fredag, september 18, 2020

FAQ – Overvejer du Ryzen 3000 CPU

Daily Rush Debat Hardware Hardware FAQ – Overvejer du Ryzen 3000 CPU

• Forfatter
    Emne

Deadmeat
    Bruger
    7.288 indlæg

Jeg har siddet og nørdet omkring de nye Ryzen 3000 CPU’er i de seneste par uger, og tænkte at jeg vil dele mine guldkorn. Der kunne jo være nogen herinde, der sidder med fingeren på knappen og er klar til at købe. Post endelig rettelser og kommentarer til tråden – skal gerne opdatere og rette til hen ad vejen.

Hvilken Ryzen 3000 CPU giver mest smæk for skillingen?

Ryzen 3600 er bredt blevet udnævnt som pris/performance-kongen blandt de nye Ryzen CPU’er når det kommer til spil. Det kan slet ikke betale sig at købe 3600x.

Anmeldelser:
    Hardware Unboxed (Youtube)
    Gamers Nexus (Youtube)
    Guru3D

Jeg har allerede Ryzen 1000/2000 og vil opgradere til 3000 serien

Gode nyheder: Ryzen 3000 er bagudkompatibel (på papiret) med de fleste gamle Ryzen chipsets – Se nærmere HER. Det er vigtigt at se om motherboard producenten har lavet en ny bios version, der understøtter Ryzen 3000. Sørg for at flashe bios imens den gamle CPU stadig sidder i. Alternativt læs videre nedenfor.

Skal jeg købe et X570 motherboard til min Ryzen 3000 CPU?

Nej det er ikke et krav, se ovenfor. X570 er entusiast motherboards og er kun relevant hvis man vil have PCI-E 4.0 til f.eks. M.2 SSD, der understøtter den nye port standard. Det vil selvfølgelig være en mere langsigtet fremtidssikring af ens PC platform at have PCI-E 4.0, da grafikkort engang i fremtiden må forventes at udnytte den nye standard. Der er derudover bedre muligheder for overclocking på de nye X570 bundkort. Overclocking af Ryzen 3000 er dog ikke nødvendiges særlig udbytterigt.

Hvilke Chipsets og motherboards kan jeg vælge til Ryzen 3000?

Til den gennemsnitlige gamer vil et B450 baseret motherboard være helt fint til de nye Ryzen 3000 CPU’er. Der er dog en vigtig hage at kende: Med mindre man køber en ny revision af bundkort med et 3XX/4XX chipset (f.eks. MSI ’MAX’ varianter), så understøtter de gamle Ryzen chipset bundkort meget muligt ikke Ryzen 3000 ud af æsken. Bios skal derfor opgraderes på bundkortet inden man starter systemet. Catch 22 her er, at bios ikke kan opgraderes på mange bundkort uden at CPU sidder i. Så skal man købe et bundkort med USB Flashback funktion (Liste HER, så det kan klares uden CPU installeret i. Alternativt tilbyder AMD (ved ikke med DK) en ’Boot kit’ løsning, men det lyder ærligt talt pænt bøvlet.

Forslag til Chipset valg til Ryzen 3000 (Youtube)

Hvilke RAM skal jeg bruge til min nye Ryzen CPU?

Ryzen 3000 er mere kompatibel med RAM typer end de tidligere generationer af CPU’erne. Man skal dog ikke købe alt for hurtig RAM, da Infinity Fabric ved et vist punkt ikke kan udnytte det alligevel (DDR4 4000 og højere). Det ser ud til at DDR4 3200 er et ganske fint pris-performance sweetspot for de fleste. CL timing på ram er også væsentlig og til 3200 MHz ram er CL14 foreslået som optimalt. Hvis man vil have mere hastighed og kan leve med merprisen, så er DDR4 3600 CL16 et godt bud – se mere i samme link.

"Whose kitty litter box did I just shit in?"

• Dette indlæg blev ændret for 1 år, 1 måned siden af  PBT.
    • Dette indlæg blev ændret for 1 år, 1 måned siden af  PBT.
    • Dette indlæg blev ændret for 1 år, 1 måned siden af  Deadmeat. Årsag: sproglige rettelser
Viser 5 kommentarer - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Drixx
    Bruger
    2.975 indlæg

Super fed tråd. Jeg har netop et b450 og vil upgrade til en ryzen 3000.

God sommer til dig smukke mand

Et helt almindeligt fyr

Deadmeat
    Bruger
    7.288 indlæg

#1: Mange tak og god fornøjelse med din opgradering – post endelig gerne dine erfaringer herinde hen ad vejen, hvis noget relevant dukker op

Deadmeat
    Bruger
    7.288 indlæg

Så har Linus Tech Tips nørdet løs med RAM modulerne til Ryzen 3000 og testet alverdens kombinationer af Frekvenser, timings og Infinity fabric OC. Ganske interessante og visse steder lidt overraskende resultater. Der kan vist være penge at spare på at vælge billigere og lidt langsommere moduler, hvis man ved hvad man derfra skal gøre med OC:

Razorblade2
    Bruger
    180 indlæg

Jeg vil også opgradere min 1800x til 3000 serien, de er plug and play på mit X370 board, men går i overvejelser om at sælge det hele og købe et X570 board når de falder lidt i pris.

Deadmeat
    Bruger
    7.288 indlæg

#4: Det er som sagt Ikke sikkert du får meget glæde af at opgradere dit motherboard. Og en ting er i hvert fald sikkert: du kommer til at betale knapper for det. Forhåbentlig lancerer de snart nogen billigere B550 (eller hvad de skal hedde) motherboards. Jeg er dog ikke så fortrøstningsfuld. Mobo producenterne har garanteret ikke travlt.

Viser 5 kommentarer - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.