torsdag, juli 9, 2020

Mest betydningsfulde FPS spil til PC

Daily Rush Debat Spil Mest betydningsfulde FPS spil til PC

Mest betydningsfulde FPS spil til PC?

Hej. Ville bare lige høre jer, hvilket spil er det mest betydningsfulde FPS spil til PC. ikke jeres favorit spil, men det i synes har haft meget betydning på spilindustrien. Mangler nok lidt spil, vil selvfølgelig tilføje dem. hvis du har Call of duty 11 som det mest betydningsfulde spil til FPS, må du lige sige hvorfor... Det skal nok helst være en first mover, hvis det skal på listen...

Du skal være logget ind for at deltage.
  • 1974 Maze War (Det første FPS spil)
  • 1992 Wolfenstein (Nok det de fleste forbinder med det første FPS spil – Granddaddy of FPS)
  • 1993 Doom (Starten på FPS spil – Doom clone var født)
  • 1994 System Shock (ikke bare et FPS spil)
  • 1996 Duke Nukem 3D (3D/2D spil, fedeste Quotes)
  • 1996 Quake (Fuld 3D grafik)
  • 1998 Half-life (tak til en custom Quake engine for at levere dette spil)
  • 1998 Unreal (Vanvittige effekter for sin tid.)
  • 1998 Tribes (Lan blev lige lidt federe)
  • 1998 Action Quake 2 (semi-realistisk skadesystem)
  • 1999 Counter-Strike (det perfekte mod fra Half-Life, Multiplayer blev en stor ting)
  • 1999 Unreal Tournament (Multiplayer blev en stor ting)
  • 1999 Quake III Arena (Multiplayer blev en stor ting, ja 1999 var vist et år med gode MP spil)
  • 1999 Medal of Honor (Solid historie og flot grafik)
  • 2000 Soldier of Fortune (kunne skyde lemmerne af folk)
  • 2001 Red Faction (Det første spil, hvor man kunne sprænge alt i luften)
  • 2002 Battlefield 1942 (Multiplayer blev lige lidt større - 64 spiller på samme tid – Fly + tanks)
  • 2003 Call of duty (Solid historie)
  • 2004 Half-life 2 (Solidt gameplay, historie og flot grafik)
  • 2004 Far Cry (open world FPS - med rigtig flot grafik)
  • 2005 F.E.A.R. (Solidt gameplay, historie og bullet time.)
  • 2007 Crysis (Can I run Crysis? – Vanvittigt flot spil)
  • 2007 Team Fortress 2 (klasse baseret spil, som overwatch, Team fortress er eneligt et Quake mod fra 1996)
  • 2009 Minecraft (lege med lego i en stor verden)
  • Forfatter
    Emne
  • #0

    WeezY
    Bruger
    1.228 indlæg
    Offline

    Hej. Ville bare lige høre jer, hvilket spil er det mest betydningsfulde FPS spil til PC.
    ikke jeres favorit spil, men det i synes har haft meget betydning på spilindustrien.
    Mangler nok lidt spil, vil selvfølgelig tilføje dem. hvis du har Call of duty 11 som det mest betydningsfulde spil til FPS, må du lige sige hvorfor… Det skal nok helst være en first mover, hvis det skal på listen…

    Så er der stemt 150 gange.:

    Her er vinderen med.:
    1 – 1992 Wolfenstein – 31 stemmer.
    2 – 1993 Doom – 30 stemmer.
    3 – 1998 Half-life – 24 stemmer.

    se min #45 besked…:)

    Hjemmeside: www.gamerm8.dk - Tjek det ud.

    • Dette indlæg blev ændret for 5 måneder, 4 uger siden af  WeezY.
    • Dette indlæg blev ændret for 5 måneder, 3 uger siden af  WeezY.
    • Dette indlæg blev ændret for 5 måneder, 3 uger siden af  WeezY.
    • Dette indlæg blev ændret for 5 måneder, 3 uger siden af  WeezY.
Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 51 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    kongkim
    Bruger
    16.138 indlæg
    Offline

    Sjov Poll. Skal nok blive sjovt at se.

    Men syntes slet ikke listen behøvet at være så lang.
    For uden Wolfenstein var der ingen af de andre spil der var blevet til.
    Det var starten på FPS som vi kender det, efter min mening.

    Men når det så er sagt ville jeg rigtig gerne ha valgt Doom eller Quake
    For Doom satte jo rigtig gang i MP delen. Og Quake.. ja det bare quake

    Medlem af den religiøse Pc-Religion Konsol hader to the max. PC for ever. - Største ønske på DR: Alle fora på forsiden.

    #2

    Deadmeat
    Bruger
    7.119 indlæg
    Offline

    Har været med fra start siden Wolfenstein, men det spil der har haft størst samlet indvirkning på genren er og bliver det originale CS. Jeg har lyst til at svare Half Life for single player og Battlefield 1942 for multiplayer, men popularitet og levetid i betragtning så løber CS med prisen.

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #3

    WeezY
    Bruger
    1.228 indlæg
    Offline

    #Kongkim ja, bliver sjovt og se om uges tid, burde nok have sat en stop dato på.
    overvejet også kun 10 spil i starten, men tænkte jeg måtte sæt lidt flere på. Wolfenstein er også tæt på det er min, men synes bare Doom havde så meget mere og derfor havde en større impact.

    #Deadmeat – Ingen Quake, måske ingen CS.

    Hjemmeside: www.gamerm8.dk - Tjek det ud.

    • Denne kommentar blev ændret for 5 måneder, 4 uger siden af  WeezY.
    #4

    kongkim
    Bruger
    16.138 indlæg
    Offline

    #3 Helt enig. Sad også og hoppet lidt frem og tilbage på Wolfenstine og Doom.
    Men når nu det handler om mest betydningsfulde så syntes jeg ikke men kommer uden om Wolfenstine da det ligesom var forgangs manden for alle de andre.

    Så til dem der har stemt CS det kan jeg slet ikke forstå
    CS er klart det mest betydningsfulde i dag, men bestemt ikke all time.

    Medlem af den religiøse Pc-Religion Konsol hader to the max. PC for ever. - Største ønske på DR: Alle fora på forsiden.

    #5

    Emilsa
    Bruger
    11.155 indlæg
    Offline

    Var det ikke også quake der satte gang i modding scenen?

    Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine

    #6

    WeezY
    Bruger
    1.228 indlæg
    Offline

    #5 – vel mene det var Doom.. men er ikke 100%, der er vist også lavet til Wolf, men der er vist ikke så mange… Doom det er helt vildt…

    Hjemmeside: www.gamerm8.dk - Tjek det ud.

    • Denne kommentar blev ændret for 5 måneder, 4 uger siden af  WeezY.
    #7

    Uranos
    Bruger
    2.084 indlæg
    Offline

    Kunne være interessant med den samme afstemning, med afsæt i personlig betydning, og så med mulighed for at vælge 3, så man ser fordeling ud over de 3 store

    Alle har deres særheder,,

    #8

    Ixnatifual
    Bruger
    2.336 indlæg
    Offline

    Wolfenstein kan ikke være det mest betydningsfulde på baggrund af at være det første, da de lavede Catacomb 3-D inden Wolfenstein.

    #9

    SturmW-Ghost
    Bruger
    12.286 indlæg
    Offline

    Jeg hyggede mig utrolig meget med Wolfenstein og Quake, men for mig var det RTCW.

    "In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

    #10

    -dut-
    Bruger
    2.730 indlæg
    Offline

    Doom, Wolfenstein og Quake kom før. Men alt var anderledes efter Half-Life.

    #11

    Fizk
    Bruger
    208 indlæg
    Offline

    Personligt vil jeg nok mene at Doom er det mest betydningsfulde FPS.
    Det var hurtigt, det var flydende, det var med til at starte speedrunning og motoren bag blev brugt til et utal af andre spil.
    Hvis man kigger på hvor mange kopier af spillet der blev solgt (og delt som shareware), så tror jeg ikke at man er i tvivl om hvor populært det var i sin tid.
    Det var i dén grad med til folk for alvor fandt ud af hvad FPS spil var for en størrelse.

    https://www.youtube.com/user/esbenboye/videos
    Min YouTube kanel - Med lidt af hvert for friluftsmennesker!

    #12

    Tequilashot
    Bruger
    4.788 indlæg
    Offline

    Wolfenstein er det først fps jeg kender til.
    Quake er det først fps jeg kender til der brugte rigtig 3d og ikke sprite som wolfenstein og doom osv.

    Da unreal og halflife udkom var det et kapløb for de 2.
    Unreal blev til ultimate arena frags og half life fik et mod cs der stadig lever stærkt i dag.

    Den første pc jeg havde var en 386sx med 8 mb ram som jeg gamede warcraft 1 på i dos 5.

    #13

    Fisker
    Bruger
    12.176 indlæg
    Offline

    Det rigtige svar er selvfølgelig Half-Life.

    #14

    Guru35
    Bruger
    162 indlæg
    Offline

    #13 Ja, jeg vil også mene at half-life viste vejen for hvordan man skruer en god singleplayer historie sammen i et FPS spil, og så medførte det jo CS, som alle andre multiplayer FPS spil, har skulle konkurrere imod lige siden.

    #15

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.150 indlæg
    Offline

    0# Far Cry var den allerførste FPS titel (som overraskede alle) der brugte avanceret nextgen pixel shader grafik funktioner, som bl.a. blev brugt til at lave bølgerne i vandet på strand bredderne…..og denne titel kom et godt stykke tid FØR både Half-Life 2 og Doom 3 blev udgivet(tror det var ca. 1 år før)….som blot nåede at reklamere med pixel shaders i deres forud lancerede trailere omkring teknikken de ville tilbyde. Dette blev også titlen der fik Crytek til at slutte sig til rækken af firmaerne bag de førnævnte game-engines!

    Jeg mindes personligt(er 1980’er dreng), at PC’en først for alvor blev betragtet som et reelt spil platform alternativ til daværende andre spille-maskiner, da Doom udkom og ramte markedet hårdt. Wolfenstein var selvfølgelig nr. 1 før da….men PC’en blev stadig mest set som et kontor arbejdsredsskab, som jeg husker det. Men da begge spil kommer fra samme udvikler(ID Software), ville der naturligvis ikke have været et Doom uden Wolfenstein, da John Carmack tog hvad han lærte fra arbejdet med spil-mototren bag Wolfenstein og udviklede det videre indtil Doom blev klar.

    Men jeg føler personligt et aller andet sted at det er de 4 spil-motorer Doom + Build + Quake + Unreal der primært har skylden for at FPS markedet er hvor det er idag og burde få “pokalen” for at have skabt FPS markedet vi har idag….da det er disse game engines langt de fleste FPS spil blev bygget på i sin tid og stadig til en vis grad idag…..i deres nyere udgaver!

    Update: Som jeg husker det: WoIlfenstein 3D = Nice action, men tænkte ikke over grafik kvalitet…altså ikke megen wauw effekt. Doom = Langt mere “wauw effekt” og langt federe at spille, som jeg mindes det!

    Jeg mindes først at få samme “wauw effekt” igen da jeg spillede Unreal. Far Cry var det næste der gav wauw effekten, med især realistisk vand og flotte landskaber. Derefter mindes jeg ikke for alvor der har været et der gav helt samme wauw effekt igen….Crysis havde dog lidt af det, men så har jeg ikke set det siden. Hvilket indimellem har fået mig til at tænke om jeg er ved at blive en gammel “gnaven” mand…..men tænker der skal VR teknologi til før jeg kan få samme wauw oplevelse igen!

    • Denne kommentar blev ændret for 5 måneder, 4 uger siden af  Mr_Wizard.
    • Denne kommentar blev ændret for 5 måneder, 4 uger siden af  Mr_Wizard.
Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 51 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.