søndag, april 21, 2019

Kritik af 3D Viz

Daily Rush Debat Off-topic Kritik af 3D Viz

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Offline

    Hey… lidt som opfølgning på min anden tråd om arbejde inden for 3D branchen.

    Ville spørge om jeg kunne få lidt sobert kritik eller gode råd
    Tag gerne udgangspunkt i at jeg kun har været “seriøst” igang 1 års tid og først de sidste 3-4 mdr har taget mig tid til at sidde og prøve at sætte mig ind i hvordan shadergroups er bygget op osv.
    Jeg prøver at holde min lyslægning relativ enkelt i samme ånd som den måde jeg er oplært i foto. Selvfølgelig hvis jeg skulle lave et highend reklamepack ville jeg nok gribe lys anderledes an.

    Badeværelserne er mine første forsøg og de ældste. Har desværre ikke arbejdsfilerne til dem mere
    Men de fire seneste renderinger er inden for den sidste måned. (Se bort fra tegningen! xD det er bare leg)

    https://www.artstation.com/torbeng

    På forhånd tak!

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    mediumaevum
    Bruger
    102 indlæg
    Offline

    Ok billeder af arch-viz, men det som umiddelbart springer i øjnene er de meget skarpe kanter. Prøv at bruge mere bevel.

    Du mangler skidt eller andre detaljer. Der skal være nogle detaljer for øjet, visuelle detaljer. Enten skidt eller andre detaljerede ting.

    Hvilken software bruger du? Hvis du ikke gør det i forvejen, så skift over til Blender 2.8 og brug Eevee (real-time render).

    Her er et eksempel på en som har lavet et barok-rum:

    #2

    NightBreaker
    Bruger
    6.406 indlæg
    Offline

    bad er fint men juicen er lidt sammenklippet, det virker ikke som et helt billede.

    #3

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Offline

    Tak gutter! Og enig med skidtet. Jeg kæmper med ikke at ende med det altid ser clean ud. Nogen gange går det an, men det kan bestemt også putte sjæl ind i et projekt.

    Har lige færdiggjort en mere som jeg har smidt op. Har prøvet at putte en smule mere dims på, men skal nok finde balancen på et tidspunkt

    Tak ihvertfald fordi I ville kigge på det. Det er sgi fedt at lave sådan noget her!

    Ifht. software så er det Maya / arnold. Kan godt lide vrays ipr men har ikke styr på nodes og deres render settings.
    Prøvede lige arnold 5.3 med gpu rendering, men det er lidt buggy endnu, gør nogen mærkelige ting ifht displacements. Dog fik jeg næsten halveret rendertiden ifht cpu.
    Den nye upload er cpu renderet.

    isterninger

    • Denne kommentar blev ændret for 4 uger, 1 dag siden af  Omnifilm.
    • Denne kommentar blev ændret for 4 uger, 1 dag siden af  Omnifilm.
    #4

    mediumaevum
    Bruger
    102 indlæg
    Offline

    #3 – Jeg vil helt klart anbefale at du skifter over til Blender. Ved godt af Maya er et dyrt program du sikkert har betalt mange tusinde kroner for, og du kan da også sagtens bruge det til modellering og animation.

    Men Blender 2.8 har Eevee, som gør at du kan rendere de billeder på et splitsekund, hvilket giver mulighed for animation.

    Det er real time, endda uden brug af ray tracing. Blender har også Cycles, med ray tracing, men det er langsommere, men stadig GPU (du kan skifte mellem CPU og GPU eller begge dele).

    Jeg mener med 99 % sikkerhed at du meget, meget nemt kan importere Maya-objekter i Blender, om ikke andet i obj-formatet. Lyssætningen skal dog laves i blender, det samme med kamerabevægelser og materialer.

    Har du VRay kan du også få en Blender-version til dét, men du skal stadig lave nye materialer.

    Blender er 100 % gratis, 100 % Open Source og 100 % sikkert (hvis du downloader fra det officielle http://www.blender.org).

    Du har endda som Maya og 3DS Max-bruger mulighed for at opsætte alle hotkeys og interface så det ligner det software du er vant til. Alle hotkeys og faktisk også alle vinduer/user interface er customizable. Du bestemmer selv hvor du vil lave textures, materialer, modeller, animation mm.

    Søg på Andrew Price (Blender Guru). Han har lavet fantastiske youtube-tutorials letforståeligt, med god humor og meget lærenemt.

    #5

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Offline

    #4 ikke fordi jeg ikke bryder mig om Blender. Det er imponerende hvad man kan med deres open source og har da også set en hel del Blender Guru

    Men nu var jeg kommet så’n nogenlunde igang med Maya og så tænkte jeg det var mere overskueligt for mig at køre videre på den vogn.
    Iøvrigt udkom der lige en GPU beta af Arnold her forleden. Den er ret snappy… næsten på linie med Vray’s. Der er nogen småting ifht. renders som jeg lige skal have hittet ud af… GPU delen håndterer displacements lidt anderledes end CPU.

    Men du kan sidde og look dev både i viewporten og render viewer ret fornuftigt. Jeg har kun et 980ti og det kører fint.
    Med base settings og opløsning på 2641×1609 så tager det ca. 3 sekunder at opdatere færdigt efter en bevægelse.

    • Denne kommentar blev ændret for 3 uger, 6 dage siden af  Omnifilm.
    #6

    knekker
    Bruger
    1.493 indlæg
    Offline

    Jeg tror det er de færreste studioer i kbh området som bruger Blender så jeg er ret enig i dit valg ad Maya. Ihvertifald indtil du har fået mere styr på Maya og principperne bag hvordan et 3d software fungere.

    Mhs til dine renders, så synes jeg at de ser rigtig fine ud. Det kan du godt være stolt af.

    #7

    snowball42
    Bruger
    1.051 indlæg
    Offline

    #3 paraplyen synes jeg ser lidt mystisk ud, resten er imponerende. Dælme godt lavet

    #8

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Offline

    #7 ja, kinesisk papir skal jeg altså lige have regnet ud hvordan det virker. Måske arbejde lidt med thin walled, og krølle papiret lidt og så finde det rigtige materiale til den.

    • Denne kommentar blev ændret for 3 uger, 5 dage siden af  Omnifilm.
    #9

    snowball42
    Bruger
    1.051 indlæg
    Offline

    #8 Jeg skal ikke gøre mig klog på det, jeg tror jeg sidst har leget med 3d i truespace 3d max tiden omkring år tusinde skiftet, og der var INTET der kom i nærheden af det du viser. Eller i den anden tråd om 3D Viz. Det er helt fantastisk at se.

    Men mon ikke du nok finder en løsning på det, hvis ikke allerede du er hoppet på næste projekt. Alternativet kunne være at bruge en glitterpalme (tror jeg de hedder).

    #10

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Offline

    Trængte lige til at få noget andet ind end arkitektur
    Jeg sad og skitsede lidt sci fi for sjov igår mens ungerne tegnede og så tænkte jeg, jeg ville prøve at lave den ene af dem. Det kom der det her ud af.

    Føler at min hjerne er en svamp lige nu… fandme længe siden jeg har haft sådan et drive til at lære noget nyt.

    He's been around

    #11

    PBT
    Admin
    2.104 indlæg
    Offline

    #10 Det er en ekstremt fed fornemmelse

    Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

    #12

    mediumaevum
    Bruger
    102 indlæg
    Offline

    Når du engang kommer så langt, så prøv at udforske 3D-animation.
    Det er et kapitel for sig, især når det handler om levende ting (dyr/mennesker).

    Det er vildt spændende og lærerigt, men også enormt svært.

    #13

    Retarded_wookie
    Bruger
    479 indlæg
    Offline

    Fine ting.

    Var selv ret interesseret i 3D studio max for ca. 12 år siden, men kom aldrig rigtig videre med det, men jeg forstår din entusiasme – keep it up.

    Forestil dig hvordan en retarderet Chewbacca lyder.

    #14

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Offline

    #12 oh ja… har godt stenet nogen af de lange gnomon videoer med character art og animation med stor beundring. Pt øver jeg stadig Loomis hoveder x)

    • Denne kommentar blev ændret for 2 uger, 1 dag siden af  Omnifilm.
    #15

    Omnifilm
    Bruger
    5.231 indlæg
    Offline

    Vil lige spørge lidt specifikt til den her, mest ifht. IOR maps osv.
    Jeg kan sagtens finde dokumentation for hvordan man “generelt” kan lave ridser eller dirt i glass shader osv. Men jeg kunne godt tænke mig at forstå hvordan man bevidste eller beregnet kan gå fra et sort hvid map til en fx en IOR værdi.

    Jeg har prøvet og prøvet, men synes godt nok det er tricky. I det her tilfælde snakker vi om kondenseringen på indersiden af glasset. Der vil være lidt damp men der hvor der er mest opstår der jo vådhed. Jeg synes jeg er på vej i den rigtige retning, men der mangler et eller andet for at sælge den damp helt.

    Warda

    Ekstern link:
    https://www.artstation.com/artwork/A92d6o

    • Denne kommentar blev ændret for 1 uge, 2 dage siden af  Omnifilm.
Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.