mandag, juni 1, 2020

Hvilken bank 2020?

Daily Rush Debat Off-topic Hvilken bank 2020?

• Forfatter
    Emne

knekker
    Bruger
    1.677 indlæg

Jyske bank tog for nyligt føringen ved at sætte negative renter for folk som har penge stående på alt over 750.000 kr. Jyske Bank tog tidligere også banner føringen sidste år, ved at nægte deres kunder at have et samlet visa/dankort, det vi ser er at Jyske Bank er ved at lægge fundamentet for senere at afvikle Dankortet. I første omgang er det blot opsplitningen af kombi kortet, og efter noget tid når befolkningen har vænnet sig til den tanke, kan jeg godt garantere at næste skridt for Jyske Bank bliver at udfase Dankortet i deres produkt katelog med begrundelsen at der ikke er nok efterspørgsel på produktet og det derfor ikke er rentetabelt for dem at servicere produktet.
    Jyske Bank insistere at det er for deres kunders eget bedste at holde dem adskilt med begrundelsen at Visa tilbyder garanti for din fly eller festival billet hvis flyselskabet eller arrangørene skulle gå konkurs. Noget som ikke bliver aktuelt for 99.9% af os som står nede i dagligvare butikken, der vil komme til at betale mere for vores dagligvare, hvis kortet køres igennem med Visa/mastercard frem for Dankortet. Jyske bank nægter at give kunderne mulighed beholde et samlet kort, selv om langt de fleste af os stadig gerne vil have produktet. Man kan godt regne ud at hensigten, er at skubbe den danske befolkning over på VISA/MASTERCARD, hvor de ikke er underlagt de restriktive gebyr regler som findes ved Dankortet.

Mens resten af verden bliver rippet af Visa og Mastercard’s gebyr monopol, så har den danske befolkning som noget helt særligt og unikt med Dankortet. Dankortet har meget restriktive regler for hvilke gebyr bankerne må tage for kunder og butikker. Det er et fantastisk samfundsmæssigt redskab jeg synes vi skal gøre alt for at holde ved.

Jyske Bank har vist gang på gang vist at de ikke er bange for at bane vejen for beslutninger som sætter forbrugerne dårligere stillet. Det er ikke en virksomheds attityde jeg vil understøtte. Så i den anledning, tænkte jeg at det nok er på tide at skifte bank. Jeg har ingen lån og har ikke planer om at tage nogen på længere sigt. Jeg leder sådan set blot efter en fornuftig bank som har det billigste gebyr for at have et visa/dankort, online banking og generelt billigst at have penge stående på. Hvis banken i vil foreslå, tilbyder andre fordele, er det blot et plus.

Nogen forslag?

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

gumshot
    Bruger
    435 indlæg

coopbank – visa/dankkort gebyrfri – bonus når man handler i coop – banker i hele danmark, så kontanter kan sættes ind og hæves i coop butikker.
    Har selv et kort hos dem.

Alt du skal vide - 4 8 15 16 23 42

nEmo
    Bruger
    3.730 indlæg

Jf. EU lovgivning kan butikker ikke længere lade dig betale gebyret for en kort transaktion (også kaldet surcharging), så det er ikke et problem at betale med et Visa eller Mastercard consumer kort.

Ydermere så er gebyr strukturen således på Visa og Mastercard at det faktisk er billigere end Dankortet på transaktioner med lav værdi (ca under 150 DKK) og ikke meget dyrere op til ca 250 DKK. Bemærk at prisen for gebyret betales af butikken.

Til sidst så er man ikke specielt godt beskyttet på Dankortet som forbruger, af flere årsager:

– Det er et debit kort uden cap, hvilket betyder pengene bliver trukket med det samme, og der kan overtrækkes på det
    – Ved fraud dækker NETS kun op til 2000 DKK
    – På Visa og Mastercard er man fuldt dækket som forbruger ved fraud, på online delen skal man dog have gennemført SCA (3D Secure, Strong Customer Authentication) – det er dog også tilfældet for Dankortet med Secure By Nets for at være dækket op til 2000 kr

Til sidst så synes jeg faktisk det Jyske Bank gør er fornuftigt, primært fordi det ikke giver mening at Dankortet er styret politisk og at Nets har monopol på det, når de er ejet af en Amerikansk Kapitalfond.

Kilde: Jeg arbejder i branchen, og har en dybdegående kendskab til prisstrukturen og hvordan kort og andre betalingstyper bliver solgt til de erhvervsdrivende.

And isn't it ironic, don't you think?

gumshot
    Bruger
    435 indlæg

#2 Så at vores politiske monopol gør at gebyr holdes fra brugen af dankortet, hvor pengemaskiner bag visa/mastercard , kan tage skyhøje procenter ved køb i udlandet og hævning af kontanter, og bankerne scorer på køb i udenlandsk valuta? Nej tak. Så vil jeg gerne bibeholde det danske monopol, visa/mastercard har allerede vist os hvad det koster at bruge ved internet handel.
    Og her taler jeg som privat forbruger, ikke erhvervsdrivende som skal tjene penge.

• Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 1 uge siden af  gumshot.

Sanjo
    Bruger
    808 indlæg

Faktisk ikke længere 750.000, men allerede ved 250.000. Har lige modtaget breaking fra dr.dk. En mærkelig tid vi går i møde. Snart ser vi allerede negative renter ved 100.000.

knekker
    Bruger
    1.677 indlæg

Til sidst så synes jeg faktisk det Jyske Bank gør er fornuftigt,

Hvis Jyske Bank virkelig ville deres kunder det bedste, ville de lade produktet blive i deres katelog og i stedet tilbyde et Visa eller Mastercard seperat, så dækker ogsaa du den mindre kunde gruppe som selv gerne vil vælge hvad de vil betale med. At nægte kunder mulighed for selv at vaelge, kan aldrig vaere en god ting for forbrugeren, uanset hvad du vil forsoege at argumentere.

Givet at du faktisk arbejder med disse ting professionelt, er det altsaa ret mystisk at du tilsyneladende overser at de gebyr som butikken ikke maa smoerge paa kunden hvis de vaelger Visa/mastercard, bliver i stedet blot inkluderet i varens pris i butikken, saa alle ender med at betale mere uanset hvilket betalings middel de anvender.

Kilde. Jeg er selv forbruger.

Mhs til gebyr priser, så er jeg på vej til arbejde, så jeg må lige vende tilbage med debatten omkring gebyr priser.

gumshot
    Bruger
    435 indlæg

#4 Hos Coopbank er grænsen 150.000.

Coopbank har sat en grænse på negativ rente på 0,75% hos dem som ikke har lønkonto hos dem, eller har NemKonto hos CoopBank. De begrunder det i mange overførsler af store summer penge de seneste måneder i et nyhedsbrev.

fra Coopbank.dk beskeder 20.02.2020 , træder i kraft 1.4.2020
    “Kunder uden NemKonto og lønindgang:
    Samlet indestående på alle konti, som er større end 150.000 kr.
    forrentes med -0,75 %”

Vi har, siden vi introducerede negative renter i slutningen af november måned 2019, oplevet, at andre pengeinstitutter har indført væsentligt lavere beløbsgrænser end vores. Det har betydet, at vi i den mellemliggende periode har set en stor stigning i indlån, som er blevet overført til Coop Bank, med en for banken ekstra omkostning til følge.

knekker
    Bruger
    1.677 indlæg

#6 tak for din input Gumshot, jeg vil lige læse mere op på coop bl.a omkring online banking gebyr også.
    Har de en fornuftig online banking app til mobilen?

MiNo
    Bruger
    2.501 indlæg

#2 fint indlæg, men denne her “Bemærk at prisen for gebyret betales af butikken” …

Altså, når butikkens omkostninger stiger så stiger priserne. Der er trods alt kun kunderne til at dække omkostninger. Så om gebyret optræder på bonen som separat vareline eller er regnet ind i priserne så giver det samme resultat til sidst. I hvert fald på sigt.

i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

Fisker
    Bruger
    12.137 indlæg

#2 Butikkerne kommer til at betale gebyret, hvorefter butikkerne selvfølgelig får inddrevet pengene fra kunderne igen, Mastercard/Visa skal selvfølgelig nok få deres penge. Men til gengæld har Dankortet mistet deres konkurrenceevne fordi butikkerne ikke må udstille konsekvensen af deres kortvalg over for deres forbrugere.

Så det er desværre en politik som har serveret det europæiske marked på et sølvfad for Visa/Mastercard, vil dog sige at Nets ikke ligefrem gav dem kamp til stregen da de forsøgte at køre udenom Google og Apple på betalingsmarkedet.

Det var efter min mening den eneste måde de kunne have muligheden for at kæmpe imod Visa/Mastercard, hvis man faktisk også kunne få dankortet på Google Pay/Apple Pay.

• Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 1 uge siden af  Fisker.

Nickell
    Bruger
    4.189 indlæg

Jyske Bank har også indført krav om NemID, når man skal overføre penge mellem sine egne konti i mobilbanken.

De gør intet godt for deres image…

Familiv uden kemi? Tjek http://gronfamilie.dk/

Jellykingg
    Bruger
    208 indlæg

#10 Det er desværre EU der igen er inde at blande sig. Så det skal du nok regne med bliver gældende for alle banker.

Random fact. is random

nEmo
    Bruger
    3.730 indlæg

Hvad mener du når du siger “skyhøje procenter”? Et dansk udstedt Visa eller Mastercard, vil typisk koste den erhversdrivende mellem 0,3% (30 basispoint) og 0,95% (95 basispoint) – alt afhængig af hvor meget volume butikken kører igennem.
    Af det går ca. 20 BP til udstederen af kortet, for at kunne tilbyde chargeback garantierne, som rent risikomæssigt placeres hos udstederen. Ca. 5 BP går til scheme (Visa og Mastercard), og resten går til indløseren (acquireren). Det er også indløseren som den erhvervsdrivende har en juridisk aftale med.

Prisstrukturen på kort schemes er ens på fysisk handel og internet handel, og reglerne omkring surcharge gælder i begge kanaler.

Det er fra den 1. januar 2018 ikke længere tilladt at surcharge EU consumer kort, så det er kun på firmakort, og kort udstedt uden for EU der kan blive pålagt et surcharge gebyr.

Som forbruger er du langt bedre beskyttet når du bruger et Visa og Mastercard, og der er umiddelbart ingen drawbacks ved det for dig. #8 har en pointe i at butikkerne jo selvfølgelig skal have gebyret betalt på en eller anden måde, så selvom der er lovgivning der sikrer man ikke kan surcharge, så har man selvfølgelig indirekte et ønske om at butikken slipper billigst muligt, da de på sigt vil hæve priserne på varene til at reflektere deres cost – men når det er sagt, så er man som forbruger også interesseret i den infrastruktur der er stillet til rådighed, da det gør at man kan betale via kort, mobilepay, applepay osv.
    Hvis det skulle være gratis at betale, så kunne man slet ikke betale digitalt, fordi så ville ingen drive den infrastruktur der gør det muligt.

Til dels enig, men derfor står jeg stadig bag ved hvad Jyske Bank gør her. Årsagen er at kombikortet med Visa og Dankort, i min optik, konkurrenceforvrider indløsningsmarkedet i Danmark.
    NETS sidder på en meget stor del af både indløsningsmarkedet på Visa og Mastercard, infrastrukturen (terminalerne) og indløsningen af Dankort, som de har monopol på.

Der er lovgivning der kræver at forbrugeren skal have valget om hvilken del af deres kombikort de ønsker at betale med. Det vil sige reelt set skal consumeren spørges om de vil bruge Visa eller Dankort delen når de betaler med et Visa/Dankort.
    Det NETS har gjort på deres terminal-infrastruktur, er at de helt automatisk bruger Dankort delen, uden at forbrugeren får valget – hvilket bryder lovgivningen, og giver dem en meget stor fordel, da de så tjener alt på indløsningen, og da de har monopol er der ingen konkurrence.

Så derfor synes jeg at Jyske Banks tiltag er positivt for konkurrencen i markedet, og jeg håber det vil drive noget positivt af sig, sådan at indløsning af Visa, Mastercard og Dankort kan kæmpe på lige fod.

Enig, jeg synes også lovgivningen omkring surcharging er et selvmål, da det giver et mere mudret billede af hvad man betaler for.
    Når det er sagt, så har det også sine positive sider, som nævnt ovenfor samt at det er nemmere at sammenligne prisen på en vare på tværs af butikker.

Slet ikke enig, NETS sidder på 90%+ af indløsningen markedet i Danmark, og dette har ikke ændret noget. Se mit svar til #3.

Lovgivning dikteret af PSD2, så det vil du opleve flere steder i forskellig grad (fortolkningen af PSD2 vil være forskellig fra bank til bank, så det er ikke sikkert alle implementerer det 100% ens).

Det er sandt at EU “blander” sig en del, men jeg vil overordnet sige at det har bragt utroligt mange gode ting med sig, og få selvmål – så det er ikke alt sammen skidt.

VampiricEye
    Bruger
    25.462 indlæg

#10 Det opdagede jeg også forleden. Uanset grunden, så er det møgirriterende.

Nintendo Influencer

På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

Fisker
    Bruger
    12.137 indlæg

#12 Du skriver jo at det ikke er meget dyrere over 250 kr. men har det ikke været sådan at med dankort så var det en fast omkostning? Altså ikke et procentbeløb?

Det er nok ikke relevant i den normale transaktion hvis vi siger den er under 350 kr. Men det har altså ikke kostet nogen i det led 50+ kr. at processere en transaktion på fx 100000 kr.

200 kr. er selvfølgelig også billigt for at “forsikre” en transaktion på 100k, men hvis jeg ikke foretager et chargeback, så går pengene vil direkte i lommen på banken?

Jeg forstår godt at ingen selvfølgelig gør det gratis, men en fast omkostning, som jeg mener det var med Dankortet, er i mine øjne, mere fair. Du har dog ret i at monopolet i sig selv ikke var fair.

Tak for et, i øvrigt, glimrende/informativt indlæg

• Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 1 uge siden af  Fisker.

nEmo
    Bruger
    3.730 indlæg

Dankort på nettet koster 0,54 øre samt 0,19% af beløbet – dog maks 2,5 kr.

Årsagen til de kan køre med et lav fee på 2,5 kr. for transaktioner på f.eks. 100.000 DKK er jo fordi de kun dækker op til 2.000 DKK ved fraud.

Det siger sig selv at jo højere en transaktion, jo dyrere er det at kunne tilbyde en 100% tilbagebetaling ved fraud, hvorfor gebyret følger med. I tilfælde at der ikke er fraud involveret, vil udstederen af kortet beholde interchange gebyret (de 20 BP), men der skal jo også en del succesfulde transaktioner til at dække en transation ramt af fraud – hvilket sker oftere end man skulle tro.

Faktisk er Visa og Master billigere end Dankort helt op til lige under 500 kr., hvis man betaler 0,30% for sine Danske kort.

I fysisk handel kører de med “abonnementspakker” som har en fast pris, og indeholder en range af transaktioner. Så Dankortet i fysisk handel varierer i pris per transaktioner, fordi man køber pakker. Denne prismodel er også super svær at sammenligne med Visa og Mastercards prisstruktur, da det er lidt som at sammenligne æbler og pærer, og prisen per transaktioner kan stige markant hvis man kommer op i et nyt “tier”.

Generelt set er der rigtigt meget “misinformation” omkring branchen, typisk drevet af NETS eller Politikere, som ikke forstår markedet, desværre.

EDIT: Formatering.

• Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 1 uge siden af  nEmo. Årsag: Formatering
Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.