lørdag, september 19, 2020

Magic Leap One i 2018 (AR)

Daily Rush Debat Platform VR / AR Magic Leap One i 2018 (AR)

• Forfatter
    Emne

qoz
    Bruger
    2.745 indlæg

Nu har de launchet en webside med info.
    https://www.magicleap.com/

ML1 (magic leap one) kommer ud i 2018.

Tror I det bliver godt?

Kort fortalt..

Magic Leap was founded by Rony Abovitz in 2010 and has raised $1.4 billion from a list of investors including Google and China’s Alibaba Group.

De påstod at de havde fundet en helt unik måde at lave AR på og efter hemmelige demoer fik de al den cash. Det skabte en del hype.
    Og nu… jeg så kommer de ud med det der for første gang.

Det ligner jo rigtigt meget hvad Hololens allerede har vist.

flere links her:
    https://www.polygon.com/virtual-reality/2017/12/20/16800802/magic-leaps-hype-has-finally-soured
    https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Leap
    https://www.theverge.com/2017/12/20/16800474/magic-leap-one-creator-edition-augmented-reality-goggles-announce

AR har mega potentiale. Så magic leap vil man høre mere til helt sikkert.
    Der er dog ikke megen info om hvad de har brugt al den cash på.

Men det er nok for at gøre det rigtigt..
    Den der kommer først med AR i en optimal “pakke” vinder.

– God platform (SDK’s, digitial stores)
    – God hardware
    – Godt design / usability.

De har nok arbejdet en masse på software platform delen.

Microsoft er jo allerede ude med Hololens, men den platform virker lidt clunky. Så ML kan sagtens overhale dem indenom med en god optimeret timing mht. market fit. Men på den anden side er MS foran på experience.

Viser 8 kommentarer - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

TormDK
    Bruger
    14.682 indlæg

#0 Ud fra den nyeste artikel du linker, saa kommer der i 2018 et Dev kit…

Meanwhile har Windows 10 haft holographic API sæt siden foråret.

wOOOOt
    Bruger
    1.223 indlæg

Jeg tror AR bliver rigtig fedt til nogle ting, for nogle folk.
    Men jeg tror ikke det bliver den store gaming oplevelse, da der er store begrænsninger.
    – Du er begrænset til at content skal passe ind i det lokale du er i.
    – Du er begrænset til en, indtil videre, meget lille skærm med et meget smalt FOV. Der hvor VR trods alt giver 110 graders FOV, så mener jeg AR lå under 90, men det skal lige undersøges, da jeg ikke husker nøjagtigt.
    Der skal nok komme sjove spil oplevelser, som brædtspil og board games, og wave based shooters, hvor aliens kommer igennem dit loft.. Men efter ½ år med VR, der også har mange wave-shooters, så bliver man træt og vil have noget mere.
    Der hvor VR er bedre til gaming, er at man kan komme ind i VR spillet, som eks. Fallout4.. Den slags vil du ikke kunne med AR.
    AR bliver genialt til alle mulige former for industri, undervisning og div. business. Men til gaming, der er jeg bare ret skeptisk. Men jeg håber det bliver godt, elsker selv ny sjov tech.

FIRESTORM
    Bruger
    5.228 indlæg

Jeg tør godt spå at vi indenfor en overskuelig fremtid alle kommer til at rende rundt med ar briller ligesom vi har tlf i dag. Hardwaren skal bare kunne gøres lille nok til den kan være i en almindelig brille. Men det skal nok komme.

wOOOOt
    Bruger
    1.223 indlæg

#3 hvis du med “overskuelig fremtid” mener 15-20 år, så ja

FIRESTORM
    Bruger
    5.228 indlæg

#4 tror ikke der går så lang tid. 5-10år vil være mit bud. Sandsynligvis kommer computeren der skal drive dine AR briller til at være din telefon, men det vil for de fleste sikkert også være ganske okay.

qoz
    Bruger
    2.745 indlæg

5-10 er ikke meget.. du skriver:
    “alle kommer til at rende rundt med ar briller ligesom vi har tlf i dag”

Om 5-10 år?
    Tror jeg næppe.

Bare hardware begrænsningerne vil ikke være løst.
    Det bliver sværere og sværere at lave det mindre og mindre.
    Og hvad med batteriet?
    Hvis alle skulle bruge det altid, så skulle hardwaren være meget lille og bekvem og batteri skulle vare 24 timer.

Men der er også hele det sociale aspekt og overvågningen der potentielt er i alle brillerne.

Det var fremme med Google Glass hvor folk døbte brugerne “glasholes” og nogle steder i SanFran forbød. Fordi at andre mennesker jo aldrig ved om man bliver optaget eller streamet. Jeg ville også føle det voldsomt hvis alle gik rundt med potentielle kameraer konstant i brillerne. Men ville ikke ane om man blev optaget..

Om 5-10 år vil der sikkert være noget ala Google Glass bare bedre, men som forsøg..

Vi snakker mere 20-25 år fremme (og det er optimistisk) hvis alle skulle bruge det.
    Hardwaren skal laves og folk skal acceptere det i det offentlige rum.

FIRESTORM
    Bruger
    5.228 indlæg

Tiden vil vise hvad der kommer til at ske. Baggrunden for mit bud er at software teknologien sådan set er på plads i dag, nu drejer det sig om hardware, størrelse og batteri som du selv nævner. Hvis man tænker på hvor meget vi har nået på de seneste 10 hvad angår mobilen, som i øvrigt er gået mere eller mindre i stå, så synes jeg ikke det virker for far fetch at man kan nå langt på de næste 10, med et nyt tek område.

Den sociale aspekt er svært at spå om, tror vi starter med at se AR hos håndværkere, læger, sygeplejsker osv. hvor vi acceptere det fordi de kan gøre deres job bedre og mere effektivt. Det vil være med til at nedbryde modstanden imod det. Men lovgivningen skal jo nok tilpasses så det f.eks. ikke accepteres at der optages det offentlige rum (selvom det vel allerede er sådan i dag).

qoz
    Bruger
    2.745 indlæg

#7 Mobil er gået i stå fordi det bliver mere og mere kompliceret at gøre mindre. Plus de basale behov er dækket nu.

Hvis du kigger på mobil telefoner er der jo ikke meget ændret siden den første iPhone. Bare tyndere, bedre batteri, bedre skærm og software.

AR skal være meget effektivt og meget småt hvis det skal i en lille brille. Det er jo basalt set samme hardware der bruges som i mobil telefoner.

AR har allerede brugt de landvindinger man har gjort de sidste 10 år (som du nævner) og man vil ikke se et kæmpe spring der for AR. Mobil udviklingen (hardware) var også drevet at enormt behov hos folk – det er der ikke for AR. Der skal det (som du nævner) langsomt sive ind ved at proffesionelle bruger det og ved en evt. killer konsole som gør det mainstream.

Viser 8 kommentarer - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.