Køb af SLR + objektiv
Daily Rush › Debat › Off-topic › Køb af SLR + objektiv
- Dette indlæg indeholder 14 kommentarer, har 8 deltagere og blev senest opdateret af
DanielBoe for 8 år, 3 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 18/10/2012 kl. 10:46#0
Jeg har læst rundt i de eksisterende indlæg om kamerakøb herinde, men ikke rigtig set så meget i mit eget pris/ambitionsniveau.
Jeg har ikke haft noget med kameraer at gøre før, men har kunnet forstå på tidligere indlæg fra kamerakyndige herinde, at det drejer sig om de rigtige objektiver mindst lige så meget som det rigtige kamerahus.
Jeg vil se, om jeg bliver interesseret i fotografering som hobby, og hvis jeg ikke gør, vil jeg gerne bare have fået et godt all-round kamera med et godt all-round objektiv.
Jeg har fundet frem til et Nikon 5100 hus og et AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G, som jeg har læst en del godt om (det af det, som jeg forstår), og som tilsyneladende er rost i anmeldelser.
Passer de sammen? og er det et godt all-round kamera og objektiv? eller er der bedre alternativer, som ikke er dyrere? Er det et for ambitiøst køb, hvis det ikke fænger som en rigtig hobby? Hvad siger I?
De i alt omkring 5-6000, som ovenstående koster vil være min absolutte maxpris, så intet dyrere end dette.
Tak for hjælpen.
Edit: Nåh ja, og et bonusspørgsmål: Hvad betyder de forskellige tal og bogstaver i navnet AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G? (På nybegyndersprog.)
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 18/10/2012 kl. 11:02 #1
Shameless selfplug:
Jeg har stadig et Canon 550D til salg (Jeg er for doven til at oprette DBA indlæg åbenbart), med stativ, og taske, og ekstra objektiv, til en ca 4000 hvis det var noget
18/10/2012 kl. 11:28 #2Hej
Jeg synes det er et fint bud på noget begynderværk men inden du gør noget; kender du så nogen der har DSLR? Hvis de har kunne du jo afstemme dit mærke med deres så i kan bytte/låne objektiver af hinanden?
Bortset fra det, det er en religionsting om man er til Canon eller Nikon, du kan stort set aldrig få en fornuftig diskussion ud af det. Det der talte for mig da jeg startede var:
1. Passer det godt i hånden? Der er kæmpe forskel på hvordan de er at holde
2. Er de lette at betjene? Dette er relativt om hvor hurtigt man fanger det
3. Hvor dyrt/billigt er ekstraudstyr?
4. Tager det gode billeder? I og med dette er lidt relativt skal man nok læse mere tekniske anmeldelser for at komme tættere på det.Anyways det objektiv du har fundet er fint nok, ordforklaring (ca.);
AF-S: Betyder indbygget autofokusmotor i objektivet, dette kan være en fordel da det er ret støjsvagt men er også en lidt billig løsning og mange foretrækker at have motoren i huset – for begyndere er det helt fint.
NIKKOR: Er ikke sikker men mener sgu bare det er navnet på deres objektivmærke/serie
50mm: Det betyder hvor stor brændvidde der er, eller i daglig tale zoom. I dette tilfælde er den fast dvs. man kan ikke komme tættere på ting med mindre man fysisk flytter sig efter det.
f/1,4g: Dette er tallet for den største blændeåbning, dvs hvor meget lys der kan komme ind i objektivet – i dette tilfælde rigtig meget.
Det vil sige det er et objektiv uden zoom, men med rigtig gode egenskaber til at tage billeder indendørs og i tusmørke. Jeg har selv sådan et og det sidder på på 9/10 fototure. Bruger det allround som du selv nævner
Origin: LaManchaDK // Steam: KongenDK // UPlay: LaManchaDK // Discord: Jensen
18/10/2012 kl. 11:28 #3D5100: Fornuftigt kamera hus. Anbefalet.
AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G:
AF-S: AutoFukus Silent wave motor (dvs fokus motoren sidder i objektivet og er meget minde larmende end den motor der sidder i kammeraet på de store modeller.
Det betyder også at du kan flytte fokus uden at skulle trykke på nogen knapper eller andre ting.
Finder du et gammel objektiv hvor der står AF-D kan du kun fokusere ved manuelt at flytte fokus.
NIKKOR: Det er Nikon der har lavet objektivitet.
50mm: Hvor bredt dit synsfelt er. Du skal dog være opmærksom på, at på et D5100 bliver alle ikke DX linsers antal mm ganget med 1,5.
DX: Sensoren er mindre end 35mm film kamera størrelse. FX hedder størrelsen på sensoren der har samme størrelse som 35mm film.
f/1.4: At der kommer 1/1.4 gange så meget lys ud af bagenden som der kommer ind i forenden på objektivitet. Det betyder også at du har _meget_ lidt i fokus hvis du benytter dig af det.
Jeg ville spare nogen penge og så efter f1,8 i stedet.
G: Gelded. Mere info http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm#gMit råd vil være at købe 50mm 1,8 og 35mm f1,8 dx. Det vil give dig 1) et fornuftig portræt objektiv og 2) Et bredere oversigts objektiv. Så kan du se hvad du bruger mest, om du skal op i et 100+mm objektiv for at komme helt tæt på eller et 10mm objektiv får at se meget.
Eller du kunne starte med et 18-55 eller 18-105 objektiv og teste den vej. Det vil give dig mere flere muligheder for begge typer billeder, men kræve at du bruger blitz ofte indendørs.18/10/2012 kl. 17:26 #4Super svar #2 og #3. Tak for hjælpen. Jeg vil overveje objektivet lidt længere, men jeg er nok alligevel stadig ret hooked på det, efter også at have læst hele Ken Rockwell anmeldelsen af det.
(På den anden side har han også meget positivt at sige, om en af de linser der følger med D5100, når man ikke bare køber kamerahuset alene. Nikon 18-55mm II eller Nikon 35mm f/1.8, som du også foreslår #3).
#2 Jeg vil tage ud og prøve at holde et D5100 i hånden i morgen, og se om det passer til mig, og samtidig høre til objektivet. Jeg kender vist ikke andre med DSLR, så det bliver ikke en faktor. Det er nok mest sandsynligt, at jeg holder fast ved D5100 så.
Kan I uddybe det med 1,4g lidt? Hvilken betydning har det, at der kommer meget lys ind?
Hvad ville fordele og ulemper være med “Nikkor, 35 mm F/1.8 (G AF-S DX)” over for den dobbelt så dyre “AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G”?
18/10/2012 kl. 17:43 #5so far er jeg enig med det de andre skriver. jeg har selv nikon, men valget var også nemt da jeg kunne bruge en god bunke af min fars gamle linser fra hans analoge kamera. jeg er dog godt tilfreds.
anyway, jeg vil anbefale dig at købe brugt – du får så meget mere kamera for pengene, og normalt passer de her fotograftyper rigtig godt på deres udstyr
hvis du køber noget der er 1år gammelt så kan det heller ikke gå helt galt.find et par modeller via reviews eller anbefalinger og gå i krig på DBA eller nogle af de der fotospeciealt sider (typisk mener nørderne ikke at et midrange kamera er særlig meget værd, så der kan du nok score noget godt).
CAPS LOCK IS LIKE CRUISE CONTROL FOR AWESOME
18/10/2012 kl. 17:47 #6#5 Tænker du på kun objektiverne her? Eller anbefaler du, at købe både objektiver og kamerahus brugt?
18/10/2012 kl. 17:57 #7Nej for pokker, hold dig fra Rockwell. Eller på en pænere måde; forsøg såvidt muligt at finde anmeldelser andetsteds. Hans anmeldelser er sjældent fyldestgørende og han drager også til tider fejlagtige konklusioner. Prøv at tage et kig på http://www.dpreview.com og http://www.bythom.com hvor du finder anmeldelser af langt højere kvalitet.
Jeg vil anbefale 35mm’eren frem for 50mm’eren. Du sparer en slat og med det kamera vil du ikke kunne se den store forskel i kvalitet. Personligt vil jeg mene du får mere for pengene i 35’eren. Det er knapt så lysstærkt men det er stadig meget lysstærkt i forhold hvad du ellers kan finde, især til den pris. Jeg har selv 35’eren og er meget tilfreds med det. Og fantastisk skarpt.
The Force is like duct tape, it keeps the universe together.
18/10/2012 kl. 18:03 #8jeg har 50mm f1,4 AF-D objektivet sat på et D7000 (samme sensor som dit kamera).
Jeg har lige lavet et helt uvidenskabeligt forsøg: 2 100W lamper lyser på en off white væg. f1.4 ISO 100 giver en lukketid på 1/640 sekund, F1,8 ISO giver 1/400 sekund.
Du mister noget lys ved ikke at have de ekstra fotoner (lys består af fotoner) til at ramme sensoren, men (efter min mening) i praksis er det ikke noget der betyder noget.Og nogle tanker om hvordan man kan passe på sit udstyr: http://digital-photography-school.com/so-you-want-to-keep-your-camera-safe-heres-how
18/10/2012 kl. 18:17 #9Jeg vil ligesom de andre anbefale at du springer på 35 mm F/1.8 i stedet for. Og så bruge de penge du sparer på en god blitz.
Hvis der virkelig er noget du kommer til at ærge dig over når du har et lækkert kamera og et skarpt objektiv, er at alle billeder i mørke omgivelser bliver ødelagt af hårde slagskygger fra den indbyggede blitz.
En blitz som kan vinkles eller monteres med en diffuser er GULD værd.
Ellers vil jeg sige at du er på rette spor med hvad du har i kurven indtil videre
Kirov Reporting
18/10/2012 kl. 20:08 #10Vil som andre også klart anbefale en 35, kender ikke Nikon modellerne (Bruger selv Canon) men 50mm er liige lovlig tæt på en cropped sensor.
Et kamera som dit har en cropped sensor, det vil sige hvis du køber en 50mm skal du gange det med 1.6 er det vidst, for at få den aktuelle længde på objektivets rækkevidde, man kan også få “fullframe” kameraer som virker ligesom 35mm film kameraer, ved at de for 50mm ud af et 50mm objektiv.
Og så skal du huske at nogle gange er det bedre bare at skrue op for ISO’en og få billederne i stedet for ikke at tage dem fordi de bliver for kornede hvis du ikke bruger blitz, det ser jeg tit folk glemme, men jeg synes personligt det er meget bedre at få nogle billeder alligevel selvom de er kornede.
Og så har jeg lige den her: Photo 101 som jeg synes er ret nem at gå til for at lære lidt af det helt grundlæggende.
Og så burde du tjekke DigitalRev.Com og FroKnowsPhoto ud!
EDIT: Og bare sådan helt objektivt (haha) og neutralt sagt *ahem* hold dig fra Hr. Rockwell, og brug de 2 link oven over (Nok mest FroKnowsPhoto for alvorlige ting, men den DigitalRev kan man stadig lære meget ved) og så DPreview for anmeldelser.
EDIT2: Og med mindre du er helt sat på Nikon så prøv udover den også at holde ved andre kameraer, fra Canon, Olympus, Sony og hvad der nu ellers er.
Jeg har for eksempel en farfar med et Nikon og en masse udstyr som jeg kunne låne, men valgte Canon fordi deres kameraer bare passede meget bedre til mine hænder, og man bliver bare mere tilfreds i længden når man ikke bliver træt i hånden eller kameraet er for lille/stort til ens hånd!
PS. Kig i øvrigt på en Blackrapid “RS-4″* eller “RS-5” kamera rem, det er så dejligt at kunne have et kamera selv med et kæmpe objektiv om halsen en hel dag uden at få hold i nakken når du kommer hjem.
*RS-4 Er den på billedet, RS-5 er en tand dyrere, men har en lomme der kan holde mobil og kort/et par mønter.
EDIT3: Og husk for guds skyld (og din egen!) at købe et ekstra batteri eller 2! Og så i stedet for at købe et 16 eller 32gb kort, så køb et par stykker der er mindre, hvis nu det bliver væk/ødelagt.
Og pladsen skal du ikke bekymre dig om, selv på et 5D-MK2 der skyder RAW i 21mp kan have omkring 200-250 billeder på et 8gb kort.
18/10/2012 kl. 20:31 #11#10
Med Nikons cropped senser skal man “kun” gange det med 1,5 i modsætning til Canons 1,6.Vedr. din edit3 – jeg giver dig ret i at det kan være en fordel med mindre men flere kort da man ikke mister alverden hvis man mister et enkelt, men det skal opvejes mod hvor ofte man vil tvinges til at skifte fordi man (igen) løber tør for plads. Jeg har 3 på 16GB og synes personligt ikke at man behøver at gå lavere end som så. Men det afhænger jo trids alt af hvilken type fotograf man er. Og 200-250 billeder mellem hver skift lyder – for mig – temmelig lidt. Men igen, dette er nok mere personlig præference end noget andet.
Jeg rejser på ferie på lørdag og kommer bl.a. forbi en nationalpark med fugle og med hvaler. At kun kunne skyde 200-250 billeder på et kort vil begge steder være fuldstændig ødelæggende for mig.
Og så glæder det mig at se at der er andre end jeg som i #7 forsager Rockwell og alle hans gerninger og alt hans væsen.
The Force is like duct tape, it keeps the universe together.
18/10/2012 kl. 21:02 #12Jeg skulle aldrig have linket til Ken
jeg er ikke enig i jeres afsky af ham, men ja, han skal tages med et gram (okay, et kilo) salt, men faktuelt passer det godt hvad han skriver (den nikkor tech side jeg linkede til), og han skriver på en måde alle kan forstå.#0: Som med alt andet i fotograf/nørd verdenen er folk meget polariserede (enten er det verdens bedste eller verdens værste), så lav dine egne betragtninger inden du stoler på nogen
18/10/2012 kl. 21:15 #13Jeg tager et kig på 35 mm F/1.8 i stedet så. Tak for de mange råd omkring det. Jeg kan bruge de sparede penge på hukommelseskort, rem, evt. blitz og den slags.
Jeg har ingen speciel grund til at vælge Nikon, så hvilke kameraer ville svare ca. til et Nikon D5100 i kvalitet og pris for andre gode mærker?
Og jeg prøver at kigge reviews andre steder også. :p
19/10/2012 kl. 13:47 #14#10 Okay, tak for rettelsen!
Og du har nok ret i det kommer an på fotografen, og hvordan man tager billederne, det dejlige ved digital er jo også at man kan tage en masse billeder og sortere dem hjemme i stedet for ~35 ad gangen.
#12 Nice pun
#13 Perfekt!.
Altså ved Canon er det nok 550D/600D/650D som er tilsvarende cirka, men 1100D er også et rigtig godt begynder kamera, ved Sony har jeg ikke fulgt med siden Alpha 350 tror jeg det hed. Så er ikke sikker der, men de fleste fotobutikker har nogle ansatte der ved noget om emnet. Ellers brug Google og især Youtube til at finde og sammenligne ting!EDIT: #13 Ellers gå på YT og søg “Nikon D5100 vs” så burde der komme nogle forslag til Canon/Sony/andre kameraer hvor nogle sammenligner nogle kameraer i samme klasse, sådan har jeg gjort flere gange hvis jeg ikke lige kender de andre modeller så godt endnu.
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























