Lidt mere lige end de andre…
Daily Rush › Debat › Off-topic › Lidt mere lige end de andre…
- Dette indlæg indeholder 49 kommentarer, har 16 deltagere og blev senest opdateret af
Profos for 14 år, 8 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 05/05/2006 kl. 21:26#0
Et strålende eksempel på kommunismen.
Undskyld Kolben, det er jo bare endnu en vanvittig mand, som misbruger kommunismens sande form?
– Profos
"Danmark er danskernes land", Søren Pind
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 07/05/2006 kl. 00:33 #16
Kommunisme er mindst lige så urealistisk som kapitalisme i sin rene form. Systemet er nød til at være både-og frem for enten-eller pga. menneskenes pluralitet – ensretning er noget skidt.
07/05/2006 kl. 08:58 #17#9
Passer ikke helt, Islam bliver brugt som politisk middel. Det gør den ligeså meget til en ideologi som en religion. Derfor man forsøger at lave Islamiske stater.
Kirken styre staten, ergo religionen er idelogien.
#15
Så ville du osse være pisse fattig krige er med til at lave højkonjunkture. Det er en kunstig måde at sætte en vækst igang så som andre finans politiske midler. Uden krige, så ville der f.eks her i Danmark være uoverskuelige mange arbejdsløse indenfor våbenudvikling og generelt ansatte i forsvaret
DR Hykleriet FTW
07/05/2006 kl. 11:46 #18#17
Aha. Så ifølge den logik:Hvis der blev opfundet en eller anden genial bilmotor, som udelukkende kørte på vand, så skulle vi altså ikke indføre dem, fordi det ville skabe utrolig stor arbejdsløshed i oliebranchen? Og vi må for alt i verdne heller ikke nedskære i forsvaret eller undgå krige, det er jo synd for alle de mennesker de arbejder i de brancher.
D’oh
[Insert wise quote here]
07/05/2006 kl. 12:23 #19#13
Du er for dum til at diskutere med.EOD herfra.
"Everybody wants to laugh but nobody wants to cry, Everybody wants to go to heaven... but nobody wants to die!"--Larry Howard
07/05/2006 kl. 12:51 #20#18
Hehe tænk nu lige selv over den der, hvorfor tror du at alternativ energi bliver forsket ? Det er fordi at olie er dyrt, ikke fordi det er mere miljø venligt.
Hvem gider at bruge mia. på at forske til noget som ingen penge gir ? Det er utopi
Hvis viljen til at producere vand drevne biler var der, så ville vi alle sammen også bruge det. Faktum er den at Olie vare måske maks 50 år endnu, og den bliver kun dyre hele tiden. Derfor kan det økonomisk betale sig at finde alternativ energi metoder. Det ændre sgu ikke prisen for dig… Om du bruger olie, kul, atom energi… prisen er den samme.
Desuden er de to ting ikke helt det samme. Krig er ikke kun et økonomisk spørgsmål men også politisk og moralsk.
Igennem hele verdens historien har krige været det økonomiske fundament for alle.
og lille sidenote, bare fordi jeg siger at tingene fungerer på den måde, gør ikke at jeg synes det er den rette. Jeg konstaterer bare at sådan er verden indrettet. Vi lever i en kapitalistisk verden hvor profit betyder mere end velfærd, miljø og mennesker.
DR Hykleriet FTW
07/05/2006 kl. 13:00 #21#13: De sidste 5 afsnit er det mest latterlige du nogensinde har skrevet, og du underminerer dit eget ry som fornuftig debattør ved at fyre sådan noget hejs af. Kan du se verden i andet end sort og hvid?
Jeg kunne lige så godt sætte lighedstegn mellem markedsøkonomi og science-fiction-fascisme – det ville være en lignende svada, og jeg ville have gjort mig selv til grin på samme måde.
Derudover er du selvmodsigende – du har i adskillige andre indlæg – plus din sig. – hævdet at kommunisme er en fin ideologi på papiret, men såsnart mennesker begynder at implementere den, så går det galt. Det er jeg såvidt enig i, at kommunistiske stater hurtigt er gået hen og blevet diktaturer (og dermed faktisk har fjernet sig fra ideologien igen), men her angriber du jo selve ideologien, og ikke menneskerne bag. Tjah. Selvfølgelig kan man ha’ en mening og skifte den ud indimellem.
#20: Fuldstændig enig.
Kill the headlights and put it in neutral!
07/05/2006 kl. 13:48 #22Kommunismen er forsøgt så mange gange – og hver evig eneste gang, har den menneskelige faktor spillet ind; Lenin, Stalin, Pol Pot, Che Guevara – you name them!
Kommunismen har spillet fallit, ligesom islamismen vil gøre det.
Ja kommunismen har spillet fallit hver gang, men hvad fanden har det med Cuba at gøre? Det er blevet fremført som værende kommunistisk styre, men det har Kina også, ligesåvel som Tyskland var et demokrati tilbage i 30’erne.
Det er fint at du er uenig med folk, men det her er jo direkte tidspspilde. Når man KUN opretter topics med det formål at provokere, så har jeg svært ved at se hvorfor vi skulle lade det blive hængende, udover at du selvfølgelig bare kommer til at fremstå som en surmulende teenager over for resten af DR07/05/2006 kl. 13:56 #23-> #14, 19 og 21. Ha ha ha ha – nårh, der var vist nogen, hvis sukkermad blev pisset på Tænk at I bed på – hvem er så de latterlige her?
Eksemplerne var selvfølgelig kommunismen sat på spidsen. Det kan de fleste da se – men jeg havde åbenbart glemt, at understrege og markere, at teksten var ment som en bevidst fornærmelse?
Jeg har ikke noget imod ideologien, men den er intet værd, hvis den ikke kan implementeres i virkeligheden; så er vi netop tilbage til, at den menneskelige faktor gør den umulig, at indføre. Derfor er jeg ikke selvmodsigende.
At indføre en form for komminisme (den klassiske kommunisme behøver jo heller ikke at være “løsningen”) kræver jo “bare” mindre ulighed i verden, uddannelse og rige livsmuligheder for alle, alt samen som vil føre til en mere positiv livsindstilling for alle. Det er noget af et arbejde, ja, men det er ikke umuligt.
Globaliseringen og internet er, på trods af markedskræfterne, ved at indføre mere lighed, velstand og uddannelse til hele verden. Fx. WTO er med til at styre markedskræfterne. WTO står for World Trade Organisation, og ikke West Trade Organisation, som visse på venstrefløjen, måske mener.
Det går langsomt, men sikkert fremad for hele verden. Vesten sidder stadig på de fleste penge og ressourceforbrug, men resten af verden er ved komme med. Fattigdommen, tro det eller lad være, er betydeligt mindre end for 50 år siden. Projektet tager lang tid, flere generationer. Også flere generationer efter os.
Så ja, der er måske en fremtid for kommunisme, men jeg tror det ikke. Mennesker er og bliver forskellige; fra enkeltpersoner (som vi åbentlyst er det) og over til lande og kulturer. Samme ønsker og drømme for verdenen når vi aldrig til; hvad jeg synes er vigtigt i mit hjørne af verden, vil en person i Mellemøsten synes er irrelevant.
Derfor vil den mindst skadelige styreform være demokrati og delvist styrede markedskræfter.
– Profos
"Danmark er danskernes land", Søren Pind
07/05/2006 kl. 14:01 #24Derfor vil den mindst skadelige styreform være demokrati og delvist styrede markedskræfter.
Forkert. Den mindst skadelige styreform vil være positivt diktatur…
07/05/2006 kl. 14:03 #25#20
Hvad snakker du om? Jeg snakker ikke om, hvad det er der driver udvikling, jeg snakker om den indstilling, der siger at det er synd at ændre på ting der ligger i “menneskets natur”, fordi de ville være synd for alle de mennesker der arbejder i det erhverv som bliver arbejdsløse, og fordi det er for besværligt at tænke i nye baner eller skifte om.Det samme argument finder man i hos mange kødspiser imod vegetarer; “tag jer sammen ffs det ligger i vores natur”.
Tja, men det gør mord, krige, voldtægt, egoisme osv. også, men betyder det at det er rigtigt for os i dag at gøre det samme? Og står vi ikke for en gangs skyld et unikt sted i verdenshistorien hvor vi rent faktisk har et valg i mange af de moralske spørgsmål vi står overfor. Men vi indskrænker os selv til at holde fast i det vi altid har gjort fordi “det ligger i vores natur”?Bullshit siger jeg, men vi har jo allesammen frit valg. Forhåbentlig bliver de kommende børn mere humane og mindre egoistiske så det hele for alvor begynder at gå den rigtige vej..
[Insert wise quote here]
07/05/2006 kl. 14:13 #26#0
Du skal lige huske at diktatur vs. kommunisme er at i diktatur har du 1 hersker, i kommunisme er det 1 parti systemet.
Dvs. kommunisme har du en leder som kan skiftet ud af en anden fra partiet såfrem du ikke gør det godt nok.
Diktator sidder der endtil han bliver dræbt eller væltet af folket.
To vidt forskellige ting…
DR Hykleriet FTW
07/05/2006 kl. 14:24 #27#25
Tror du lige skal ha checket dit verdenssyn og din tro i mennesket.
Mennesket er egoist, intet mindre.
Så længe der findes grådighed og ambitioner så længe vil kapitalister og udnyttelse af andre mennersker eksisterer.
Børn bliver sgu ikke mere humane, se ungdommen idag… Det bliver jo kun værre, idag skal man være ultra smart og gå i alverdens designer tøj. Se hvordan forældre smider om sig med smarte ting til deres børn. Mobil telefoner i 5 års alderen.
Tror du selv at børn lærer at blive mere humane af det ?
Du nærer en utrolig optimistisk tankegang i at vi kan ændre os. Specielt med den fortid som vi besidder.
Desuden synes jeg, at du burde læse lidt på hvordan regeringer benytter finans politiske indgreb for at regulerer vores samfund på.
F.eks: Børnechecken bliver skåret ned.
– Børnepenge
– Forbrug
– Produktion til at dække forbrug
+ arbejdsløse
+ Større udgift på stats budgettet
+ Større skat til at dækkeDet er bare et eksempel på hvordan det reguleres. Det kommer ikke til at ske i din levetid at mennesket sætter mennesker over sig selv.
Hvis du var ved at dø af sult, og ville dø såfrem du ikke spiste dit sidste stykke børd for at overleve, så ville du sgu heller ikke dele med Børge på din venstre side, ligemeget hvad han tilbød dig.
Desuden: For at der kan være rige mennesker, skal der være fattige. Slut prut…
DR Hykleriet FTW
07/05/2006 kl. 14:45 #28#23 Hvis dit mål er at gøre dig selv til grin, så giver jeg dig gerne guldmedaljen.
P=NP?
07/05/2006 kl. 15:26 #29-> #28. LOL. Først vil du ikke diskutere, så sviner du andre til, uden argumenter.
How looow can you gooo??
– Profos
"Danmark er danskernes land", Søren Pind
07/05/2006 kl. 15:42 #30#27
“Mennesket er egoist, intet mindre”Jeg vil så vove at påstå, at du lider af et ualmindligt sort menneskesyn. Denne Hobbes-agtige tilgang nytter overhovedet ikke nogen noget, men der er grænser for hvor meget man kan ændre på andre folk, så jeg vil ikke gå meget mere videre ind i denne diskussion, men må bare nøjes med at konstatere at vi så er uenige på nogle punkter. At kigge tilbage på menneskets historie? Det er da netop det jeg gør, for på trods af alt den lidelse og elendighed verden har oplevet de seneste hundrede år, mener jeg også, at vi har været vidne til en begyndende spire af ægte humanitet.
Så hvad har du tænkt dig at gøre selv? Konstatere din egoisme og andre skyggesider og erklære dem naturlige og uændrelige eller prøve at forbedre dig selv og bringe mere glæde til din omverden?
For mig er der slet ikke noget valg..
[Insert wise quote here]
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























