Er du selvstændig indie game dev?
Daily Rush › Debat › Off-topic › Er du selvstændig indie game dev?
- Dette indlæg indeholder 14 kommentarer, har 13 deltagere og blev senest opdateret af
Festival_H for 2 år, 9 måneder siden.
-
ForfatterEmne
-
30/03/2018 kl. 11:31 #0
Møjn.
Udvikler med 15 års erfaring inden for business applications på windows platform og har leget med forskellige små spil projekter i fritiden lige så længe, men da min nuværende arbejds situation, inden for de næste 6 måneder, ændre sig, tænker jeg at prøve at gå indie game dev vejen.
Findes der sådan nogle type her på DR som man kunne spørge til råds?
Er der penge i lortet?
Hvor mange games skal der til for at skære den lige over?
IAP, Ads, Premium content?
Hvilke tools benytter du?
Unity ligger højt på min skala, men hvilke andre tools?Jeg er igang med at kigge YT igennem for netop denne type guides, men kunne være rart at snakke med en landsmand om det overhovedet er en mulighed at kunne komme til at tjene nok til at kunne overleve…
Og husk nu: densutterjoikksigselv.dk
-
ForfatterEmne
-
ForfatterKommentarer
-
30/03/2018 kl. 12:12 #1
Jeg er ikke ligefrem indie spil udvikler men min tanke er at hvis du skal have et succesfuldt indie spil så tror jeg ikke man bare kan starte ud i en micropayments model.
Som ny indie udvikler har du 100% brug for word of mouth metoden og hvis du går ind i det for at have et F2P/IAP tror jeg at det bliver svært for andre at sprede dit spil.
På den anden side kan jeg også forestille mig at hvis din indgangsvinkel er at tjene penge kan det også være et problem i sig selv.
De indie spil som virkelig har været succesfulde har været spil hvor personen nærmest har dyrket det som hobby, hvilket egentlig også har lidt med det forrige at gøre.
Hvis du laver spillet fordi du skal have mad på bordet så tror jeg det ikke giver dig den fornødne frihed til at lave et godt indie spil som andre vil købe. Hypotetisk eksempel kunne netop være at udgive spillet før det er præsenterbart eller tilføje ting som fx microtransactions fordi pengene bliver mere vigtigt end spillet.
I sidste ende handler det om markedsføring, og jeg tror markedet for indiespil som inkluderer microtransactions er rigeligt besat af en masse folk allerede.
30/03/2018 kl. 13:11 #2Tror den bedste start ville være et lille spil med en reklame et sted?
men jeg ved det ikke.
Min søn på 3 siger:
Hvis du skal lave et spil: Så skal det være den med skyderne og ræve. man skal være 2 og ha’ en kæle-ræv som man kan ridde på. og vores kat hedder spidermand.
http://www.reddit.com/r/random/
30/03/2018 kl. 13:27 #3Jeg støtter fuldt ud rådet fra knægten i #2. Det virker umiddelbart som den bedste måde at gå til det.
Bye with a warmly hugs
30/03/2018 kl. 13:35 #4Ville gerne men gør det ikke. Hatten af for dig hvis du tager springet.
Generelt er der vel to slags indie spil der kan tjenes penge på.
– De rigtig gode
– Gimmick spillene der sørger for at lukrere på aktuelle begivenheder/eller børns uvidenhed.Selvsagt er den første den fede kategori, men også langt sværere
30/03/2018 kl. 13:51 #5#2 Din søn har fat i den lange ende! I’d play the shit out of that.
Kill the headlights and put it in neutral!
30/03/2018 kl. 14:14 #6Hasrd du overvejet at snakke med event og branding bureauer om de ikke har et lille spil de skulle have lavet. Du kan sikkert gøre det billigere end de fleste lige her i starten. Så kommer der penge ind og du får en masse god erfaring.
Så kan du køre dine egen spil på side linien og se om ikke et af dem tager fat.
"It´s only a Game until you win"
30/03/2018 kl. 18:43 #7for mig er Steam klart har været det bedste platform, og stadig får lidt sjat den dag i dag.
Du kan prøve snakke med otakumaker sarl, som udgiver Steam spil, som gerne vil have store såvel som små spil.
for mobil platformen, så er iOS været det bedste system, men kan slet ikke sammenligne med Steam fra enten Android og iOS, pga der er for meget velligeholdelse fra begge mobilplatforme. Jeg er også disse dage faktisk ved at trække ud fra mobil markedet igen.
Måske har jeg været lidt heldige med Steam. Regn dog ikke med at du eventuelt kan leve med det, men det var/dog er en hoppy for mig.
Mine spil er dog alle lavet i Glbasic, og ikke en af de store engines.
30/03/2018 kl. 20:58 #8Jeg er ikke ligefrem Indie Dev, men har da lavet et par småspil på hobbyniveau. Og under alle omstændigheder er det svært at svare endegyldigt på de 3 første spørgsmål, da der er uendeligt mange faktorer der spiller ind.
Men det vigtigste er jo altid at dit spil er sjovt, så sørg for at bruge virkelig lang tid på core gameplay mechanics før du overhovedet begynder at tænke på indhold og assets. Gamefeel er og mega vigtigt. Du kan finde nogle videoer med Vlambeer-gutterne om det emne.
Jeg har selv arbejdet i GameMaker og dertil har jeg brugt diverse grafik og animationstools. Men tænker at Unity i hvert fald er et godt sted at starte. Men ellers download et par forskellige engines og find et hvor workflow passer bedst til dig.
The Profile Formerly Known As kring17a
31/03/2018 kl. 13:49 #9Tror det er hyper optimistisk at satse på at skifte sit job ud med et 1-mands spilfirma. For mig at se svare det lidt til at have været korsanger i 10 år, og så beslutte sig for at kvitte sit arbejde og satse på at skrive og producere sit eget album og leve af det. Jo, der er da en chance for at det virker og man bliver rig af skidtet, men også 99% chance for at det ikke bliver nogen success.
Hvis du kan leve uden indkomst et års tid, og du har ideen til dit drømmespil, så giv det da et skud, men ellers ville jeg enten prøve at finde et job i branchen og få erfaring den vej fra, eller holde det på hobby niveau indtil du faktisk føler du har erfaring og omdømme nok til at du kan udgive noget og leve af det.
31/03/2018 kl. 15:39 #10#2 Hvis jeres kat ikke hedder Spiderman, så synes jeg ærlig talt at din skarnsunge af en søn fortjener en tur over knæet.
31/03/2018 kl. 16:57 #11de spil jeg har lavet var også på hobby niveau og er enig her, om end især Genius Greedy Mouse var dog taget pænt imod. Det er ikke noget man kan tjene på alene, nej, men det var ej hellere ikke mening med det. Lige nu laver jeg da også diverse 8bit musik for tiden.
31/03/2018 kl. 17:46 #12Jeg så nedenstående video den anden dag, tænker det giver et indtryk af hvad der kræves. Han er dog ikke specielt imponeret over hans mobil konverteringer. Mens han tjener de fleste penge på andre typer portaler, som dog tager en stor del af indtjeningen.
01/04/2018 kl. 01:08 #1305/04/2018 kl. 15:09 #14Det er sandsynligvis upassende at poste en sådan tråds her og så gå A-WALL, men jeg har fulgt med og læst alle kommentar som de tikkede ind. Grundet stres og Unity træning har jeg endnu ikke haft mulighed for at kommenter på alle jeres fine kommentar.
#1 Jeg tænker at hvis spillet ellers er sjovt nok og F2P/IAP/Ads modellen blir implementeret på en måde så det ikke kommer ivejen for gameplay og fun at så kunne det jo stadig være muligt at spillet kunne spredes via word of mouth…
At man fx ikke er tvunget til at se reklamer, men at de er et tilvalg som udløser en bonus i form af gratis consumables af en art. Jeg tror det er muligt at gøre på en non intrusive måde.#2 Jeg har masser af ideer med skyderne og ræve og man skal være 2 og ha en kæle-ræv som man kan ride på og så også noget med en kat der hedder spiderman.
#4 Planen er i hvert fald at prøve. Jeg har 6 måneder opsigelse, men ved ikke helt præcis fra hvornår jeg vil kunne blive fritstillet så det er lidt usikkert lige nu. Arbejdsdagen blir dog brugt på at prøve små forskellige mekanikker i Unity (vi har ingen ledelse lige nu så vi laver bare det vi har lyst til). Jeg tænker at få lavet et godt mix af forskellige typer. Hvis jeg kan nå det!
#6 Ja, det har jeg overvejet, men mit problem lige nu er at jeg ikke har noget Unity/Spil erfaring på mit portfolie! Jeg er helt ny og ubeskrevet i den branche. Jeg vil bruge min opsigelse på at se om jeg kan få lavet noget spændende og lykkedes det ikke så kan det være jeg i det mindste har samlet nogle prototypes ind som jeg vil kunne vise overfor en evt. spil udvikler firma der søger folk. Der er sikkert også her mange om budet.
#7 Jeg tænker dog at gå den anden vej. At satse på den mobile platform. Mest fordi små spil passer bedre til mobil og det gir Unity mig jo næsten ‘gratis’ uden at skulle tilpasse alt for meget til forskellige platforme. Jeg ønsker at prøve at se om jeg vil kunne leve af det. Det er sikkert usandsynligt, men prøves det skal det. Hvis ikke nu then when!
#8 Helt enig. Jeg sidder i øjeblikket slet ikke og laver ‘spil’. Sidder og leger med mine kollegaer (som også er blevet fyret) og prøver at kæmpe lidt om at lave mekanikker der føles sjove. Det er faktisk skide sjovt. Når vi så tester de forskellige prototypes for hinanden er der altid kommentar til noget der lige kan rettes for at gøre det sjovere. Vi er dog ikke altid enige om hvilke ændringer der skal til for at gøre de små prototypes mere sjove GameMaker har jeg prøver, men kunne ikke lige lide det script format de brugte og det føltes lidt træls generelt. Jeg har arbejdet med .Net i mange nu så derfor er Unity med C# Scripts et oplagt valg for mig. Plus jeg har leget med det on and off i mange år nu sådan meget på hobby basis så havde allerede lidt perifært kendskab til det inden fyringen.
#9 Enig, men valget er som sådan ikke mit. Vores afdeling i jylland blir nedlagt og jeg har ikke lyst til at flytte popæl så jeg er fyret. Som tidligere nævnt (efter 15 års tro tjeneste) har jeg 6 måneder opsigelse og tænker at det er en oplagt chance for i det mindste at prøve. Og går det ikke så må jeg tilbage i job køen og se om der er et job til mig et sted.
#12 Interessant video. Den ser jeg.
#13 Det ville jeg såmen også gerne, men har ikke noget Game Dev portfolie. Det vil jeg prøve at bruge de næste par måneder på at udbygge. Jeg vil i første omgang satse på mobil venlige spil fordi de bare er mindre, men vil ikke udelukke Steam og PC. Det vil tiden vise.
Tak til alle for jeres bund ærlige kommentar.
Og husk nu: densutterjoikksigselv.dk
-
ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























