Naser Khader upopulær hos muslimer?
Daily Rush › Debat › Off-topic › Naser Khader upopulær hos muslimer?
- Dette indlæg indeholder 14 kommentarer, har 13 deltagere og blev senest opdateret af
Martinity for 14 år, 11 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 06/02/2006 kl. 07:32#0
Jeg så debatten iaftes på DR1 om DK’s problemer, og efter at have set den samt læst EkstraBladet søndag, kan jeg forstå, at Naser Khader er temmelig upopulær blandt nogle muslimer (incl 1 af mine kollega’er som er fra Tyrkiet). Men hvorfor er han det? Selvom jeg ikke er politisk enig med ham, så synes jeg dog, han taler godt for sin og muslimernes sag. Min tyrkiske kollega ønsker ikke at oplyse mig om hvorfor de ser sådan på N.K., er her nogle andre der ved det? Og som vil oplyse mig om det?
Der er 24 timer i et døgn, der er 24 bajere i en ramme ... det KAN ikke være et tilfælde!!
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 06/02/2006 kl. 07:56 #1
tja det må jo være nemt at svare på, pga. N.K’s udtalelser omkring det med ambasaden (n.k er muslim ,men en moderat(læs: ikke religiøs fanatiker))
If it aint broken Don't fix it !!!
06/02/2006 kl. 07:59 #2Det bliver nok slettet det her, så skynd jer at læs det…
Det er fordi han er fornuftig, man kan tilsyneladende ikke både være fornuftig og populær i den muslimske verden…
Eij, spøg til side, han taler godt for sig, og pt synes jeg han siger noget virkelig fornuftige ting. Jeg tror simpelthen det bunder i at han ikke siger det muslimerne gerne vil høre…
Growing old is mandatory, groving up is optional.
06/02/2006 kl. 08:22 #3Fordi det ikke stemmer overens med det imaner siger til fredagsbøn… Han kan tænke selv
06/02/2006 kl. 08:58 #4Det kan være, at det er fordi han kritiserer Islam, og det kan man ikke?
Han går imod muslimernes ‘umma’ (tror jeg det hedder) – fællesskabet/sammenholdet.
Det er vigtigere end, at diskutere, hvordan islam skal være i det i moderne tid.
Fordi muslimer tolker islam forskelligt, ville det give splid muslimerne imellem, og derved gå imod ‘umma’.
– Profos
"Danmark er danskernes land", Søren Pind
06/02/2006 kl. 09:12 #5Hvis alle muslimer var som N.K ville verden være et meget bedre og fredeligt sted
I believe in the religion of Islam. I believe in Allah and peace.
06/02/2006 kl. 11:00 #6I bund og grund handler det om at N. K står inde for de demokratiske “vestlige” værdier om at adskille religion og politik. Jeg har inden tvivl om at han rent faktisk er religiøs han formår bare at adskille religion og politik hvilket er en egenskab jeg meget gerne så hos flere muslimer.
Denne adskillelse står i stor kontrast til f. eks imamernes opfattelse af hvordan samfundet skal fungere og derfor oplever han meget stor modvind da imamernes mening ofte er lig med “folket” da enten ikke vil – eller selv er refleksive nok til at danne sig en uafhængig mening.06/02/2006 kl. 11:58 #7Det er sådan at der er stor forskel mellem de fleste muslimer i tyrkiet og tyrkiet’s muslimske nabo lande. I tyrkiet går ikke alle til fredagsbøn, ej bære de tørreklæde, og der findes ikke nogen muslimske “strafninger”. Stortset liggesom i dk med hensyn til religion, bare det at man er muslim, og naturligvis at det et muslimsk miljø(selvom det ikke er så meget bemærkelsesværdigt). Dem som har været der nede, ved hvad jeg snakker om.
Men ja, det er jo et muslimsk land og der er jo 70 mio. mennesker. Så selvfølig er der også nogen meget religiøse personer. Men det jeg prøver komme frem til er at, det er ikk unormalt at der er nogen med den holdning. Det bare skam at de fleste ikke har de holdninger. Og derfor kan nogen mennesker blive upopulær i nogen grupper.
Un dos tres Maria!
06/02/2006 kl. 12:04 #8#6 smukt sagt… tror på mange måder du har ret… han er så integreret i det danske samfund som man overhovedet kan bliver…
Og jeg ved personligt selv at der i hvert fald er mange integrede personer, men det er ikke dem der står stærkest i debatten og derfor hører man desværre ikke så meget til dem..
06/02/2006 kl. 14:21 #10#9: Too fucking true…
En person som Abu Laban har i mine øjne INTET at lave i Danmark med alt det had han har opildnet på hans “PR-tur” i mellemøsten
Naser Khaders nye initiativ med et moderat muslimsk netværk hilser jeg velkommen, og jeg håber virkelig det kan samle en masse moderater muslimer som modtræk til de tosser der støtter Hibz Ut-Tahrir (staveplade?) og/eller Abu Laban.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke.
06/02/2006 kl. 14:24 #11Jeg har hørt at Abu Laban nægter at give hånd til NK når de mødes til forskellige arrangementer. NK betragtes nok på linie med en frafalden muslim hvilket er langt værre end at være vantro. Udover det har NK i årevis kommet meget kritiske udtalelser om fundamentalister i DK, mens andre nok har været bange for at blive kaldt racister.
Da 2 muslimer med tilknytning til Hizb ut-tahrir blev smidt ud af de radikale, var NK,så vidt jeg ved, en af de drivende kræfter. Jeg ved ikke hvilken tilknytning Abu Laban har til Hizb ut-tahrir men hans søn er ivrig fortaler for den.
Hvordan den helt almindelige danske muslim på gaden opfatter NK er svært at vide, men blandt den fundamentalistiske fraktion er han særdeles upopulær. Man kan nok blive narret af dísse fylder voldsomt meget i medierne.I disse dage ser det ud som om at fronterne trækkes op mellem Islamister på den ene side og Vesten på den anden.
Men Islamister slås meget internt om hvem der har den helt rette tro og bekæmper moderate og verdslige instillede muslimer både i den arabiske lande og her.Nix
06/02/2006 kl. 14:29 #12#0 – en muslim der ikke bakker op om sine muslimske omgangskredse i et og alt i forhold til omverdenen, ikkemuslimer, og som ikke overholder Sharia-forordningerne for opførsel, kaldes en frafalden muslim.
tænk jehovas vidner efter et medlem forlader dem – han/hun mister alt.
06/02/2006 kl. 14:43 #14Ja, men det kunne være at han havde denne holdning:
LÆS:
http://en.wikipedia.org/wiki/AleviHer må man selvom om man vil tage tørreklæde på eller ej osv. Stortset alle de begrænsinger man hører om osv. bliver ophørt. Og der er stort had fra fanatikernes og imamernes side af til dem, som har denne holdning. Her må man selvom om man må faste og bede i mosker osv. Men de hører stadige under islam.
Un dos tres Maria!
06/02/2006 kl. 15:36 #15#12, det er nok lidt mere end “Jehovas vidner” problematikken, siden N.K. ikke selv tør gå i Moske mere (eller ..?) i.flg. artiklen i E.B. Jehova’s vidner myrder vel ikke ligefrem nogen.
Men hvad der kom mere overraskende for mig er min tyrkiske kollega’s reaktion. Han har boet i Danmark siden han var 7 år, dvs i over 30 år, og han har store børn som opdrages som “gode muslimer” siger han. Han er troende, overholder Ramadanen, fredagsbøn mv., siger selv, at han absolut ikke ønsker at blive “dansk”, selvom vi f.eks godt kan godt bruge halvsjofel dansk humor mod/med ham, men når talen falder på N.K. klapper han HELT i, og det er det jeg ikke forstår. Selv hvis han er uenig med N.K. omkring politik eller tro, hvorfor er det så tabu at tale om N.K.?Der er 24 timer i et døgn, der er 24 bajere i en ramme ... det KAN ikke være et tilfælde!!
06/02/2006 kl. 17:02 #1615# Han ved vel at hans begrundelser for ikke at bryde sig om N.K. ikke holder overfor andet end “rettroende” muslimer. Hvis han indrømmede at han ikke kan lide ham fordi han kritiserer Islam vil han nok dale noget i jeres agtelse.
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























