søndag, april 21, 2019

Kritik af 3D Viz

Daily Rush Debat Off-topic Kritik af 3D Viz

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Online

    Hey… lidt som opfølgning på min anden tråd om arbejde inden for 3D branchen.

    Ville spørge om jeg kunne få lidt sobert kritik eller gode råd
    Tag gerne udgangspunkt i at jeg kun har været “seriøst” igang 1 års tid og først de sidste 3-4 mdr har taget mig tid til at sidde og prøve at sætte mig ind i hvordan shadergroups er bygget op osv.
    Jeg prøver at holde min lyslægning relativ enkelt i samme ånd som den måde jeg er oplært i foto. Selvfølgelig hvis jeg skulle lave et highend reklamepack ville jeg nok gribe lys anderledes an.

    Badeværelserne er mine første forsøg og de ældste. Har desværre ikke arbejdsfilerne til dem mere
    Men de fire seneste renderinger er inden for den sidste måned. (Se bort fra tegningen! xD det er bare leg)

    https://www.artstation.com/torbeng

    På forhånd tak!

Viser 4 kommentarer - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #16

    mediumaevum
    Bruger
    102 indlæg
    Online

    #15 – Hvis du spørger til hvordan du i praksis går fra en sort-hvid-map til IOR, kommer det jo an på softwaren du bruger. Hvis du spørger mere generelt til hvordan det lader sig gøre, dvs. teorien bag, så er det såre simpelt:

    Sort-hvid-maps indeholder jo værdier, ligesom alle andre billeder. Sort/hvid er bare simple værdier, enten er der sort (0) eller helt hvidt (1). Grå-nuancer er så værdierne mellem 0 og 1, og de tal kan konverteres til Index of Refraction (IOR), som også bare er en værdi – et tal.

    Husk på, at alt på en computer inkl. JPG-billeder bare er en samling værdier som kan konverteres til alm. talværdier som kan bruges i stort set alle sammenhænge.

    Helt på samme måde som et sort-hvid-kort af terræn kan bruges til at fortælle Z-værdierne (op), hvor hvid repræsenterer bakker og bjerge, og sort repræsenterer bundniveau, søer og dale.

    #17

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Online

    Ah ok, så vi regner ikke 0-255? Men så kan jeg vel bare hooke mappet på en range node som så konverterer fra 0-1 til 0-3? Hvilket betyder at neutral grå må give en ior på omkring 1.500?(Maya)

    • Denne kommentar blev ændret for 1 uge, 2 dage siden af  Omnifilm.
    #18

    mediumaevum
    Bruger
    102 indlæg
    Online

    #17 – Jeg mener at sort-hvid-maps går fra 0-1. Det er denne værdi som man kan sætte ind i en ligning, som Maya, Blender eller alt andet 3D-software allerede har implementeret.

    https://www.microscopyu.com/microscopy-basics/refractive-index-index-of-refraction

    Men om du skal bruge nogle math-nodes (kender ikke til Maya, kun Blender) til at “lege” lidt med værdierne ved jeg ikke, men jeg er ret sikker på at det bliver en nødvendighed. Du kan også bruge Color Ramps (Blender, googlede lige – ser ud til det hedder Ramp Shader i Maya) til at kontrollere hvor vådt eller tørt det skal være.

    #19

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Online

    Tja… jeg glæder mig jo. Og så er det også en hyldest til min far som førte mig ind i det univers

    Lyssværd

Viser 4 kommentarer - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.