tirsdag, juli 23, 2019

Hvem skal betale for vejene?

Daily Rush Debat Politik Hvem skal betale for vejene?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    MiNo
    Bruger
    2.216 indlæg
    Offline

    Læser om de forskellige partiers holdning til de afgifter der kommer ind via div. bilafgifter i det nye FDM blad.

    Alt er som det plejer dér, men jeg kom til at tænke over et forhold som jeg vil høre jeres mening om.

    1: indtægterne overstiger langt hvad der bruges på veje og indgår i finansieringen af alt muligt andet. Jeg kan ikke umiddelbart se det rimelige i at kun en del af befolkningen skal financiere en så stor del af staten alene pga deres behov for transport.

    2: Folk uden bil bruger også veje. Deres busser, taxier og ambulancer kører der. Ligeledes bliver deres vare fragtet frem til deres nærbutikker på vejene. De benytter alskens services der ikke kunne fungere uden veje. Måske ikke rimeligt at de ikke skal betale en øre for dette?

    Hvis i tager “samfundsbrillerne” – hvad tænker i så om ovenstående?

    Vi skal ikke længere end til Sverige for at finde 0% afgift på biler.

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Harkonnen
    Bruger
    6.832 indlæg
    Offline

    Jeg syntes at man skulle lave afgifter på cykler, da de også bruge veje. Der er ikke nok med moms, når man køber en cykel.

    Vi skal have afgift på cykler ligesom med biler Og en bod på bortskaffelse af cykler, som en miljø afgift.

    Og skal vi have nummerplade på cykler også hvis de kører for stærk eller holder ulovligt parkeret.

    Alle skalle bidrage også cyklister.

    He who controls the Spice, controls the universe!

    #2

    NightBreaker
    Bruger
    6.459 indlæg
    Offline

    1. dem der bruger den er dem der betaler for det.
    2. de betaler også via billet priser.

    som du selv er inden på så er afgiften til at holde vej og andet i gang. henover projekter til nyt vej net og transport, dvs. også i fremtiden.

    iht. sverige så har de en anden måde at betale for deres veje. de betaler for en masse vi ikke betaler for. sverige brugt 430milliard for 5 år siden for at komme op i et god niveau, hvilket også var noget der skulle til. de penge skal komme et sted fra. hvor tror du de henter de penge fra ? afgifter på mad og sundhedsvæsenet, du betaler f.eks for at gå til læge. det er noget man ikke kan undværre men kan skal betale for det.

    jeg har det okay med den model vi har. jeg vil hellere havde et bedre sundhedsvæsenet end billigere biler, eller som i tyskland dårligere social net, herunder løn mm.

    #3

    TormDK
    Bruger
    14.430 indlæg
    Offline

    Yeah, jeg har ikke noget problem i vores afgifts model lige pt., det er fint nok at de dyre biler får lov at betale for det. Toppen af samfundet mangler ikke noget.

    #4

    SturmW-Ghost
    Bruger
    11.992 indlæg
    Offline

    #1
    +1

    "In Hoc Signo Vinces" - "What was, What is, Will be once again" - Praise be to your glory, and from your decline a lesson should be learned. ZeroCool: "Jeg skal ikke gøre mig til dommer på andres færden".

    #5

    Fox
    Bruger
    3.596 indlæg
    Offline

    …i mener lidt som de syge skal betale for sygehuse eller ?

    Sometimes you gotta rise above your morales

    #6

    Kolben
    Bruger
    18.585 indlæg
    Offline

    #0:
    Folk uden bil betaler også bilafgifter. Deres busser, taxier og ambulancer – og varer – bliver tilsvarende dyrere.

    Der er desuden nogle omkostninger du glemmer.

    Der er en masse omkostninger i forbindelse med bortskaffelse. Det dur ikke rigtigt at regulere på bagkanten af bilernes livscyklus, da de lever for længe til at det har en effekt, så folk ville ende med ikke at have råd til bortskaffelsen. Så at dække det upfront giver ret god mening.

    Der er en masse miljøgener ved bilkørsel, der også har en pris, der er lidt svær at gøre op, da det er svært at måle konkret på. Nogle gener gemmer sig i naturen indtil vi opdager dem, og andre generer os selv (støj, luft, etc). Her ville det dog give mening at flytte den del af afgiften helt over på forbruget. Dvs. det ville blive dyrere pr. kørt kilometer. Det konflikter dog lidt med at vi belønner folk for at køre langt på arbejde.

    Der er også problemer med trængsel visse steder. Der er f.eks. ikke plads til så mange biler i byerne, og folk der har ærinder der ikke kan klares uden bil, skal slås for at komme til. Det kunne måske løses med betalingsringe, men det forslag blev skudt ned sidst man forsøgte at tale det op. Sålænge vi har underkapacitet, skal man holde folk fra at anskaffe sig flere biler. Der er anskaffelsesafgifter en okay generel regulator. Der er dog som nævnt andre mindre populære modeller.

    Der er en masse miljøgener ved produktion af biler. For lande hvor bilparken hovedsageligt er produceret lokalt, er det let nok at flytte afgiften over på producenten. I lande der importerer, er man nødt til at lægge afgiften over på forbrugeren (eller importøren). Det er den eneste måde man garanteret kan håndhæve den miljøetiske ansvarspolitik man har sat sig for.

    P=NP?

    #7

    Omnifilm
    Bruger
    5.240 indlæg
    Offline

    Folk der går eller løber skal betale en fodafgift… højest til kvinder fordi der er langt mest miljø svineri da de hele tiden køber sko.
    Og så må vi overveje om der skal indføres en legeskat som skærer i børns fradrag når nu de kører på rulleskøjter og løbehjul hver sommer.

    #8

    Kasper Kål
    Bruger
    3.055 indlæg
    Offline

    #5: Nej, det skal vi selvfølgelig allesammen, ligesom tilfældet er med vejenene.

    The Profile Formerly Known As kring17a

    #9

    ByteBandit
    Bruger
    1.371 indlæg
    Offline

    Jeg synes det er fint nok som det et i dag, ville dog gerne have at cykler og cykelsmede blev momsfri. Derudover burde man indføre Vignette for udlændinge fra de lande hvor vi betaler Vignette. Til sidst burde man gøre Storebæltsbroen gratis at benytte.

    #10

    kongkim
    Bruger
    15.758 indlæg
    Offline

    Syntes nu også det er fint som det er pt.

    Medlem af den religiøse Pc-Religion Konsol hader to the max. PC for ever. - Største ønske på DR: Alle fora på forsiden.

    #11

    NightBreaker
    Bruger
    6.459 indlæg
    Offline

    #5 kender ikke nogle der ikke har været syge overhovedet eller har fået børn eller ikke har været i kontakt med sundheds systemet.

    #12

    MiNo
    Bruger
    2.216 indlæg
    Offline

    #2 mht billetpriser så betaler folk ikke engang halvdelen af udgiften til offentlig transport. Jeg mener tallet er ca 1/3 – så ikke alene bidrager de ikke – de får tilskud til 66% af deres billet.

    I Sverige betaler folk et ganske lille beløb for at besøge lægen. Beløbet er mikroskopisk og slet ikke som vores egen betaling af tandlæge i dk. Det er ikke egenbetaling men en metode til at regulere de mindst nødvendige besøg fra. Tilsvarende ordning overvejes i dk ind i mellem. Generelt har meget store grupper ingen respekt for ting der er “gratis” bl.a. Derfor så mange bliver væk fra planlagte undersøgelser m.m.

    Hvilken afgifter er der på mad i Sverige??

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #13

    Kolben
    Bruger
    18.585 indlæg
    Offline

    #12: Sådan kan du ikke stille det op. Folk får tilskud til offentlig transport, fordi det giver mening for samfundet at give folk incitament til at bruge offentlig transport. Men det udligner ikke de negative faktorer. Havde de ikke været der kunne tilskuddet have været større. Derudover var det ikke meget du gad forholde dig til, så jeg stopper bare her…

    P=NP?

    #14

    MiNo
    Bruger
    2.216 indlæg
    Offline

    #13 jeg er bare ikke nået så langt i at læse svar :-). Men god betragtning med hvordan man “kan stille noget op”. De fleste vil nok vælge en model der passer til egen overbevisning – og præcis derfor har vi brug for flere meninger / vinkler / modeller.

    Faktum er dog stadig at man snildt kan have et samfund som vores uden de afgifter. Ergo er vores model ikke nødvendig eller noget særligt. Det er bare én model.

    Selv så jeg gerne 100% tilskud til offentlig traffik i større byer – jeg tror sågar der vil være delvist selvfinansierende pga mindre behov for udbygning af vejen. Det skal dog helst være baseret på metro så vi slipper for busser som (mener jeg) slider helt vildt meget.

    Til gengæld så jeg gerne at man droppede projekter a la “tullebanen” omg !

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #15

    Nioxic
    Bruger
    17.553 indlæg
    Offline

    den er lidt svær

    som udgangspunkt hader jeg sådan nogen ting hvor den enkelte skal betale for det enkelte forbrug (fx tandlægen?)

    alle bruger vejene – måske ikke direkte selv men så igennem fx vareleveringer eller når man kørerbus/cykel.

    Synes tingene er fine som de er… dont touch it.

    http://www.reddit.com/r/random/

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.