klasser op i størrelse. Den er spritny og bygget på den helt nye Golf 8 platform. Indstigningsmodellen er indenfor budget selv med metallak og træk.

    #4

    MiNo
    Bruger
    2.719 indlæg
    Offline

    #2 sjov/interessant kommentar om nøglefri der. Havde ikke forestillet mig det var noget videre værd, da det trods alt kun bruges en gang, kortvarigt, pr tur. Men har ikke prøvet selv. Af små ting jeg selv er glad for : auto viskere!

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #5

    X4v14
    Bruger
    1.356 indlæg
    Offline

    Tak for inputs, snakkede med Ford i går og blev opmærksom på at der stadig er en ekstra afgift på ca 5000kr om året på private Vans – havde fået indtrykket af den var væk. Syntes måske ikke det er såååå fin en ide alligevel så

    #6

    Fox
    Bruger
    3.845 indlæg
    Offline

    #0 – skal du have en van – så snakker biler ab 300k ! netop pga. misundelses afgiften på de 5100,- eller hva’ det lige ligger på. Ellers bliver det for dyrt i længden.

    Sometimes you gotta rise above your morales

    #7

    Calchas1
    Bruger
    40 indlæg
    Offline

    Hvad med den nye yaris i hybrid topudgave. https://www.toyota.dk/new-cars/yaris/index.json Den koster 240.000 kr.

    Hvis pengene var til det og børn ikke lurer lige om hjørnet ville jeg dog gå efter den nye yaris gr (261 hk, firhjulstræk og fed underspillet vogn), men det er fordi jeg synes det er fedt med en “hot hatch”, der er sjov på landevej og formoder den holder værdien bedre over tid, da jeg tror den bliver en fremtidig klassiker, hvis den er ordenligt vedligeholdt)

    Mere realistisk og lidt mere fornuftigt er der selvfølgelig Ibiza og Fabia, som er gode biler (kører selv Fabia med 1,0 tsi 110hk, og den er sgu meget sjov i det daglige uden at man skal betale dummebøde i miljøafgift). Den fås også med 3 års ekstra “garanti” for en rimelig merpris og så er du fornuftigt kørende.

    Hvis du køber ny bil, så er mit råd at vælge bil, version og udstyr og så sende en mail ud til 5-6 bilforhandlere af det pågældende mærke og bed om en skarp pris. Det har sparet mig mellem 35-40.000 kr. pr. bil ved køb af vores to biler.

    God vind med bilkøbet.

    #8

    Calchas1
    Bruger
    40 indlæg
    Offline

    btw. som #3 også skriver, så ville jeg også vælge at prøvekøre den nye Seat Leon og Skoda Octavia (https://bilmagasinet.dk/skoda/skoda-octavia-iv), da værditab generelt er lavt på særligt skoda og den fås både med en 150hk tsi act og lidt senere på året kommer den i en plug in hybrid udgave.

    Stationcar kan i øvrigt anbefales, da man lige pludselig kan miste besindelsen og få et par unger, som der så er plads til ;)… og indtil da kan bilen bruges til kør-selv-ferier til Frankrig, hvor bilen kan fyldes med dine yndlingsflasker:) Bilerne koster fra 250.000 med 1,5´eren (90hk er lidt kedeligt i så stor en bil)

    -og så ikke mere bilsnak fra mig

    #9

    TabascoPreben
    Bruger
    824 indlæg
    Offline

    #7 Yaris er stadigt kun mild hybrid, og kan ikke lades op og køre på ren el. Også er 240k for en Yaris satme mange penge. Han kan få en Fiesta ST-line med 140 hk til 190k. Det kan godt være den går 3-4 km kortere pr. liter, men der kan immervæk købes nogle liter brændstof for de sparede 50k. Eller en veludstyret Ibiza FR med DSG og 115 hk til 205k.

    #10

    Festival_H
    Bruger
    4.570 indlæg
    Offline

    @mino Ja, man tænker at det jo kun er een gang, men det er mange gange. Det at lade nøglen ligge i lommen er helt fantastisk. Du skal ikke have fat i den når du skal i bagagerum. Ind til bagsæderne. Ind i bilen. Og når den startes. Jeg troede også det var lidt et gimmik da jeg tilvalgte det på min forrige bil, men forsatan hvor jeg virkelig savner det. Det er helt sindssygt. Her et år efter kan jeg stadig tage mig selv i at tage i håndtaget på bilen uden at have låst den op. Nå ja. Jeg har ikke låst den op endnu. Det er virkelig en fantastisk feature.

    Og husk nu: densutterjoikksigselv.dk

    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 2 uger siden af  Festival_H.
    #11

    gumshot
    Bruger
    515 indlæg
    Offline

    #10 Ford er jo hånd håndfri dørlås, og elbetjent baggage rum klap , den med foden er sgu for smart som flere producenter har nu. Så er nøglen bare en som man har i lommen og aldrig kommer frem. Når jeg låser, så er det bare hånden over håndtaget, og den låser Man bliver sådan lidt Harry Potter der.

    Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

    #12

    MiNo
    Bruger
    2.719 indlæg
    Offline

    #10 Jeg tror dig når du skriver det Men jeg låser op på vej mod bilen, og ser det slet ikke som et problem. Det er også fint, at sætte nøgler i ratlåsen så de ikke skal ligge i mine bukser når jeg sidder. Jeg ville skulle lægge dem fra mig alligevel og dermed også huske at få dem med… MEN på den anden side kender jeg godt at bliver vild glad for noget, men ellers ikke trode var så vigtig. For fanden – DSG automatgear … DET vil jeg nødig undvære fremover.

    Den med auto bagklap og virtuel pedal vil jeg sagtens kunne sætte pris på, men ikke til den pris det normalt koster. Så nemt tjener jeg sgu ikke mine penge. Så vil jeg heller have et løft til motor, automatgear eller et generelt udstyrsniveau op hvor man typisk får mere for pengene.

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

Viser 12 kommentarer - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.