tirsdag, oktober 27, 2020

Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

Daily Rush Debat Off-topic Køb af el-bil i 2020 vs. 2021

• Forfatter
    Emne

guilt-machine
    Bruger
    1.052 indlæg

Jeg kiggede på el-bil markedet for nogle år siden, og besluttede dengang at det ikke var tid. Nu er jeg så ved at kigge på det igen, og synes det er ved at se fornuftigt ud.

Udviklingen vil naturligvis gøre at der år for år vil være bedre batterier (rækkevidde og holdbarhed i år) og at nuværende ekstraudstyr efterhånden bliver standard.

Min grund til at skifte til el-bil nu er, udover grønne tanker, at det vil komme til at løbe i 0,- rent økonomisk, dette set ift mit nuværende billån+brændstof, kontra en ny dyrere el-bil og billigere forbrug (el). Dertil prisen, som jeg tænker kun bliver dyrere grundet afgifter og fradrag?

Forsikring og service skulle ligeledes alt sammen være billigere på el-biler. Dertil er der noget om refusion af el-afgifter på det man lader bilen med, dette har jeg ikke sat mig ind i endnu. Omvendt er der usikkerhed omkring holdbarhed på batteri og pris for skift af dette.

Den usikkerhed jeg har ift køb i år, er ift afgifter og fradrag, kan læse mig til hos skat at: Af den beregnede afgift betales 20 % for elbiler, som indregistreres i 2016, 2017, 2018, 2019 og 2020 og herefter 65 % i 2021, 90 % i 2022 og 100 % i 2023.

I 2016, 2017 og 2018 gives derudover et fradrag på 10.000 kr. af den endelige afgift. I 2019 og 2020 forhøjes fradraget til 40.000 kroner. Herefter bortfalder fradraget.

Det tyder altså på at næste år bliver noget dyrere, men der kommer forhandlinger på området omkring årsskiftet? – Jeg er slet ikke inde i hvad det evt. lander på, måske nogen er kloge på området, eller måske kan man kun være spekulativ omkring det?

Jeg har kigget lidt på forskellige modeller, og tænker egentlig at en vw id.3 kunne være fornuftig ift mit behov. Billån+el-kørsels-forbrug, vil komme til at svare til mit nuværende benzinforbrug+nuværende billån.

Jeg har også kigget på en tesla model 3, standard modellen, og skal faktisk også prøve en på mandag, meeeen tænker at den er for ukonventionel (konen skal også kunne forligne sig med den).

Er der nogen herinde der har taget springet, som kan komme med deres erfaringer? Måske nogen der kan spekulere/ved lidt om afgifts-situationen?

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 156 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

_Djernis_
    Bruger
    1.401 indlæg

Har du evt. kigget på Huyndai Kona Electric også?
    Vi kiggede lidt på den model men valgte at gå med benzin modellen da vi vægtede anhængertrækket (nu 300kg på electric) højere end lidt lavere forbrug.

At spekulere på hvad de finder på mht. afgifter er altid svært, forhandlerne var også bekymrede om hvad der ville ske sidst, så det er mere eller mindre et gamble uanset hvad.

Såfremt det er en Tesla der har været på markedet i et par år så skulle man være ok, de er ikke skide gode til det med finish på bilerne lige når de dukker op på markedet, men i og med de har lavet Model 3 siden 2017 i USA skulle de vel være ved at have styr på den

Ellers kommer Huyndai til at skifte Ioniq til et Rent elektrisk mærke her indenfor et par år, det hjælper dog ikke når du skal ud og investere lige nu, men forhåbentligt sker der lidt mere på El bils fronten når de større fabrikanter begynder at satse noget mere på det også.

"Vi holder ikke op med at lege, fordi vi bliver gamle... men vi bliver gamle, fordi vi holder op med at lege"

Wobber
    Bruger
    13 indlæg

Jeg fik min Model 3 AWD LR for godt en måned siden. Jeg har allerede kørt 6.600 km og jeg har ikke fortrudt et sekund

Frygten for afgifts stigning gjorde at jeg slog til nu – hvis de bliver indført stiger prisen på min bil fra 467k til knap 600k.

I forhold til interiøret, så vænner man sig virkeligt hurtig til at bruge skærm. Ellers vil jeg også anbefale at kigge på Huyndai.

Kolben
    Bruger
    18.778 indlæg

Jeg ved meget lidt om biler, men at man skulle lide et lille tab på at skifte til noget grønnere, kan også ses som ens eget bidrag til at presse teknologien og infrastrukturen i en bedre retning. Jo flere der venter med at springe på ny teknologi til det er rentabelt, des længere tid vil der gå før det er rentabelt.

P=NP?

_Djernis_
    Bruger
    1.401 indlæg

#3 Ja det er også sandt, vi kunne nok sagtens have taget en el bil da vi købte ny, oplade en enkelt gang fra Nordjylland til Kbh er jo til at overkomme, fruen skal jo nok have et pitstop eller 3 alligevel
    Men det helt store der mangler på elbilerne er nu stadig anhængertræk, snakkede med Huyndai forhandleren om det og han mente det var fordi den øgede vægt på en elbil ville kræve noget bedre bremser plus andre ting hvis den skulle kunne klare at bremse ordentligt med op til 1200 kg på krogen.

For vores vedkommende spillede anskaffelsespris ind samt at vi har behov for at kunne trække en båd eller campingvogn rundt, jovist man kunne vel låne forældrenes eller søskendes bil til det, men det er nu rarest at have muligheden for det selv, specielt hvis det er en pludselig inskydelse, eller en pludselig reperation der skal foretages af skidtet

"Vi holder ikke op med at lege, fordi vi bliver gamle... men vi bliver gamle, fordi vi holder op med at lege"

Frodinen
    Bruger
    33 indlæg

Jeg købte en Tesla Model 3 Performance forrige måned, og det var præcis pga. 2021 afgifterne at jeg slog til… jeg kommer ikke til at give en million for en bil, det gør jeg bare ikke.

Problemet er at vi står og venter på en bil til konen, det skal være en Model Y, men de kan først leveres i 2021, og hvis den får afgifter på som planlagt, så skal vi give 800.000 kr. for en bil vi skal bruge som familiebil….

Så bliver det en Citroen C4 Spacetourer igen… den står i 300k og man får 7 sæder mv… ja så er det bare en brændstofbil, men jeg nægter at give 500.000 kr. mere for en bil der udover motoren er stort set ens, fordi “rige svin” bare skal hoste op med deres penge aka folk med et arbejde.

Cancerman
    Bruger
    1.308 indlæg

Så længe jeg ikke har solceller på taget og vi stadig får alt for meget af vores strøm fra kul, så dropper jeg elbiler.
    Så min nye er en diesel. Jeg gider ikke være til grin for min egne penge bare for at få en grøn smag i munden (som så slet ikke er så grøn alligevel)

Men hvad er dit kørselsbehov? Har du egen carport den kan lade i osv? Det betyder unægtelig en hel del når man overvejer at hoppe på elbilsbølgen.

Ghidora
    Bruger
    8.573 indlæg

ID.3 er et godt bud, ID.4 er også lige om hjørnet!!! (Men nok først i 21) Skoda og SEAT(cupra) kommer også med deres bud på samme biler… Og Audi også.

Overvej leasing hvis du er bange for værditab…

Håber virkelig de snart nosser sig sammen til at lave en permanent ændring af afgiften… Vi er et U Land hvad det angår.

Ghidora84

guilt-machine
    Bruger
    1.052 indlæg

#1 Den har jeg også kigget lidt på

#2 Har også kigget på en standard, men tænker den er for alternativ til at konen vil blive glad for at bruge den, men skal faktisk ud og prøvekøre en på mandag, så må vi se.

#6 Fin pointe med kul, den har jeg ikke tænkt i. Jeg tænker at man alligevel er med til at presse i en grøn retning, og hvis det kan gøres hvor mit regnskab går i 0,- så er jeg ganske tilfreds – Derudover får jeg også en bil der er mere værd – én klasse større + mere i gensalgs værdi såfremt det er en jeg sælger igen indenfor en årrække

Edit: får ved nærmere eftertanke al el fra vindenergi, så lidt grønt må det da være

Kørselsbehovet ligger ganske fint indenfor rækkevidden. Har egen carport til ladestation – og ja, betyder bestemt meget ift beslutningen

guilt-machine
    Bruger
    1.052 indlæg

#2 Har du sat dig ind i priser for service og reparation, og evt. pris for udskiftning af dele/helt batteri?

Edit: +#5 Har du sat dig ind i det?

• Denne kommentar blev ændret for 2 måneder siden af  guilt-machine.

Fribo
    Bruger
    1.019 indlæg

#8 hvis du har kigget på en kona skal du også kigge på E-niro det er næsten den sammen bil der er dog nogle pluser og nogle minuser, men tjek dem begge ud
    e-niro koster mere
    Kona kan trække 300kg Niro kun en cykel anhænger
    Niro en større ca 100L mere bagagerum, og bedre plads til benene på bagsædet
    hvis du vælger kona skal du opgradere den til 3faset lader
    Niro’s navigation har lidt extra features bl.a. dab radio(de slukker vel for FM før eller siden) og større skærm

*Der tages forbehold for eventuelle stavefejl, ulogiske sammenhænge, trykfejl og falske informationer

Fribo
    Bruger
    1.019 indlæg

Generelt er markedet for el-biler lidt som hardware markedet, det er altid noget nyt og mega fedt på vej 6 måneder ud i fremtiden

*Der tages forbehold for eventuelle stavefejl, ulogiske sammenhænge, trykfejl og falske informationer

Canis_Lupus
    Bruger
    2.826 indlæg

Der er kun 1 el-bil.
    Og den hedder TESLA MODEL 3
    alt andet er legetøj, på 4 hjul

• Denne kommentar blev ændret for 2 måneder siden af  Canis_Lupus.
    • Denne kommentar blev ændret for 2 måneder siden af  Canis_Lupus.

guilt-machine
    Bruger
    1.052 indlæg

#12 Er det ikke mere tesla model 3 der tenderer til at være legetøj – dog for voksne?

Ghidora
    Bruger
    8.573 indlæg

#12 Vil nu også omvendt sige det er den der er mest legetøj over

Ghidora84

Spoock
    Bruger
    1.533 indlæg

Synes folk skriver der er penge at spare på forsikring, er dette korrekt? Jeg synes mange Tesla-ejere har snakket og skrevet om at forsikringen stiger?

Jeg overvejer også ny bil næste år, men tror jeg ender med en benziner. Alt efter hvilke udregninger man bruger, er jeg langt fra eller meget langt fra at have et kørselsmønster, hvor det miljømæssigt giver en stor gevinst. Derudover bor jeg i lejlighed og gider ikke bøvle med at finde opladningsstandere. Hvis jeg boede i eget hus med egen indkørsel var det måske en anden sag.

Derudover – hvis du har pengene, så snup en Model 3 eller ID.3. Hvis du vil have noget praktisk og lidt billigere er Kia Niro eller Huyndai E-niro nok vejen frem. De to førstnævnte har dog lidt mere tech over sig, hvis du går efter det.

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 156 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.