onsdag, oktober 21, 2020

Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

Daily Rush Debat Off-topic Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

• Forfatter
    Emne

guilt-machine
    Bruger
    1.052 indlæg

Jeg kiggede på el-bil markedet for nogle år siden, og besluttede dengang at det ikke var tid. Nu er jeg så ved at kigge på det igen, og synes det er ved at se fornuftigt ud.

Udviklingen vil naturligvis gøre at der år for år vil være bedre batterier (rækkevidde og holdbarhed i år) og at nuværende ekstraudstyr efterhånden bliver standard.

Min grund til at skifte til el-bil nu er, udover grønne tanker, at det vil komme til at løbe i 0,- rent økonomisk, dette set ift mit nuværende billån+brændstof, kontra en ny dyrere el-bil og billigere forbrug (el). Dertil prisen, som jeg tænker kun bliver dyrere grundet afgifter og fradrag?

Forsikring og service skulle ligeledes alt sammen være billigere på el-biler. Dertil er der noget om refusion af el-afgifter på det man lader bilen med, dette har jeg ikke sat mig ind i endnu. Omvendt er der usikkerhed omkring holdbarhed på batteri og pris for skift af dette.

Den usikkerhed jeg har ift køb i år, er ift afgifter og fradrag, kan læse mig til hos skat at: Af den beregnede afgift betales 20 % for elbiler, som indregistreres i 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 og herefter 65 % i 2021, 90 % i 2022 og 100 % i 2023.

I 2016, 2017 og 2018 gives derudover et fradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift. I 2019 og 2020 forhøjes fradraget til 40.000 kroner. Herefter bortfalder fradraget.

Det tyder altså på at næste år bliver noget dyrere, men der kommer forhandlinger på området omkring årsskiftet? – Jeg er slet ikke inde i hvad det evt. lander på, måske nogen er kloge på området, eller måske kan man kun være spekulativ omkring det?

Jeg har kigget lidt på forskellige modeller, og tænker egentlig at en vw id.3 kunne være fornuftig ift mit behov. Billån+el-kørsels-forbrug, vil komme til at svare til mit nuværende benzinforbrug+nuværende billån.

Jeg har også kigget på en tesla model 3, standard modellen, og skal faktisk også prøve en på mandag, meeeen tænker at den er for ukonventionel (konen skal også kunne forligne sig med den).

Er der nogen herinde der har taget springet, som kan komme med deres erfaringer? Måske nogen der kan spekulere/ved lidt om afgifts-situationen?

Viser 15 kommentarer - 136 til 150 (af 156 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

knekker
    Bruger
    1.852 indlæg

Ja, Tesla er fancy hurtigere, men id3 er on pair eller hurtigere end de fleste almindelige biler på vejen.

Altså hvis du vil samligne ID3 med ICE biler, så har du ret at den er god og hvis du samligner den med en Lada, så er den en high end super bil, men hvis du samligner den med ligende el biler i dens ca. samme pris kategori, så er den lidt Meh.
    Hurtigt optræk kan give et sus i maven, som de fleste drengerøve elsker, men det har ikke så meget med “fancy” at gøre, da hurtigt optræk er også er et sikkerheds element når du står i en situation og skal forbi en medkørende og der evt kommer modkørende på den vejbane du er tvunget ud i for at komme forbi.

Det var jo også en anmeldelse fra en tesla side

Nej. Anmeldelsen er fra auto-motor-und-sport.de/

StultusX2
    Bruger
    5.722 indlæg

Går ud fra, at alle dem med Tesla og lign.
    ..pudser videre på deres grønne glorier ved IKKE, at bevæge sig rundt via ‘den flyvende maskine’. Altså når diverse ferier mm. SKAL afholdes?

My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

Spoock
    Bruger
    1.530 indlæg

#136 hold nu op med det sikkerhedsaspekt. Det er ikke manglende acceleration der er farligt, nærmere tværtimod. Ellers ville ice-biler jo være dødsfælder. Hvis folk ikke kender deres bil og kan bedømme afstand, er overhalinger farligt, ligegyldigt om det er en Lada eller Tesla. Derfor kan det stadig være sjovt og fedt med acceleration og ja, der er Tesla foran.

Og ja, anmeldelsen er fra et magasin, men det er en Tesla side der linker til en dårlig anmeldelse, fremfor de gode.

Cancerman
    Bruger
    1.295 indlæg

4/5 I autocar
    4/5 I What car
    7/10 I Top Gear.
    4/5 I Carbuyer
    4/5 I Autoexpress

Men det er nemmere at linke til en Tesla fanboy side der linker til et dårlig anmeldelse

Ghidora
    Bruger
    8.571 indlæg

#139 præcis

Jeg siger på ingen måder id.3 er perfekt, men den kører super godt! At slå ned på dens performance er bare så idiotisk i min optik…

Ghidora84

knekker
    Bruger
    1.852 indlæg

Det er komisk at i begge nævner at der linkes til en tesla side. At der linkes til en tesla hjemmeside er fuldstændigt irrelevant, jeg kunne jo bare ha lagt linket direkte til den tyske anmeldelse så kunne i få lov og googletranslate den i stedet og så havde i et mindre argument for desperat at sinuere at teslarati er biased og derfor er anmeldelse irrelevant.

Spoock
    Bruger
    1.530 indlæg

#141 Pointen er, at du som åbenlys Tesla fan, linker til en tesla fanside, der har valgt at linke til en dårlig anmeldelse, fremfor de mange gode.

Cancerman
    Bruger
    1.295 indlæg

#141 Det komiske er, at du som uber Teslafan bruger et link til en Tesla side – som kun fremhæver en dårlig anmeldelse.
    Det siger en del om hvor meget du selv har sat dig ind i det.
    Google id.3 review og de 5 anmeldelser jeg lister er på første side.

Ghidora
    Bruger
    8.571 indlæg

Jeg giver op… Han er jo helt håbløs at kommunikere med… Tak for snakken!

Ghidora84

Cancerman
    Bruger
    1.295 indlæg

#144 Ditto. Jeg trækker mig også bare. Jeg har lidt på fornemmelsen, at hvis ikke Telsarsti (eller hvad den der QAnon agtige Tesla side hedder) har skrevet det, så er det FAKE NEWS

PBT
    Admin
    3.419 indlæg

#143 De mere positive anmeldelser er jo selvfølgelig købt og betalt af olieindustrien, pump and dump daytradere, Wall Street og hvem der ellers indgår i det verdensomspændende komplot mod Tesla – det siger sig selv

Startede Daily Rush og Quake3.dk sammen med Webster i et andet årtusind

knekker
    Bruger
    1.852 indlæg

i misser igen min pointe så jeg prøver lige igen.
    tesla siden er irrelevant. de gengiver blot det der bliver sagt i den tyske anmeldelse. Jeg gentager lige igen. De negative sider af Id3, bliver dokumenteret af den tyske hjemmeside.

Spoock
    Bruger
    1.530 indlæg

#147 og du misser pointen med alle de gode anmeldelser den også har fået. Men som så meget andet i denne tråd bliver vi nok ikke enige.

knekker
    Bruger
    1.852 indlæg

Jeg misser ikke nogen ponte, der blev blot linket til et review som ikke var så imponeret af ID3’eren. Men det faldt jo ikke i god jord hos jer anti Tesla folk, som har ondt i røven over at Tesla føre an når det kommer til El biler i pris vs performance og brugeroplevelse.

Spoock
    Bruger
    1.530 indlæg

#149 Du har i hvert fald misset den pointe, at jeg ikke er anti-tesla. Teslaer er ganske gode og, alt efter smag, ganske flotte biler. Det jeg siger bare, er at de ikke er fremtidens eneste bil, der vil overtage hele markedet og udslette alle de traditionelle. ID.3 og den kommende ID.4 bliver bragende successer for VW.

Viser 15 kommentarer - 136 til 150 (af 156 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.