tirsdag, august 4, 2020

Gamere, det er vores egen skyld!!

Daily Rush Debat Spil Gamere, det er vores egen skyld!!

  • Dette indlæg indeholder 30 kommentarer, har 19 deltagere og blev senest opdateret af  mutley for 3 år siden.
  • Forfatter
    Emne
  • #0

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Jeg indrømmer gerne blankt, at min titel på min blog, er lidt provo, men meningen med titlen kommer senere i mit emne. For den kommer for det meste til at handle og spil udviklere og køber af disse spil, altså gamerne og hvem der egentlig har skylden for hvorfor spil generelt er skod i dag, i hvert fald når man kigger på AAA titler.

    Jeg kommer også ind på hvordan spillene var før i tiden, altså en tid hvor en spillekonsol ikke havde internet, som i dag. Selvfølgelig er der ikke alt som var godt i de go’e gamle dage, hvor gaming var godt, og ligeledes kan man sige det samme i dag, men her er spørgsmålet bare om hvor meget godt er der i dag, kontra den gang?

    Det er det jeg vil prøve at belyse lidt, og sige det som ingen åbentbart har nosser nok til at sige, for der trænger virkelig til at der bliver gjort nok indenfor gaming industrien, for den er sgu på vej ned, i hvert fald når man kigger på kvaliteten af spillene.

    Selvfølgelig bliver spillene jo flottere og større og større, men bliver de bedre? Jeg vil sige nej, det gør de ikke. For man får godt nok et super flot spil, hvor grafikken bare for dig til at creme i underbukserne, men spillet ingen genspilning værdi, fordi der intet er tilbage efter de par timer du har brugt på at gennemføre det. Der er ingen ingame items, som du kan bruge til anden gang du ønsker at spille det, for intet har unlocked. Derfor er grafikken jo pisse lige gyldigt, for hvad skal man bruge det til, når spillet kun er en engangs fornøjelse!!

    For man skal jo ikke så latterligt langt tilbage i tiden, for at finde spil hvor der var forskellige brugbare ting man kunne unlocke i spil, som man kunne bruge når man ville starte igen. Her kan man nævne et spil som jeg selv kan huske fra den tid hvor jeg spillede Playstation 1, Resident Evil og mener de første spil havde unlockble items i dem som man kunne bruge når man spillede igen.

    Men det sker jo ikke i dag. Jeg kan ikke huske jeg har prøver at spille et spil, som havde items som blev unlocked, udenfor lvl systemet eller man købte det. Derfor er rigtig mange spil kedelige og har ingen glædes værdi ved at man booter spillet op igen, efter man har set rulleteksterne.

    Der skal da sikkert være et par titler i dag, som har ting man kan unlocke udenfor lvl systemet og uden at man betaler for dem. For det er lidt som om, at et lvl system har smadret alt det gode i gaming, fordi det er nemmere at man er et bestemt lvl end at lave et system som man havde førhen, hvor man gjorde sig fortjent til en ting eller ville ting i spillet.

    Her kan jeg tage et eksempel på en spil type jeg spiller rigtig meget, trucking sims, og her tænker jeg på Euro truck simulator 1 (2008):

    I spillet starter man med at købe en lastbil ud fra et vis beløb man har tilrådeighed, og så tager man ellers de jobs man har adgang til, og udfra hvordan man klare disse jobs får man en status, som gør at du får mere for disse jobs du køre med, og når man så har penge nok, så kan man købe sig tilladelse til at køre med flere typer gods, så som farlig gods, og købe dig adgang til andre lande i europa.

    Det var et system som virkede fair og fungerede og var gennemtænkt og som gjorde at jeg bruge rigtig mange timer hver dag med at spille det.

    Så udkom Euro truck simulator 2 (2012):
    Og alt det som gjorde forgængeren til en kanon godt spil, blev erstattet af et lvl system som intet har med hvilket jobtype man køre med. Fx kan man ingen for de første par lvls køre med en blokvogn, og det er dit lvl som afgør om hvad man købe til sin lastbil, selv om man driver sin egen trucking firma, så skal man fx være lvl 10 for at få et rotorblink på tagen, og det har jo intet med job, eller noget andet i spillet, andet end ens lvl.

    Man kan jo undre sig lidt over, hvorfor tingene ikke går frem af, med tilbage, hvor spillene bliver værre og værre og man får mindre og mindre til fuld pris?

    Er det spil udvikleren eller gameren som er skylden for at det går tilbage, eller er det udgiverne som er skurken?

    Jeg vil sige at det er spil udvikleren, for de kan jo bare sige til udgiverne og gameren; Fuck dig, vi laver vores spil soom vi vil, og så kan du købe eller lade være!!

    Men det sker ikke, for spil udviklerne laver jo kun spil for at tjene penge og ikke en skid andet, og udviklerne prøver jo at smide spillene på gaden så hurtigt som muligt så gameren kan være glade.

    Men er gamerne så glade? Nej, de vil jo gerne bitche og brokke sig på div. forums over hvor glitchy spillet er og hvor meget der mangler indhold, me ikke nok med det, så roser eller brokker de sig også over grafikken i spillet.

    Selv om vi har ubegrænset lagerplads, så har spil udvilkerne jo stadig valget mellem indhold og grafik, for hvis man vil have begge ting, så fylder det latterligt meget.

    Grafik fylder virkelig meget, når gamerne higer efter det og spil udviklerne giver efter, men det går jo bare ud over det indhold der kunne have været og det brokker mange dig også over. Jeg kan jo kun ryste på hovedet.

    Jeg indrømmer da, at jeg godt kan li at se et spil som er smukt grafisk, men jeg ville hellere have et spil hvor indhold stod øverst på listen og så grafik kom efter, men var ikke så vigtig. Men der sker ikke, desværre.

    Men det kan der være mange årsager til, men jeg tror et er fordi gamerne og dermed sagt køberne af spillene priotere sådan her:

    1. Grafik
    2. Handling
    3. Indhold

    Men den mode jeg ville ønske spil udviklerne ville se den prioterings liste er sådan her:

    1. Indhold
    2. Handling
    3. Grafik

    Og med indhold, tænker jeg på fx en god lang historie med noget kød på, som får en til at spille spillet og hvis det er racing, så at der er mange ræs som giver mening og ikke bare noget som er smidt ind for at virke meget, hvor alt bare er genudsendelse med det samme baner, for så svært er det heller ikke at finde på nye baner til et racing spil.

    For det virker lidt som om, at man ingen for racing genreren kun tænker på hvor mange biler man man smide ind, og så er folk glade. Men hvad skal man med 500+ biler, hvis man kun har 30 baner at køre på, for så ingen for latterlig kort tid, så bliver det racing spil, til en ordentlig omgang grinding, hvor det er gentagelser på gentagelser.

    Det samme kan man også sige indenfor FPS genren, her tænker jeg på fx CoD spillene, for selv om der er fx er 17 maps med, så bliver de ret hurtigt kedeligt at spille de samme få maps, fordi der er et stemme system i spillet, og det er godt og skidt, men mest skidt, for der er jo maps som ikke bliver spillet så meget, og hvis man fx har købt en dlc map pack, så er det måske ikke de maps som bliver stemt ind til næste map. Og så bliver spillet latterligt ensformigt at spille.

    Så svært er det heller ikke at lave maps til fc CoD spil, for de bliver lavet i grafiske miljøer og bliver sammensag som om man spillede minecraft, så jeg forstår ikke hvorfor et CoD spil ikke, kan blive udgivet med en ordentlig bunke maps, som kan holde 6+ mdr inden den første maps dlc kommer, i stedet for at der kommer 4 maps/md for godt 100 kr.

    Og for at lige at lave et lille regne stykke, så kommer et fuld CoD spil til at koste det dobbelte af hvad man har givet for hovede spillet, og så har du det du burde af som udgangspunkt for dine godt 500 kr du har givet for hovede spillet.

    Tager man fx Forma Motorsport spillene, så kommer der jo bil pakker som dlc, men ikke flere baner eller forlængelse af karriere delen, ok det gør de så i Horizon serien, hvor der er kommer en udvidelse dlc, hvilket jo er ganske fint, men med deres motorsport serie, så er den lige så kedeligt som da du købte spillet, du har bare flere biler end du nogen sinde kommer til at kunne bruge på det samme kedelig få baner som du har kørt på hele dit liv og hvor intet nyt er tilføjet.

    Så man kan jo få den mistanke om at det er gameren som er skylden for at vi har det her DLC helvede som forpester mange gode spil. Der er jo også spil som har en anden form for model med deres DLc’er, og her tænker jeg på GTA 5, som har gratis DLC til multiplayer delen, fordi de har deres shark cards, hvor man kan købe ingame penge, og det gør at Rockstar ikke gider at lave noget til singleplayeren, som faktisk har en ganske fin og ganske godt lavet historie, men udenfor historien, er der intet at byde på, for alt det sjove man lave i multiplayer, som sagtens kunne komme i singleplayer delen, kommer ikke.

    Det er jo skammeligt at tænke på, når man tænker på at GTA spillene altid har kunne blive spillet i flere år, men GTA 5, satte jo en stoppe for det, for det hele er jo multiplayer suger alt det sjove. Så for min del, så står GTA 5 bare og samler støv, for efter jeg har gennemført det en del gange, så er det meget sjælent jeg starter det op, for hvorfor skulle jeg det, Rockstar skider jo på mig fordi jeg ikke spiller multiplayer og putter penge i deres lommer!!

    Så sådan som jeg ser grunden til at spil bare generelt bliver ringere og ringere, er jo ikke udviklerne eller udgiverne, det er køberne, som er hele skylden.

    For stopper folk med at købe DLC og begynder at kræve det indhold i spillet, så er udvilkerne jo nød til at putte det ind, og hvis spillet bliver for dyr, så køber man ikke.

    Det er Dig som har magten, ikke udvikler eller udgiver, for de er jo intet uden dig, og det er jo dig som giver en spil udvikler og udgiver penge, og uanset om det er DLC eller ingame pange.

    Men når det så er sagt, så skal man jo også respektere, en spil udvilker jo er et firma og de ønsker jo også at tjene penge, men det virker bare lidt som om, de penge at gøre gamerne tilfredse, men det fejler de jo fælt i, da vi jo får mindre indhold i vores spil i dag, og der er skruet op for DLC’erne.

    Så jeg komme godt tænke mig, at der var en spil udvikler som ville sige til alle;

    Fuck dig, jeg laver det spil jeg ønsker, fordi jeg har lysten til det og så kan du købe det hvis du har interessen og du mener det er godt!!

    Men det sker ikke, fordi alle spil udvikler uanset om det er AAA titler eller indie titler, så gør de der for at tjene penge og ikke fordi de har lysten til at lave et spil.

    Ingen gør noget gratis, uden at få noget ud af det, for det koster penge!!

    Derfor bliver vores gaming opelvelse heller ikke bedre og ja, jeg er også en del af problemet, jeg har også købte DLC til forskellige spil og har også mange gange fortruds noget så voldsomt, for jeg har intet fået ud af den dlc jeg har købt, glæden fuldte jo ikke med.

    Der findes jo få spil hvor DLC ikke er nødvendig, så som Farming simulator fra Giant, de laver et hovedspil som moddere kan lave ting til, og så kommer der jo DLC med produkter som de har fået licens til og så kan man købe dem hvis man ønsker, og man ser ikke DLC som du ikke har købt og ikke som Forza spillene hvor man hele tiden bliver påmindet om at der findes en DLC, fordi man køre ræs med DLC biler.

    Og så kan man også tage Euro truck 2 eller American Truck fra SCS som et eksempel, for her er der også DLC, som man ikke ser i spillet hvis man ikke har købt det, og det kan man jo enten tolke som en støtte til dem, eller om de er dovne, da de i forvejen jo ikke havde givet os et helt spil.

    Men ellers generelt er DLC jo noget som burde været i spillet som udgangspunkt, og mange gang er det da også på skiven og man bare køber tilladelse til at bruge det. Fx Forza Horizon 3, her tvinges man til at downloade en update på 2.5 Gb, som er en udvidelse til spille som man kan købe sig afgang til:-/

    Derfor er jeg i lige midt i mellem om jeg hader Forza spillene eller ej, for der er jo meget godt i spillet, men det er bare mere den metode de tvinger mig til. For hvorfor skal jeg tvinges til at downloade noget som jeg måske ikke gider købe, så har jeg fået 2.5 Gb mindre på min Xboxs harddisk, som jeg kunne bruge på andre spil.

    Jeg vil til at slutte mit indlæg, for jeg tror du kan se hvor jeg vil hen, for det er jo din og min og vores skyld til at gaming er så skod som den er i dag!!

    Men hvad er din mening?

Viser 15 kommentarer - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #16

    Timberjim
    Bruger
    3.779 indlæg
    Offline

    Jeg er fuldstændig enig med Chrism her og vil undlade at gentage alt for meget.

    Men helt skåret ind til benet – gaming er fortræffeligt i vores tid. Problemet er absolut ikke spillene, men snarere os spillere. Vi har efterhånden set og prøvet så meget, at vores krav er astronomiske. Her taler jeg i dén grad også for mig selv. Hvis ikke et spil har en kæmpe verden, utallige muligheder, komplekse mekanikker og karakter-progression, mister jeg gejsten meget hurtigt. I modsætning til tidligere tiders gaming, hvor spillene kunne tillade sig at prøve nye, sjove, underlige og geniale idéer af, skal det i dag alt sammen gøres ved siden af de ovenstående nutidige krav til større titler. Det er blevet vildt svært at være spilskaber, fordi spillene over de sidste mange år har udviklet sig til megaprojekter, der i kompleksitet overstiger enhver anden type underholdning.

    Derfor vil jeg nødigt løfte en pegefinger over for spilbranchen og udviklerne, men snarere minde mig selv om, at jeg ikke skal konsumere alt for meget lækker gaming, så jeg til sidst er helt følelseskold overfor noget, der reelt set er helt fantastisk. Sådan er det velsagtens med alt, der er godt her i livet. For store mængder af det, gør det mindre magisk.

    #17

    sYnCHAoZ
    Bruger
    12.036 indlæg
    Offline

    Synes for det første at du er helt skævt inde på den med henblik på replayability og unlocks, som kan bruges efterfølgende. Der er MANGE spil i dag – jeg tør næsten vædde på flere nu end nogensinde før – som tilbyder det. Jeg husker faktisk nærmest ingen spil fra de “gamle dage”, som gjorde det.

    I dag er det yderst normalt at et spil låser op for nye sværhedsgrader efter første gennemspilning, eller lader dig beholde specielle upgrades/levels til næste gennemspilning. Alle Dark Souls gør det f.eks. Binding of Isaac er direkte baseret på konceptet. Selv det nye Doom gør det, hvor næsten alle de forrige ikke gjorde.

    Men ja vi er blevet mere kræsne og forvente som gamers, som #16 bl.a. kommer ind på.

    Men meget interessant ser jeg tydelige tegn på, at så snart et spil er low budget/indie, så bliver folk omgående mere generøse og mindre krævende. Når spil bliver præsenteret i 2D pixel grafik istedet for 4k 3D, er det som om at folk både forventer og kræver mindre af spillet for at være tilfredse. Hvorimod når tingene begynder at ligne AAA, så skruer vi bissen på og bliver nærmest umulige at gøre glade. Det er som om at der er en medlidenhedsfaktor. Hvis et spil ser billigt og hjemmelavet ud, så tager folk det mindre seriøst og kræver ikke guld og grønne skove.

    Men det er måske også fordi vi ved at de store flotte AAA titler har langt mere tech og mere avanceret engines bag dem, som gør at de bare KAN en masse mere – men hvis de så ikke også gør omfattende brug af det, bliver vi lidt skuffede.

    Omvendt når et spil tydeligvis kører på en mere simpel engine, og sikkert kun har et lille team bag sig – eller enkelt individ – er det naturligt at være mere overbærende med at tingene er mere simple, ligesom de var i de “gamle dage”-

    #18

    -dut-
    Bruger
    2.767 indlæg
    Offline

    #0 hvis du vil have folk til at læse dine indlæg så gør dem kortere… Der er lange indlæg og så er der ALT for lange. Dette er et forum IKKE en blog.

    #19

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Svar til #15

    Jeg må give dig ret i dit svar, for jeg har totalt glemt spil som Final Fantasy, som jeg kun har prøvet 7’eren og FF er jo kendt for at have solide historier og ja, man er nok selv offer for at man ikke er så villig til at punge ud til små titler, selv om mange indie udviklere har mange gode bud på spil, som de store AAA titler ikke har.

    Der er jo rigtig mange gode koncepter indenfor Early access spil, som man ikke finder hos de store blockbuster titler og at vi gamere har lidt berørings angst overfor det nye og bare følger flokken i stedet for at skifte retning og prøve noget nyt.

    Så jeg kan kun give dig ret

    #20

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Svar til #16

    Jeg kan kun give dig ret og ganske godt skrevet, faktisk bedre end jeg kunne, for man er jo nok blevet for forkælet i hvad man kunne forvente af et spil og hele tiden vil af noget bedre.

    #21

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Svar til #17

    Kunne faktisk ikke have skrevet det bedre selv, og her må jeg give dig ret. Men er nok mere tilbøjelig til at vælge AAA titler og blive skuffede når de ikke kunne leve op til en forventning om at det kunne mere og være flottere end tidligere titel.

    Jeg har gået og tænkt lidt på at kigge mere lidt mere på indie scenen frem for AAA titler, for at se om ikke man kunne finde spil som kunne gøre en glad, men skal bare lige over hegnet for sin “trykheds zone” og ud hvor det kan man gøre lidt nas

    #22

    BruneBanan
    Bruger
    36.141 indlæg
    Offline

    #0 Jeg er helt aldeles uening

    #15 Jeg er helt enig.

    Det har aldrig været bedre, sjovere aller mere alsidigt at være gamer. #0, enten er du alt for nostalgisk, eller også spiller du simpelthen de forkerte spil og læser de forkerte spilsites.

    #23

    Bams
    Bruger
    2.008 indlæg
    Offline

    “Singleplayer-typen” har mindre og mindre kommerciel interesse, og derfor er fokus et andet sted. Singleplayeren bliver lidt en niche inden for gaming – der skal da nok være et udbud, men de store gaming-indsatser bliver lagt i dér, hvor der kan bygges enorme events, sociale netværk, store playerbases, esport, betting, osv.

    Generelt har spillene aldrig været bedre, både på content, gameplay og grafik. Du savner vist bare noget, der appellerer til dit singleplayer hjerte

    At sige at “gaming” generelt er nedadgående, fordi du savner nogle gode nye single playerspil er fjollet. Der er flere spillere, mere interaktion, flere penge, osv. end nogensinde.

    Jeg hoster når jeg kysser

    #24

    qoz
    Bruger
    2.740 indlæg
    Offline

    #0
    Less is more!

    Alt det læser folk ikke.
    Har skimmet det.. er enig med de andre.

    Det er golden age mht. gaming.
    Må jeg spørge hvor gammel du er?

    Jeg er af ældre dato og har oplevet gaming tørker flere gange.

    start 1990’erne var lidt rock’n’roll mht. spil udvikling hvor små team kunne lave fantastiske ting. Doom, DukeNukem osv.

    Senere kom 3D (ægte polygoner) og spillene var af tvivlsom kvalitet i nogle år. De små teams var vokset og kunne ikke helt levere i 3D endnu. Performance var også altid et problem og man skulle upgrade konstant.

    Så kom en periode (2003-2010) med mange AAA titler som var lidt kedelige og satsede på det sikre. De fantastiske adventure games blev dropper og også RPG’s døde.

    Lad os springe noget over og hoppe til nutiden.

    – AAA er ofte lidt kedelige (når man har spillet mange af dem), men sådan har det nok altid været.
    – indie spil har fået kæmpe boost på steam osv.
    – kickstarter har genoplivet en masse fantastiske spil mechanics fra fortiden. Nu er der spil til niche grupper. Fantastisk!
    – spil der bryder med konventioner som Gone Home, Firewatch etc.
    – VR!
    – massere af gode mobil spil
    – mange spil med gode anmeldser. Der var ofte langt imellem gode titler.
    – fokus på replayability. Open worlds osv.
    – fantastisk grafik der kører godt på billige maskiner. For 15 år siden købte man en PC for 15k og spillene hakkede stadig.

    Jeg har specielt været imponeret over Witcher3 og Shadow of Mordor for nyligt.
    Også Bioshock serien og mange andre.

    #0 Du skal være glad for at være gamer i denne tidsalder. Kom ud af busken og prøv alle de fantastiske spil! Du skal vide at AAA altid vil være lidt mainstream og generisk – som Hollywood action film.

    #25

    Fox
    Bruger
    3.769 indlæg
    Offline

    #0 – i dag henvender de sig primært til de unge mennesker der er vokset op med “mobil-spil” – hvor det lige koster 20,- at låse op for den der dims…..og “hva’ fan’en er 20 kr i dag..” (er parolen) og så er de hooket. Jeg synes f.eks. det er bindegalt at købe sig et skin til et gevær..bare for at showe off (?!) – for hvem bliver imponeret over det ?? Andre end små knejte….

    Mht gfx is king – ikke i min verden ! Jeg havde i mange år glæde af Steel Panthers III – indtil en HD gik i koma….og CD’en ikke var til at finde (the horror !). Det spil var GULD – lignede noget værre lort, men hold kæft hvor det holdte maks ! Minecraft ligner jo også lort og er da meget populært – jeg har ikke set lyset i det, men det har x-antal mio. andre…..så det kan lade sig gøre uden den store gfx-maskine.

    Sometimes you gotta rise above your morales

    #26

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Svar til #24

    Jeg er 41 år gammel Er nok blevet lidt gammelpot over det med årene

    Men ja, jeg er nok for snæversynet, da jeg som oftes holder mig til racing og trucking sims, men jeg er ved at prøve at finde andre genre jeg kunne spille

    #27

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Svar til #25

    Ja, det er nok det, som man kan blive lidt muggen på, når gaming industrien bygger deres indkomst på unge, men så igen, så ville vi nok også gøre det, hvis vi have muligheden, for det er jo der pengene er:-/

    #28

    Schalde
    Bruger
    6.060 indlæg
    Offline

    Nu har jeg ikke gidet at læse indlægget beklager #0 men godt initiativ. har dog kigget hen over svarende.

    Mht markedet og kreativitet i spil og derimod også at gøre spil alt for nemme/varebear mode så synes jeg faktisk Darkest Dungeon er et godt eksempel på hvor vi burde dreje en smule henad og tror også vi vil se de nye kreative udfordrende titler fra små firmaer som er 120% passioneret omkring sit projekt. Er sikker på store firmaer som Blizzard, osv også er vild kreative og passioneret, men de har nok bare deres restriktioner de skal følge og det indskrænker risk/reward formularen en smule.

    I could agree with you, but then we'd both be wrong

    #29

    VampiricEye
    Bruger
    25.741 indlæg
    Offline

    Hvis man ikke går specielt meget op i 4k UHD super-duper omg GFX,, men mere vil have godt gameplay og ikke røvrendes med DLC og den slags, så skal man bare kigge mod Nintendo. Ganske simpelt.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #30

    mutley
    Bruger
    2.808 indlæg
    Offline

    #29 selvfølgelig

    PSN: Viiviio

Viser 15 kommentarer - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.