torsdag, januar 21, 2021

Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

Daily Rush Debat Off-topic Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

• Dette indlæg indeholder 205 kommentarer, har 31 deltagere og blev senest opdateret af  knekker for 1 måned siden.
  • Forfatter
    Emne

guilt-machine
    Bruger
    1.064 indlæg

Jeg kiggede på el-bil markedet for nogle år siden, og besluttede dengang at det ikke var tid. Nu er jeg så ved at kigge på det igen, og synes det er ved at se fornuftigt ud.

Udviklingen vil naturligvis gøre at der år for år vil være bedre batterier (rækkevidde og holdbarhed i år) og at nuværende ekstraudstyr efterhånden bliver standard.

Min grund til at skifte til el-bil nu er, udover grønne tanker, at det vil komme til at løbe i 0,- rent økonomisk, dette set ift mit nuværende billån+brændstof, kontra en ny dyrere el-bil og billigere forbrug (el). Dertil prisen, som jeg tænker kun bliver dyrere grundet afgifter og fradrag?

Forsikring og service skulle ligeledes alt sammen være billigere på el-biler. Dertil er der noget om refusion af el-afgifter på det man lader bilen med, dette har jeg ikke sat mig ind i endnu. Omvendt er der usikkerhed omkring holdbarhed på batteri og pris for skift af dette.

Den usikkerhed jeg har ift køb i år, er ift afgifter og fradrag, kan læse mig til hos skat at: Af den beregnede afgift betales 20 % for elbiler, som indregistreres i 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 og herefter 65 % i 2021, 90 % i 2022 og 100 % i 2023.

I 2016, 2017 og 2018 gives derudover et fradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift. I 2019 og 2020 forhøjes fradraget til 40.000 kroner. Herefter bortfalder fradraget.

Det tyder altså på at næste år bliver noget dyrere, men der kommer forhandlinger på området omkring årsskiftet? – Jeg er slet ikke inde i hvad det evt. lander på, måske nogen er kloge på området, eller måske kan man kun være spekulativ omkring det?

Jeg har kigget lidt på forskellige modeller, og tænker egentlig at en vw id.3 kunne være fornuftig ift mit behov. Billån+el-kørsels-forbrug, vil komme til at svare til mit nuværende benzinforbrug+nuværende billån.

Jeg har også kigget på en tesla model 3, standard modellen, og skal faktisk også prøve en på mandag, meeeen tænker at den er for ukonventionel (konen skal også kunne forligne sig med den).

Er der nogen herinde der har taget springet, som kan komme med deres erfaringer? Måske nogen der kan spekulere/ved lidt om afgifts-situationen?

Viser 15 kommentarer - 166 til 180 (af 205 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Frodinen
    Bruger
    128 indlæg

#164 “Og bare rolig du behøver ikke”… er det virkelig dit niveau.

Siger bare du tager fejl, det er dumpap anmeldelser man ser, det er folk der lige sætter sig ind i bilen og ikke har et overblik over hvordan tingene virker. Det er tåkrummende at se folk der ikke har en Tesla sidde og bedømme dem og lave fejl på fejl.

#165 Jeg stiller det sådan op fordi vi har lavet udregningen, den månedlige udgift på mit kørselsbehov var at jeg med en Up! gennem 1 1/2 år kunne spare ca. 500 kr./md. ved skift til en Tesla Model 3 Performance med alt udstyr.

Besparelsen ligger i brændstoffet, det kan modregnes når det ikke er der og dermed får man mere bil for pengene.

Up!’en skulle til service hver 15.000 km., motoren blev presset på motorvej som jeg primært kører på, ergo røg diverse ting tit sig en tur…

Så ja jeg sammenligner ud fra egen erfaring. Hvis man ser på den månedlige udgift så slår Teslaen en ny Up! i udgifter per måned.

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

#166 Det regnestykke må du meget gerne prøve at stille op for mig.

For så undrer jeg mig virkelig over at man ser så mange VW Up på vejene og så få Tesla. Hvis en Tesla virkelig var så meget billigere end en Up, så ville nok vælge den.

Hvis jeg laver beregning igennem AL-Finans og Tesla er med grønt billån.

Tesla:
    Pris: 450.000kr/96md
    Udbetaling: 45.000kr/10%
    Ydelse: 4600kr/md
    Forsikring: 1000kr/md
    Service: 500kr/md
    Strøm: 800kr/md
    Total: 6900kr/md

VW UP:
    Pris: 150.000kr/96md
    Udbetaling: 15.000kr/10%
    Ydelse: 1800kr/md
    Forsikring: 500kr/mr
    Benzin: 1000kr/md
    Total: 3800kr/md

Forskel: 3100kr/md.

Udover det kan man så også argumentere for at fordi en UP er en billigere bil end en Model 3 Performance, så vil lånet også bliver afviklet hurtigere og derefter vil den ydelse også forsvinde, hvilket vil gøre den månedlige forskel endnu større.

Så hvis din Model 3 Performance er 500kr/md billigere end din VW Up, så er der et eller andet helt galt med dit lån/service/stedet du tanker/etc.

Frodinen
    Bruger
    128 indlæg

#167 Fordi min benzinregning ikke var 1.000 kr./md. begge var sat til en 96 mdr. afregning, og renterne er højere på en Up!.

Og så sætter man den til Planlagt afgang så den først lader om natten når strømmen er billigere end 2.08 kr., således tjener du i snit 20-30 kr. på at lade bilen op, modregnet de 799 kr. du giver om måneden.

Du har ej heller service på en Tesla, den skal have renset bremser hvert 2. år og så gerne skiftet luftfilter en gang om året man selv lige kan trække ud til 130 kr.

TabascoPreben
    Bruger
    839 indlæg

#167 Jeg er 100 % enig med din pointe. Men har alligevel lidt input til tweaks af dit regnestykke, selvom det næsten giver det samme:

1) Prisen for en Model 3 LR starter ved 459.000 kr. og 494.500 kr. for en Performance. Samtidigt vil det være fjollet at betale mere end 120k for en Up!, men vi lader 150k stå ud fra #166 scenarie.

2) Forsikring: For mig (35 årig ingeniør) kan jeg få forsikring på en Model 3 LR for omkring 7.000 kr. pr. år gennem IDA. Godt nok med en vanvittig selvrisiko på 11k+…
    Jeg har nu en lignende bil til Up’en forsikret til 2.800 kr/år.

3) Dæk til Teslaen med min. 18″ fælge vil være væsentligt dyrere end Up’ens smalle 14-15″ dæk der kan skiftes hos T. Hansen.

4) Grøn ejerafgift regnet med. Ikke særlig væsentlig forskel når det er en Up!, men vær at være opmærksom på, hvis man holder op mod en dieselbil især.

Tesla Model 3 LR:
    Pris: 459.000kr/96md
    Udbetaling: 45.000kr/10%
    Ydelse: 4680kr/md
    Forsikring: 600 kr/md
    Strøm: 800kr/md
    Dæk: 350 kr/mdr
    Grøn ejerafgift: 55 kr/mdr
    Total: 6.985 kr/md

VW UP:
    Pris: 150.000kr/96md
    Udbetaling: 15.000kr/10%
    Ydelse: 1800kr/md
    Forsikring: 250kr/mr
    Benzin: 1000kr/md
    Dæk: 200 kr/mdr
    Grøn ejerafgift: 95 kr/mdr
    Total: 3.845 kr/md

Forskel: 3140kr/md.

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

#169 Altså hvis du har valgt en VW Up som pendler bil og du bruger den til at køre 20-30.000km/år, så undskyld jeg siger det, så er du også et fjols.

Vedr. service på en Tesla, så anbefaler Tesla selv at man får tjekket bremserne en gang om året.
    https://www.tesla.com/da_DK/support/car-maintenance

Det koster ca. 900kr. Udover det har man også højere dækslid ved en Tesla(elbil) som #169 korrekt nævner. Og jeg kan fortælle dig at de 19-21″ sutter du kører rundt på ligger vel på omkring 1000-2000kr pr. dæk, hvor på en UP koster de nok 400kr pr. dæk og holder 2x så lang tid.

Og selvom du lever i en drømmeverden og tror at en Tesla aldrig skal til service, skal den stadig have service som en ICE bil. Ja du har ikke udgifter til tændrør, tandrem, etc, men hvad med dine viskerblade, din aircon, dine bremser skal også skiftes løbende som på en alm bil (måske enda oftere?), bremsevæske, filtre, og jeg kunne blive ved.

Her er f.eks hvad de anbefales løbende.
    https://www.hinnerupauto.dk/tesla-model-3-tilbud/tesla-model-3-service-eftersyn.aspx

#169 Yes dit er mere korrekt. Mit var bare smidt hurtigt sammen for at illustrere min pointe i, at en Model 3 Performance aldrig bliver billigere end en VW Up, lige meget hvor meget han drømmer om det.

Frodinen
    Bruger
    128 indlæg

Sjovt som folk kun bruger 1000 kr. i brændstof, jeg bruger mine biler som pendlerbiler og til at tage på møder i, derfor en Tesla er billigere end en Up! for mit vedkommende

Ja og så bruger vi den også som primær bil nu i familien.

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

#171 Igen, jeg gad godt se dit regnestykke og hvor langt har du på arbejdet? For dit eneste argument pt. er det er sådan, fordi du siger det.

For du skal stadig op og bruge 4-5000kr på benzin om måneden før din Tesla er billigere end din UP. Og hvis du bruger 4-5000kr på benzin om måneden så kunne det være du skal overveje at finde en anden bil.

Jeg pendler selv 80km samlet i en VW Polo 1.4 150HK TSI og jeg bruger omkring 1200kr på benzin om måneden.

Frodinen
    Bruger
    128 indlæg

#172 Det er jo ligemeget hvor langt jeg har, hvis lortet kun kører 10-12 km/L i snit på en god dag fordi en Up! ikke er bygget til motorvej, så skal der ikke mange km til før den koster mere, som var i mit tilfælde… jeg har også en tung speederfod

Human
    Bruger
    4.991 indlæg

Jeg har lavet samme beregning. Vi havde en Kia Rio 1,4 Diesel. Med Service, rep, brændstof osv. En Tesla SR+ koster os 500kr MINDRE i måneden incl. afskrivning.
    Beregningen er på 25k km /år.

Så nu har vi en TM3 SR+ og en Kuga PHEV (DONT BUY.) Den bliver forhåbentlig erstattet af en Model Y en dag.

Vi overvejede en e-208. Den ville de have til service hvert 12500km

• Denne kommentar blev ændret for 2 måneder, 2 uger siden af  Human.

Mr_Wizard
    Bruger
    1.224 indlæg

#166 Hej med dig! Mit(oprindelige) indslag til tråden var ikke myntet på dig , men henvendt til evt. andre gør-det-selv/fattigrøve/økonomisk bevidste- brugere(som er gruppen jeg selv tilhører), der evt. også læste med i denne tråd og spekulerede i om deres næste bil køb evt. skulle være en el-bil og hvor meget denne behøvede at koste!

Mit indlæg er affødt af, at jeg også har læst diskussioner andre steder, hvor jeg ser folk der ikke har en særlig høj indkomst, tage kæmpe lån for simpelthen at købe en Tesla….fordi de er blevet fortalt at det er det eneste rigtige at gøre idag, hvis man vil vise andre at man støtter grøn omstilling. Samt er blevet fortalt at Tesla er det “eneste som dur” . De eneste som kan finde ud af at lave el-biler og spild af penge at købe de andre mærker. Måske sat lidt på spidsen som et bredt dækkende “statement”, men jeg hører/læser vitterlig pro-Tesla folk snakke på den måde om Teslaer….altså at man bevidst/ubevidst, glemmer at fortælle om de ting, man måske som tidligere alm. benzin/diesel billist, ikke var klar over at man også fik med i pakken, hvis man køber en Tesla!

Men, som “teknologi enthusiast”(hvilket jeg også er), syntes jeg blot det er fedt du er med til at støtte/sponsorere udviklingen indenfor elbiler og håber da så sandelig at du nyder at køre i din nye Tesla! Og vil endda gå så langt som til at indrømme, at havde jeg økonomien til det(var millionær), ville jeg ikke afvise at jeg ikke kunne finde på at købe en Tesla eller anden elbil med lignende specifikationer, selv!

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

#173 Det er da ikke ligemeget hvor langt du har på arbejdet? Hvis din UP kører 10kml og du har 10km på arbejdet, så er det jo ikke dyrt i benzin. Men hvis du har 100km på arbejde, bliver det jo dyrt.

Og du er åbenbart en af de fjolser der har en 60/70hk UP og ligger ude i overhalingsbanen med 130-140km/t. Så er det jo klart at du bruger mange penge på benzin.

Så min beregning er jo stadig valid og du har intet gjort for at modbevise det.

#174 Det er da pudseløjerlig at i har to forskellige biler, i forskellige prisklasser og med forskellige brændstof type og i ender på præcis samme resultat. Men skulle næsten tro at den 500kr besparelse er tagert direkte ud af en Tesla side/beregner.

Tesla er en super fed bil og gad godt selv eje en. Men lad nu vær med at blive forblændet af det hele og vær lidt åben for kritik/andre meninger. Der kunne i lære noget af @knekker.

Mr_Wizard
    Bruger
    1.224 indlæg

Okay, må indrømme, at jeg ikke vidste Tesla har været SÅ TÆT på at gå konkurs = Elon afslører hvor tæt på en konkurs, hans firma Tesla har været! Men man må give Elon, at han har været god til at “opretholde en optimistisk/positiv facade” imens virkeligheden bagved, åbenbart har set anderledes ud. Gad vide om vi ville se det komme…..hvis Tesla virkelig endte med at gå konkurs en dag?

Human
    Bruger
    4.991 indlæg

@noztra Gud hvor er du tåbelig at høre på.
    Man skulle næsten tro, at en diesel er dyrere i service og rep end en UP-udråbsregn. OG vi MÅSKE ikke har samme lån eller kørselsmøster.

Man skulle næsten tro du var idiot.

Noztra
    Bruger
    2.241 indlæg

#178 Jeg har stadig ikke set noget beviser/regnestykker for jeres påstande omkring at en Model 3 Performance til 500k er billigere end en VW Up til 120k.

Så fint du kalder mig en idiot, men ændrer ikke på at jeg i sidste ende har ret og i burde tage jeres Tesla merchandise af, så ikke fremstår som komplette fangirls.

KazcoN
    Bruger
    1.162 indlæg

#179 Som udefrakommende må jeg sige at din tone bestemt ikke gør dig en tjeneste, når du diskuterer.

Det er meget muligt du har ret, men hvis dem du diskuterer med ikke kan holde ud at høre på dig, så ender det med: ‘du får ret og jeg får fred’ og det lærer ingen ved.

Always treat your kite like you treat your woman. Get inside her five times a day and take her to heaven and back.

Viser 15 kommentarer - 166 til 180 (af 205 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.