onsdag, januar 20, 2021

Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

Daily Rush Debat Off-topic Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

• Dette indlæg indeholder 205 kommentarer, har 31 deltagere og blev senest opdateret af  knekker for 1 måned siden.
  • Forfatter
    Emne

guilt-machine
    Bruger
    1.064 indlæg

Jeg kiggede på el-bil markedet for nogle år siden, og besluttede dengang at det ikke var tid. Nu er jeg så ved at kigge på det igen, og synes det er ved at se fornuftigt ud.

Udviklingen vil naturligvis gøre at der år for år vil være bedre batterier (rækkevidde og holdbarhed i år) og at nuværende ekstraudstyr efterhånden bliver standard.

Min grund til at skifte til el-bil nu er, udover grønne tanker, at det vil komme til at løbe i 0,- rent økonomisk, dette set ift mit nuværende billån+brændstof, kontra en ny dyrere el-bil og billigere forbrug (el). Dertil prisen, som jeg tænker kun bliver dyrere grundet afgifter og fradrag?

Forsikring og service skulle ligeledes alt sammen være billigere på el-biler. Dertil er der noget om refusion af el-afgifter på det man lader bilen med, dette har jeg ikke sat mig ind i endnu. Omvendt er der usikkerhed omkring holdbarhed på batteri og pris for skift af dette.

Den usikkerhed jeg har ift køb i år, er ift afgifter og fradrag, kan læse mig til hos skat at: Af den beregnede afgift betales 20 % for elbiler, som indregistreres i 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 og herefter 65 % i 2021, 90 % i 2022 og 100 % i 2023.

I 2016, 2017 og 2018 gives derudover et fradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift. I 2019 og 2020 forhøjes fradraget til 40.000 kroner. Herefter bortfalder fradraget.

Det tyder altså på at næste år bliver noget dyrere, men der kommer forhandlinger på området omkring årsskiftet? – Jeg er slet ikke inde i hvad det evt. lander på, måske nogen er kloge på området, eller måske kan man kun være spekulativ omkring det?

Jeg har kigget lidt på forskellige modeller, og tænker egentlig at en vw id.3 kunne være fornuftig ift mit behov. Billån+el-kørsels-forbrug, vil komme til at svare til mit nuværende benzinforbrug+nuværende billån.

Jeg har også kigget på en tesla model 3, standard modellen, og skal faktisk også prøve en på mandag, meeeen tænker at den er for ukonventionel (konen skal også kunne forligne sig med den).

Er der nogen herinde der har taget springet, som kan komme med deres erfaringer? Måske nogen der kan spekulere/ved lidt om afgifts-situationen?

Viser 15 kommentarer - 61 til 75 (af 205 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

navnetrold
    Bruger
    2.438 indlæg

Jeg modtager min på torsdag. For mig var det ved at være tid til at skrifte bil og en elbil giver rigtig god mening for mig.

Det er umuligt at sige noget om hvordan det ser ud med afgifter til næste år, for der der bliver helt sikkert lavet en ny aftale, spørgsmålet er bare hvor den ender. Skulle der af en eller anden grund ikke blive lavet en ny aftale er det selvfølglig bedst ikke at vente. Det meste tyder dog på at dette ikke er tilfældet, det vil også sætte salget helt i stå, det har vi jo set en gang.

Når du får skiftet skal du huske at være opmærksom på følgende:

– Refusion ved el: Når du lader hjemme kan du få refusion på elprisen. Helt op til 2,20kr alt efter hvilken løsning du vælger. Det vil sige at du reelt set kan lade bilen MEGET billigt op. Often er elprisen jo nede på 1.6kr om natten, og det er jo typisk her du lader.

– Grønt lån: Der er oprettet en pulje til lån til elbiler. Så køber du ikke bilen kontant kan du altså låne billigere til en elbil. (det er under 2% i ÅOP)

Bacon er den nye salat

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

#60 Mente heller ikke lige nu, også derfor jeg skrev i fremtiden. Er nok nærmere 10-15 år.

Frodinen
    Bruger
    128 indlæg

Mht. Autopilot i en Tesla, så har jeg nu kørt min Model 3 Performance i 2 mdr., jeg bruger Autopiloten ca. 90% af kørslen, og den gør det simpelthen så fantastisk, jeg har kun oplevet den sænkede hastigheden ved en bakketop fordi den ikke kunne se over, men vi snakker fra 85 km/t til 76-78 km/t, så intet at sætte en finger på.

Jeg tror virkelig FSD der får en kæmpe upgrade her indenfor et par måneder bliver perfekt.

Fox
    Bruger
    3.918 indlæg

Jeg læser med stor interesse de view-points der kommer her og ser da også frem til hvad der (faktisk) kommer til at ske.

Jeg mangler dog lige et par indspark på hvad i tror følge virkningerne vil være ?

EL prisen. Udbud/efterspørgsel – hvis nu alle i DK i morgen vågnede op til en El-bil…tror i ikke at EL vil blive dyrere ? Der skal jo kradses afgifter ind og hvor vil i mene at fossilbrændstof afgifterne skal komme fra fremover ? For desværre er samfundet jo bygget op om netop også de penge og du tager ikke bare et 2 cif. mia. beløb ud af kassen uden det har store konsekvenser…..
    Standere/Grid – naturligvis kan DK’s elnet ikke holde til at alle danskerne kører ellert. Hvem skal have den regning for de tusindvis af elledninger der skal graves ned og 100.000 standere der skal op ? Skal vi med ældre huse have tilskud til at få ledningerne erstattet ? Altså så vi kan lade derhjemme – eller skal folks huse bare brænde ned….
    Geo-politisk – hvad tror i vore venner Mellemøsten siger til at deres olie overnat blev 70-80% mindre værd ?

….at EL biler er noget der nok bliver fremtiden sætter jeg ikke spørgsmålstegn ved, men jeg vil med ovennævnte i mente godt sige; at 5 år eller endda 10 er alt for optimistisk. Der bliver virkeligt nogle der skal sluge nogle kameler….

Sometimes you gotta rise above your morales

Spoock
    Bruger
    1.570 indlæg

#65 Det øjeblik elbiler bliver normen, overtager de jo blot afgifterne fra ICE-biler og så kommer pengene der.

Du har dog helt ret i, at infrastrukturen i DK slet ikke er til at alle kørte elbiler endnu. Det vil kræve en kæmpe milliard investering. Et andet lavpraktisk problem er alle dem der bor i lejlighed i byen og ikke har fast parkeringsplads. De har ikke nem adgang til opladning.

Mht Mellemøsten kan de jo ikke gøre så meget. En del af landene er jo også ved at forberede sig til en verden uden olie.

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

#66 Problemet løses ved at man laver induktionsoplader i vejen, så når man kører rundt, så lader bilen. Så slipper man for at komme sin bil i ladestanderen.

Der kører vist allerede forsøg med induktionsmotorvej/asfalt eller hvad man skal kalde det.

MEN, tænker det er en del dyrere end alm. asfalt/motorvej og det nok kræver en lille invistering hvis man skulle opgradere det danske vejnet til at understøtte det.

• Denne kommentar blev ændret for 4 måneder, 4 uger siden af  Noztra.

Spoock
    Bruger
    1.570 indlæg

#66 Tror det kræver en ret stor investering…

Frodinen
    Bruger
    128 indlæg

Ej stop stop stop, der er ingen chance for man løber tør medmindre man er komplet idiot.

Jeg har ikke været i nærheden af noget der var kritisk og jeg har snart kørt 10k km på 2 mdr., man smider bare bilen i laderen derhjemme, så er den klar på få timer hvis den skal have 90% på igen.

Der er infrastruktur med både Teslas egne ladere og så div. udbydere.

At begynde at overveje at bygge vejene om skal bare stoppes, der er ikke et problem.

Jeg var også et hurtigt smut i Nordjylland og retur igen… der prøvede jeg superchargeren i Ikast, den lader immervæk med 1800 km/t, så det tog ingen tid at få “tanket op”… nåede lige ud og snakke med en Model X ejer og så ind i bilen igen, så var den klar.

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

#68 Nu er du jo ikke den eneste der lader? Hvad med lastbiler, busser, taxier? Det ville sænke deres downtime betydeligt at de ikke skal stoppe og lade 30min hver 300km.

Udover det så kan man også udbygge vejene så de indeholder solpaneler?

Der er masser af muligheder for at forbedre infrastrukturen i den verden vi lever i, hvis man bare ser muligheder og ikke stiller sig tilfreds med tingene.

Frodinen
    Bruger
    128 indlæg

#69 Solpaneler i vejene? Slidtage, vedligehold, sne, snavs… ej det er teknologien ikke til endnu.

Lastbiler kan lade mens de læsser af og på, det kræver blot superchargers, det er der en løsning på som Tesla har lagt ind.

Derudover, så kan de formodentligt køre af sig selv om 5-15 år, og så kan de selv bruge “hviletiden” til at lade op.

TabascoPreben
    Bruger
    839 indlæg

#69 En er tankerne med det nye store Power-to-X system der snart etableres er at skabe brændstof til tung traffik, konstruktionsmaskiner, landbrug m.v. hvor ren eldrift ikke er praktisk.

Hvad er argumentet for at solpaneler skal ned i vejene med et kæmpe læs bøvl og en masse kompromisser til følge og ikke ud og stå på en mark hvor de kan fungere optimalt og kan designes til kun at opfylde deres primære formål bedst muligt?

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

#71 Jeg siger heller ikke at det bliver sådan, men blot af det er en mulighed? Men fordelen ved at lave det i vejene er pladsoptimering. Markene bruges eller skal vel bruges til noget andet, som f.eks. boliger, landbrug, fabrikker, etc.

Spoock
    Bruger
    1.570 indlæg

#68 Problemet er ikke at løbe tør. Problemet er at der er usikkerhed om det danske elnet er dimensioneret til at alle kører elbil.

At det så også vil medføre større ventetid ved standerne hvis elbiler overtager er en anden sag.

Under alle omstændigheder er det stadig ikke alle der bor i eget hus og bare kan lade op derhjemme. Jeg er ikke mere modstander af elbiler end jeg med glæde ville købe en, hvis jeg ikke boede i lejlighed uden fast parkeringsplads.

knekker
    Bruger
    2.002 indlæg

Det umiddelbare problem, som jeg ser det, er trafikkerede vejkryds. Der er så mange forskellige scenarier at det er meget svært at lave en plan for dem alle. Og der er så meget varians i deres layout at det er meget svært at generalisere

Jeg synes det er værd at have i mente at FSD som Teslas, har bevist at de statistisk set er mere sikkert at køre i end biler uden deres nuværende FSD eller nogen form for Driver Assistance feature.
    Fra tesla’s egen hjemmeside

In the 2nd quarter, we registered one accident for every 4.53 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.27 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.56 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 479,000 miles.

Ud fra det, kan det hurtigt konkluderes at hvis det blev et lovkrav at alle biler skulle have FSD, så ville trafik uheld falde dramatisk, og som Tesla’s FSD kun bliver bedre, så ville disse trafik uheld tal reduceres yderligere. Det mest farlige element i trafikken er menneske delen, fordi vi ikke altid er opmærksom i trafikken, enten fordi vi taler i telefon, sms’er, falder i søvn, er fulde, aggressive, ligeglade eller på anden vis uopmærksom. Så hvorend du drejer den, så kan man bare ikke komme uden om at FSD på et tidspunkt bliver et lov krav, fordi det simpelthen ville anses som farligt, hvis folk selv skulle køre deres bil. Og når alle biler kommer med FSD, så vil bilerne også kunne kommunikere med hinanden, så de ved hvornår der kommer en bil kørende i høj fart i forbi et T kryds, uden bilen der køre ud fra T krydset, behøver at have god udsigt.

#44 Jeg kan bare godt lide du fortsætte dit salgsgas Som man siger om sælgere de kommer ikke værre end den sidste som forsøgte at sælge det skæve tårn i Pisa .

Og jeg kan godt lide at du fuldstændig ignorere mine links som understøtter det jeg siger, og så ignorant du som du teer dig her i debatten nu, ved at insistere på at kalde disse fakta for salgsgas, så siger du en masse, uden egentlig at sige noget. Den type kender vi vist alt for godt ; -)

Biler bliver slet ikke noget man kommer til at eje i fremtiden.

Hvis det står til Elon, så har du ret, personligt håber jeg ikke at det kommer til at blive helt så extremt som du logisk nok forudser.

Mht. Autopilot i en Tesla, så har jeg nu kørt min Model 3 Performance i 2 mdr., jeg bruger Autopiloten ca. 90% af kørslen, og den gør det simpelthen så fantastisk, jeg har kun oplevet den sænkede hastigheden ved en bakketop fordi den ikke kunne se over, men vi snakker fra 85 km/t til 76-78 km/t, så intet at sætte en finger på.
    Jeg tror virkelig FSD der får en kæmpe upgrade her indenfor et par måneder bliver perfekt.

Som du nok kan se, er der nogle folk her inde som ikke rigtig følger med i hvad der pt sker med Tesla. Det er sjovt at se dem alligevel have en stærk mening om disse ting.
    Jeg er helt enig i at infrastrukturen skal tilpasses så FSD kommer til at blive bedre og mere sikkert, men jeg tror nej-sigerne her i debatten, kommer til at blive gevaldigt overrasket over Tesla’s FSD evner inden for de næste 5 år, specielt nu hvor Tesla skifter deres Autopilot lærings evne fra 2.5D til 4D.

– EL prisen. Udbud/efterspørgsel – hvis nu alle i DK i morgen vågnede op til en El-bil…tror i ikke at EL vil blive dyrere ?

Løsningen du søger er solpaneler på dit hustag og så et Tesla Power Wall. Så slipper du helt for at give regeringen muligheden for at tage røven på dig fremover, hvertifald hvad angår strøm.

At det så også vil medføre større ventetid ved standerne hvis elbiler overtager er en anden sag.

Under alle omstændigheder er det stadig ikke alle der bor i eget hus og bare kan lade op derhjemme. Jeg er ikke mere modstander af elbiler end jeg med glæde ville købe en, hvis jeg ikke boede i lejlighed uden fast parkeringsplads

Ikke at det ikke kan lade sig gøre at indbygge oplader i vejene, jeg tror blot at sansynligheden for at vi går den vej, er mindre. Det der dog er sikkert er at Fremtidens opladninger kommer til at byde på opladninger der tager lige så lang tid som det ville tag at tanke din bil med bensin.

Spoock
    Bruger
    1.570 indlæg

#74 Du mener vi andre ikke følger med i Teslas (og andre udvikling, fx er Volvo også godt igang med FSD, ligeså er BMW), men så kan du med rette anklages for ikke at have sat dig ind i kompleksiteten med grænseoverskridende lovgivning og standarder. Det er måske mere usikkert at folk selv styrer deres biler, men tilgengæld er det nemmere at fastslå ansvar.

Og bare fordi man er, i mine øjne, realistisk omkring Tesla og deres markedsposition betyder det jo ikke at betyde man ikke kan lide dem. Jeg ville da gerne have en Tesla, men prisen er for høj. Nu kommer VW med deres ID3 som ligger relativt tæt på model 3 i rækkevidde, men topmoderne koster omkring 130.000 mindre end Model 3 lang range med alt udstyr.

For mange vil de 130.000 altså tippe fordelen over til ID.3, uagtet model 3 har autopilot og OTA.

Viser 15 kommentarer - 61 til 75 (af 205 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.