fredag, april 19, 2019

Efterårets Intel CPU’er – især i7- 9700K vs i9-9900K

Daily Rush Debat Hardware Hardware Efterårets Intel CPU’er – især i7- 9700K vs i9-9900K

• Forfatter
    Emne

MiNo
    Bruger
    2.144 indlæg

Snart får vi nye Intel CPU’er, og jeg synes der er en del spændende at bide mærke i.

Dels sådan helt generelt hvordan Intel vil angribe AMD mht dels performance og dels pris/performance. Vi ved allerede en del, og noget af det jeg synes lyder mest spændende er med baggrund i den snak om HT (HyperThreading) vi tidligere har haft. Flere har jo argumenteret for, at set med rene ‘gaming’ briller, så kan man få mere performance uden HT – da det på sin vist sløver den maximale single core performance som mange spils performance / FPS afhænger af.

Selv har jeg valgt at kører med HT (pt på en 6700K) fordi så mange andre applikationer har glæde af flere tråde – samt den generelle ‘windows oplevelse’ er bedre med HT synes jeg.

anyways, tilbage til nyhederne. Ud over 9900K’eren som kommer med 8 kerner / 16 tråde så kommer der en lidt ‘sjov’ ting, nemlig 9700K med 8 kerner / 8 tråde. Uden at være 100% sikker, så mistænker jeg at den sidste her kan blive efterårets helt store vinder. Prissat en del lavere end 9900K og så med “8 rå tråde” uden noget HT. Da den samtidig kun er 0.1 GHZ fra storebror i boost, så skal der ikke meget OC til, før den er lige så hurtig OG samtidig ikke har HT. Hvis rygter om ‘solder’ også holder stik, så CPU’en virkeligt kan udnytte effektiv køling så kan det bliver et bæst af en CPU og måske endda i spil være bedre end 9900K!

For mig, er det stor forskel på 4 kerner og 8 kerne, og med 8 – ja så tror jeg er det ‘ok’ at sige farvel til HT. 8 kerner er ganske enkelt ‘nok’ og måske endda optimalt. Men det må test jo vise til den tid.

Ovenstående er skrevet med udgangspunkt i en ren ‘gaming PC’ som bruges til anden ‘let’ PC arbejde, ikke til “content creation” herunder capture/streaming. Til det sidst, og andet krævende, så tror jeg man bare skal gå direkte efter nogle flere cores, og gerne med HT. Tvivler egentligt på at intel kan hamle op med AMD på det punkt.

Intel ‘rygte’ specs herfra : https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/intel_s_9th_gen_8-core_s-series_cpus_will_be_soldered_-_report/1

i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

Viser 9 kommentarer - 46 til 54 (af 54 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Noztra
    Bruger
    1.542 indlæg

#45 Nej det er en ny HEDT CPU fra Intel. De er bare begyndt at bruge Xeon navnet der også.

Noztra
    Bruger
    1.542 indlæg

Så Intel’s nye “top” HEDT CPU i9-9990XE får 4C/8T mindre end den nuværende i9-9980XE, men bliver til gengæld hurtigere og får højere TDP.

Prisen bliver den samme på 2000$

https://www.anandtech.com/show/13804/intel-core-i9-9990xe-up-to-5-ghz-auction-only

Deadmeat
    Bruger
    6.088 indlæg

#47: 255 W TDP 😱 Intel er godt nok ved at vride 14 nm citronen til det allersidste. De første 10 nm CPU’er (til kommerciel brug) skulle komme i H1 i år. Bliver mega interessant at se, hvad de kan vride ud af den nye node. Vil ikke overraske mig, hvis de snildt slår TSMC’s 7 nm produkter (aka Ryzen 3).

"Whose kitty litter box did I just shit in?"

Noztra
    Bruger
    1.542 indlæg

#48 Var det ikke kun mobile CPU’s Intel sagde der skulle komme på 10nm i år? Og mener det var slut 2019 de snakkede at de skulle komme? Og igen der er jo så uden forsinkelser, som de allerede har oplevet en del af.

Men hvor alting er, så bliver det meget interessant at de hvad de kommer med.

Sven_Bent
    Bruger
    25.326 indlæg

Tillad mig som altid at vaere lidt anal her

da det på sin vist sløver den maximale single core performance som mange spils performance / FPS
    Udover maaske turbos boost skalering mindre op pga varmere core, saa er det ikke single core performance der dropper.
    men tildelingrn af cpu ressourcer der er problemet.
    naar et spils traade bliver delt til de rigtige cores er der ikke forskel paa at koere med og uden SMT.

Selv har jeg valgt at kører med HT (pt på en 6700K) fordi så mange andre applikationer har glæde af flere tråde – samt den generelle ‘windows oplevelse’ er bedre med HT synes jeg.
    Enhvet der slaa HT fra for at faa meere spil performance burde laere hvad affinity er.
    Det behover ikke vare et Enten eller scenario

Mit Project Mercury haandter dette ganske fint hvis man ikke gider at saette affinity manuelt for at undgaa SMT’esn traad konflikter

Tilgiv mig hvis der er bragt op foer i traaden

Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

MiNo
    Bruger
    2.144 indlæg

#50 Det er fint input – omend vi vel nemt kan blive enige om at 8 rene kerner oftest er hurtigere end 4 med HT? Og at HT under stort set alle omstændigheder er en god måde at få meget mere ud af de samme kerner?

Så er der bare det, at intel synes vi skal betale en del for HT … og så må man jo bare kikke på hvilken CPU der kan det man vil, og hvad den koster. Jeg synes jeg ramte rimeligt tæt på skiven, da stort set alle tests udråber 9700K som den optimale performance CPU.

i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

Sven_Bent
    Bruger
    25.326 indlæg

bare for at illstuer problemmet med SMT nar man er multithrade man ikek har nok tradde i software. (bemaerk her at jeg bruger order traad korrekt om software og ikke om logiske core’s)

Her er worst case for tildeling af 4 cpu tunge traade
    de gaa alle til de 4 foerste logsike cores som pege paa de samme to fysiske cores. derved at dine lakkre 4cores cpu med SMT reducer til kun en 2 core CPU med SMT

her er hvad der giver ordenligt performance
    alle traade er nu tildelt en fysisk core hver og du udnytter flere core/ressourcer
    det ksan man gore ved ente at slaa SMT fra ( daarlig loesning i min bog)
    eller blot justere affinty saa du kun rammer de logiske cores der passer med at isoler de fysiske cores bag dem

23% boost i battlerite paa et ryzen system
    https://www.reddit.com/r/BattleRite/comments/97vv24/serious_performance_boost_on_ryzen_with_project/

Jeg skal se om jeg kan finde min gamle SMT bencmarks

www.TechCenter.DK

Sven_Bent
    Bruger
    25.326 indlæg

Helt enig paa begge punkter
    SMT tilfeojer ikke extra ressorucer. det er blot en maade at udnytte dem bedre naar traade ikke kan holde en core fuld udnyttet.

det stammer tibalge fra 90;erne debat om branic chip imod speed demosn
    aka kompliere cpu’er som er mere intelligen og smart. eller simple cpu der kan koere hoej hastighed
    Brainiac er hvad vi har i dag

-cache
    for at holde dcpu tomsgangs tid paa ata i/o nede

• prefetching
      igen for at reducer cores vente tid paa dat proeve vi at have den naest stykke data fra
    • prediction
      hvis vi ikke ved hvilke data vi skal prefetche foerdder skal tages et valg foest . saa Gaetter vi ( en simple predictioner bruger kun 4 bits)

• og nu kommer saa SMT
      naar vi ikke lanegere kan fylde tom rum med data/instruktioner fra den angivne traad, saa har core’en nu en ekstra traad den kan arbejde paa.

saa det har vare en lang udvikling om at proeve at holde cores saa fulde som muligt

Personlgit syndesjeg det er tosse af Intel ikek blot at smide SMT paa alle cpu’er
    men saa laenge du har det store markedet kan de jo desvaare goere som de vil

www.TechCenter.DK

Sven_Bent
    Bruger
    25.326 indlæg

bare lige en list over nogle faa spil og deres antal fa cpu tunge traade
    + betyder blot at der er nogle smaa men ikek helt ubetydelig traade ogsaa

BF1 : 5
    Brink : 1+
    CS:GO : 2+2+2 4+
    Civ V : 4-5
    Doom 2016 (vulkan): >8
    Dungeon of the endless 3
    Heroes of the storm 2
    Killing Floor: 1-2
    League of Legends: 2
    Lords Of The Fallen: 4+
    Master of Orion : 3+
    Path of Exiled : 2
    Play Unknown Battleground :3
    Quake 3 Arena: 1+
    Skyrim SE: 1+
    UT2004: 2
    WarFrame: 3
    World of Warcraft: 1+
    XCOM 2008 demo: 3
    Wolfenstein new order: 4+

taet paa same antal cpu tunge traade som man har fysiske cores. Vil have det skidt med SMT

www.TechCenter.DK

Viser 9 kommentarer - 46 til 54 (af 54 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.