onsdag, januar 20, 2021

IT Supporter job hjælp

Daily Rush Debat Off-topic IT Supporter job hjælp

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Heschen
    Bruger
    1.908 indlæg
    Offline

    Hej DR

    Jeg har de sidste 10 år arbejdet med slutbruger support, hvor jeg har serviceret privat og erhvervskunder med deres Internet, IPTV, CATV og Mail leveret via fiber.

    Går lidt med tanken om at gå mere i retning af et “rigtig” IT supporter job, altså mere intern, med opsætning af netværk, installation og konfiguration af hardware, hjælp til brugere, klargøring af udstyr, altså hvor man får lov at nørde lidt mere

    Dog når jeg kigger jobopslag igennem, så lægger mange vægt at men enten har en IT support eller datatekniker uddannelse (Hvilket jeg ikke har) eller at man har erfaring med utrolig mange forskellige ting som, SQL-databaser, PowerShell, Installation/drift af Windows Hyper-V og VMware, Opsætning/vedligeholdelse af netværk osv.

    Jeg syntes selv jeg er ok teknisk anlagt og ved også hvad en SQL database er, men har aldrig siddet med drift eller opsætning af det, det samme gælder netværk osv….. Kan bygge og installere en PC fra bunden med alt hvad det tilhøre, men har aldrig siddet med opsætning af servere, eller netværk større end privaten

    Jeg tænkte om nogle herinde kunne give nogle gode råd i forhold til om der findes nogle kurser, hvor man kunne få lidt alt denne viden og hvis der gør, hvad man så burde fokusere på sådan generelt? Jeg tænker at starte på IT-Supporter uddannelsen bliver økonomisk svær pille at sluge.

    What LOL champ do you hate the most? - and why is it Teemo?

Viser 13 kommentarer - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Fisker
    Bruger
    12.645 indlæg
    Offline

    Det du leder efter er vel egentlig essentielt stadigvæk et help-/servicedesk arbejde.

    Det er ikke den type arbejde jeg normalt vil associere SQL, Hyper-V eller VMware kendskab til. Powershell vil jeg ikke kategorisere som påkrævet, men klart noget som jeg ville se mere relevant/positivt i sådan en rolle end SQL/Virtualisering.

    Hvad er det for nogle jobfunktioner du kigger på? Fordi lyder lidt som om at dem som skriver opslagene ikke helt forstår hvad de søger, eller at de måske lige søger noget andet end jeg forstår?

    • Denne kommentar blev ændret for 1 uge siden af  Fisker.
    #2

    Heschen
    Bruger
    1.908 indlæg
    Offline

    #1 nu tog jeg også bare et udpluk af forskellige ting der blev skrevet som krav i div. stillingsopslag og ikke fra deciderede opslag jeg lige ville gå efter..

    Jeg tror du har ret i at det jeg søger er help-/servicedesk funktion, hvis det altså dækker over det jeg nævner i #0 så spørgsmålet er, vil der være nogle kurser der kunne give mig noget god basic viden på de krav man typisk ville stille der?

    What LOL champ do you hate the most? - and why is it Teemo?

    • Denne kommentar blev ændret for 1 uge siden af  Heschen.
    #3

    NightBreaker
    Bruger
    7.106 indlæg
    Offline

    Du burde havde gode mulighed for at starte som Elev iht. en uddannelse som IT-supporter eller tekniker.

    Hvis det ikke er dig, og du gerne vil havde den ekstra viden. Så er der også muligheder. Hvis du har en fagforening, så kan du snak med dem om noget. Ellers er der et have kurser der kan hjælpe med dette. Ellers er det bare at kig en masse video og læse en masse om det du godt kunne tænke dig.
    f.eks.: https://docs.microsoft.com/en-us/learn/modules/intro-to-azure-fundamentals/
    Så er det bare at opret dig som en bruger. Lav f.eks noget Azure. Og så er du allerede godt i gang.

    #4

    TormDK
    Bruger
    14.794 indlæg
    Offline

    #2 Start her

    Jeg ville også kikke på MS-900 og AZ-900 – de er “bløde” nok til at salgsfolk kan klare dem, så de er en god “newbie” eksamen at gå efter. Der er massere af online træninger via Microsoft Learn også.

    Standard helpdesk kommer meget an på hvor man er. Oftest er det let troubleshooting af kedelig ting som password resets der fejler, bruger oprettelse i AD / AAD, various Line of Business Apps der fejler osv. osv.

    Alt det kedelige

    #5

    Heschen
    Bruger
    1.908 indlæg
    Offline

    #3 Men det er nemt hjælp til hvilke kurser der kunne være interessante for mig, når jeg netop ikke har uddannelsen, Azure som du skriver virker som noget af det jeg eftersøger viden omkring, og som er en god bred grundviden at have, men kunne der være andre områder også, eller et kursus der dækker over mere end ét område.?

    What LOL champ do you hate the most? - and why is it Teemo?

    #6

    Fisker
    Bruger
    12.645 indlæg
    Offline

    #2 Jeg er muligvis biased, da min erfaring har givet mig det indtryk at man ikke behøver at være IT-Supporter for at være en god IT-Supporter. Jeg har tidligere arbejdet med folk med baggrund i diverse servicefag og med en smule IT-hobby “know-how” som har skilt sig positivt ud fra andre selv uddannede ansatte.

    Om du ville kunne tiltrække de mennesker som faktisk ansætter kan jeg ikke gøre mig så klog på, men i mine øjne, hvis du er serviceanlagt, hvilket dine 10 års erfaring umiddelbart bevidner at du er, og at du har den her “IT-hobby” know-how/søgen efter viden, så er du i min verden allerede mere end kvalificeret til den type job.

    Hvis jeg havde muligheden for at være ansætter, så er der nogle kvaliteter jeg personligt ville kigge efter i hvis vi går ud fra ovenstående allerede er rigtigt, det ville det nok være:
    1. Evnen til ikke at være bange for at fejlsøge et problem hos kunden (kigge i event logs, prøve nogle ting af, google rundt, osv.)
    2. Bare lidt basal kendskab til Powershell ville også være rart, jeg har ofte oplevet fra help-/servicedesk at få opgaver som egentlig lidt falder inde for “deres område”, og som trivielt kunne klares vha. et powershell script.

    Med hensyn til kursus synes jeg selv at du godt kan forsøge at få et feel for både at troubleshoote Windows problemer bare ved at kigge på din egen maskine og finde ud af hvordan fx event vieweren fungerer, ditto med PowerShell, du kan til enhver tid åbne PowerShell på din Windows maskine og lege lidt med programmering/scripting.

    Det er også en god indikation for dig selv at se om det er noget der er absolut volapyk for dig, inden du committer dig selv til 10-20k i kursusomkostninger, kursus kan være meget gode til at have noget fysisk bevis på at have en færdighed, det er ikke så godt hvis det ender ud i en “jeg kaster mig blindt ud i et grundkursus om emnet, og glemmer det hele om 3 uger”-situation.

    Edit: Gode links fra #3/#4 også

    • Denne kommentar blev ændret for 1 uge siden af  Fisker.
    #7

    TormDK
    Bruger
    14.794 indlæg
    Offline

    #5 Azure er rigtigt mange ting, så grundforståelsen der handler primært omkring IaaS (dvs. server opsætning og netværk) og identitets modellen (Azure Active Directory)

    Derfra kan man så begynde at kikke på Device management, DevOps, PaaS og SaaS, Machine learning osv. osv. Alle de der frække fremmedord

    Kik på de to eksaminer jeg har linket til, og løb deres Microsoft Learn program igennem. Hvis du vil have lidt “20 spørgsmål til ‘fesseren” tid senere hen så bare ping mig via DR’s Discord.

    #8

    Sven_Bent
    Bruger
    25.989 indlæg
    Offline

    Der er 2 vigtige egenskaber til enhver god it support teknikker
    1: lysten til at laere nyt
    2: God kemi med slut bruger

    Resten er noget der kan komme.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #9

    Kassen
    Bruger
    93 indlæg
    Offline

    Ja jeg skiftede job fra lidt over 1 år siden. Du skal ikke holde dig tilbage fordi de gerne vil have uddannelser. Jeg røg til samtaler, og blev også tilbudt 2 selvom de helst så man havde uddannelse. Og jeg er virkeligt ikke noget særligt inden for den her branche.

    8# Lige præcis. Gå på mod er nærmest det vigtigste i vores branche da det hele går så hurtigt.

    #10

    papphar
    Bruger
    227 indlæg
    Offline

    De to vigtigste ting som Servicedesk/dispatcher, i vilkårlig rækkefølge, er:

    1. At være serviceminded/kunne forstå kunden og tale deres “sprog”
    2. At have Google skills. Hvis du kan læse en fejlbesked og Google en løsning, så kan du klare 90% af det der lander i en servicedesk.

    Hvis du så, med tiden, får dig nogle færdigheder inden for F.eks. SQL og databaser, så kan du lande et job, hvor man har stor fokus på database support/drift. At komme frem inden for IT handler oftest om selvlæring, via F.eks bøger, kurser, YouTube osv.

    Det udtales Papfar

    Xbox: MrrdWChldrn

    #11

    Uranos
    Bruger
    2.239 indlæg
    Offline

    Jeg vil anbefale at søge stillingerne alligevel.
    Som nogen andre siger er baggrundsviden ikke altafgørende. Hvis det er en større virksomhed kommer du ind i en gruppe, hvor den liste der står er steder de gerne vil styrkes.. Men hvis der er en kandidat der virker god og vellidt så kan du blive valgt alligevel, så rykker de bare rundt på ansvarsområder så de alligevel får mere tid til det de ville og så aflaster den nye mand bare der hvor de andre har fået mindre tid.
    Dets uden er der alligevel meget oplæring i netop deres opsætning, så at du skal lære andre ting samtidig er ikke en kæmpe udfordring.

    Alle har deres særheder,,

    #12

    Heschen
    Bruger
    1.908 indlæg
    Offline

    Tak for alt input, tyder jo på at man bare skal give den en skalle og få lavet en interessant ansøgning og så se hvad det evt bringer med sig

    What LOL champ do you hate the most? - and why is it Teemo?

    #13

    skree
    Bruger
    2.196 indlæg
    Offline

    Heschen – er du ikke stadig med i min gamle Neandertale-facebookgruppe?

    Du er velkommen til at fange mig på fjæsen – det er ret præcist sådan noget jeg sidder med, både som ansat og ansætter 😊

    Opinions are like assholes - everybody has one, and they all stink!!

Viser 13 kommentarer - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.