Linux vs MS
Daily Rush › Debat › Off-topic › Linux vs MS
- Dette indlæg indeholder 28 kommentarer, har 24 deltagere og blev senest opdateret af
Kufad for 11 år, 9 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 17/04/2009 kl. 06:40#0
Er det mig, eller hører man bare næsten aldrig noget i medierne mere omkring at Linux er fremtidens platform osv. Det er som om at nørderne er gået i dvale. Ingen tvivl om at Linux er et fremragende system til mange ting, men det er bare som om man aldrig ser de debatter der var førhen. Eller er det bare mig?
.....sagde jeg!
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 17/04/2009 kl. 11:46 #16
At skifte OS er en ting, samme med Office pakken, men det er også en meget lille del af et typisk’s firmas program pakke.
Tag fx. det kommunale, de har typisk 200+ forskellige programmer dem skal der findes linux alternativer til, yderligere så er der en del programmer som de er pålagt hvor der næppe er er et alternativ, som fx en del af KMD’s programmer.
Dog bliver det lettere i fremtiden når visualisering af programmer bliver bedre og mere udbredt
Men det bliver dyrt, enormt dyrt for trods linux i sig selv er gratis, så er support samt programmer langt fra
17/04/2009 kl. 11:47 #17#15 Det gode ved Linux er jo trods alt at de fleste programmer virke til alle de forskellige versioner
17/04/2009 kl. 12:35 #18#8 desværre sælges de fleste netbooks idag med windows, og det kan være svært at finde en nyere netbook, uden en windows installeret.
mener at have læst det skyldes at hardware understøttelsen og drivere findes til windows, frem for de lidt mærkelige og besværlige non-mainstream Linux distributioner, producenterne valgte at putte på deres billige netbooks, og at køberne alligevel valgte det de er vant til.
-
17/04/2009 kl. 13:15 #19Jeg er lidt træt af Linux, det er et fint nok system, fedt til hacking, server brug osv. Men, jeg ser meget hellere at OSX bliver fremtiden.
Er selv ved at prøve at få installeret Leoparden på min desktop, lige pt. kan jeg dog ikke finde et program som vil finde mit BD drev i Windows 7 (ISO til DVD), Windows 7 har indbygget ISO burner, men den åbner bare drevet og siger ingen DVD er i -.-‘
17/04/2009 kl. 13:21 #20Linux er kæmpestort. Nyhedsværdien i Linux som desktop-OS er for længst forsvundet, derfor er omtalen også faldet. Men for en gennemsnitsbruger er der *intet* af det de laver i Windows, der ikke også snildt kan klares i fx Ubuntu.
Derudover er Linux den dominerende platform inden for webservere, og er også ganske udbredt (dog ikke førende) i IT-virksomheder.
One Donut to rule them all, One Donut to find them,
One Donut to bring them all and in the darkness bind them17/04/2009 kl. 13:23 #21#19: Men hvorfor er du traet af linux?
17/04/2009 kl. 15:26 #22Installerede Ubuntu på min bærbare på et tidspunkt. Systemet virkede ganske udmærket kun med ganske få fejl.
Derudover var det virkelig rart at den selv installerede alle drivere, især netværket, efter installationen.
Dog synes jeg der var for mange småting som der tog for lang tid at sætte sig ind i for at få til at virke
- fordi jeg siger det...
17/04/2009 kl. 22:25 #23Linux kæmper en ret uretfærdig kamp lige nu. Alle folk brokker sig over and det ene eller det andet ikke virker i Linux. Men det er jo ikke linux der skal have skylden her. Det er jo netop dem som laver X program eller hardware. Det er ikke ret mange ting som virker i windows uden drivere, det er ikke ret mange mac programmer der virker i windows osv…
Hvorfor skulle det være anderledes i Linux? Hvis du køber en computer der er configureret, lige som du når du køber et nyt bundkort med driver CD, så virker alt hardware 100%. Lige som det gør i windows.
17/04/2009 kl. 22:38 #24Linux ligger og bobler lige under overfladen og venter og vinder stille og roligt ind, både på det private men også offentlige marked.
Kender til flere skoler der skifter til Linux når de skal skifte styresystem, men pt. er der jo stadig sikkerhedsopdateringer til XP.
My 2 cents.
"There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man." Patrick Rothfuss
17/04/2009 kl. 22:50 #25#0, Linux lever i bedste velgående som det altid har gjort. Hvornår har Linux nogensinde været i medierne?
for mit eget vedkommende er det en realisering af at hr. og fru Danmark ikke kan overskue at bruge andet end Windows, uanset hvor godt alternativet er. At skifte styresystem kræver at man interesserer sig for det og det gør folk generelt ikke. De vil bare have det de kender.
Heldigvis afholder det ikke mig fra at bruge det.
EDIT: Et godt eksempel er jo at man ikke længere kan købe Netbooks med Linux på, fordi folk vil have dem med Windows. De forstår ikke at maskinen reelt yder bedre med Linux og det at de første Netbooks kom med nogle rigtig dårlige Linux distroer gjorde at mange anså Linux for inferiørt. De skulle have lagt ud med Ubuntu Netbook Remix, så havde piben muligvis haft en anden lyd. Nu har de ligesom brændt chancen.
http://www.muldjord.com
17/04/2009 kl. 23:20 #26#20
Enig i det du skriver, men som Kolben er inde på er det et kæmpespring for en større organisation at skifte deres nuværende struktur ud. Derfor holder de sig til det sikre, Windows.Men du har ret i at Linux magter stort set hvad Windows magter. Og med de mange gode dists som kan skaffes idag, er springet for en alm. bruger ikke synderligt stort.
Jeg har atomer i bukserne. Og så kan man desuden aldrig få CPU'er nok. Det er ganske enkelt naturvidenskabeligt umuligt.
17/04/2009 kl. 23:55 #27#25
Jeg er meget enig. Jeg ejer selv en Acer Aspire One AOA110 som blev født med Linpus Linux. Det var sikkert fint nok hvis man kunne nøjes med standard-programmerne, men alting var bare super besværligt. Nu har jeg så installeret Ubuntu Netbook Remix på den og jeg må sige jeg synes det kører ganske fornuftigt, selv med de 512 mb ram. Da denne computer hverken skal kunne spille eller vise film så synes jeg linux dækker mine behov til fulde.
Det skal dog siges jeg er glad for mit vista på mine to øvrige computere og der tror jeg aldrig Linux kommer til at overtage pladsen
18/04/2009 kl. 00:10 #28#1
Måske, men hvis vi betragter, at en Windows XP OEM licens koster ca 500, og så ca det dobbelte for en Vista.. så vil det jo i det lange løb kunne betale sig.
#14
Ehh.. skal det udvikles meget?? Jamen hvorledes dog?
Iøvrigt har jeg spillet mange spil på Linux. Steam spil f.eks. Peggle, CSS, CS1.6, HL2.. alle virker med Wine, der er en implementering af Windows API’et.
PSN & XBL & Steam: kufad
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























