tirsdag, oktober 27, 2020

Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

Daily Rush Debat Off-topic Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

• Forfatter
    Emne

guilt-machine
    Bruger
    1.052 indlæg

Jeg kiggede på el-bil markedet for nogle år siden, og besluttede dengang at det ikke var tid. Nu er jeg så ved at kigge på det igen, og synes det er ved at se fornuftigt ud.

Udviklingen vil naturligvis gøre at der år for år vil være bedre batterier (rækkevidde og holdbarhed i år) og at nuværende ekstraudstyr efterhånden bliver standard.

Min grund til at skifte til el-bil nu er, udover grønne tanker, at det vil komme til at løbe i 0,- rent økonomisk, dette set ift mit nuværende billån+brændstof, kontra en ny dyrere el-bil og billigere forbrug (el). Dertil prisen, som jeg tænker kun bliver dyrere grundet afgifter og fradrag?

Forsikring og service skulle ligeledes alt sammen være billigere på el-biler. Dertil er der noget om refusion af el-afgifter på det man lader bilen med, dette har jeg ikke sat mig ind i endnu. Omvendt er der usikkerhed omkring holdbarhed på batteri og pris for skift af dette.

Den usikkerhed jeg har ift køb i år, er ift afgifter og fradrag, kan læse mig til hos skat at: Af den beregnede afgift betales 20 % for elbiler, som indregistreres i 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 og herefter 65 % i 2021, 90 % i 2022 og 100 % i 2023.

I 2016, 2017 og 2018 gives derudover et fradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift. I 2019 og 2020 forhøjes fradraget til 40.000 kroner. Herefter bortfalder fradraget.

Det tyder altså på at næste år bliver noget dyrere, men der kommer forhandlinger på området omkring årsskiftet? – Jeg er slet ikke inde i hvad det evt. lander på, måske nogen er kloge på området, eller måske kan man kun være spekulativ omkring det?

Jeg har kigget lidt på forskellige modeller, og tænker egentlig at en vw id.3 kunne være fornuftig ift mit behov. Billån+el-kørsels-forbrug, vil komme til at svare til mit nuværende benzinforbrug+nuværende billån.

Jeg har også kigget på en tesla model 3, standard modellen, og skal faktisk også prøve en på mandag, meeeen tænker at den er for ukonventionel (konen skal også kunne forligne sig med den).

Er der nogen herinde der har taget springet, som kan komme med deres erfaringer? Måske nogen der kan spekulere/ved lidt om afgifts-situationen?

Viser 6 kommentarer - 151 til 156 (af 156 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

navnetrold
    Bruger
    2.407 indlæg

knekker
    Bruger
    1.871 indlæg

#150 Det kan jeg til en vis grad godt følge dig i. Jeg mener nu heller ikke at Tesla kommer til at æde hele markedet og sætte alle andre ud af spil, men hvis tilstanden nu er nogen indikation for hvor vi er på vej hen i fremtiden, jamen så kommer du helt sikkert til at se inden for 10 år, nogle af de gamle renomeret bil fabrikanter, som BMW enten gå konkurs eller blive opkøbt. Tesla er lige nu godt på vej til at til at æde sig til en betydelig andel af auto markedet. Hvor stort et bid den andel kommer til at blive, anhænger af hvornår konkurrenterne får nosset sig sammen til at tage tiltag som kan konkurrere med Tesla og de andre nyopstartet EV producenter. For lige nu har Tesla så mange konkurrence fordele at det er ved at blive utroligt svært at indhente dem, specielt med den innovations tempo som Tesla kører i. Det eneste som holder Tesla fra at dominere yderligere, er at de simpelthen ikke kan spytte nok biler ud af deres fabrikker, for de sælger alt hvad der bliver produceret.

Spoock
    Bruger
    1.533 indlæg

#152 og så er vi i ring tilbage til debatten i starten af tråden, hvor vi ikke blev enige så lad os lukke den der – god aften

StultusX2
    Bruger
    5.744 indlæg

#152 #Knekker ..for SATAN! Er DU en standard bonderøv* fra udkants-Jylland?

Nej, det ER DU IKKE!

Med det sagt: Du er jo lidt glad for XXXXEL-whatever. Det er bare ikke muligt/ALT ANDET end rentabelt – for alle PT.

*en “Bonderøv” kan være mere end 1 ting/type i øvrigt

My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

knekker
    Bruger
    1.871 indlæg

#154 hehe, tjoo lidt, jeg er trodsalt fra Esbjerg =P
    Den gennemsnitlige pris på en ICE bil er ca 35k dollars, hvorimod el biler ligger på ca 56k dollars, så du har helt ret i at elbiler stadig er ude af rækkevidde for mange almindelige mennesker. Elon bekræftede også for nyligt at prisen på deres biler er alt for dyre og skal ned i pris og det er også det du kommer til at i fremtiden. Batteriet er den største omkostning i en el bil (8k dollars pr battery pack). Der er Tesla Battery Day her d 22 september, mon ikke han kommer til at fortælle om deres nye batterier som de selv kommer til at producere til en meget billigere pris end de nuværende. Derudover kommer der også en Model 2, som bliver en billigere model nede i 25k dollars segmentet, hvor de fleste kan være med.

navnetrold
    Bruger
    2.407 indlæg

Jeg forstår slet ikke præmissen om at alle nyd elbiler skal udråbes til være “Tesla killers”. Var det ikke meningen at det var fossile brændstoffer de skulle gøre det af med? Så langt hellere at man holdt dem op mod en tilsvarende bil i samme segment bare med forbrændingsmotor. Så folk kan få øjnene op for hvad de har at tilbyde og hvor let det er at skifte til el bil. En ID3 er jo en Golf og en model3 er jo i klassen over.
    Jeg savner ihverfald ikke min C-klasse efter jeg skiftede til en model 3.

Bacon er den nye salat

Viser 6 kommentarer - 151 til 156 (af 156 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.