onsdag, januar 27, 2021

Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

Daily Rush Debat Off-topic Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

• Forfatter
    Emne

guilt-machine
    Bruger
    1.064 indlæg

Jeg kiggede på el-bil markedet for nogle år siden, og besluttede dengang at det ikke var tid. Nu er jeg så ved at kigge på det igen, og synes det er ved at se fornuftigt ud.

Udviklingen vil naturligvis gøre at der år for år vil være bedre batterier (rækkevidde og holdbarhed i år) og at nuværende ekstraudstyr efterhånden bliver standard.

Min grund til at skifte til el-bil nu er, udover grønne tanker, at det vil komme til at løbe i 0,- rent økonomisk, dette set ift mit nuværende billån+brændstof, kontra en ny dyrere el-bil og billigere forbrug (el). Dertil prisen, som jeg tænker kun bliver dyrere grundet afgifter og fradrag?

Forsikring og service skulle ligeledes alt sammen være billigere på el-biler. Dertil er der noget om refusion af el-afgifter på det man lader bilen med, dette har jeg ikke sat mig ind i endnu. Omvendt er der usikkerhed omkring holdbarhed på batteri og pris for skift af dette.

Den usikkerhed jeg har ift køb i år, er ift afgifter og fradrag, kan læse mig til hos skat at: Af den beregnede afgift betales 20 % for elbiler, som indregistreres i 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 og herefter 65 % i 2021, 90 % i 2022 og 100 % i 2023.

I 2016, 2017 og 2018 gives derudover et fradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift. I 2019 og 2020 forhøjes fradraget til 40.000 kroner. Herefter bortfalder fradraget.

Det tyder altså på at næste år bliver noget dyrere, men der kommer forhandlinger på området omkring årsskiftet? – Jeg er slet ikke inde i hvad det evt. lander på, måske nogen er kloge på området, eller måske kan man kun være spekulativ omkring det?

Jeg har kigget lidt på forskellige modeller, og tænker egentlig at en vw id.3 kunne være fornuftig ift mit behov. Billån+el-kørsels-forbrug, vil komme til at svare til mit nuværende benzinforbrug+nuværende billån.

Jeg har også kigget på en tesla model 3, standard modellen, og skal faktisk også prøve en på mandag, meeeen tænker at den er for ukonventionel (konen skal også kunne forligne sig med den).

Er der nogen herinde der har taget springet, som kan komme med deres erfaringer? Måske nogen der kan spekulere/ved lidt om afgifts-situationen?

Viser 15 kommentarer - 106 til 120 (af 205 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

Forresten vedr. sikkerhed, så viser alt data at bare det man har nogle sikkerhedssystemer aktiveret i sin bil, så falder risikoen for uheld betragteligt.

At den så falder yderligt pga. man har FSD er vel kun en bonus.

knekker
    Bruger
    2.002 indlæg

#101 Det er rigtig nok et kendt fenomen at tesla’s opstarts produktioner kommer med mange overfladiske defekter, jeg ville personligt selv heller ikke købe den første Tesla der kommer fra produktions linjen, men jeg kunne tilgengæld uden bekymringer, bestille en model efter produktionen har været igang i en ca 4-5 måneder.

Hvad angår D J Power, så skal du huske på at det egentlig blot er et PR firma som lader sig betalt til at give bil firmaer gode reviews. Den “undersøgelse” du linker til, var f.eks betalt af Volvo.
    Ham her forklare meget godt hvorfor du aldrig nogen sinde skal lægge vægt på noget af det de proklamere.

Jeg ved at Tesla og Mercedes faktisk arbejdede sammen på et tidspunkt

Det er rigtigt. Mercedes hjalp i sin tid med at spytte meget nyttig kapital i Tesla som de desperat manglede, hvor tesla tilgengæld hjalp Mercedes med at udvikle deres Class B ED samt deres første Electric Smart i form af bl.a levering af batterier og el motor.
    Der gik dog ikke længe før Mercedes fandt ud af at deres el biler ikke kørte lige så langt pr opladning som Tesla’s egne biler. Mercedes bedte Tesla udlevere deres Secret Sauce i form af deres software code til styring af deres batteri køling. Og da de fandt ud af at Elon ikke var med på den ide, blev Mercedes meget fornærmet, stoppede alt samarbejde med dem og solgte deres kæmpe aktie stake i Tesla (de ejede 9% af Tesla’s aktier). Det var Elon på sin vis lettet over, da han før har udtalt sig om at han aldrig brød sig om at Mercedes havde en post i bestyrelsen, fordi de den gang var stor aktionær i firmaet og derved kunne lytte med på alt hvad der blev diskuteret i firmaet.
    Mercedes solgte deres 50 millioner dollar aktie investering i tesla som de solgte til $19 stykket til en værdi ialt af 95 millioner dollars, det var Mercedes CEO den gang meget stolt af, men set i bakspejlet nu, hvis de havde beholdt de aktier indtil i dag, ville de aktier have været værd 10 millarder dollars værd, nu hvor aktien ligger på de $2000 dollars.

Mhs til mit “salgsgas” om at tesla er flere år foran konkurrenterne når det kommer til El biler, så er det ikke et noget jeg selv har konkluderet, det er der uafhængige enginøre med speciale i bil produktion og QC der har lavet dybt research i, ved at skille Tesla’s biler ad, som kan dokumentere det.

ID3 fra VW er i kørelængde ganske ok, men den har ingen Autopilot og den oplader med halv hastighed i forhold til en model 3.
    id3 vs model 3 charge rate
    Så er der Tesla’s Supercharger netværk, hvilket VW ikke rigtig har noget af. At kunne oplade din bil på længere ture eller hvis du bor i lejlighed, er ret essentielt.
    Tesla er også igang med at tilbyde deres egen forsikring til på din Tesla bil, da de nuværende forsikringsselskaber tager sig godt betalt for at forsikre din el bil. De ser feks Model S som en sports bil og sætter derfor en premium pris for at forsikre den. Tesla har alle stats på hvordan du kører, så de kan se hvor risikabelt en billist du er og derpå give dig en rigtig god forsikrings pris, uagtet hvilken Tesla model du har, så længe de kan se at du kører fornuftigt.

Hvis du skal købe El bil og har råd til det, så er en Tesla bil et nobrainer valg.

knekker
    Bruger
    2.002 indlæg

Fik lige opdatere min sidste post med nogle ret essentielle punkter, blot så #guilt-machine er obs på dem når du skal vælge imellem Tesla eller ID3.

_Djernis_
    Bruger
    1.414 indlæg

Auto piloten er vel super lækker at have, men hvordan er det med at bruge den, er det lovligt herhjemme pt? Og hvis den ikke er hvordan står du så hvis du er involveret i et uheld mens autopiloten har været aktiv?
    kunne forestille mig forsikringsselskaberne ikke ville dække noget som helst, også selvom du ikke har nogen skyld?

"Vi holder ikke op med at lege, fordi vi bliver gamle... men vi bliver gamle, fordi vi holder op med at lege"

Spoock
    Bruger
    1.573 indlæg

#110 Det er lidt mudret. Du skal ikke have hænderne på rattet, men du skal være agtpågivende og til enhver tid overtage styringen.

Dernæst vil jeg fastholde at de færreste vælger ud fra autopiloten, og jeg er ret spændt på at se salgstallene for ID.3. Tilfældigvis meddelte en kvindelig ikke-bil interesseret kollega i går, at hun fik sin ID.3 her til september. Man skal ikke undervurdere brandværdien hos de eksisterende mærker. Slet ikke når de prissætte skarpt. Den dyreste ID.3 koster jo kun omkring 10.000 end den billigeste model 3 uden autopilot.

Fafner
    Bruger
    1.566 indlæg

Sikken en fan-debat her. Har lurket fra begyndelsen fordi jeg også kigger efter min næste bil og desværre blev debatten fuldstændigt afsporet af fanbois der bragte dårlige minder om iPhone vs Android debatten tilbage fra 2010.

Men hvad skal jeg mon købe? jeg har en Golf 7 i dag. Min kørselsbehov er ikke stort målt i km og det meste af det er bykørsel i København om omegn. I det daglige rammer jeg stort set aldrig en motorvej, men det kan ske i weekenden på en tur i sommerhus eller lign.

Jeg sætter pris på en bils interiør. Jeg vil gerne betale for det føles lidt luksuriøst i kabinen, men tophastighed etc. er selv sagt lidt lige meget ned af Jagtvej.

Har kigget på Tesla. Model S ser ret sej ud, men Model 3’eren er ikke køn. De er også begge ret store og jeg vil nok helst have en hatchback. Inden i er de bestemt ikke på niveau med min nuværende bil og det er et turnoff at deres instrumenter og dashboard ligner et Fischer Price aktivitetscenter.

Havde håbet på WV ville lave en værdig Golf-efterfølger og jeg som kunde kunne købe sådan en næst. Desværre lader det til at WV gerne vil kopiere det der er galt med Tesla, så jeg er lidt skuffet der.

Der er sikkert mange der vil købe en asiatisk el-bil i min situation (eller slet ikke have en bil ), men dem jeg har set føles bare lidt meget af plastik.

Fafner SoISuckAtStarcraft

Spoock
    Bruger
    1.573 indlæg

#112 Skal det være el? For så er mulighederne stadig lidt begrænset, men mulighederne bliver helt sikket flere i 2021.

Hvis det må være fossilt, kan du i VW familien kigge på den nye Seat Leon. Den får rigtig gode anmeldelser.

Hybrid får den nye Ford Kuga (mener det er Kugaen) ret gode anmeldelser.

Alternativt er springet fra VW til Audi vel ikke så stort alt efter budget?

Darkan
    Bruger
    686 indlæg

Har selv lige brugt en masse tid på at finde frem til hvilken bil jeg skulle købe.
    Det blev en diesel der køre over 20km pr liter med 1100 kr i halvårlig vægtafgift.
    Skal siges jeg bor uden for byen og køre vel 20.000 om året.

Plugin hybrid er ikke det værd efter min holdning, du kan køre max 50 km på en opladning, og om vinteren skal du regne med ca 30-35 km. Du køre også rundt med en ekstra vægt på 200 kg, så f.eks en Kuga som er flad på el, køre ca 13 på en liter…..

Ren el og korte ture hvad med en Mazda MX-30 ?

Alternativt mild hybrid toyota corolla skulle køre langt med bykørsel og skal aldrig lades op.

• Denne kommentar blev ændret for 5 måneder siden af  Darkan.
    • Denne kommentar blev ændret for 5 måneder siden af  Darkan.

gumshot
    Bruger
    570 indlæg

#114 Det er så ikke sandt, selvom du kan presse bilen til at køre ren brændstof.
    Forklaringen er , at en Kuga kan generere el mens du kører, så når du har kørt 80km, og afhængig af hvor trænet du er i at køre phev, så kan du let ende på 22-25km/ltr. Jeg har selv måtte køre på auto ev , da bilen havde en defekt og man måtte ikke lade bilen op, i den periode har jeg personligt ligget på 18-20km uden opladning, så de 13km er ikke korrekt, det er ren brændstof, og holder ikke i dagligdagen, som jeg har oplevet det i ca. 10 dage.
    Om vinteren ændrer det sig nok, det er korrekt det må jeg så opleve.

Så Kuga kan altså godt køre 24-25 km på en liter, hvis det er ønsket , uden egen oplader i hjemmet men det er da lækkert nok lige at få 60 km ekstra på 3.5 times opladning og for nogle er det gratis el, når de har solceller i hjemmet.

Afhængig af ens kørsel, så har jeg formået at nå ca. 60 km på el opladning, så den kan godt når man vil. Det var så primært(50km) på motorvej (110km/t) uden at overdrive. Man skal bare lære at slippe speeder lidt mere.

Din sammenligning med en Toyota og Kuga, er vel bare, at din milde Toyota, er med højere afgift, mindre batteri, og uden mulighed for opladning. Kuga kan køre præcis som Toyota uden opladning og alligevel have de flere fordele.

Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

• Denne kommentar blev ændret for 5 måneder siden af  gumshot.

TabascoPreben
    Bruger
    839 indlæg

#112 Er det ikke bare at hoppe over i en Audi A3 hvis du vil have lidt mere lækkert interiør end i din Golf og stadig vil have hatchback? Alternativt Mercedes A-klasse eller BMW 1-serie.

Med dit begrænsede kørselsbehov er der ikke det store at spare med el anyway. Overvej leasing hvis du ikke vil risikere at brænde nallerne, hvis afgifterne bliver lagt helt om på et tidspunkt.

Darkan
    Bruger
    686 indlæg

Var da alligevel vildt den kunne køre over 20 uden opladning så en anmeldelse hvor han havde testet den til ca 12 km pr liter benzin hvis den ikke var opladt.

Og skal den lades er det jo nok bedst at have Clever abonnement til 369 kr/md.

Med mindre man bruge sin “egen” strøm som efter sigende skulle koste omkring 30 kr for en opladning.

De udgifter ville man jo spare ved en mildhybrid

Fafner
    Bruger
    1.566 indlæg

#116 men ingen af dem er el-biler, vel? Implict var ønsket jo at vælge en el-bil. Måske er argumentet “for miljøet skyld” en smule tyndt når man overhovedet vil have en bil, men hvis man vil?

(Og i øvrigt kunne jeg vel bare købe en ny golf – de er jo ikke taget ud af produktion endnu :-))

Fafner SoISuckAtStarcraft

Human
    Bruger
    4.993 indlæg

Kuga kører lige præcis 12km/l når der er ikke strøm på. Og det er der næten aldrig.
    Jeg fatter ikke hvorfor jeg får afgiftsreduktion pga. “grøn” bil. Den bruger SÅ meget mere brændstof end min diesel hakker

gumshot
    Bruger
    570 indlæg

#119 Og det er lige præcis ikke korrekt, så skal vi ikke forholde os til kørsel ude i virkeligheden istedet for at dele bilen op i 2 biler, og tro den kører uden el, og at den ikke lades op under kørsel, også selvom man ingen opladning har foretaget.

Din diesel bruger så meget mere brændstof end min lækre Kuga Og så har jeg en vægt som luksus klasse bil , haha…..

Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

Viser 15 kommentarer - 106 til 120 (af 205 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.