onsdag, juli 15, 2020

Norwegian

Daily Rush Debat Off-topic Norwegian

  • Dette indlæg indeholder 14 kommentarer, har 8 deltagere og blev senest opdateret af  knekker for 2 måneder siden.
  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Noztra
    Bruger
    1.895 indlæg
    Offline

    Spørgsmål som måske nogle kloge DR folk kan svare på.

    En kammerat havde en rejse til USA med Norwegian som blev aflyst pga. corona. Det er ca. 2 måneder siden og han har 15.000kr til gode, som han ikke har fået endnu. De har både ringet og skrevet til Norwegian flere gange, men Norwegian kan ikke fortælle dem hvornår de kan få deres penge retur?

    Er der noget han kan gøre for at få pengene retur?

    Jeg forslog ham at han skulle gå igennem mastercard og forsøge igennem der, men der er tidsfristen overskredet.

    Andet forslag var at han skulle sende en mail til Norwegian og skrive at han begynder at smide løbende renter på beløbet de skylder ham (Ved jeg ikke om man overhovedet kan?)

Viser 14 kommentarer - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Steadi
    Bruger
    5.442 indlæg
    Offline

    Generelt set er det vist ret svært at få penge tilbage fra flyselskaber i øjeblikket, uanset hvor meget ret man har til dem. Fly- eller rejseselskaberne har simpelthen ikke så mange penge.

    Har I prøvet at kontakte dem telefonisk? Kan man overhovedet det?

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    #2

    Noztra
    Bruger
    1.895 indlæg
    Offline

    #1 Ja det har de prøvet, men endte med at Norwegian lagde på da de blev ved med at spørge efter en dato hvornår de kunne få pengene.

    #3

    SovseOrglet
    Bruger
    1.937 indlæg
    Offline

    Arbejder selv i bank, og har siddet en smule med indsigelse. Flybilleter er en tough son of a bitch at få tilbagebetalt, og kan typisk ikke gøres igennem indsigelse hos banken. Anbefalingen vil være at kontakte flyselskabet som han har gjort, og ellers rejseforsikringen / rejsegarantifonden.

    SovseOrglet

    #4

    Mikaa
    Bruger
    3.239 indlæg
    Offline

    #0
    Har din ven prøvet deres “Apply for a refund”-side?

    https://norwegian.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1668/~/apply-for-a-refund

    Help me, Premature Ejaculation Man! Premature Ejaculation Man: I'm coming!

    #5

    Noztra
    Bruger
    1.895 indlæg
    Offline

    #4 Ja det har de også prøvet.

    #6

    Mikaa
    Bruger
    3.239 indlæg
    Offline

    #5
    Okay, det er sgu ærgerligt.
    I sin tid, da jeg havde behov for refundering af flybilletter (det var i tilfælde af konkurs, hvor rejsegarantifonden ikke var relevant) gjorde jeg også brug af følgende:
    https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_da.htm

    Måske kan det hjælpe.

    //Edit: Det er noget af en bureaukratisk maskine, man går igang med..

    Help me, Premature Ejaculation Man! Premature Ejaculation Man: I'm coming!

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder siden af  Mikaa.
    #7

    mick1979
    Bruger
    238 indlæg
    Offline

    Sidder lidt i samme situation som #0s ven.
    Har 30.000 i flybilletter til en Australientur til Oktober som sikkert heller ikke bliver til noget.

    #5
    Dit link kendte jeg ikke. Måske kan vi får “udbilletten” refunderet der.
    Eller må man bide det sure æble og acceptere et mindre tab vedr. salg af sin Voucher vie an slagsportal.

    Hvis du leger med tis brænder du i sengen...

    #8

    SturmW-Ghost
    Bruger
    12.290 indlæg
    Offline

    Giv dem en frist til betaling – dvs. send en rykker. Overskrides fristen, så tag dem i fogedretten?

    Det er en småsag, så han kan selv fører sagen, og der er en blanket hertil på http://www.domstol.dk, og retspersonalet kan hjælpe med spørgsmål, hvis din kammerat er i tvivl. Her kan han også anmode om renter.
    Det er faktisk ret simpelt ved sådan nogen små beløb.

    Han kan også kontakte selskaber som lever af at skaffe penge retur fra flyselskaber, men de tager sig som regel godt betalt, i forhold til hvor let det er at gøre selv. Men hvis han skal bruge flere timer på det i forhold til løn på job/fritid, så kan det ofte være det nemmeste at gøre brug af.

    *Edit*
    http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Betalingspaakravsblanket_13.01.20.pdf

    "In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder siden af  SturmW-Ghost.
    #9

    -dut-
    Bruger
    2.750 indlæg
    Online

    Jeg fik refunderet nogle indenrigsrejser fra Norwegian jeg havde bestilt for lang tid siden. Det tog også lang tid (fik pengene her i starten af maj). Men der er beløbet også i størrelsesorden 1000 kr., så det er nok en lidt anden situation end din.

    #10

    knekker
    Bruger
    1.714 indlæg
    Offline

    Bestilte også en fly billet fra KLM i Marts, 2 dage efter annullerede de billetten, hvor de nægter at give pengene tilbage, jeg har kun mulighed for at ombooke min flyrejse eller få tildelt en voucher som SKAL bruges inden for 1 år, svarende til det beløb billetten kostede.
    Noget jeg ikke har forstået er hvorfor flyselskaber i almindelighed har lov til at trække beløbet fra ens konto længe før man overhovedet ved om de kan levere ydelsen? Hvis jeg bestiller et TV online, så må de heller ikke trække pengene før produktet er sendt afsted. Forestil dig at du bestiller et TV hvorpå de straks trækker pengene, for 2 dage efter at informere dig om at produktet ikke længere findes på lager og de som kompensation i stedet kun kan tilbyde dig en voucher med det betalte beløb, som du kun kan bruge i deres butik.

    Det er godt nok ringe behandling, måske jeg skulle prøve den blanket der linkes til. Er der nogen tidsfrist på hvornår sådan en blanket skal meldes i forhold billettens dato som var købt i Marts?

    #11

    -dut-
    Bruger
    2.750 indlæg
    Online

    #10 jeg ved at med Norwegian stod der med STORE BOGSTAVER at man kunne få penge tilbage i form af point som kunne bruges til en anden rejse.

    Linket til deres refund med penge stod med meget lille skrift, og lidt gemt væk

    #12

    knekker
    Bruger
    1.714 indlæg
    Offline

    https://www.dr.dk/nyheder/udland/dansk-industri-om-aflyste-fly-et-tilgodebevis-maa-vaere-godt-nok
    Gad vide om folk der har valg vouch’eren (fordi de ikke gav muligheden for at få pengene tilbage) stadig har mulighed for at få pengene tilbage?

    #13

    SturmW-Ghost
    Bruger
    12.290 indlæg
    Offline

    #12
    Med stor sandsynlighed, hvis de kun fik tilbudt den mulighed, og ikke pengene tilbage, som selskabet er forpligtiget til at tilbyde, jf. lovgivningen på området.

    De har i så fald valgt en voucher på et uoplyst grundlag – Det er bristede forudsætninger.

    *Edit*
    I øvrigt en kæmpe svinestreg et næsten samlet folketing prøvede at lave overfor forbrugerne.

    For første gang i mit liv kunne jeg faktisk i øvrigt rose en tidligere radikal, Margrethe Vestager. (Jeg tør godt indrømme, at hun gør det ret godt. Hun har ben i næsen).

    "In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder siden af  SturmW-Ghost.
    #14

    knekker
    Bruger
    1.714 indlæg
    Offline

    #13 Alright, tak for svar.

Viser 14 kommentarer - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.