Myter om Brus?
Daily Rush › Debat › Off-topic › Myter om Brus?
- Dette indlæg indeholder 23 kommentarer, har 17 deltagere og blev senest opdateret af
Harkonnen for 8 år, 6 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 15/07/2012 kl. 19:52#0
En af mine kollegaer siger at vis man ligger sodavand ned i køleskabet så forsvinder brusen hurtigere is flasken først har været åbnet en gang. Sandt eller Falsk?
Lidt det samme som den med om det hjælper at banke på toppen af en dåse før man åbner den. Men det er der lavet test på at det ikke hjælper.
Men kunne ikke finde noget om det først. Og personligt tror jeg selv det er en myte for hvorfor skulle det forsvinde hurtigere vis den ligger end vis den står?
Im nobody, and as we all know.. nobody is perfect.
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 15/07/2012 kl. 19:54 #1
#0 Der er noget om det. Har en gang imellem glemt en halv danskvand omme bag et bord i et par uger. Så er den fuldstændig flad.
Må have noget at gøre med du lukker luft ned til den.
Edit – Og jeg skal læse hvad du skriver…
Spørger du om det gør en forskel om den ligger eller står? Eller om det gør en forskel om den er i køleskab eller ej?
Begge dele lyder mærkeligt.Humle bringer hygge.
15/07/2012 kl. 19:55 #2#1 Jamen men det er vel bare fordi den ligger længe og har været åbnet.
Men spørgsmålen er at vis den har været åbenet gør det så en forskæld om den står op eller ligger ned :)?
Im nobody, and as we all know.. nobody is perfect.
15/07/2012 kl. 19:57 #3#2 Nej det giver jo ingen mening?
Humle bringer hygge.
15/07/2012 kl. 19:58 #4Det med at banke på toppen af en dåse stammer fra en helt anden problematik
På nogle typer dåser kan der sidde en dråbe lige under åbningen. Når man så åbner dåsen blæser overtrykket dråben ud. Hvis man banker på toppen først falder den ned.
P=NP?
15/07/2012 kl. 20:07 #5#2 kan det have noget at gøre med, at overfladearealet på væsken er større, når den ligger ned? Ligesom med vandfordampning. 1/2 liter vand i et glas fordamper jo langsommere, end hvis er hældt ud i et fad f.eks. Just thinking…
Edit: typo
http://universer.dk
15/07/2012 kl. 20:21 #6#5 Nailed it
15/07/2012 kl. 20:28 #7Ingen af de myter holder stik. Ka ik se hvordan brusen sku forsvinde fra væsken hurtigere bare fordi flasken ligger ned. Luftrummet vil jo ALTID være det samme, uanset om flasken står op eller ligger ned, dvs. den samme mængde kulsyregas kan akkumuleres, uanset væskens overfladeareal.
Bye with a warmly hugs
15/07/2012 kl. 20:28 #8#5 Overvejede det også kort… Men trykket i væsken i bunden af flasken vil vel være lavere når den ligger ned?
Uanset hvad må det være marginaler vi taler om… For sodavand i mit køleskab ligger ned og jeg kan snildt være 3-4 dage om at drikke en halvanden liter. Brusen har ikke ændret sig i den fra dag 1 til dag 4.
#7 Men der kan vel være forskel i hvor hurtigt det sker? Uanset hvad, hvis en flaske lå ned og en flaske stod op, så ville de efter et stykke tid være lige flade netop af den årsag du nævner.
Humle bringer hygge.
15/07/2012 kl. 21:27 #9#5 Har ret, og det er ikke en myte. Overflade arealet er meget større når den ligger ned, og nej trykket er konstant i flasken så længe den er lukket!
Yoda - "Beware of the dark side... The dark side leads to fear. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suufferiiing!!"
15/07/2012 kl. 21:35 #10https://www.youtube.com/watch?v=NQYO3Dp8lCA
!
"Coffee and bras are basically the same.. 3 cups is 1 too many!" -Demetri Martin
15/07/2012 kl. 21:38 #11Tja, jeg har altid undladet at ligge den ned, fordi jeg tænker, at selve bevægelsen i at lægge flasken ned får væsken til at bevæge sig mere end hvis du bare stiller den lodret, og derved mister den mere brus.
15/07/2012 kl. 21:41 #12#8, ja, jeg ka selvfølgelig ik udelukke, at luftrummet hurtigere ville blive fyldt af kulsyregas hvis flasken lå ned, pga. det større overfladeareal. Men jeg tror forskellen er så lille, at en eventuel forskel i mængden af brus i en flaske der har stået op og en der har ligget ned, vil være ren indbildning.
Bye with a warmly hugs
15/07/2012 kl. 21:48 #13#10 Det var dog FANTASTISK!!
Jeg måtte simpelthen lige prøve det med en øl, og det virker fandme!
Aldrig mere eksploderende sodavand fordi en kammerat syntes det er sjovt at ryste den. Gu ve om det virker med en flaske som man taber. Må det vel gøre.Humle bringer hygge.
15/07/2012 kl. 21:59 #14Haha der er godt nok noget uenighed om det her inde
Kunne være fedt vis det var noget om det lige som i #10 Eller bare en side hvor nogen forklaret det eller testet det :)?
Im nobody, and as we all know.. nobody is perfect.
15/07/2012 kl. 22:50 #15#11 helt enig. Både når man lægger flasken ned i køleskabet og når man tager den ud når den har ligget ned, er der en større overflade at danne skvulp og bølger på. Især hvis man lige er lidt hurtig til at tage flasken ud.
Jo mindre man bevæger væsken, des mindre kulsyre slippes fri. Jeg stiller mine sodavandsflasker i køleskabslågen for at danne mindre bevægelse i dem når jeg skal have dem ind og ud af køleskabet.
DR's (hidtil) uskrevne regler
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























