mandag, september 28, 2020

Microsoft Flight Simulator 2020

Daily Rush Debat Genre Simulation Microsoft Flight Simulator 2020

• Forfatter
    Emne

Steadi
    Bruger
    5.617 indlæg

Det lader til, at der ikke eksisterer en decideret tråd om det nye Microsoft Flight Simulator (“FS2020” i daglig omtale), så nu starter jeg en. (og har jeg overset en eksisterende, ups).

Microsoft har besluttet sig for, at 2020 åbenbart skal være året, hvor de endelig smider næste udgave af Flight Simulator på markedet, og der må være en kæmpe FS-fan på chefgangen hos Microsoft, for det ser indtil videre ud til, at den får alt hvad systemerne overhovedet kan holde til.

Udviklerne har gang i en ret fin marketings-strategi, hvis man kan kalde det marketing, hvor der løbende udsendes roadmaps over, hvornår og hvilke opdateringer der kan forventes. På Youtube udgiver de løbende “Feature discovery”-videoer, som består af ca. 10 minutters snak om forskellige aspekter af spillet.
    De kan findes her: https://www.youtube.com/watch?v=BZL5PCZO8cc&list=PLHHNa7e7hf9MOgis5vFhf0tjl8QD92KSQ&index=2

Medmindre det går helt i den gale retning, så er det her mit mest ventede spil i 2020. Også selvom det kunne tyde på, at en ny pc måske var nødvendigt.

Er jeg den eneste rusher, som følger med i FS2020?

My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

Viser 15 kommentarer - 196 til 210 (af 454 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Kasper Kål
    Bruger
    3.251 indlæg

#194: Hele kloden er med ved hjælp af Microsofts Bing-satellit-data og AI. Så ja, du kan flyve over dit hjem og se det fra luften.

The Profile Formerly Known As kring17a

Retarded_wookie
    Bruger
    561 indlæg

#195 & #196

Fedt. Tak.

Forestil dig hvordan en retarderet Chewbacca lyder.

DanielBoe
    Bruger
    9.199 indlæg

TL;DR: Ja.

I bund og grund, ja, det kan du.

Nogle steder vil se bedre ud end andre afhængig af hvor gammel og præcis satellit info osv er, men de fleste steder burde se rigtig godt ud.

Her er en video fra KBH, tror dog de er kommet til at fucke lidt op med kontrasten i videoen, men man kan stadig se hvor detaljeret det er.

https://youtu.be/04YAsxZ8Ais?t=3

Hvis du vil have en nogenlunde idé om hvor detaljeret det kan være så tjek eventuelt bing maps ud (ikke google da de bruger bing maps data).

Her er også en video af lidt forskellige storbyer.

https://youtu.be/_PKPvWnK-ZI

Og her er lidt bjerge: https://youtu.be/haYruUbkkr4?t=603 prøv eventuelt at finde “Courchevel” der på bing maps, og se bjergene omkring som han letter fra, det ser utroligt realistisk ud.

Hvis det er på bing maps, så er det i spillet.

Så ja, du kan finde din by, din gade, og dit hus. Det er ikke sikkert det ser PRÆCIS ud som i virkeligheden, men det burde have nogenlunde samme højde og samme farve tag/tagform. Med mindre du selvfølgelig bor i en af de byer hvor photogrammetry osv er tilgængeligt, så vil det ligne dit hus fuldstændigt, det er dog ikke alle steder der har det endnu.

Derudover skal det huskes at det er en sim og ikke et spil som sådan, forstået på den måde at det er ment som en platform der skal holde i 5 eller endda 10 år, de har allerede nu lavet systemer der kan crawle og opdatere HELE verden på bare 2-3 uger. Det vil sige at hvis bing i morgen startede med at opdatere deres kort osv så ville de på under en måned kunne opdatere hele verden så den bliver mere præcis.

De har i øvrigt også et par kommende media events op til, og efter launch, hvor de fortæller mere om “world updates”. Og de har antydet ret stærkt at Microsoft allerede nu er igang med at opdatere bing, og derved også Asobo/Microsoft’s MSFS.

Hvis du har flere spørgsmål så bare fyr løs, det er så sjældent folk gider at lytte når jeg begynder at snakke om flight sims

EDIT: Prøv at gå ind på bing maps find Napoli, lidt øst for den kan du se Vesuv vulkanen. Det fede her er at det ikke “bare” er satellit info, det er også topografi, altså højden af landskabet, hvilket betyder at spillet ved hvordan f.eks. Vesuv ser ud: https://youtu.be/-s3n_X7o9sE?t=1172 læg især mærke til hvor detaljeret det er når han er helt tæt på.

• Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  DanielBoe.

Steadi
    Bruger
    5.617 indlæg

#198 – helt perfekt er Bing Maps ikke, hvis du har set “White Cliffs of Dover”, så er de lige nu bare en grøn bakke

My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

DanielBoe
    Bruger
    9.199 indlæg

Jep, der er fejl og mangler diverse steder, deres AI har blandt andet også problemer med både der ligger ved en kaj, de er tit sunket ned i vandet.

Landskabet er “nemt” for deres AI at finde ud af, der er satellitbilleder og topografi data osv osv, bygninger klarer den egentlig også ret godt. Højder er noget den kan have problemer med så det kan sagtens ske at ens eget hus har en etage mindre eller mere end rigtigt, men taget skulle have samme form og farve, og det er jo også kun en etage eller to den tager fejl, det er ikke fordi der pludselig ligger Burj Khalifa 2 midt i Herning

Men ting i/på vandet virker til at være en af dens største problemer lige nu. Satellitbilleder kan ændre sig, vandet ændrer sig konstant i sig selv, og topografi kan man jo netop derfor af gode grunde heller ikke bruge. Så den ved hvor kysten er også, og at nok vind giver store bølger hvide toppe på bølger og alt det der.

Men en lystbåd ved en mole.. det kan den slet ikke finde ud af lige nu.

Når det så er sagt så er det alt i alt afsindigt flot og vellavet.

Hvis man kommer fra “spilverdenen” så er jeg med på at nogle detaljer, helt up close, måske ikke ser super gode ud.

Men kommer man fra “simverdenen”, hoooooold nu kæft altså det er imponerende.

Før kunne man komme tæt på at nogle områder, hvis man installerede dyre addons, meshes, ortho osv, lignede virkeligheden en del. Men så er det tit og ofte bare halvdelen af et land som så riiiiimelig realistisk ud, måske endda et helt land afhængig af hvor stort det er.

Problemet med det er at det tager timevis at installere de addons også og de skal troubleshootes konstant, så fylder det enorme mængder til en sådan grad at især flysimmere tit har flere 1tb dreve kun til at have addons osv til fly sims.

Næste problem er så performance, og ja det er rigtigt at 30fps faktisk kan se godt ud i en flight sim, det samme gør sig ikke gældende for næææsten alle spil.

Problemet med at installere alle de her semi ustabile addons osv er at det hvis ikke konstant crasher med mindre du roder rundt .ini filer et par dage og det faktisk virker, jamen så sidder du med noget der måske er rimelig tæt på virkeligheden men kører med 7fps..

Fra den synsvinkel er jeg egentlig lidt ligeglad med at london eye er under vand, at white cliffs of dover egentlig bare er en grøn kælkebakke, at molen hvor min mormor bor er under vand og at alle joller osv ligger under vand ligeså.

Det at jeg kan købe den helt standard version, og faktisk flyve rigtig VFR i høj kvalitet med “høj” fps (høj for en flight sim) uden at skulle installere og arbejde med mods i ugevis og at det tager en hel ekstra SSD for pladsen osv..

Det er DET jeg glæder mig til!

Forhåbentligt er alt det her noget som de kommer til at snakke mere om ved de 2 kommende “World Update” medie events de har planlagt.

EDIT: Udover de 2 world updates om bing og hvordan det fungerer og bliver opdateret så er det også allerede nu annonceret at blandt andet Orbx allerede er igang med at lave ting til MSFS, så selv hvis standard versionen ikke har det lige nu kommer der helt sikkert flere steder som bliver forbedre via Orbx og lignende. Det kunne f.eks. være netop white cliffs of dover. Så må vi bare krydse fingre for at det kommer til at lagge mindre end ved de gamle sims som FSX, xplane, osv.

Der kommer også study level fly osv senere hen, men igen.. alt i alt som en flight sim platform får man satme meget for pengene her.

anden145
    Bruger
    731 indlæg

Meget enig, ja.

Den ser heller ikke ud til at være så glad/god til halvtage og broer – basalt set alt, hvor objekter eller flader dækker hule eller frie områder. Men det er nok også ret naturligt og logisk, eftersom den ikke kan se det.

Men det er ret vildt hvad de har præsteret at få ud af de satellit-billeder og AI’en fra Azure.

Er meget imponeret.

Steadi
    Bruger
    5.617 indlæg

#200 – Jeg er helt enig i, at selv ud fra min begrænsede sim-viden, så er særligt det grafiske i MSFS milevidt foran andre eksisterende fly-sims.

Jeg tror lige nu, at Asobos største problem er deres egen markedsføring – folk bliver lidt skuffet over, at “jeg kan ikke se mit hus”, som Asobo vist kom til at sige lige i starten..

Jeg glæder mig, også selvom jeg ikke kan genkende Danmark ned til mindste detalje.

DanielBoe
    Bruger
    9.199 indlæg

De har nok lidt glemt hvor hypet de normale gamere ville blive, og at de nok er ligeglade med at det skal ses som en flight sim platform der kan bruges og udvikles på de næste 10 år (det er planen lige nu), og at de som nogle af os ikke har set hver eneste discovery video og læst hver eneste artikel og derfor ved at ja det kan spilles som et spil, men det er stadig primært en sim. OG at det netop er en platform der kan forbedres.

Dem der bare ser det som et spil og som aldrig har spillet flight sims osv hører kun buzzord og sætninger og ser en trailer eller to og bliver skuffede fordi deres hus ikke er præcist ned til mindste detaljer, det var aldrig hvad de sagde eller lovede. De har sagt ens hus ville være der, og det er det. Så har de så forklaret flere gange hvordan det hele virker og at ja, der er et hus hvor dit et, og ja, vores AI kan se hvilken type, form, og farve tag du har, og den kan endda også gætte hvor mange etager det har med stor præcision. Men du skal ikke forvente en decideret 3D model af ens hus med mindre du bor i photogrammetry-land.

Det har været utroligt nemt at forstå hvis man har fulgt udviklingen.

Har man derimod kun set en trailer, læst en enkelt artikel eller to af nogen som normalt anmelder normale spil og hørt den ene sætning der: “you can see your house,” uden at læse videre efter det lille komma der. Ja så kan jeg da godt forstå man er skuffet.

Om det er Microsoft/Asobo’s skyld eller folk bare ikke har læst nok om det ved jeg ikke (hælder dog til den sidste) men må indrømme jeg er ved at være lidt ligeglad med de folk der er sure over ikke at kunne se en PRÆCIS model af deres hus helt ned til den ene mursten på sydsiden af huset der lige mangler en flig fordi du kørte ind i den på en trehjulet cykel for 27 år siden.

Af en eller anden grund har folk hørt første del af en længere sætning, og set én trailer og nu tror de det en kopi af verden..

EDIT: #202 De siger det også i seneste interview med FSelite, men igen så forklarer de hvordan det er, det er de skide medier og hypede folk osv der bliver ved med kun at tage aller første del af hvad de siger, og bruger det som et buzz-ord…

EDIT2: #202 Det er så det andet, vi har her kun snakket om grafikken, alt andet er altså også milevidt foran alt andet, vejret osv.

Hvis du (eller andre her inde) ikke har set deres Discovery videoer kan det altså virkelig anbefales: https://www.youtube.com/playlist?list=PLHHNa7e7hf9MOgis5vFhf0tjl8QD92KSQ

Der er 8 af dem og de fortæller alle rigtig meget om hvordan de forskellige system arbejder.

Det vilde er jo så at alle deres små simulationer alle kan proppes ind i den store simulation og arbejde sammen som de også nævner et par gange. Det er simception

Kallekun
    Bruger
    3.933 indlæg

Jeg glæder mig til at flyve under Storebæltsbroen 😋 Har engang prøvet at styre et lille cesna fly og spurgte piloten om vi kunne flyve under broen. Det blev der givet et stort nok til. Der er en sikkerhedszone omkring broen man ikke må komme indenfor. Piloten sagde at han engang ved en fejl havde snittet zone . Dagen efter fik han et opkald fra myndighederne og blev bedt om at redegøre for hvorfor han havde ramt zonen 😳

Ved Osiris og ved Apis, du er et vildsvind, jaaa et vildsvin. Kig godt på mig....

DanielBoe
    Bruger
    9.199 indlæg

Lad os håbe det er en af de broer der virker, har faktisk ikke tjekket om det er en del af bings 3D system, ellers kunne den godt give problemer.

Og ja sådan noget med luftzoner til fly osv er noget der bliver taget MEGET alvorligt verden over.

re4per
    Bruger
    371 indlæg

#204 ahh ja, Storebæltsbro’en , det skal da prøves.
    Er spændt på om de har poleret lidt på den, ellers vil det nok se sjovt ud med det her knæk: https://www.bing.com/maps?osid=e1f4fdb9-0ec4-47ed-85b6-754a96f75eb2&cp=55.339168~11.018185&lvl=17&style=h&v=2&sV=2&form=S00027

CMDR Reaper

• Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  re4per.

Kallekun
    Bruger
    3.933 indlæg

Link fungerer ikke

Ved Osiris og ved Apis, du er et vildsvind, jaaa et vildsvin. Kig godt på mig....

re4per
    Bruger
    371 indlæg

#207 af en eller anden grund fungerer det ikke fra mobil, det virker fra PC.

Knæk screenshot

CMDR Reaper

DanielBoe
    Bruger
    9.199 indlæg

Uha ja det var noget af en alignment fejl, jeg har dog set et sted i.. Canada tror jeg det var hvor bing maps have en lignende fejl men da en fløj over området så det fint ud så det virker til at deres AI kan se det er en fejl. Hvis ikke det blev fixet af en udvikler.

Squirrel har i øvrigt endnu en god video ude, denne gang med noget multiplayer, det ser altså sjovt ud!

FunteX
    Bruger
    8.127 indlæg

Hehe nu kommer jeg til at taenke paa da en af mine kammerater smuglede undertegnede ind ved flyvevaabnets f16 sim i aalborg. Godt nok over 20 aar siden, men storebaelt blev da baade over og underflojet . . .

Daily Rush's Petrolhead & ADHD case #1 Triple punctuation is my trademark!!!

Viser 15 kommentarer - 196 til 210 (af 454 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.