onsdag, april 8, 2020

Familie-SUV anno 2019

Daily Rush Debat Off-topic Familie-SUV anno 2019

• Forfatter
    Emne

Nickell
    Bruger
    4.146 indlæg

Kære rushere

Vi står i familien overfor købet af en ny bil. Med fælles parkeringsplads kan jeg desværre ikke springe ud i en elbil (Kona skulle være ret rost som el-SUV). Jeg savner lidt input på de forskellige biler på markedet. Derfor vil jeg liste mulige bud op med jeres kommentarer efterhånden, som I deler jeres erfaringer.

Vores behov: Bagageplads (barnevogn) og sikkerhed. Vi kører max. 10.000 km. om året. Pris: 250K-350K.

Listen:
    —————-
    – Peugoet 3008: Vores favorit pt.

– Citroen C4/C5

– Kia Sportage: Foreslået af Sturm

– Opel Grandland X: Kører ikke langt på literen, men den er dæleme flot

– Renault Kadjar: Pæn og næsten 16 km/L

– VW T-ROC: Måske for lille bagtil?

– Toyota C-HR

Frasorterede:
    Ford Kuga: Kun en Berlingo er grimmere. Kun 12,5 på literen (WLTP)
    Hyundai Kona: Ser ud til at have et lille bagagerum
    Mazda CX-5: Fandme flot, men kun 13,5 på literen (WLTP)
    Nissan Qashqai: Kører ikke langt på literen efter WLTP
    Peugeout 5008: For dyr
    Seat Ateca: Har klart et lille bagagerum
    Subaru: De tiltaler umiddelbart ikke min æstetiske sans. Måske er det noget for andre…

Familiv uden kemi? Tjek http://gronfamilie.dk/

• Dette indlæg blev ændret for 11 måneder siden af  Nickell. Årsag: Opdateret med forslag indtil #62
Viser 15 kommentarer - 46 til 60 (af 66 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

FedeJoergen
    Bruger
    548 indlæg

#42 Det er ekstremt let, du taster bare adressen ind hvor du skal hen, og så planlægger Tesla ruten for dig, der er abnormt mange superchargers mv., så Italien er intet problem:

Se kortet lidt nede på sitet her:
    https://www.tesla.com/da_DK/supercharger

Den planlægger også hvor mange procent du skal lade op på hvert stop, så du bruger mindst mulig tid…. man skal huske man kan lade en Model 3 op fra 0-80% på 20 minutter, så det er helt fint med de normale pauser man tager på vej ned mod Italien.

Canis_Lupus: "Troll-profil, smut hjem til din troll-farm i Rusland og hav et godt liv i din boble. Jeg er færdige med at spilde sekunderne på dig."

Lucky
    Bruger
    3.288 indlæg

#43 det gør den siden man kan købe en for 370.000 og du (som jeg også skrev) skal inkludere dine besparelser ved at køre El bil fremfor fossil bil

Ad nauseam

Lucky
    Bruger
    3.288 indlæg

#46 det var samme svar jeg ville have skrevet. Kører aldrig selv på bil ferie, men har mødt flere der har gjort det uden problemer. Kørt til syd spanien uden at have haft en krone op af lommen. Og kører desuden aldrig 500km uden en tissepause alligevel

Ad nauseam

TabascoPreben
    Bruger
    819 indlæg

#45 Den er også kun 2,5-3,5 gange over hans budget… Men nu vi er i gang så ville han nok blive gladere for en Mercedes-AMG GLE 63S 4MATIC coupé. Der er bedre plads til barnevognen end i GLC coupe og han kan komme hurtigere hjem og hente børn efter arbejde med den.

Noztra
    Bruger
    1.782 indlæg

#47 #48 Jeg elsker du får det til at lyde som om det er gratis at køre i en Tesla.

Betaler du ikke forsikring, service, værditab på en Tesla? Og er det strøm du lader gratis?

Så de faste udgifter til bil A (Tesla) og bil B (Benzin/Diesel) er vel de samme? Service, forsikring værditab?

Forskellen ligger vel i at du sparer noget, da det er “billigere” at “tanke” strøm kontra en benzin/diesel bil? Men rækkeviden er jo så også tilsvarende lavere på en Tesla, så du skal “tanke” oftere.

Hvad er billigst?

En bil der kører 500km på en opladning til 250kr?
    En bil der kører 1000km på en tankning til 500kr?

Men hvad koster det at lade en Tesla fra 0 til 100%, så kan man jo hurtigt finde ud af besparelsen.

Noztra
    Bruger
    1.782 indlæg

#49 Ikke så old school. Køb Mercedes nye el bil.

https://bilmagasinet.dk/mercedes/danske-priser-paa-mercedes-nye-elbil

FedeJoergen
    Bruger
    548 indlæg

#49 Hvad vrøvler du om? En Model 3 og en Model Y kan anskaffes fra ny for omkring hans budget.

Følg nu med tak.

#50 Du kan få et eon abo. til 599 kr./md. for frit forbrug af opladning til ens Tesla.

Snupper du en brugt Model S, så er der gratis strøm med til bilen i hele dens levetid fra alle superchargers, dvs. du kan køre rundt u/b.

Canis_Lupus: "Troll-profil, smut hjem til din troll-farm i Rusland og hav et godt liv i din boble. Jeg er færdige med at spilde sekunderne på dig."

TabascoPreben
    Bruger
    819 indlæg

#52 Jeg skrev til #45 der snakker om en MB GLC coupe. Men tilbage til Tesla. Han spørger efter en bil til 250-350k. Altså omkring 300k. Tesla Model3 til MINIMUM 376K plus ladestander, vinterdæk og options, altså 400k, vil jeg våge at påstå er skudt over budgettet. Lad os sige Teslaen vil koste ham 75k mere i indkøb. Hvor hurtigt kan det så tjene sig hjem?

600 kr for strøm/mdr er 7200 kr om året. De ICE biler han kigger på (f.eks. 3008) har nok et reelt forbrug på omkring 15 km/l. Han kører 10k km om året = 666 l. 666 l x 12 kr/l = 7992 kr. 800 kr sparet om året.

Grøn afgift er der nok 1000 kr/år at spare på, men sidst jeg kiggede var Model3 væsentligt dyrere at forsikre så vi kan være generøse og lade de to poster gå i nul.

Service ved jeg ikke. #52 vil nok mene det stort er gratis på en Tesla, men mon dog.

Afskrivning er svær at forudsige, men der står Teslaen nok stærkest. Det kan for begge self. Omgås ved at lease.

Jeg synes også at Model3 er mega fed, men det er en bil til 400k og OP spørger spørger efter en bil til 300k.

• Denne kommentar blev ændret for 11 måneder siden af  TabascoPreben.

Noztra
    Bruger
    1.782 indlæg

#52 Takker.

Men så er forskellen måske heller ikke så stor.

Hvis vi antager at alle faster udgifter er de samme (forsikring, afskrivning, service, etc)

Tesla 3 – 600kr mdr
    Min Polo kører ca. 16km/l og det er en benzin bil. Jeg bruger ca. 1200kr om måneden på brændstof. Er en forskel på 600kr om måneden.

Så man sparer da noget, men ikke vanvittigt meget. + at når jeg løber tør tager det mig 2min at tanke, i stedet for at vente 30min på at lade.

Jeg kan sagtens se fidusen i en el bil og tror også det er fremtiden. Men bare først når jeg kan lade den på samme tid som det tager at tanke min benzin og rækkeviden er det samme.

Oceandk
    Bruger
    28 indlæg

altså jeg ville vente nogle år med elbil hvis jeg skulle køre på bilferie.
    Ville ikke gide at skulle holde 30 min. pause hver 2. time.
    http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6057
    Men hvis trådstarteres behov kun er alm. “hjemmekørsel” med 10.000 km ville jeg helt klart kigge på den billigste model Tesla 3.

FedeJoergen
    Bruger
    548 indlæg

#55 Ahh jeg vil nu mene hvis man kører 3-400 km at det er godt med en pause på minimum 30 minutter… det gør vi selv.

Skal så lige tilføjes at når vi tager Merceren sydpå, så får den fandme også bare hvad den kan trække på autobahn, så man kommer pænt langt på 3 timer.

Men når man først har prøvet en Tesla Model 3 Performance (i kan booke en prøvetur på tesla.com) så er man solgt….. intet slår en elbil i oplevelse og man kan også argumentere for at det er nemmere at smide den i laderen når man rammer hjemmet end at skulle ud og tanke op flere gange om ugen når tankstationen ikke lige er på ens rute.

At man så skal holde lidt mere ind den ene gang om året man er på ferie hvis man tager bilen er helt ligegyldigt, en Model 3 kan snuppe 80% på 20 minutter, så det er intet problem i min optik.

Lucky
    Bruger
    3.288 indlæg

#54 jeg bruger langt mindre end 600 om måneden på at tanke min Tesla. Kører også kun 15.000 om året ca.
    Giver 1,2 kr på kWh, så en fuld tank koster reelt 100 kr. Lader dog aldrig fra Tom til fuld. Lader den om natten og bruger mindre tid på det selv end hvad det tager at lade min mobil.
    Det er en ny måde man skal tænke på med det meste og tiltaler mig heldigvis ret meget.
    Løber aldrig tør for kører aldrig mere end 500 km på en dag.
    Kun to gange har jeg været på øen og der har jeg også bare ladt op over natten til hjemturen.
    Og glad for den grønne ejer afgift på 330 halvårligt.

Men nu skal vi også snart høre fra tråd starter, ingen grund til el snak hvis han har købt en suv for længe siden 😁.

Ad nauseam

FedeJoergen
    Bruger
    548 indlæg

#57 True.

Jeg ville til hver en tid snuppe en elbil nu, brændstofbiler går imod deres endeligt inden længe og værditabet bliver bare åndsvagt jo dyrere bilen er fra start.

Oceandk
    Bruger
    28 indlæg

80% på 20 min… ja det begynder at blive interessant.

Jeg købte bil for 1 år siden nu, og tænkte det var lige tidligt nok med el bil.
    Så om 5-7 år når jeg skal have ny bil igen, bliver det nok EL bil.
    Og så lader de måske 100% på 5 min. og med en rækkevidde på 1000 km.

FedeJoergen
    Bruger
    548 indlæg

#59 Ja Elon smed lige en software update, der fik Porsches reklamefremstød med at deres var hurtigst til opladning til at blegne

Gør dig selv den tjeneste og book en prøvetur på tesla.com i en Model 3 Performance….. når du er færdig med turen vil alt der kører med brændstof føles som Fred Flintstone biler.

Viser 15 kommentarer - 46 til 60 (af 66 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.