Grisemælk vs komælk?
Daily Rush › Debat › Off-topic › Grisemælk vs komælk?
- Dette indlæg indeholder 33 kommentarer, har 19 deltagere og blev senest opdateret af
fiskzero for 6 år, 10 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 28/02/2014 kl. 09:08#0
Ok i mange årtier har jeg spekuleret hvad grisemælk har som komæl ikke har, hvis der overhovedet er en stor forskel?
Kan pattegrise ikke få komælk, for at løse problemet med søer der lider under at skulle fikseres for at amme.
Veteran of the Stoffers Clone Wars
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 28/02/2014 kl. 15:51 #16
Man kunne forbyde al anden svinedrift end fritgående – problem solved…
Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine
28/02/2014 kl. 15:58 #17#16 – Og se den danske svineproduktion styrte i gruset fra ens elfenbenstårn.
Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.
28/02/2014 kl. 16:07 #18#15 That’s because it tastes BAAAAAHD!
28/02/2014 kl. 16:07 #19Tyremælk?
Mvh
Jacques28/02/2014 kl. 16:09 #20#18 – Ved godt det er en joke, men vil lige tilføje; da jeg var i Grækenland fik jeg gedemælk til morgenmaden og jeg havde ingen vanskeligheder med at få det ned
Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.
28/02/2014 kl. 16:18 #21Smågrise kan ikke klare sig uden mælken fra soen.
http://vsp.lf.dk/Viden/Reproduktion/Faring_diegivning/Raamaelk.aspx?full=1
#16
Så bliver produktion bare flyttet til udlandet. Det er måske også bedre.
He who controls the Spice, controls the universe!
28/02/2014 kl. 16:20 #22#21 | Ja det er det…
Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine
28/02/2014 kl. 16:26 #23#22
Du har nok ret.
Outsourcing er også fremtiden.
He who controls the Spice, controls the universe!
28/02/2014 kl. 16:51 #24#23 | Storskala svinedrift er en på alle måder negativ ting. Udover at der er en kraftig tendens til sammentrækning af mængden af arbejdspladser ved og omkring (i både strukturel spatial forstand) kommerciel stordrift og dermed underudvikling af landområder gennem indskrænket værdicirkulation. Så er der også problemet med belastningen af VORES jord og miljø og derved problematikken om at vi efterlader landet i en ringere forfatning end da vi fik det. Desuden så er foderimporten smurt ind i blod og lidelse – og det er moralsk best ikke at være fedtet ind i. Sluttelig så er det umuligt at behandle dyr værdigt inden for rammerne af konkurrence dygtig kommerciel industrilandbrug.
Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine
28/02/2014 kl. 16:54 #25#22 hvordan er det beder at lade nogle polakker eller tysker mishandle dyr end dansker gør det ?
28/02/2014 kl. 16:57 #26#24
Økologiske landbrug mætter ikke særlige mange munde…
Hvor meget er du villig til at betale ekstra for landbrugsprodukter? 10-15% eller måske 50% ekstra?.
Vi kunne få meget dyrevelfærd hvis mælken og kødet kostede det dobbelt. Men er du villig som forbruger at betale prisen?.
edit: txt + typo
He who controls the Spice, controls the universe!
28/02/2014 kl. 17:40 #27#25 | i mit skriveri til Harkonnen er jeg ikke specielt interesseret i dyrevelfærdsaspektet – men argumenterer i at storskala kommercielle landbrug skaber udvikling af underudvikling i vores landområder – og det bør vi for alt i verden undgå.
#26 | Der findes en lang række værktøjer for prisregulering og prisstyring – desuden ville flere arbejdspladser via landbruget og derfor også i tilknyttede lokale industrier og den spatielt lokaliserede detailhandel føre til et mindre behov for beskatning – da behovet for velfærdsydelser ville skrympe.
Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine
28/02/2014 kl. 20:59 #28#24
Er enig. Megadrift er selve ladeporten til den kynisme man ser og læser om. Men de fleste er ligeglade eller holder sig, ellers holdes på afstand af opmærksomhed omkring det. Folk ved jo godt at det foregår.Billigt kød er bevidst prioriteret over anstændig behandling af slagtedyr. Både af folk selv og den lovgivning der som vedtaget har formålet at det skal være sådan.
Økologi, som nu er særdrift er i virkeligheden normal drift, som den var før man opfandt begrebet og skabte a-drift og b-drift.
Hvis nu begge disse blev skaffet af vejen og der kun eksisterede normal anstændig drift, så ville folk generelt kunne købe godt kød og gode grøntsager for færre penge (i modsætning til enten billig lavkvalitet eller dyr økologi): 1) fordi der kun er gode slagtedyr/grønt sund drift at vælge udfra. 2) fordi folk ikke vil undvære hverken kød ell. grønt og køber det der er. og 3) fordi man ikke har incitament til at prissætte de to (a og b) relativt forhold til hinanden altid ved at pumpe prisen på a-drifts varer, og 4) fordi store mængder varer af samme type somregel skaber en volume i sig selv der gør at priser generelt kan sænkes.
Sikkert banalt at nævne alt dette, men man har valgt hvad man vil. Penge over kvalitet. Så sådan bliver det.
Miljø- og landbrugsromantik siger ikke mig noget personligt, i ideologisk forstand. Men det er en gevinst som der følger, og er direkte forbundet ved at bruge hovedet lidt og vælge udgangspunktet. Både for jordforhold, mad, os selv og de dyr vi slagter og æder.
Edit: 117 rettelser…
Edit: 118.
Jeg har atomer i bukserne. Og så kan man desuden aldrig få CPU'er nok. Det er ganske enkelt naturvidenskabeligt umuligt.
01/03/2014 kl. 00:41 #29#27 okidoki men om det sker i danmark eller tyskland er vel ligeslemt, kommer selvfølig an på ens verdensbillede, men sys nu personligt ikke os dansker fortjener beder end andre folkefærd
01/03/2014 kl. 01:22 #30#29 | Men nu er det i Danmark vi som danskere har det største handlerum for at forcere gennemgribende strukturændringer i landbruget og tilknyttede erhverv. Kunne man gøre det, kunne man håbe andre ville følge trop og i det mindste ville vi ikke have blod på hænderne (foderstof importen er årsag til massive fordrivelser i Sydamerika).
Jeg har desuden været aktiv i netværk der arbejder for det her andre steder end i DK. Rolf er ren!
Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























