Irak, Isil og Peshmerga
Daily Rush › Debat › Off-topic › Irak, Isil og Peshmerga
- Dette indlæg indeholder 114 kommentarer, har 34 deltagere og blev senest opdateret af
Emilsa for 2 år siden.
- ForfatterEmne
- 14/06/2014 kl. 20:48#0
Nogen der har fulgt med i konflikten, hvor de der ISIL Jihadister der er for ekstreme til Al-queda har ført blitzkrig ind i Irak.
Det ser ud til Kurderne har grebet muligheden for at konsolidere sig selv. De har erobret nogle byer fra Isil, herunder Kirkuk. Desuden har de kurdiske YPG militser sendt krigere ind i Irak (hvis man skal tro nedenstånde billede, med kampvogne), ligesom PKK vist også er ved at sende krigere til Irak.
http://www.nudem.dk/ypg-er-rykket-15-km-ind-i-irak/
YPG har i forvejen kæmpet hårdt for at holde borgerkrigen ude af de Kurdiske områder og har især været under angreb af Isil og Al-nusra
Det spændende om den nuværende tragedie på sigt fører til et sammenhængende Kurdistan.
Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 14/06/2014 kl. 21:04 #1
Det er jo tydeligt at det eneste der kan holde et land som irak sammen er en stærk føderal regering(eller bare en diktator som Saddam).
Det har jo så vist sig at den centrale regering tydeligvis lever på lånt(amerikansk?) tid. Den har slet ikke evnerne til at håndtere iraks fjender og vi hører nu hvordan de regulære irakiske styrker direkte nedlægger våbnene når ISIL er på vej.
I modsætning til alt dette virker kurderne til at være ekstremt motiverede når det kommer til at skabe et sikkert område i nordirak(kurdistan?). Jeg synes de igennem hele irakkrigen har vist sig som et folk der har været motiveret igennem ideen om at de kunne få selvstyre og deres eget land. Jeg håber de får det, for de virker ærligt talt til at være de eneste der ved hvad fanden de laver når de der ISIL psykoer skal ekspederes videre til de evige jagtmarker…
PS: har ikke selv været der, dette er bare min opfattelse af tingene….
"Tibet-kommissionen har derimod ikke kunnet læse de øverste chefers mails, fordi ”deres korrespondance simpelthen var væk. Slettet. Slettet også fra backup’en og væk", -Kommissionens formand, Tuk Bagger.
14/06/2014 kl. 21:14 #2De skal bare have en ny diktator, så er problemerne løst.
14/06/2014 kl. 21:24 #3#2 | Jeg tror ikke kurderne vil bøje sig for en ny diktator – det regime der er nu minder iøvrigt mere end noget andet om et diktatur.
Det er i hvertfald ultra totalitært – med hemmeligt politi, dødspatruljer og tortur med bormaskiner. Et af problemerne er at undertrykkelsen er vendt på hovedet – hvor det før var en Sunni elite der undertrykte andre etniske grupper er det nu en Shia elite der undertrykker sunnier – alt imens Kurderne har formået at trække sig ud af ligningen og befæste de kurdiske områder. Det betyder at ISIL har haft let ved at fiske i rørt farvande og skaffe sig støtter blandt sunnier.
Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine
14/06/2014 kl. 21:32 #4Det er synd for den irakiske befolkning, men det er løn som forskyldt for Maliki. Kommende fra en undertrykt befolkningsgruppe kan det ikke komme bag på ham og hans kumpaner, hvad der vil ske når man selv vælger den undertrykkende linje.
Til gengæld virker det til at kurderne rent faktisk har formået at opbygge en region med en eller anden form for fred. Det får de forhåbentlig held til at bevare.
14/06/2014 kl. 21:41 #5Jeg tror ikke at Irakerne er intereseret i at de løsriver sig, da olien er i den nordlige del af irak.
Tror heller ikke at Iran og Tyrkiet ville være specielt glade for en kurdisk stat.
14/06/2014 kl. 22:15 #6#5: Den irakiske regering har næppe noget valg på nuværende tidspunkt da deres hær ser ud til at nedlægge våbene hvor ISIS sætter ind. Dermed er de pænt meget i hænderne på kurderne og deres veltrænede hær.
Derudover er det faktisk skrevet ind i den nye irakiske grundlov at der skal holdes valg i de kurdiske regioner i nord. Det er bare blevet udskudt i uendeligheder pga politiske uenigheder imellem Irak og kurderne.
"Whose kitty litter box did I just shit in?"
14/06/2014 kl. 22:31 #7Prøv og overvej: isil har overtaget jord, med størrelsesforhold der minder om Portugal, i løbet af 5 dage. Størstedelen af deres medlemmer, er europæiske muslimer. De havde et samarbejde med AQ, men de er nu uenige og isil skulle efter signede, være langt stærkere og radikal end AQ. Det er hvad nyhedsbureauerne rapporterer.
En rygte går også på, at Asad ikke gøre noget ved dem, således at de har et samarbejde, for at fjerne de andre muslimske grupperinger, der vil have del af Syrien.
De har også angrebet det Tyrkiske ambassade i Irak og har taget 80 gidsler. Tyrkiet overvejer at gå ind i landet, hvis der ikke der opstår enighed med bortførerne.
Det sker vilde ting dernede.
Un dos tres Maria!
14/06/2014 kl. 22:44 #8Ved man at “størstedelen er europæiske muslimer”?
Læs det med småt
14/06/2014 kl. 22:48 #9#8 Om det er størstedelen eller halvdelen, ved man nok ikke med sikkerhed, men en betydelig del. Det er hvad de udenlandske journalister rapporterer(aner ikke om det er sandt eller ej dog).
Un dos tres Maria!
14/06/2014 kl. 22:50 #10Ved man om der er støtte fra Kaukasus ?
Hvis Frederik var til fyre , så var jeg dronning nu
14/06/2014 kl. 22:53 #11Det kommer på ingen måde bag på mig at Maliki og resten af den irakiske regering ikke kan holde sammen på landet.
Min opfattelse er at det aldrig kommer til at ske.Vi taler om et folk hvor alle yngre generation ikke kender til andet end styre under Saddam.
Det er et land hvor man er dødsfjende med naboen fordi hans oldefar engang stjal din oldefars okse og 2 geder. Uden pis, det er ikke et ironisk ment eksempel. Jeg har været i udsendt til Irak og kan kun sige at irakerne som folk intet magter af dem selv.
De har ganske enkelt aldrig prøvet at skulle tage “frie” beslutninger.
Oven i det er de hæmmet af deres evindelige stammefejder og middelalderlige overtro.Kurderne i nord har for mange mange år siden skubbet de ting til side og kæmper for et samlet Kurdistan. Hvis ikke USA hjælper den siddende regering er det et spørgsmål om tid inden ISIS er i Bagdad og så er Irak værre stillet end nogen sinde før.
Jeg kan kun sige at kurderne skal have lov at tage hvad de kan tage og bekæmpe ISIS med alle midler. Det vil om muligt kunne skabe et roligt nordligt Irak og en buffer til det sydlige Irak.
Problemet er nu at kurderne har indtaget Kirkuk, hvilket både er meget strategisk vigtig og en “olie” by. Den opgiver de ikke uden kamp.
Og skulle beboerne i Kirkuk blive sure på kurderne og tilslutte sig ISIS (de er også sunnier som irakerne i Kirkuk) så ender der i ragnarok.Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn...
15/06/2014 kl. 02:48 #12Baghdad får ikke lov til at falde, så meget er sikkert. Der rapporteres allerede om, at den iranske Republikanergarde har tropper i landet, og Rouhani, iranske præsident, har udtalt at Iran er villige til at hjælpe landet indenfor folkerettens grænser. Lidt underholdende at påkalde sig folkeretten her, men det betyder sandsynligvis blot, at Maliki skal offentligt påkalde sig Irans hjælp. Og den Republikanske Garde er IKKE den irakiske hær. ISIL/ISIS får så gevaldige tæsk, hvis de da nogensinde vover at gå i kamp mod den.
ISF, de irakiske sikkerhedsstyrker, lader til primært at have været hæmmet af manglende luftstøtte. Det irakiske luftvåben er tæt på ikke-eksisterende, og de har på ingen måde samme kapacitet, som da amerikanerne kunne tilkalde de fleste af den moderne verdens luftstyrker og kaste bomber.. Irak har F-16 på vej, men sådan noget tager tid.
Styrkeforholdet ISF/ISIS skal have været 15:1, og alligevel er ISF forduftet, har efterladt materiel og flygtet. ISIS har åbenbart også bl.a. erobret en Black Hawk helikopter, som var stationeret i Mosul. En mærkelig verden.
#7 – Rygterne omkring ISIS og Assad går vist mere på, at ISIS får lov til at overleve netop pga. deres blodighed. Assad kan pege på ISIS og sige “Prøv at se hvad der sker, hvis islamister vinder over mig.”
Og det er ikke ligefrem fordi, at ISIS forsøger at modbevise Assad. Ifølge deres egen Twitter-side, så henrettede ISIS omkring 1700 tilfangetagne irakiske soldater i forgårs.
Ikke noget at sige til, at AQ offentligt har afsagt sig ISIS.Amierkanerne har et hangarskib på vej til den irakiske golf, så de kan sætte ind, hvis det bliver nødvendigt. Mit bud er dog, at iranerne får lov, hvis de vil. Obama er dødsensræd for at bruge andet end droner.
My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.
15/06/2014 kl. 02:52 #13#13 Altså, tæsk vil nok komme på et eller andet tidspunkt. Tror hverken Irak eller naboerne er interesseret i, at isil og kurderne, skal til at etablerer sig.
Un dos tres Maria!
15/06/2014 kl. 02:55 #14#13 – Men kurderne er dog i sidste ende til at forhandle med, hvis det skulle komme så langt. Kurderne, tror jeg også, er for dumme til at lade sig trække ind i en konflikt mod ISF på det her tidspunkt.
De har udtalt, at de ikke har modtaget en anmodning om hjælp fra den irakiske regering, og har derfor ikke taget stilling til en sådan.
Men det siger noget om det irakiske systems holdbarhed, at årsagen til manglende undtagelsestilstand er, at Parlamentet ikke kunne samle tilstrækkeligt medlemmer til en gyldig samling, hvor det kunne vedtages
My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.
15/06/2014 kl. 02:58 #15#14 Kurderne er faktisk inde i denne konflikt. Kurderne eskorterer folk, som har forladt byerne. Og journalisterne rapportere også, at der deles skud mellem dem og isil(mere for at provokerer et sammenstød). Det handler om tid og sted, er de fleste eksperter enige om, før der er sammenstød.
Isil har vidst en gruppe på 6-7k mand. Det som er det besynderlige er, hvordan de har de overtaget byerne, med flere millioner indbyggere. Fordi de havde befolkningen med sig, højst sandsynligt.
Tror Bagdad falder, hvis befolkningen byder dem velkommen. Ellers ikke.
Un dos tres Maria!
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























