Farvel til Ytringsfriheden!!
Daily Rush › Debat › Off-topic › Farvel til Ytringsfriheden!!
- Dette indlæg indeholder 60 kommentarer, har 38 deltagere og blev senest opdateret af
ZotauzZ for 11 år, 3 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 22/09/2009 kl. 14:13#0
Jægersoldat sigtet for bogudgivelse
http://politiken.dk/indland/article793829.ece
———————————–
Åbenbart, når Jyllands posten valgte at trykke Muhammed tegninger, hvor man var fuldt klar over de konsekvenser det kunne skabe for danske virksomheder i mellemøsten, og sætte danskers liv og sikkerhed på spil, valgte man at trykke billederne og man valgte som statsminister at forsvare ytringsfriheden.
Men nu fordi at Forsvaret er dybt uenig med jægersoldaten som for 1 år inden gjorde dem opmærksom på sin bog, og mand prøvede at lukke munden på ham og “failede”, og at man prøvede at holde medierne ud af spillet (Politiken)
nu skal man straffe manden fordi at han har valgt at ytre sig.Også har vi en AVIS som JP og en Statsminister, som bakker op om det MODSATTE, som de ellers så STOLT var netop imod, nemlig begrænsning af Ytrings og informations friheden.
F*ck hvor er de hykleriske de højre-orienterede sv1n.
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 22/09/2009 kl. 14:14 #1
Jeg tror at du misforstår retten til at ytre sig..
22/09/2009 kl. 14:15 #2Nu er der vel lidt forskel på at leake militær hemmeligheder og så tegne en tegning.
Defeating a sandwhich only makes it tastier
22/09/2009 kl. 14:15 #3Fair nok,
Han glemte 1st rule of Fight Club
22/09/2009 kl. 14:17 #4
Anonym 11.724 indlægOffline#0 jeg synes nu ellers det står forklaret ret tydeligt:
ParagrafferneStraffelovens §152
Den, som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.Stk. 2. Begås det i stk. 1 nævnte forhold med forsæt til at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, eller foreligger der i øvrigt særligt skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 2 år. Som særligt skærpende omstændighed anses navnlig tilfælde, hvor videregivelsen eller udnyttelsen er sket under sådanne omstændigheder, at det påfører andre en betydelig skade eller indebærer en særlig risiko herfor.
Den militære straffelov § 32
Den, der forsætligt røber en militær hemmelighed, hvis afsløring kan skade landets forsvar, hvis fremmede magter eller styrker får kendskab hertil, straffes med fængsel indtil 8 år. Straffen kan stige til fængsel i 12 år, når forholdet er af særlig grov karakter, navnlig når det har medført betydelig skade eller fare. Begås handlingen under væbnet konflikt eller under truende udsigt hertil, kan straffen stige til fængsel på livstid.Kilde: Retsinformation
hvordan du får det til ytringsfrihed fatter jeg ikke….
Læger kan heller ikke bare udlevere deres patienters oplysninger da de er bundet af en tavshedspligt…..
22/09/2009 kl. 14:18 #5Bogen var dog udmærket, det skal han have ros for.
22/09/2009 kl. 14:20 #6#0
Du har jo slet ikke forstået noget…
22/09/2009 kl. 14:21 #7Fint nok, men så skal man ikke komme og bræge op om at vi har ytringsfrihed, når man selv gradbøjer den.
Personligt tror jeg ikke en tøddel på at noget somhelst af det ytrede i bogen er til fare for hverken personer eller nationen. Det er en klam undskyldning for at kontrollere hvad offentligheden må og ikke må vide.
Jeg har atomer i bukserne. Og så kan man desuden aldrig få CPU'er nok. Det er ganske enkelt naturvidenskabeligt umuligt.
22/09/2009 kl. 14:21 #8Og er der ikke allerede en debat herinde om den?
KIG VÆK! Det smitter!
22/09/2009 kl. 14:21 #9#0 der findes ytringsfrihed, og der findes tavshedspligt…
de to ting har INTET med hinanden at gøre…
forfatteren har brudt sin TAVSHEDSPLIGT…og det er ulovligt…
*qnuz*
Læs det med småt
22/09/2009 kl. 14:22 #10problemet er at forsvaret er forsent ude… da han skulle skrive bogen skrev han til forsvaret angående sikkerhed og blev aldrig svaret tilbage hvilket fik ham til at handle i god tro.
uden at have læst bogen sætter jeg dog stadig spørgsmålstegn ved hvor meget det skader sikkerheden alligevel, men det kan jeg vel spørge Kochie om, da du har læst den? hvor meget for man at vide som er direkte skadeligt?
En drink er for meget, 2 er for lidt..
22/09/2009 kl. 14:25 #11#10 det er meget svært som lægmand at vare på hvad der er afslørende, og hvad der ikke er.
det kommer jo helt an på hvilke punkter de danske jægere afviger fra fx US og andere allierede i dere taktik og teknik…
edit:
#0 tro ikke på alt hvad Tøger Seidenfaden siger..
*qnuz*
Læs det med småt
22/09/2009 kl. 14:27 #12Nu er han jo heller ikke dømt skyldig endnu ?
22/09/2009 kl. 14:28 #13#11 præcis … og derfor tænker jeg også lidt på hvor meget terrorister for ud af denne bog under alle omstændigheder.
En drink er for meget, 2 er for lidt..
22/09/2009 kl. 14:31 #15F*ck hvor er de hykleriske de *-orienterede sv1n.
22/09/2009 kl. 14:33 #18Godt! Så tager vi den engang til for folk som har svært ved at læse:
http://politiken.dk/indland/article789404.ece
Chefredaktør Tøger Seidenfaden forsvarer trykningen af omstridt soldaterbog med henvisning til ytringsfriheden og offentlighedens krav på at få information om de danske soldaters indsats. Arkivfoto. – Foto: JACOB EHRBAHN
Dagbladet Politiken valgte i dag at bringe hele manuskriptet til en kontroversiel bog om Jægerkorpsets missioner i Irak og Afghanistan.
Politiken.dk har spurgt avisens ansvarshavdende chefredaktør, Tøger Seidenfaden, om bevæggrundene for at trykke bogen i et særtillæg og dele den ud sammen med avisen.
Ifølge forlaget People’s Press, som står bag bogen ‘Jæger – i krig med eliten’, er der tale om et brud på ophavsretten, men Tøger Seidenfaden frygter ikke at ende bag tremmer.
Du er tidligere blevet idømt en betinget straf for i 1995 at bringe Ritt Bjerregaards ‘Kommissærens Dagbog’. Har du rådført dig med din advokat om, hvorvidt du risikerer en fængselsstraf?
»Selvfølgelig har vi overvejet det meget grundigt og herunder også sikret mig advokatbistand. Men det er nu ikke min forventning, at det vil ske. Under alle omstændigheder har den gamle sag ingen effekt, da prøvetiden udløb efter et år«, siger Tøger Seidenfaden
Politiken venter ikke
Hvorfor har I ikke ventet, til fogedretten har taget stilling til, om der skulle nedlægges forbud mod bogen?»For det første fordi fogedsagen ikke har noget med Politiken eller medierne at gøre. Den er rettet mod forlaget. For det andet er jeg helt enig med Oluf Jørgensen (mediejurist, red.) i, at byretten ikke bør følge Kammeradvokatens krav. Og for det tredje har vi blot handlet, som vi gør i alle mulige andre sammenhænge, når vi har en nyhedshistorie. Vi handler fra dag til dag. Vi venter ikke, og efter at have fået ideen i går morges, udførte vi den«.
LÆS OGSÅ Her er historien forsvaret ikke vil have frem
Men gør det ikke indtryk på dig, når der fra flere sider bliver advaret om, at det kan bringe danske soldaters sikkerhed i fare?
»Selvfølgelig gør det det. Det er klart, at sikkerheden for de danske soldater er en af de allervigtigste ting, vi har overvejet. Men forsvaret har kun henvist til rigets sikkerhed og ikke konkretiseret, hvori truslen skulle bestå. Desuden er der tale om oplysninger fra flere år tilbage i tiden, ligesom de fleste passager allerede er blevet bragt i medierne hen over weekenden. Så selv om, der skulle være en skadevirkning, er den allerede indtruffet. Det her handler om, at forsvaret ikke ønsker at bogen kommer ud, og det er ikke et hensyn, vi skal tage«.
Kommer ikke på nettet
Har I rådført jer med en militærsagkyndig eller er det jeres egen vurdering, at bogen ikke kan bringe danske soldater i fare?»Vi har ikke kaldt en generalmajor ind, men vi har selvfølgelig fulgt debatten om bogen nøje. Blandt andet har den tidligere leder af Jægerkorpset, Poul Dahl, fastslået, at der ikke er noget i bogen, der kan skade soldaterne, men at det snarere handler om, at forsvaret ikke vil have nogen til at blande sig i dets affærer«.
LÆS OGSÅ Soldaterformand raser mod Politiken
Hvorfor lægger I ikke manuskriptet på nettet, når I nu mener, at det er vigtigt, at alle kan læse det i sin helhed?
»Vi er ikke i bogbranchen, og vi jo håber på, at forlaget kan få lov at udgive bogen. Hvis vi lagde manuskriptet ud på nettet, ville vi gøre det muligt for folk selv at printe deres egen bog ud«.
Vil i lægge manuskriptet ud på nettet, hvis der bliver nedlagt fogedforbud mod bogen? Sker det, vil I jo ikke gå forlaget i bedene.
»Nej. Ved at bringe særtillægget i avisen, har vi jo allerede gjort den tilgængelig for interesserede mennesker. Og hvis der kommer et fogedforbud mod bogen, ville vi jo også bryde loven ved at lægge den på nettet«.
Det handler ikke om penge
Hvor mange penge tjener Politiken på at trykke bogen?»Det aner jeg ikke. Vi har trykt 10.000 ekstra aviser, og jeg ved, at der er ved at være udsolgt. Men hvad det løber op i, ved jeg ikke. Det lyder selvfølgelig spændende, at vi tjener så og så meget, men man skal huske på, at vi ikke er en løssalgsavis«.
- ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























