lørdag, oktober 24, 2020

Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

Daily Rush Debat Off-topic Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

• Forfatter
    Emne

guilt-machine
    Bruger
    1.052 indlæg

Jeg kiggede på el-bil markedet for nogle år siden, og besluttede dengang at det ikke var tid. Nu er jeg så ved at kigge på det igen, og synes det er ved at se fornuftigt ud.

Udviklingen vil naturligvis gøre at der år for år vil være bedre batterier (rækkevidde og holdbarhed i år) og at nuværende ekstraudstyr efterhånden bliver standard.

Min grund til at skifte til el-bil nu er, udover grønne tanker, at det vil komme til at løbe i 0,- rent økonomisk, dette set ift mit nuværende billån+brændstof, kontra en ny dyrere el-bil og billigere forbrug (el). Dertil prisen, som jeg tænker kun bliver dyrere grundet afgifter og fradrag?

Forsikring og service skulle ligeledes alt sammen være billigere på el-biler. Dertil er der noget om refusion af el-afgifter på det man lader bilen med, dette har jeg ikke sat mig ind i endnu. Omvendt er der usikkerhed omkring holdbarhed på batteri og pris for skift af dette.

Den usikkerhed jeg har ift køb i år, er ift afgifter og fradrag, kan læse mig til hos skat at: Af den beregnede afgift betales 20 % for elbiler, som indregistreres i 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 og herefter 65 % i 2021, 90 % i 2022 og 100 % i 2023.

I 2016, 2017 og 2018 gives derudover et fradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift. I 2019 og 2020 forhøjes fradraget til 40.000 kroner. Herefter bortfalder fradraget.

Det tyder altså på at næste år bliver noget dyrere, men der kommer forhandlinger på området omkring årsskiftet? – Jeg er slet ikke inde i hvad det evt. lander på, måske nogen er kloge på området, eller måske kan man kun være spekulativ omkring det?

Jeg har kigget lidt på forskellige modeller, og tænker egentlig at en vw id.3 kunne være fornuftig ift mit behov. Billån+el-kørsels-forbrug, vil komme til at svare til mit nuværende benzinforbrug+nuværende billån.

Jeg har også kigget på en tesla model 3, standard modellen, og skal faktisk også prøve en på mandag, meeeen tænker at den er for ukonventionel (konen skal også kunne forligne sig med den).

Er der nogen herinde der har taget springet, som kan komme med deres erfaringer? Måske nogen der kan spekulere/ved lidt om afgifts-situationen?

Viser 15 kommentarer - 121 til 135 (af 156 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Human
    Bruger
    4.987 indlæg

Jeg er ked af at høre du er overvægtig.

Når bilen nu skriver 12km/l i display er er ikke så meget at diskutere

gumshot
    Bruger
    516 indlæg

#121, så må du jo køre i en anden bil som er ringere, og drømmer dig til at køre i den nye PHEV bil, det kan jeg ikke gøre noget ved. Du må se og komme ud i virkeligheden og lære at lytte til folk med bilen, istedet for at tro en masse tekniske tal, som ikke afspejler den virkelighed vi lever i. Eller så fortolker du en gammel Kuga med de nye, og det er jo også en fejl i sig selv, for de er ikke ens. Så velkommen til 2020, og de nye Kuga PHEV som altså skriver 5.0ltr/100km i display, hvis vi skal være ærlige og skrive hvad display virkelig skriver.

Og så skal du måske lige undlade dine svinerier, de er ikke velkomne men en moderator kan måske bedre forklare det.

Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

Human
    Bruger
    4.987 indlæg

Forstå nu jeg har en Kuga fra 2020 og lad nu være med at forsvare en bil som var det dit barn.
    Det er bare en bil. Som har nogle gode sider og dårlige sider. Og som kører 12km/l

Jeg ved ikke hvornår jeg har svinet dig til, min ven

• Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Human.

gumshot
    Bruger
    516 indlæg

#123 Jeg tvivler på det, for så har din bil en fejl, og du burde tage til service med den, samtidig med de andre kampagner som er på den.
    Måske har du bare ikke styr på din bil, det kan jo ske, så kan du lære af andre, så du kan blive endnu mere tilfreds og tro på det ikke bare er løgn, når folk siger det igen og igen. Jeg tror andre PHEV bil producent ejere kan bekræfte det.
    Kan slet ikke se hvor du får dine 12km/l fra, selv Ford melder at benzin motoren kører længere på literen end det, så igen, du må have en mk1 benzin variant , så har forhandleren da gjort en god handel
    edit: Hov, du skriver jo kun Kuga 2020, så du har nok en EcoBoost 1.5, og så giver jeg dig ret, sorry.

Og så tvivler jeg på jeg er din ven!

Snuppet fra en af mange anmeldelser:

Selv om vi gik glip af et par opladninger og derfor måtte ty til benzindrift, opnåede vi et gennemsnit på lige under 19 km/l, og det er da så absolut godkendt for en tung vogn på små 1.850 kilo. Bevares, du loves 71,4 km/l i WLTP, men det er jo kun, mens der er strøm, den holder. Ford oplyser selv meget ærligt et forbrug på 15,4 km/l, hvilket vi jo lå pænt over.

Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

• Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  gumshot.

knekker
    Bruger
    1.854 indlæg

Nåh boyz, så er de første reviews af ID3, så småt begyndt at lande.
    https://www.teslarati.com/tesla-rival-volkswagen-id3-fails-german-review/
    Derudover har ID3 en acceleration fra 0-100 kmt på 8 sekunder, det er godt nok et sløvt køretøj i forhold til model 3’s 3.7 sekunder.
    Til tider hvor man skal overhale folk, så er et hurtigt optræk et must af sikkerhedsmæssige årsager.

Noztra
    Bruger
    2.144 indlæg

#125 Jeg overvejede selv en ID3, men læste i de fleste previews/reviews at for at holde prisen nede, så havde VW gået på kompromis med interiør kvalitet og det skulle føles en del billigere end f.eks. en alm Golf.

Spoock
    Bruger
    1.531 indlæg

#125 man kan sikkert kritisere id3 for meget, men optrækket er ikke en grund. Ja, Tesla er fancy hurtigere, men id3 er on pair eller hurtigere end de fleste almindelige biler på vejen. Så skal vi til at kritisere alle biler for at være for langsomme til at overhale. Omvendt kan man vel så sige at Tesla er farlig, fordi den opfordrer til risikofyldt kørsel med hurtige accelerationer?

Spoock
    Bruger
    1.531 indlæg

Og så har id3 en 0-100 på 7,3 sekunder, med mindre man tager tour-modellen, som er på 7,9…

TabascoPreben
    Bruger
    824 indlæg

#126 Jeg var inde og sidde i en ID.3 da de havde den i showroom nede på strøget for noget tid siden. Ud fra det kig var det også klart min oplevelse at interiøret var mere skrabet end f.eks. en Golf VII. Nogle hårde paneler rundt omkring der lyder hult når man banker på dem. Dørene lukker også med et hult klonk som på en Picanto. Nu er jeg også lidt kræsen med sådan noget, og kvaliteten er sikkert fin, men der var ikke nogen premium fornemmelse at komme efter.

Cancerman
    Bruger
    1.300 indlæg

Shit mand. Priser mellem 325.000 og 400.000kr for en ID.3 – så tror faen elbil omstillingen går langsomt :-|

Human
    Bruger
    4.987 indlæg

Ja til den pris fatter man jo ikke folk tager id3 over tm3.

• Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 1 uge siden af  Human.

Spoock
    Bruger
    1.531 indlæg

#131 Tja, der er vel ikke så mange alternativer, hvis man vil have en nogenlunde rækkevidde og samtidig pudse miljøglorien.

Cancerman
    Bruger
    1.300 indlæg

Man kan alligevel få temmeligt meget “almindelig” bil for de penge.

Ghidora
    Bruger
    8.573 indlæg

#125 meget sjovt du lige netop linker til den anmeldelse… Vel nok den eneste kritiske på hele nettet…

Har lige kørt id.3 i dag og den havde ikke problemer med samle kvaliteten.

Den er rigeligt hurtig for langt de fleste…

Ghidora84

• Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 1 uge siden af  Ghidora.

Spoock
    Bruger
    1.531 indlæg

#134 Det var jo også en anmeldelse fra en tesla side

Jeg har ikke selv kørt i den. De danske anmeldere virker dig ret glade for den.

Viser 15 kommentarer - 121 til 135 (af 156 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.