lørdag, november 17, 2018

K: PC fra år ~98-2000 + –

Daily Rush Debat Køb og salg K: PC fra år ~98-2000 + –

• Forfatter
    Emne

zyDocx
    Bruger
    2.049 indlæg

For ca. 20 år siden, brugte jeg en stor del af min barndom / teenageår på at spille computer og gå til LAN. Dengang i slut 90´erne var det primært spil som Quake 1-3, Doom, StarCraft, Red Alert, m.m. jeg brugte tid på.
    Denne glæde vil jeg gerne genopleve på bedst mulig vis og er derfor på udkig efter stumper – eller måske en hel computer som jeg kan lege med.

For at holde det så tro som muligt ift. mine erindringer, er jeg primært på udkig efter en maskine på imellem 200MHz og op til MAX 1GHz. Jeg håber mest på at finde noget i stil med 500-800 MHz.
    Jeg kunne godt tænke mig at opleve en Pentium II eller III(?), af den type CPU, hvor den befinder sig på et / to indstikskort. Det er dog ikke et krav.

Dengang blev jeg blæst væk af mødet med Matrox Mystique, Savage 4, Voodoo Rush, Voodoo 2 og Riva TNT2 grafikkort Det kunne være helt fantastisk, hvis computeren indeholder grafikkort i denne størrelsesorden, gerne med 4-32MB.

Bundkortet foretrækkes med AGP port, samt en række PCI porte. ISA port må også gerne være tilstede, dog intet krav.

Vedr. RAM, er både EDO og SDRAM velkommen. Jeg foretrækker nok SDRAM PC100-133 RAM en smule, men intet krav.

Gerne i et nogenlunde pænt kabinet, som ikke er alt for smadret. Det optimale ville være et af de gamle hvide Compaq kabinetter, som har nogle runde former på fronten, samt USB porte gemt væk bag en lille låge? Ligner lidt et grimt rumskib

Hvis en herfra har en stående som jeg kan købe til et symbolsk beløb, ville det være lækkert Alternativt må jeg forbi genbrugspladsen og lede.

Hvis det er en som bor i det sønderjyske, skal jeg gerne afhente. Bor selv i 6200.

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

StultusX2
    Bruger
    4.327 indlæg

Du er for sent ude Der er ved at være mange knaster i Pentium/K6 200MHz opefter maskiner/dele.

My TIE! My nimble coffin!
    En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

zyDocx
    Bruger
    2.049 indlæg

Er det ikke kun diverse Voodoo kort som holder en værdi?

Mindes bare at de ofte står på genbrug / i containere på forbrandingen osv, men kan tage fejl

StultusX2
    Bruger
    4.327 indlæg

Se på Ebay, Vogons, mm.
    HVOR står der sådanne henne? Jeg er MEGET interesseret!

En snarligt uddøende Single-Player, der "skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen"..

zyDocx
    Bruger
    2.049 indlæg

Jeg har op til flere gange inden for de seneste år, set ældre PC´ere på både genbrugspladser, genbrugsbutikker blive solgt til små penge, eller på forbræninger hvor de er smidt i store bure o.lign. På disse tidspunkter har det dog ikke interesseret mig at skulle anskaffe en gammel PC, så jeg kan ikke fortælle hvor mange MHz de konkret har været på, samt om de har været defekte m.m. Der har dog været tale om PC´ere fra den tid + -, i de dertilhørende hvide kabinetter.
    Jeg ved godt at det meste som regel kan erhverves her og nu via Ebay, hvilket prisen også afspejler. Jeg er ikke interesseret i at anskaffe en gammel PC til en kunstig høj Ebay pris, da jeg formoder at maskiner i denne størrelsesorden jævnligt bliver smidt ud som værende “gammelt lort”, hvilket min erindring ift. overnævnte fortæller mig.

cycron
    Bruger
    689 indlæg

#3 har ret – det er ikke billigt at få fat på. Hvis det absolut skal være små knaster, så skal du holde øje på DBA og lignende – så kan du være heldig, at nogen sælger en maskine fra loftet etc.

Jeg er selv ret meget inde i det her PC retro og det har fx været meget svært at finde kabinetter fra 90’erne.

StultusX2
    Bruger
    4.327 indlæg

#4 Bevares du ved bedst. Men igen kan du sige mig hvilke genbrugspladser i det sønderjyske*, hvor jeg må rode og hapse gammel HW?

*Perfekt, når man alligevel skal hjælpe den gamle moder.

zyDocx
    Bruger
    2.049 indlæg

#6 Nu skal jeg ikke kunne udtale mig omkring, om man bare må rode i deres bure, dog fik jeg for ca. 2 år siden lov til at snuppe en PSU fra en gammel PC der netop lå i et sådan bur, til et SuperGun projekt jeg rodede med. Det var på forbrandingen i Sønderborg ved Nørager btw.
    Jeg har set bure med PCere i både Sønderborg, Aabenraa, Broager, Padborg. Det virker dog til at de også til tider står i regn, samt at maskinerne bliver smidt deri fra dem som nu engang skiller sig af med dem, så om de virker er formentlig en anden sag. Ofte i bure hvor de ligger blandet med sterieoanlæg, gamle TV og alt muligt andet elektronik. Kør evt. forbi og spørg om du må fiske en maskine op

Da jeg kun lige inden for de seneste dage er begyndt at fatte interesse for at skulle sammensætte / anskaffe en gammel maskine, har jeg heller ikke kigget nærmere på de pågældende maskiner jeg er stødt på over de seneste år / mdr. Jeg husker dog flere hvide kabinetter, med det typiske design (og diskettedrev :D) fra den tid. Om de har været smadret inden i, skal jeg dog ikke kunne udtale mig om. Ligeledes husker jeg, at jeg inden for de seneste mdr. netop har set en Compaq maskine, af den type tower som jeg kan huske at min makker havde dengang – som jeg synes så så blæret ud dengang

cycron
    Bruger
    689 indlæg

Held og lykke med projektet. Spørg gerne her i tråden også!

Jeg kan anbefale at kigge på disse to YT kanaler:

Lazy Gamer Reviews

Phil’s Computer Lab

zyDocx
    Bruger
    2.049 indlæg

Mange tak. Det er meget muligt at jeg spørger til råds når det kommer så vidt. Jeg husker det som noget forbandet bøvl, hvor der skulle en god portion held til, at fåalle komponenter til at spille sammen, uden at den ene driver modarbejdede noget totalt random i den anden ende af computeren Det skal nok blive en fest

Phonetic
    Admin
    23.733 indlæg

Damn, jeg smed alt ud her i juni måned sidste år. Havde endda et par af de oprindelige quake3.dk servere og også de to første DR maskiner. Øv ville gerne have doneret dem

Daily Rush Head Honcho

Chukie
    Bruger
    1.497 indlæg

Apropos gammel hardware. Hvad laver J-Cop?

zyDocx
    Bruger
    2.049 indlæg

#10 Det var ærgerligt. Kunne ellers havde været alt for vildt med sådan en god gammel DR maskine

cycron
    Bruger
    689 indlæg

Det kan absolut være bøvlet, men der findes så meget viden – så det er ofte nemt at finde en løsning. Især Phil’s Computer Lab er værd at se mht. komponenter.

Jeg vil også, som StultusX2 nævnte, anbefale Vogons.org forummet. Folk er meget flinke til at hjælpe til.

Mit eget nuværende projekt er restaurering af en Dell XPS T600 (highend fra ca. 1999-2000). Jeg havde aldrig sådan noget geil, så det er en kombination af at have noget, som var engang var top notch – samt, at jeg synes kabinettet er 90’erne blandet med lidt sleekness. Den bliver sikkert min go-to for retro gaming når jeg er færdig.

Specs bliver:
    – PIII 800 (Slot 1)
    – 384 eller 512MB RAM
    – Voodoo 3 3000
    – SD>IDE for harddisk (ældre harddiske larmer for meget for mit behag)
    – Soundblaster Live! (til Windows 98SE)
    – Soundblaster AWE32 (til DOS)
    – Diverse drev som 3,5″ disket, CD-ROM og Zip

zyDocx
    Bruger
    2.049 indlæg

Nå, men jeg endte op med en Dell fra 2002. Havde ønsket noget lidt ældre, men det skal nok komme hen ad vejen

Jeg har i øvrigt nedfældet mine erindringer vedr. mine PC oplevelser igennem de seneste 3 årtier

Genoplevelse af min barndom med PC gaming

costanza
    Bruger
    1.637 indlæg

Jeg var åbenbart (igen) forud for min tid, da jeg skrev det her indlæg:

https://www.dailyrush.dk/debat/emne/jeg-vil-leve-i-1999/page/5/

En af de bedste brugere af Daily Rush nogensinde. Oprettet som profil nummer 16 den 25. april 2000. Lowly dog! Bow your head! Kneel and worship at the feet of costanza!

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.