mandag, maj 20, 2019

Jeg har ondt i røven(som mange andre)

Daily Rush Debat Off-topic Jeg har ondt i røven(som mange andre)

  • Dette indlæg indeholder 114 kommentarer, har 63 deltagere og blev senest opdateret af  Brufnus for 3 måneder siden.
Viser 15 kommentarer - 91 til 105 (af 114 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #91

    Optiquest
    Bruger
    1.014 indlæg
    Offline

    #89 det kan man da sagtens. De har lige gjort det.

    #92

    Brufnus
    Bruger
    11 indlæg
    Offline

    Indrømmet, dette er en meget gammel tråd… men jeg vil alligevel lige kommentere på det.

    Jeg og mine kolleger kan glimrende huske historien fra dengang; denne er jo i øvrigt lige blevet “fornyet” med en påstand om, at vi kun kører tog i 2 timer 15 minutter om dagen.
    En forbedring i ordlyden siden dengang, hvor vi angiveligt kun ARBEJDEDE i 1 time 45 minutter om dagen (der er jo en vis forskel)… men ikke desto mindre er begge dele – samt deres påstande om vores løn – forkerte.

    En timeløn på 1.350,-? Ja, det passer vist meget godt med det, jeg fik som lokomotivfører dengang.
    Jeg skal så bare lige indskyde, at jeg kun fik denne timeløn for en brøkdel af tiden; resten af min arbejdstid foregik uden betaling (!)
    Af samme årsag lå min grundløn inkl. kvalifikations- og anciennitetstillæg dengang på knap 30.000,- om måneden.

    Statistik er som bekendt taknemlig, og når man fordrejer den for at få befolkningens opbakning i retning af en bestemt agenda, så knækker filmen som oftest. I husker nok, hvordan nazisterne i sin tid bl.a. postulerede, at polakkerne mulede det tyske mindretal i Polen, så de havde en undskyldning for at invadere landet? Og hvordan jøderne og kommunisterne fik skylden for Tysklands elendigheder?
    Det er samme propaganda, man smider om sig med nu om dage… blot med en anden agenda, nemlig at få så meget som muligt på private hænder, så de rigeste kan rage så meget til sig som muligt.

    Hvorom alt er, så blev jeg lidt harm over kommentaren over, at jobbet som lokomotivfører måske er en “no-brainer”. Selve kørslen er måske nok, men de krav til paratviden der stilles, er alt andet end. Bl.a. skal vi kunne hundredvis af sider omhandlende sikkerhedstjeneste; dette skal sidde på rygraden naturligvis – og derudover skal vi have ret stor viden i teknisk retning, så vi kan rette fejl på materiellet så hurtigt og lidt forstyrrende for driften og regulariteten som muligt.

    En anden ting er, at man ikke blot kan vade ind fra gaden og blive lokomotivfører. Da jeg startede, krævedes der en håndværkeruddannelse indenfor metalfagene, disse krav er dog tilrettet, så man f.eks. kan stille med en HTX el.lign… og endelig er der en række krav til helbred, farve- og synssans osv.

    Mht. den reelle tid, vi rent faktisk fremfører tog, så er det korrekt, at vi godt kunne køre flere timer/kilometer pr. tjeneste. Men så må man så også tage konsekvenserne af – igen – at skulle have særskilt personale til klargørings-, forsynings- og afslutningsopgaver, betjening af sporskifter og hvad der ellers måtte være til hinder for dette. Vi overtog en række opgaver fra stationspersonalet for år tilbage som led i en rationalisering – f.eks. var det førhen deres opgave at tømme toiletter og fylde vand på de gamle, røde B-vogne… denne opgave har vi nu overtaget på de moderne togsæt, vi kører med.

    For mig at se er ét af Danmarks absolut største problemer nu om dage, at de liberale kræfter sidder på størstedelen af pressen – meget lig Nazi-Tysklands propagandaapparat – og de kan dermed fylde befolkningen med løgn, når og hvis det passer dem.
    Og ja, jeg bruger store bogstaver – for der er brug for store bogstaver, hvis sandheden skal trænge igennem i dagens Danmark!

    #93

    knaseren
    Bruger
    6.603 indlæg
    Offline

    jeg forsøgte engang at udd. mig som lokofører. men alle steder jeg henvente mig, fik jeg samme svar; man uddanner og ansætter kun lokofører med pilot uddannelse. så tænker jeg, hvis man er pilot, så gider man vel ikke sidde i et tog??!

    i7-6700k - asus z170 pro gaming - 16gb corsair dominator platinum 3000mhz - asus strix 1080ti - 27" Asus ROG swift PG279Q - 500gb samsung 950 pro - 500gb samsung 850 - Fractal define XL

    #94

    Brufnus
    Bruger
    11 indlæg
    Offline

    Om piloter gider sidde i et tog, skal jeg ikke kunne sige… nogle gør muligvis; jeg kender da f.eks. en, der har en højere uddannelse (kan ikke lige huske, hvad det er), men han valgte at blive postbud i stedet og har været det i årevis… han er dog pensioneret nu.
    Men du må have spurgt nogle, der ikke vidste, hvad de snakkede om. Det er ikke et krav med en pilotuddannelse, men derimod – nu om dage – enten en metaluddannelse eller en HTX- eller studentereksamen… de sidste to er relativt nye, og da jeg startede i 1991, var det enten mekanikere, smede, maskinarbejdere eller elektrikere, der kunne søge jobbet.

    #95

    SturmW-Ghost
    Bruger
    12.000 indlæg
    Offline

    #92
    “Af samme årsag lå min grundløn inkl. kvalifikations- og anciennitetstillæg dengang på knap 30.000,- om måneden.”

    37 timers arbejdsuge?

    "In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

    #96

    Brufnus
    Bruger
    11 indlæg
    Offline

    #88 veldokumenteret?

    Hvis du vil se dokumentation på, at der er tale om ukorrekte påstande, så skal du bare sige til… så får du et antal kopier af mine arbejdssedler og lønsedler.

    Tallene passer sandsynligvis, men det skyldes udelukkende, at de beregner det, så det passer i deres egen politiske agenda. Den nyeste artikel fra i år kølhaler jo sig selv åbenlyst ved at erkende, at de medregner sådan noget som ferie og orlov i de enkelte tjenester (!)

    Måske skulle I hellere koncentrere jer om direktører, der angiveligt får en million om ugen (jf. en kollega, kan ikke huske, hvilken direktør der var tale om), men jeg har da hørt andre tal på 40 mill. om året osv.
    Og hvad med de mange tusinde milliarder, der nu om dage cirkulerer i hvidvask og skattely rundt om i Europa?
    Nej, det er nok for stor en mundfuld… så hellere angribe offentligt ansatte, der som I nok alle ved, er familien Danmarks sorte får…

    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder siden af  Brufnus.
    #97

    Festival_H
    Bruger
    4.267 indlæg
    Offline

    #96 Du henvender dig til en post fra 26/09/2011 kl. 13:03!
    Jeg tror ikke du får et svar… hæ hæ

    Og husk nu: densutterjoikksigselv.dk

    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder siden af  Festival_H.
    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder siden af  Festival_H.
    #98

    kongkim
    Bruger
    15.729 indlæg
    Offline

    Haha noget af en necro at lave
    Men emnet er nu relevant nok sådan som DSB ter sig overfor sine ansatte for tiden.

    Medlem af den religiøse Pc-Religion Konsol hader to the max. PC for ever. - Største ønske på DR: Alle fora på forsiden.

    #99

    GrayHair
    Bruger
    2.028 indlæg
    Offline

    så 30k om måneden for 8 siden – det er vel hellere ikke så tosset

    Men jeg tror bare at det er en partisoldat, der er sendt i byen for at gøre klar til det forestående valg og tydeligvis er han ikke på højrefløjen

    Dingleswitch

    #100

    Brufnus
    Bruger
    11 indlæg
    Offline

    #97 og #98

    Ja, det er jo en noget bedaget post, indrømmet… men jeg føler nu alligevel, at jeg er nødt til at kommentere det.

    Uha ja… det er seriøst op ad bakke, som det er nu. Forhandlinger og samarbejde er åbenbart gået af mode, og man forventer, at man blot kan diktere sin egen agenda, som man har lyst.
    Vi har netop fået at vide, at der nu foreligger et antal dokumenteret uberettigede løntræk (nogle kolleger er blevet trukket så meget som 6.500,- for “overenskomststridig arbejdsnedlæggelse” for nogle sygeperioder et halvt år tidligere) – og DSB har angiveligt tidligere lovet, at man naturligvis ville tage action på disse.
    Nu får man så imidlertid at vide, at DJ er blevet henvist til Arbejdsretten, hvis de vil videre med denne sag.
    De ansatte ved DSB Klargøring A/S skal tilsyneladende have en noget lavere lønstigning end alle andre… osv. osv.

    For mig at se handler dette kun om én ting: at køre DSB i sænk, så man endelig kan få ret i, at det ikke fungerer (klart, hvis det ikke gør det under sådanne forhold), og så får man befolkningens opbakning til at udlicitere – en proces, der formentlig blot gør det dyrere og dårligere.
    Men hvad gør det, hvis toppen af kransekagen kan få snablen i kassen, skattelettelser osv?

    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder siden af  Brufnus.
    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder siden af  Brufnus.
    #101

    johbe
    Bruger
    9.424 indlæg
    Offline

    #99

    Du godeste da.

    Same shit, different day.

    #102

    knekker
    Bruger
    1.498 indlæg
    Offline

    #100 jeg hører tit folk brokke sig over at DSB generelt har meget svært ved at overholde afgangstiderne, hvordan kan det være at arriva ikke har samme problem, tænker du?

    #103

    Brufnus
    Bruger
    11 indlæg
    Offline

    #99 Hvem er det, der er partisoldat? Næh, 30k om måneden er da okay… men så heller ikke mere. Det er da langt fra de 1.350,- i timen, vi angiveligt fik.

    Mht. det politiske, så handler det for mig først og fremmest om at få sandheden frem, højre eller venstre er ligegyldigt i den sammenhæng… ikke sandt?

    #104

    kongkim
    Bruger
    15.729 indlæg
    Offline

    #102 Hvem siger de ikke har det?

    Medlem af den religiøse Pc-Religion Konsol hader to the max. PC for ever. - Største ønske på DR: Alle fora på forsiden.

    #105

    Brufnus
    Bruger
    11 indlæg
    Offline

    #102 Det kunne være interessant at høre, hvem det er, der brokker sig. Er det folk, der sjældent tager toget?
    Vores rettidighed (eller regularitet, som vi kalder det), ligger generelt på 93-94%.
    For mit eget vedkommende kan jeg nævne, at jeg uhyre sjældent er nævneværdigt forsinket (med nævneværdigt menes mere end et minut eller to).

    Og langt de fleste forsinkelser skyldes sporarbejde, altså Bane Danmark – årsager, der ikke kan tilskrives DSB.
    Jernbanen er ikke blevet udbygget eller endog tilstrækkeligt vedligeholdt i årtier, og det hævner sig naturligvis på sigt… og under de foreliggende omstændigheder med nedslidt materiel og infrastruktur synes jeg faktisk, at det er uhyre flot, at vi alligevel kan ligge på en regularitet på pænt over 90%. S-togene har endda vist tal på så meget som 97-98%….!

Viser 15 kommentarer - 91 til 105 (af 114 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.