fredag, juli 10, 2020

Gamere, det er vores egen skyld!!

Daily Rush Debat Spil Gamere, det er vores egen skyld!!

  • Dette indlæg indeholder 30 kommentarer, har 19 deltagere og blev senest opdateret af  mutley for 3 år siden.
  • Forfatter
    Emne
  • #0

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Jeg indrømmer gerne blankt, at min titel på min blog, er lidt provo, men meningen med titlen kommer senere i mit emne. For den kommer for det meste til at handle og spil udviklere og køber af disse spil, altså gamerne og hvem der egentlig har skylden for hvorfor spil generelt er skod i dag, i hvert fald når man kigger på AAA titler.

    Jeg kommer også ind på hvordan spillene var før i tiden, altså en tid hvor en spillekonsol ikke havde internet, som i dag. Selvfølgelig er der ikke alt som var godt i de go’e gamle dage, hvor gaming var godt, og ligeledes kan man sige det samme i dag, men her er spørgsmålet bare om hvor meget godt er der i dag, kontra den gang?

    Det er det jeg vil prøve at belyse lidt, og sige det som ingen åbentbart har nosser nok til at sige, for der trænger virkelig til at der bliver gjort nok indenfor gaming industrien, for den er sgu på vej ned, i hvert fald når man kigger på kvaliteten af spillene.

    Selvfølgelig bliver spillene jo flottere og større og større, men bliver de bedre? Jeg vil sige nej, det gør de ikke. For man får godt nok et super flot spil, hvor grafikken bare for dig til at creme i underbukserne, men spillet ingen genspilning værdi, fordi der intet er tilbage efter de par timer du har brugt på at gennemføre det. Der er ingen ingame items, som du kan bruge til anden gang du ønsker at spille det, for intet har unlocked. Derfor er grafikken jo pisse lige gyldigt, for hvad skal man bruge det til, når spillet kun er en engangs fornøjelse!!

    For man skal jo ikke så latterligt langt tilbage i tiden, for at finde spil hvor der var forskellige brugbare ting man kunne unlocke i spil, som man kunne bruge når man ville starte igen. Her kan man nævne et spil som jeg selv kan huske fra den tid hvor jeg spillede Playstation 1, Resident Evil og mener de første spil havde unlockble items i dem som man kunne bruge når man spillede igen.

    Men det sker jo ikke i dag. Jeg kan ikke huske jeg har prøver at spille et spil, som havde items som blev unlocked, udenfor lvl systemet eller man købte det. Derfor er rigtig mange spil kedelige og har ingen glædes værdi ved at man booter spillet op igen, efter man har set rulleteksterne.

    Der skal da sikkert være et par titler i dag, som har ting man kan unlocke udenfor lvl systemet og uden at man betaler for dem. For det er lidt som om, at et lvl system har smadret alt det gode i gaming, fordi det er nemmere at man er et bestemt lvl end at lave et system som man havde førhen, hvor man gjorde sig fortjent til en ting eller ville ting i spillet.

    Her kan jeg tage et eksempel på en spil type jeg spiller rigtig meget, trucking sims, og her tænker jeg på Euro truck simulator 1 (2008):

    I spillet starter man med at købe en lastbil ud fra et vis beløb man har tilrådeighed, og så tager man ellers de jobs man har adgang til, og udfra hvordan man klare disse jobs får man en status, som gør at du får mere for disse jobs du køre med, og når man så har penge nok, så kan man købe sig tilladelse til at køre med flere typer gods, så som farlig gods, og købe dig adgang til andre lande i europa.

    Det var et system som virkede fair og fungerede og var gennemtænkt og som gjorde at jeg bruge rigtig mange timer hver dag med at spille det.

    Så udkom Euro truck simulator 2 (2012):
    Og alt det som gjorde forgængeren til en kanon godt spil, blev erstattet af et lvl system som intet har med hvilket jobtype man køre med. Fx kan man ingen for de første par lvls køre med en blokvogn, og det er dit lvl som afgør om hvad man købe til sin lastbil, selv om man driver sin egen trucking firma, så skal man fx være lvl 10 for at få et rotorblink på tagen, og det har jo intet med job, eller noget andet i spillet, andet end ens lvl.

    Man kan jo undre sig lidt over, hvorfor tingene ikke går frem af, med tilbage, hvor spillene bliver værre og værre og man får mindre og mindre til fuld pris?

    Er det spil udvikleren eller gameren som er skylden for at det går tilbage, eller er det udgiverne som er skurken?

    Jeg vil sige at det er spil udvikleren, for de kan jo bare sige til udgiverne og gameren; Fuck dig, vi laver vores spil soom vi vil, og så kan du købe eller lade være!!

    Men det sker ikke, for spil udviklerne laver jo kun spil for at tjene penge og ikke en skid andet, og udviklerne prøver jo at smide spillene på gaden så hurtigt som muligt så gameren kan være glade.

    Men er gamerne så glade? Nej, de vil jo gerne bitche og brokke sig på div. forums over hvor glitchy spillet er og hvor meget der mangler indhold, me ikke nok med det, så roser eller brokker de sig også over grafikken i spillet.

    Selv om vi har ubegrænset lagerplads, så har spil udvilkerne jo stadig valget mellem indhold og grafik, for hvis man vil have begge ting, så fylder det latterligt meget.

    Grafik fylder virkelig meget, når gamerne higer efter det og spil udviklerne giver efter, men det går jo bare ud over det indhold der kunne have været og det brokker mange dig også over. Jeg kan jo kun ryste på hovedet.

    Jeg indrømmer da, at jeg godt kan li at se et spil som er smukt grafisk, men jeg ville hellere have et spil hvor indhold stod øverst på listen og så grafik kom efter, men var ikke så vigtig. Men der sker ikke, desværre.

    Men det kan der være mange årsager til, men jeg tror et er fordi gamerne og dermed sagt køberne af spillene priotere sådan her:

    1. Grafik
    2. Handling
    3. Indhold

    Men den mode jeg ville ønske spil udviklerne ville se den prioterings liste er sådan her:

    1. Indhold
    2. Handling
    3. Grafik

    Og med indhold, tænker jeg på fx en god lang historie med noget kød på, som får en til at spille spillet og hvis det er racing, så at der er mange ræs som giver mening og ikke bare noget som er smidt ind for at virke meget, hvor alt bare er genudsendelse med det samme baner, for så svært er det heller ikke at finde på nye baner til et racing spil.

    For det virker lidt som om, at man ingen for racing genreren kun tænker på hvor mange biler man man smide ind, og så er folk glade. Men hvad skal man med 500+ biler, hvis man kun har 30 baner at køre på, for så ingen for latterlig kort tid, så bliver det racing spil, til en ordentlig omgang grinding, hvor det er gentagelser på gentagelser.

    Det samme kan man også sige indenfor FPS genren, her tænker jeg på fx CoD spillene, for selv om der er fx er 17 maps med, så bliver de ret hurtigt kedeligt at spille de samme få maps, fordi der er et stemme system i spillet, og det er godt og skidt, men mest skidt, for der er jo maps som ikke bliver spillet så meget, og hvis man fx har købt en dlc map pack, så er det måske ikke de maps som bliver stemt ind til næste map. Og så bliver spillet latterligt ensformigt at spille.

    Så svært er det heller ikke at lave maps til fc CoD spil, for de bliver lavet i grafiske miljøer og bliver sammensag som om man spillede minecraft, så jeg forstår ikke hvorfor et CoD spil ikke, kan blive udgivet med en ordentlig bunke maps, som kan holde 6+ mdr inden den første maps dlc kommer, i stedet for at der kommer 4 maps/md for godt 100 kr.

    Og for at lige at lave et lille regne stykke, så kommer et fuld CoD spil til at koste det dobbelte af hvad man har givet for hovede spillet, og så har du det du burde af som udgangspunkt for dine godt 500 kr du har givet for hovede spillet.

    Tager man fx Forma Motorsport spillene, så kommer der jo bil pakker som dlc, men ikke flere baner eller forlængelse af karriere delen, ok det gør de så i Horizon serien, hvor der er kommer en udvidelse dlc, hvilket jo er ganske fint, men med deres motorsport serie, så er den lige så kedeligt som da du købte spillet, du har bare flere biler end du nogen sinde kommer til at kunne bruge på det samme kedelig få baner som du har kørt på hele dit liv og hvor intet nyt er tilføjet.

    Så man kan jo få den mistanke om at det er gameren som er skylden for at vi har det her DLC helvede som forpester mange gode spil. Der er jo også spil som har en anden form for model med deres DLc’er, og her tænker jeg på GTA 5, som har gratis DLC til multiplayer delen, fordi de har deres shark cards, hvor man kan købe ingame penge, og det gør at Rockstar ikke gider at lave noget til singleplayeren, som faktisk har en ganske fin og ganske godt lavet historie, men udenfor historien, er der intet at byde på, for alt det sjove man lave i multiplayer, som sagtens kunne komme i singleplayer delen, kommer ikke.

    Det er jo skammeligt at tænke på, når man tænker på at GTA spillene altid har kunne blive spillet i flere år, men GTA 5, satte jo en stoppe for det, for det hele er jo multiplayer suger alt det sjove. Så for min del, så står GTA 5 bare og samler støv, for efter jeg har gennemført det en del gange, så er det meget sjælent jeg starter det op, for hvorfor skulle jeg det, Rockstar skider jo på mig fordi jeg ikke spiller multiplayer og putter penge i deres lommer!!

    Så sådan som jeg ser grunden til at spil bare generelt bliver ringere og ringere, er jo ikke udviklerne eller udgiverne, det er køberne, som er hele skylden.

    For stopper folk med at købe DLC og begynder at kræve det indhold i spillet, så er udvilkerne jo nød til at putte det ind, og hvis spillet bliver for dyr, så køber man ikke.

    Det er Dig som har magten, ikke udvikler eller udgiver, for de er jo intet uden dig, og det er jo dig som giver en spil udvikler og udgiver penge, og uanset om det er DLC eller ingame pange.

    Men når det så er sagt, så skal man jo også respektere, en spil udvilker jo er et firma og de ønsker jo også at tjene penge, men det virker bare lidt som om, de penge at gøre gamerne tilfredse, men det fejler de jo fælt i, da vi jo får mindre indhold i vores spil i dag, og der er skruet op for DLC’erne.

    Så jeg komme godt tænke mig, at der var en spil udvikler som ville sige til alle;

    Fuck dig, jeg laver det spil jeg ønsker, fordi jeg har lysten til det og så kan du købe det hvis du har interessen og du mener det er godt!!

    Men det sker ikke, fordi alle spil udvikler uanset om det er AAA titler eller indie titler, så gør de der for at tjene penge og ikke fordi de har lysten til at lave et spil.

    Ingen gør noget gratis, uden at få noget ud af det, for det koster penge!!

    Derfor bliver vores gaming opelvelse heller ikke bedre og ja, jeg er også en del af problemet, jeg har også købte DLC til forskellige spil og har også mange gange fortruds noget så voldsomt, for jeg har intet fået ud af den dlc jeg har købt, glæden fuldte jo ikke med.

    Der findes jo få spil hvor DLC ikke er nødvendig, så som Farming simulator fra Giant, de laver et hovedspil som moddere kan lave ting til, og så kommer der jo DLC med produkter som de har fået licens til og så kan man købe dem hvis man ønsker, og man ser ikke DLC som du ikke har købt og ikke som Forza spillene hvor man hele tiden bliver påmindet om at der findes en DLC, fordi man køre ræs med DLC biler.

    Og så kan man også tage Euro truck 2 eller American Truck fra SCS som et eksempel, for her er der også DLC, som man ikke ser i spillet hvis man ikke har købt det, og det kan man jo enten tolke som en støtte til dem, eller om de er dovne, da de i forvejen jo ikke havde givet os et helt spil.

    Men ellers generelt er DLC jo noget som burde været i spillet som udgangspunkt, og mange gang er det da også på skiven og man bare køber tilladelse til at bruge det. Fx Forza Horizon 3, her tvinges man til at downloade en update på 2.5 Gb, som er en udvidelse til spille som man kan købe sig afgang til:-/

    Derfor er jeg i lige midt i mellem om jeg hader Forza spillene eller ej, for der er jo meget godt i spillet, men det er bare mere den metode de tvinger mig til. For hvorfor skal jeg tvinges til at downloade noget som jeg måske ikke gider købe, så har jeg fået 2.5 Gb mindre på min Xboxs harddisk, som jeg kunne bruge på andre spil.

    Jeg vil til at slutte mit indlæg, for jeg tror du kan se hvor jeg vil hen, for det er jo din og min og vores skyld til at gaming er så skod som den er i dag!!

    Men hvad er din mening?

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    kenkari
    Bruger
    5.167 indlæg
    Offline

    tl;dr

    Stay Loyal - Forget Royal

    #2

    Heschen
    Bruger
    1.814 indlæg
    Offline

    Wall of text crits you for 9999999999

    What LOL champ do you hate the most? - and why is it Teemo?

    #3

    Pro_Olaf
    Bruger
    524 indlæg
    Offline

    Gaming er fantastisk, end of story.

    #4

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Svar til #1

    Så er der plads til en ordentlig forklaring på hvorfor tråd opretter har den holdning han har og der er plads til at fx du kan komme med din mening også

    Måske er jeg en døende race, da jeg nok lidt er debattør af den gamle skole, hvor der sagten kunne være kød på emnet og man havde tid til at debattere

    #5

    ice_boy
    Moderator
    13.691 indlæg
    Offline

    Shit et langt indlæg!
    Må se om jeg kan få tygget mig igennem det på et senere tidspunkt

    #6

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    svar til #5

    Ja, det ser ud af meget, fordi dele er fordelt på et smalt område og jeg må da indrømme, at et lidt bredder template kunne ikke skade

    #7

    kenkari
    Bruger
    5.167 indlæg
    Offline

    #4: DR er bare ikke rigtig et blog område som sådan. Du kan sagtens opfordre til en debat med mindre.

    Stay Loyal - Forget Royal

    #8

    ByteBandit
    Bruger
    1.388 indlæg
    Offline

    #0 Du spiller de forkerte spil, det kan ikke siges mere simpelt end det. Prøv at gå ind på Twitch og se hvilke spil som er de 100 mest streamede. Mange af spillene er ikke nye spil med vild grafik, men derimod gamle spil som man kan spille i årevis uden at blive træt af dem, fordi de har et godt gameplay, er kompetitive eller har et godt community.

    #9

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.150 indlæg
    Offline

    Skimmede lige dit indlag…..kogte det ned til, at du efterlyser mere “nytænkning” og spiludviklere der tør satse butikken på nye koncepter indenfor spildesign.

    Well, det har jeg da ihvertfald et bud på hvorfor, især indenfor AAA spil, har været på et lavere niveau de seneste år = finanskrise!

    Når pengene er små og markedet ustabilt, så er den naturlige reaktion at firmaerne satser på spil koncepter/designs- som har haft en god succes margin før!
    Det at konsol og PC markedet blev slået sammen, har osse sin begrundelse i økonomi.

    Derfor, hvis vi osse lige tager de optimistiske briller på, så er der med fremgangen i økonomien, måske bedre råd til at tage flere “chancer” og bruge mere tid i den kreative del af spiludviklings processen i de kommende år!

    Som forbrugere, skal vi så huske at give udviklerne en chance, når de så endelig gør noget anderledes og ikke “skyde det ned med det samme”, med argumentet “sådan er vi ikke vant til at tænke når vi spiller”!

    Derudover….har jeg selv lagt mærke til, at ønsket om “forandring” ofte ses komme fra folk som mig og andre som er vokset op med spil(eller har 10+ år i gaming-bagagen) og har fulgt udviklingen. Med andre ord, vi har nærmest “prøvet alt”! Når jeg, en sjælden gang har snakket med grupper af unge mennesker, så lyder de helt anderledes positive og siger jeg vidst bare er “blevet for gammel”! Og efter naturligvis først at have truet med bank, kom jeg lidt senere til at reflektere over at de måske til en vis grænse havde lidt ret.

    Var jeg 10 år igen og lige startet med at opdage spillenes verden, så ville jeg jo selvfølgelig have masser af erfaringer/oplevelser til gode når alle de forskellige genre skulle stiftes bekendskab med. Og der ville sikkert gå en god rum tid inden jeg begyndte at se “et mønster” og opdage at jeg spillede “de samme spil, men i en anden indpakning”! Og til den tid ville jeg måske være i 30’erne igen og brokke mig over manglende udvikling igen!

    Men disse ting gør, at jeg er sikker på der nok skal blive ved at komme nyt:
    Finansekrisen ophører vel forhåbentligt for alvor rundt omkring i verden i nær fremtid.
    Hardware udviklingen begyndre at buldre afsted for fuld udblæsning igen.
    Software udviklingen(developer tools) bliver mere kraftfulde som følge af hardware udviklingen.
    VR + andre endnu ikke afslørede kommende spil-gadgets kommer til at tilbyde helt nye oplevelser, som selv “os gamle” har tilgode at stifte bekendskab med.

    #10

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Svar til #08

    Jeg vil både give dig ret og så ikke, for når man er streamer er det underholdnings værdi’en som tæller, og som regel så er der 98% multiplayer spil i den top 100 streamede spil

    Men ja, det er lidt som om, mange gamere er begyndt at gå lidt tilbage til de lidt ældre spil, men jeg har bare prøvet at belyse hvorfor de spil som udgives i dag bliver ringere og ringere.

    #11

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Svar til #09

    Ja, ens alder har nok også noget at sige og de erfaringer man har fra den tidlige gaming ære, men hvis du skulle tænke over 5 nyere spil du har lyst til at spille igen, og tænke over 5 spil fra da man var ung eller barn man husker man ville spille igen.

    Så tror jeg det er lettere at finde 5 spil titler fra den gang, fremfor nu

    Men ja, de unge eller børn som vokser op i denne her model for spil udgivelse og udvikling har jo ikke den model fra “de goe gamle dage” i minde

    Så ja, alder har sikkert noget at sige, for spillene bliver jo dyrere og dyrere og koster mere at lave end film.

    Men personligt, synes jeg nu der er kommer mindre og mindre indhold i spillene. Okay der er da spil titler som Skyrim og Witcher 3, som man ikke lige gennemføre på en weekend, men generelt, så kommer der jo mindre indhold og spillene gemmenføres alt for hurtigt, måske manglende evne til at skabe en god solid historie som man kan bygge videre på

    #12

    ByteBandit
    Bruger
    1.388 indlæg
    Offline

    #10
    Der udkommer stadig spil hvert år som man kan ligge 1000+ timer i. Sidste år var det eneste spil jeg spillede ARK og i år er det eneste jeg spiller TW Warhammer. Du må begynde at spille nogle multiplayer spil, de holder meget længere.

    #13

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Svar til #12

    Ja, det virker som om, der er mere fokus på multiplayer spil, og ja jeg kan da godt se der er et marked på den del.

    Og ja jeg har da til tider tænkt på at prøve at spille lidt multiplayer, som tidligere kun var små perioder med CoD eller CS.

    Men problemet med multiplayer spil, er at hvis folk lige pludselig eller lige så stille, dropper fra, så har man et spil som intet er værd, derfor prøver jeg stadig at holde fast i singlepalyer, for det kan man altid spille, uanset hvor mange der spiller det

    #14

    Nickell
    Bruger
    4.229 indlæg
    Offline

    Jeg har ofte samme opfattelse som #0, men hver gang jeg genspiller de gamle klassikere i deres respektive format, så bliver jeg så skuffet.

    Der er ikke kun en bedre grafik i dag, styringen sidder oftere lige i skabet. Jeg spillede Mario på min N64 sidste efterår. Det var horribelt at styrre Mario på den ellers så roste kontroller (jeg var vild med N64 dengang!).

    Spillene er ikke blevet værre, du og jeg er blevet gamle.

    *** Disclaimer: jeg stod af ved dine lastbil-spil og har derfor ikke læst hele dit indlæg.

    Familiv uden kemi? Tjek http://gronfamilie.dk/

    #15

    Chrism
    Moderator
    5.958 indlæg
    Offline

    Kig ikke længere end til Japan, for at finde solide single player-udgivelser. Nier: Automata, Persona 5, Nioh og Final Fantasy XV er alle fremragende, og jeg har i hvert fald lagt de første 100 timer i hver titel.

    Med undtagelse af Final Fantasy XV, så har disse titler heller ikke fået klasket DLC-pakker på sig, så du får stadig et voldsomt fyldigt spil, som tæver flere af årets “vestlige” udgivelser, både på gameplay, historie og generel underholdningsværdi.

    Din holdning er dog ikke sjælden: “gaming er i forfald”. Man hører den fra alle sider, fra dem der er trætte af DLC, identiske udgivelser (CoD, FIFA, etc.), manglende nytænkning eller kopier af andres succeser. Men som jeg ser det, så har gaming aldrig været mere levende. Indieudviklere gør hvad de kan for at flytte grænser og prøve nye ting af, men “gamere” er så trygge i deres vante rammer, at de ikke “tør” smide sine surt optjente penge efter titlerne, for “hvad nu hvis spillet ikke liiiiiiiiige er mig”.

    Ubisoft (som hører på alt for meget ufortjent lort, imo) prøver sgu også kræfter med nye koncepter, og modsat andre store udgivere som Bethesda eller EA, så anerkender de også når de træder forkert med en udgivelse.

    Mon pointe er, at vi som “gamere” skal huske på at tage chancer. Jeg er helt med på at det er væsentligt dyrere at investere i et spil til 500-600 kr. (jeg snakker primært konsol her), end det f.eks. er at smide 99 kr for en nyudgivet dvd, men der er så meget fantastisk spil-guld i omløb for tiden, og man må derfor have tillid til at hvis andre spillere eller anmeldere er blæst bagover af en ny titel, så kan der godt være noget om snakken.

    De sidste to års tid har givet mig nogle nye favoritter, fra kanter som jeg ellers ikke havde forventet. The Last Guardian, Persona 5, Inside, The Witness, DOOM, Uncharted 4, Nier: Automata (< --- seriously, this one!!!), XCOM 2, Hitman, Firewatch ... (ja, mange af titlerne er PS4-eksklusive, men der er dog min primære platform), og ingen af de nævnte titler har en strengt nødvendig DLC-pakke, som venter på at suge mine penge til sig (XCOM 2 undtaget, som har en expansion på vej).Gaming som hobby har aldrig været federe og mere omfangsrig end det er lige nu, men du skal sgu være klar på at dedikere dig til noget nyt, hvis du er træt af den samme trædemølle.---TL:DR - #0 tager fejl.

  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.