lørdag, november 28, 2020

Købe ny bil

Daily Rush Debat Off-topic Købe ny bil

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Synonymet
    Bruger
    8.196 indlæg
    Offline

    Hey rushere

    Sidste år var jeg tæt på at købe en bil med jeres hjælp (https://www.dailyrush.dk/boards/1460/topics/120874/ ), men det blev ikke til noget.

    Det gør det forhåbentlig denne gang.

    Kravene er:

    – Automatgear
    – Plads til en barnevogn bagi

    Jeg overvejer at købe en ny bil og ikke brugt denne gang, da fruen stadig studerer, så vi har ikke så meget plads i økonomien til store værkstedregninger.

    Leasing er stadig en mulighed, men det er ret få biler, der kan leases med automatgear, og jeg tror faktisk, at finansiering af en ny bil er mere fordelagtigt.

    Jeg vil helst gøre det så billigt som muligt, hvilket for nye biler betyder omkring 200-250.000.

    Vi har et barn på 2½, og så kommer der en mere til oktober.

    Jeg har kigget særligt meget på følgende modeller, hvor prisen er “grundprisen”, og så skal der selvfølgelig lidt ekstra på, P-sensor, multimedieskærm osv. :

    Seat Ibiza ST 1.0 TSI DSG – 185.900
    Skoda Fabia Combi 1.2 TSI DSG – 197.000
    Skoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG – 204.000

    Kan bilnørderne herinde fortælle mig, om der er noget, jeg skal være særligt opmærksom på ved de her 3 biler?

    Derudover har jeg kigget på følgende biler, men jeg er lidt betænkelig ved, om der er plads nok bagi til en (sammenklappet) barnevogn, eller om prisen er for høj i forhold til, hvad jeg kan få i de 3 ovennævnte modeller.

    Citroen C3 1.2 ETG6 – 159.990
    Citroen C4 1.2 EATG – 242.990
    Peugoet 2008 1.2 ESG – 206.290
    Hyundai i20 Active Cross 1.4 Aut. – 212.995
    VW Polo 1.0 DSG – 196.497
    VW Golf 1.0 DSG – 277.197
    Opel Astra 1.4 Aut. – 276.501
    Opel Astra Sports Tourer 1.4 Aut. – 287.000
    Honda Civic Tourer 1.8L i-VTEC Aut. – 292.300
    Nissan Pulsar 1.2 Xtronic – 231.900
    Toyota Auris 1.2 Multidrive S – 274.990
    Toyota Auris 1.8 Hybrid e-CVT – 254.990
    Ford Focus 1.0 Aut. – 255.410
    Ford Focus st. 1.0 Aut. – 264.350
    Mazda 3 2.0 Aut. – 263.998
    Mazda CX-3 – 255.998
    Kia C’eed 1.6 DCT – 256.525
    Kia C’eed SW 1.6 DCT – 273.413
    Suzuki Vitara 1.6 Aut. – 250.990
    Suzuki S-Cross 1.6 CVT – 250.990

    Er der nogle af dem, der er et fantastisk køb til prisen, eller er der nogle, jeg skal holde mig langt væk fra?

    Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 64 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Dallas
    Bruger
    777 indlæg
    Offline

    Afhængig hvor meget du går op i prestige mv., så er en suzuki vitara med 1.6 motoren og normal converter gearkasse mit bedste bud på listen.

    Jeg ville absolut holde mig fra alle TSI motorere fra VW & co. Der har simpelthen været evigt bøvl med dem hvis man følger diverse bilfora. Derudover er DSG gearkassen også kendt som et problembarn.

    Til gengæld har jeg fra en opel, mazda og suzuki forhandler at 1.6 sugemotoren i vitara er bomstærk, og derudover skulle automatgearkassen være enormt robust. Bilen har derudover en god størrelse.

    Undgå at købe Ford med automatgear, det er der også mange der har problemer med.

    Citroens automatgear er frygteligt og det ville jeg personligt undgå som pesten. Jeg tror at Peugeot benytter samme gearkasse (undersøg det gerne).

    Honda Civic er solid, men noget dyrere.

    Mazda leverer gode (suge)motorer, men en 3´er og en CX3 er for små lille til børnefamilie i min optik.

    Toyota auris er et godt bud hvis man orker CVT gear, men bemærk at vægten på anhængertrækket er meget lav ifht. alle andre på listen.

    Jeg har ikke kendskab til kvaliteten af den nye Astras motorer eller automatgear.

    Kias automatgear kender jeg ikke noget til.

    I min optik er der kun én bil jeg ville turde købe fra listen med automatgear, hvis altså at driftsikkerhed stod øverst på min liste, og det er Suzuki Vitara. (Undgå for alt i verden S-cross med CVT) Den har også et pænt udstyrsniveau til prisen.

    Alternativt ville jeg undersøge en benzin Mercedes C klasse stationcar med automatgear. De kan findes i samme prisleje, men så er der den evige risiko ved at købe brugt bil.

    Held & lykke med købet

    #2

    Synonymet
    Bruger
    8.196 indlæg
    Offline

    #1: Det er fan’me godt input. Der ligger en Suzuki forhandler meget tæt på min lejlighed, så den prøver jeg lige at aftale en prøvekørsel med.

    Indtil videre, mange tak.

    Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.

    #3

    gnavpot
    Bruger
    2.494 indlæg
    Offline

    Alle 3 er lidt for små til en familie med børn.

    Med barnesæder bag i Ibiza og Fabia, fungerer det kun hvis du er en lav mand, eller nærmest vil sidde i skrædderstiling mens du kører.

    Rapid er bastarden som ikke ved om den vil være en Fabia eller en Octavia, og derfor ikke er god til nogen af delene. Jeg kender den dog ikke, og den kunne måske være et godt bud, hvis prisen skal holdes nede og hvis du kan mase to barnesæder incl. baser, ind bag i den.

    Ellers skal du op i Octavia eller samme størrelse. Det kræver lidt ekstra af budgettet, men en Skoda Active Combi DSG 1.2 kan jo fås til 254K… og der er i hvert fald ok plads. Det eneste ekstraudstyr man SKAL have er nok fartpilot til 3200kr ekstra.

    Husk på at automatgear ikke er den samme oplevelse på tværs af bilmærker. Skoda/VW/Audi/Seats DSG er sindsygt meget lækrere end alle andre.

    Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.

    #4

    Jepparh
    Bruger
    1.758 indlæg
    Offline

    Min suzuki Swift diesel har kørt 9 år, 160k km uden andet end slid dele skulle skiftes.er godt klar over det ikke er en Swift du kigger på, men suzuki virker pålidelige

    #5

    Kallekun
    Bruger
    3.952 indlæg
    Offline

    Hvorfor vil du have automat gear?
    Jeg har en Skoda Octavia og har haft den i 10 år fra ny. Den har kørt 224.000 og kører stadig fint.

    Ved Osiris og ved Apis, du er et vildsvind, jaaa et vildsvin. Kig godt på mig....

    #6

    Grifler
    Bruger
    3.499 indlæg
    Offline

    Jeg kører VW, har en Golf VI, 1.4TSI. Jeg har ingen problemer med min bil.
    Mine forældre har haft Golf V og VI, begge med DSG automatgear. Voldsomt lækkert gear! Der har været nogle småting med gearet, men det har VW fixet uden problemer.

    Jeg går selv og spekulerer over, om vi skal ha en ny bil. Jeg har overhovedet Peugot 308 eller Skoda Octavia Combi. Dog ikke købe fra ny, men i stedet lease en ny eller en (ny) brugt.

    Jeg ville droppe Citröen da jeg synes at kvaliteten simpelthen er for plastik-agtig. En anden bil jeg ogås har kigget på, er den nye Opel Astra sports tourer.

    Hvis jeg kunne, ville jeg vælge en VW Passat st.car, model 2016.

    You haven't lived until you've cried pooping.

    #7

    Synonymet
    Bruger
    8.196 indlæg
    Offline

    #3: Okay? Jeg prøver Ibizaen på fredag, og så må vi lige se, hvordan det går. Jeg er omkring 182 cm, så jeg er ikke dværg, men jeg håber da, at der er plads alligevel.

    Jeg må prøve Rapiden også, når jeg prøver Fabiaen. Jeg kender Skoda ret godt, da jeg har kørt virkelig meget i min fars Octavia.

    Octaviaen er en 1.0, og den koster 255.000. Jeg tænker, at det er en meget lille motor til den store bil, men det er måske værd at prøve den alligevel…?

    #4: Det lyder godt. Jeg har også kun hørt godt om Suzuki, men jeg er alligevel lidt nervøs for japanerne…på den anden side vælter skandalerne ned over tyskerne lige nu.

    #5: Fruen siger “automatgear eller også kører du hjem fra samtlige familiefester fremover, og så får du aldrig nogensinde vin til maden igen, når vi er ude”.

    That’s why.

    #6: Min far havde en Octavia med DSG gear i 7-8 år, og der var heller ingen problemer med gearet. Men jeg har nu også hørt en masse om det. Det handler vist bare om held/uheld. DSG er under alle omstændigheder lækkert at køre med.

    Jeg har også kigget på Opel Astra Sports Tourer, men den ligger på 287.000 med automatgear. Avs!

    Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.

    #8

    Spionas
    Bruger
    1.665 indlæg
    Offline

    Jeg kører i en benzin Fabia årgang 2013 og det er da en ganske glimrende bil. Vi har dog kun 1 barn og vil nok sige at med 2 småbørn kommer der dælme til at være pres på. Med en sammenklappet barnevogn bag i så kan der godt være et par mindre tasker, men der er ikke meget plads tilovers.

    Jeg ville gå hende lidt mere på klingen ift. det der automatgear. Det lyder sgu lidt forkælet ikke at ville lære sig manuelt gear hvis hun synes det er svært. Det er selvfølgelig super komfortabelt, men hvis det kommer på bekostning af en lidt større bil med bedre plads så er det et fjollet bytte.

    #9

    MiNo
    Bruger
    2.774 indlæg
    Offline

    I kan sagtens være i en Ceed SW. Jeg har haft 2 mens ungerne var små, og en Emaljunga barnevogn (med hjul klikket af) passer fint ind der.

    Automatgear til Kia kender jeg ikke noget til, med ved det koster 30.000!!!

    Jeg skifter nu (næste uge faktisk) til en Skoda Oktavia Hatchback. Dels for at prøve noget nyt, og dels fordi 1.4 TSI med 150 HK + DSG gearet bare er vildt lækkert.

    Evt problemer med mekanikken klares af garantien som jeg har købt 3 år mere af til 5995kr. Jeg gider nemlig heller ikke ‘hovsa’ regninger.

    Octavia “ikke stationcar” har ca 50 liter mere bagageplads end Ceed Stationcar! Forskelle i bagageplads på skoda hatchback og stationcar er præcis 15L. og 15.000kr !

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #10

    Synonymet
    Bruger
    8.196 indlæg
    Offline

    #8: Er det en Fabia Combi eller en hatchback?

    Ang. automatgearet, så er der bare ikke noget at gøre. Prisen er ikke altafgørende, da det ikke er de der 20-30.000 ekstra, der vælter budgettet.

    Personligt synes jeg faktisk også, at det er meget rart med automatgear, når der er en del køkørsel i min hverdag, men det er ellers ikke en prioritet for mig.

    Det er det for hende, og hun skal også have lov til at deltage i beslutningen om, hvilken bil vi skal have, så sådan bliver det.

    #9: Det lyder næsten som om, at Octavia hatckback’en lige blev en seriøs kandidat. Jeg har lige set et par billeder, og holy crap der er meget plads bag i sådan en!

    Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.

    #11

    Spionas
    Bruger
    1.665 indlæg
    Offline

    #10 Fair nok – det lød bare som om et det kunne blive problematisk med en lidt større bil fordi der skulle være penge til automatgear. Men selvfølgelig skal man helst blive enige

    Vores Fabia er en Combi.

    #12

    Shinzon
    Bruger
    1.482 indlæg
    Offline

    Nu arbejder min Bror faktisk for FDM og #1 har ret i vw gruppens TSI Motor er der en smule lag i deres turbo. MEN som du selv skriver skal du ud og prøve en seat ibiza 1.0 tsi Den mortor er helt ny og den skulle gerne have fix det problem med turbo lag dog skal du kigge på deres 110hk udgave alle de andre ville være dumt og kedlige. til det med DSG #1 har ret der igen men det har de også fået et fix på for et par år siden. og som nogle også skriver husk nu Seat / skoda / vw er den samme bil med samme platform og det ses tydligt når du sætter dig ind i deres biler. kia’s motor er bare så kedlige vis du skal have bare lidt power så er det vw gruppen’s biler ” de nye TSI ” Mazda’s biler der skal du op i den store motor for at få bare lidt power. Toyota ja de køre bare der ud men er lidt kedlige inde i. Som igen #1 skriver Suzuki Vitara ja fin bil men men men på motorvej +100km/t der kan man godt begynde at mærke at det er en høj bil.
    Ford de laver fede biler men deres Automatgear er der mange problemer med. ” dog har de en af de bedre Manuel gear “

    #13

    Stavepladen
    Bruger
    207 indlæg
    Offline

    Hvis du beslutter dig for en Seat/Skoda/VW af de nævnte, får du en DSG-kasse med 7 gear. Med de motorstørrelser du nævner vil det altid være den model der er beregnet på biler med begrænset moment. Netop den gearkasse har der været flere problemer med. Så hvis du vælger den løsning, vil jeg råde dig til at gøre som #9 og købe ekstra garanti.

    Jeg har selv haft problemer med min 6G manuelle gearkasse, som allerede efter 4 år gav problemer. Heldigvis gik Skoda med til 50% kulance. Hvis jeg køber Skoda igen, skal jeg helt sikkert have tilkøbt ekstra garanti.

    #14

    Festival_H
    Bruger
    4.605 indlæg
    Offline

    Når du nu kigger efter bil med automat gear så kan jeg kun anbefale at du kigger efter en model der har aktiv fartpilot.

    Mener at Poloen kan fået med det. Det kan fåes i Golf, men så skal man op i den dyreste udstyrsmodel og det er lige lidt over din pris.

    But anyhoo. Aktiv fartpilot fungere på den måde at den automatisk holder en bestemt afstand til den forankørende hvis denne kører langsommere end din indstillede fart.

    Det er det bedste jeg nogensinde har investereret i og lige nu kører færdselsrådet en kampagne om at vi skal huske at holde afstand derude.

    Det er det bedste sikkerheds udstyr du kan købe.

    Hvis du har råd til det så køb det. Mener det kan puttes i en ny Polo for 5000 kroner.

    Det er det hele værd.

    Hvis du bor i Jylland et sted mellem Skanderborg og Kolding kan jeg give dig en demo af systemet.

    Edit: Min Golf er udstyret med DSG7. Nul problemer indtil nu og den runder snart 120.000 km. Jeg købte extra garanti.

    Edit edit:

    “Personligt synes jeg faktisk også, at det er meget rart med automatgear, når der er en del køkørsel i min hverdag, men det er ellers ikke en prioritet for mig.”

    Og det er lige præcis derfor du skal have aktiv fartpilot. Den er perfekt til at køre i kø situationer. Den opdager køen inden du gør og når køren triller, holder bilen selv afstand. Det er SÅ fedt.

    Og husk nu: densutterjoikksigselv.dk

    #15

    MiNo
    Bruger
    2.774 indlæg
    Offline

    Kan lige tilføje, at jeg var ude og prøve Ford Focus som have en lige så lækker 150 HK turbo-benzin men jeg blev ikke venner med Ford automatgear. Fra jeg trykkede på speederen gik der (synes jeg) urimeligt lang tid inden der skete noget. Som om, at gearet lige skulle tænke et sekund over hvad det ville, før den skiftede til rette gear og kom i sving.

    Skoda’en virkede langt mere responsiv. Tænk at man kan sige det i dag (Har haft en gammle Skoda Felica fra 1996 – den var præcis det modsatte af ‘responsiv’ kan jeg godt love jer! vist 56 HK i alt)

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 64 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.