tirsdag, september 22, 2020

Nægte modtagelse af annulleret ordre

Daily Rush Debat Off-topic Nægte modtagelse af annulleret ordre

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    RuneSP
    Bruger
    250 indlæg
    Offline

    Hej DR

    Min kæreste og jeg bestilte for en uges tid siden en bålgrill på nettet til 800 kr, ca. kl 20 om aftenen. En times tid senere finder vi ud af det er den forkerte der er bestilt og vi skriver med det samme til webshoppen at vi gerne vil annullere ordren. Vi har på det tidspunkt ikke modtaget andet end en bestillings bekræftelse.

    Et par dage senere modtager vi mail om at varen nu er afsendt. Vi skriver til dem igen at vi har bedt om at få annulleret ordren hvortil de svarer at det er for sent og vi nu skal sende den retur til dem når vi modtager den.

    Den ligger nu i en pakkebutik, leveret af DHL. Vi kan lade den ligge/nægte modtagelse og så bliver den vel sendt retur til afsender. Inde på deres hjemmeside står der er man ikke kan fortryde et køb ved at nægte modtagelse og de ikke refunderer købsbeløbet i så fald. De skriver også at hvis man benytter sig af fortrydelsesretten så refunderer de købsbeløbet minus forsendelsesbeløbet og at dette kan for tunge produkter variere fra 187 til 1172 kr. Da vi købte for over 399 var der gratis fragt.

    Så hvis vi skal følge deres anvisninger skal vi betale for returleveringen (sandsynligvis minimum 100-200 kr da det er en større pakke) og så bliver fratrukket et sted mellem 187 – 1172 kr, afhængigt af hvad de mener fragten har kostet?

    Jeg synes det virker som om at de bevidst ignorerer vores første henvendelse om at få ordren annulleret i det de måske kan tjene lidt på at trække en kunstig høj fragtpris fra købsbeløbet.

    Hvad er vores muligheder? Webshoppen er roba.dk

    • Dette indlæg blev ændret for 1 måned, 1 uge siden af  RuneSP.
Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    gumshot
    Bruger
    507 indlæg
    Offline

    Jeg var ude for dette med en mindre pakke bestilt sent aften dagen før, dog kun 250kr i værdi. De var så flinke nok til at tage 85kr i fragt, som jeg næsten hoppede fra på allerede inden men igen, så var den vigtig lige der i øjeblikket. Så den blev bestilt, og dagen efter om eftermiddagen , valgte jeg så at annullere, 15 minutter senere kom en besked om pakken var afleveret til posten , og så svarede de på min email 10 minutter efter, at den var sendt, så den kunne kun fortrydes ved at sende den retur for egen regning. Altså et gebyr på 85kr mistet og nok 50kr mere for at sende med GLS/DAO eller lign.
    Så små firmaer er vist rigtig gode til at overse email kommunikationen. Så snart man taler med vel organiserede firmaer som læser emails og har styr på det over flere år, så får man fint nok en annullering.

    Så personligt , der tror jeg ikke du kommer udenom deres forklaring og du må æde returforsendelse , når det nu er en lidt dyre pakke, så ville jeg nok sende retur men! den kan også blive dyr at sende retur, når den er stor og besværlig at sende?

    Hov,
    Glemte jeg at sige pakken aldrig blev sendt retur herfra, nu håber jeg kabel som det var, kan bruges snart, og der ikke går noget rigtig tabt, udover det kunne undværes og en elektriker kunne supplere kabel billigere

    Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 1 uge siden af  gumshot. Årsag: ingen oprindelig fragtgebyr så jeg nu, det var jo gratis
    #2

    Orloff
    Bruger
    410 indlæg
    Offline

    Du har krav på at få refunderet fragt omkostninger også. Så du skal kun betale for at sende den retur. Se Forbrugerrådet

    #3

    Jeppe
    Bruger
    1.952 indlæg
    Offline

    De skal refundere det fulde beløb (købsbeløb inkl. fragt), men hvis pakken sendes tilbage under deres fragt-aftale må de fratrække den udgift de har i den forbindelse.

    I deres handelsbetingelser skriver de dette – det er ikke lovligt:

    Tilbagebetaling/Refundering
    Hvis du fortryder dit køb, tilbage betaler vi købsbeløbet, fratrukket den oprindelige fragt for fremsendingen af varen.

    Du skal bare henvise dem til Forbrug.dk – især denne side:
    https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/forbrugerleksikon/fortrydelsesret-og-returret/

    Det er især disse to punkter som kommer et stykke nede på siden:

    • Du skal selv betale returforsendelsen, hvis du ikke har aftalt andet. Få en kvittering fra postvæsenet.

    • Du skal have alle dine penge tilbage – herunder de oprindelige leveringsomkostninger. Sælgeren har en frist 14 dage til tilbagebetalingen.

    #4

    PBT
    Admin
    3.333 indlæg
    Offline

    Hvas #2 og #3 sagde. Det lader til at der er mange – sikkert især mindre – webshops, der ikke forstår, at de skal returnere det fulde beløb. Eller også prøver de at ignorere det, fordi de føler, det er urimeligt. Men det er nu engang loven.

    Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

    #5

    MiNo
    Bruger
    2.665 indlæg
    Offline

    Det er helt sort, at man kan kræve fragten tilbage når man fortryder. Hvis der ikke er fejl på produktet må det sguda være rimeligt at man selv betaler fragten frem og tilbage. Der sker jo bare det at omkostningen lægges oven i prisen generelt så alle betaler men igen – det ville være mere rimeligt at personen det fortryder betaler.

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #6

    PBT
    Admin
    3.333 indlæg
    Offline

    #5 Igen, det er loven og dermed betingelserne, hvis en butik vil sælge online. De kan ikke vælge ikke at overholde den, fordi de ikke synes, den er fair.

    Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

    #7

    Jeppe
    Bruger
    1.952 indlæg
    Offline

    #5
    Både og. Den fysiske butik som tilbyder muligheden for at se varen har jo en række omkostninger forbundet hermed (bl.a. et butikslokale). Det at en netbutik sender varen ud til kunden er netbutikkens eneste mulighed for at vise kunden varen.

    #8

    PBT
    Admin
    3.333 indlæg
    Offline

    #7 Præcis. Og i det perspektiv synes jeg det er ganske rimeligt, at kunden og butikken deler forsendelsesomkostningen ved retur.

    Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

    #9

    DasJux
    Bruger
    1.410 indlæg
    Offline

    #5 Jeg giver dig ret. Nu er jeg grafiker i en mindre skoforretning, og det er et problem at kunderne bestiller varer hjem for at prøve dem, for derefter sende dem retur, hvis de ikke lige er som de ønskede. Det sker meget hyppigt og det er altså dyrt i fragt omkostninger. Butikken taber kun penge på det, hvis kunderne kun gør det for “at prøve produktet”. Det er selvfølgelig fair, hvis produktet har en forkert størrelse eller defekt

    Dra'nakyuek er min drømmekvinde.

    #10

    PBT
    Admin
    3.333 indlæg
    Offline

    #9 Men pointen er jo netop, at man ikke har mulighed for at prøve først, når man handler online. Jeg siger ikke, der ikke er shitty kunder – det er der selvfølgelig – men grundprincippet er altså fint nok.

    Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

    #11

    gumshot
    Bruger
    507 indlæg
    Offline

    #2 #3 #4 #5 I synes ikke at læse, at forsendelsen fra butik , var fragtfri? Så hvorfor påpege det skal refunderes? 0kr?

    Nå,
    Men der er ingen krav idag om fuld refundering, varen kan, hvis åbnet, vurderes efter dette, og er der mulige slitage og tegn på brug, så kan forretningen modregne for ibrugtagen af varen. Så der er undtagelser for hvornår man skal have sit fulde beløb refunderet ved fjernsalg.

    Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

    #12

    Fisker
    Bruger
    12.358 indlæg
    Offline

    #10 Til gengæld synes jeg det er lidt ironisk at butikker som klagede over kunder som kun kom i butikken for at forsøge varen og så købe den online nu åbenbart er rykket til onlinehandel

    #13

    PBT
    Admin
    3.333 indlæg
    Offline

    #11 OP reagerer jo netop på, at forretningen vil trække fragt under alle omstændigheder.

    Og ja, der kom nye regler for nogle år siden, der åbner for at man kan returnere en vare, der ikke længere er ubrugt. Så du har ret i at i den specifikke situation får man ikke det fulde beløb retur, men det har ikke noget med fragt at gøre. Den skal altid returneres uden undtagelse.

    Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

    #14

    nEmo
    Bruger
    3.750 indlæg
    Offline

    Det jeg hæfter mig ved, er at OP har kontaktet butikken ASAP og bedt om annullering af ordren.

    Så tænker jeg at butikken må holde OP skadesfri, når de nu vælger at sende varen to dage efter annulleringen.

    Jeg ville personligt bare nægte modtagelse, og lade varen gå retur.

    And isn't it ironic, don't you think?

    #15

    Nass
    Bruger
    2.071 indlæg
    Offline

    Hvis jeg var dig ville jeg nægte modtagelsen, og hvis de så ikke betaler hele beløbet tilbage, så kan du klage på https://minsag.forbrug.dk/FKVWeb/CheckComplaintStart.aspx

    Jeg kan se sagen fra begge sider, men jeg har svært ved at forstå hvorfor det skal være til ulempe for dig, at deres kundeservice er langsom…..

    Hvis de gerne vil undgå at hæfte, så skal de bare have en knap til at annullere ordren så man ikke skal vente på manuel behandling

    Hell, it's about time

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.