søndag, maj 19, 2019

Efterårets Intel CPU’er – især i7- 9700K vs i9-9900K

Daily Rush Debat Hardware Hardware Efterårets Intel CPU’er – især i7- 9700K vs i9-9900K

• Forfatter
    Emne

MiNo
    Bruger
    2.169 indlæg

Snart får vi nye Intel CPU’er, og jeg synes der er en del spændende at bide mærke i.

Dels sådan helt generelt hvordan Intel vil angribe AMD mht dels performance og dels pris/performance. Vi ved allerede en del, og noget af det jeg synes lyder mest spændende er med baggrund i den snak om HT (HyperThreading) vi tidligere har haft. Flere har jo argumenteret for, at set med rene ‘gaming’ briller, så kan man få mere performance uden HT – da det på sin vist sløver den maximale single core performance som mange spils performance / FPS afhænger af.

Selv har jeg valgt at kører med HT (pt på en 6700K) fordi så mange andre applikationer har glæde af flere tråde – samt den generelle ‘windows oplevelse’ er bedre med HT synes jeg.

anyways, tilbage til nyhederne. Ud over 9900K’eren som kommer med 8 kerner / 16 tråde så kommer der en lidt ‘sjov’ ting, nemlig 9700K med 8 kerner / 8 tråde. Uden at være 100% sikker, så mistænker jeg at den sidste her kan blive efterårets helt store vinder. Prissat en del lavere end 9900K og så med “8 rå tråde” uden noget HT. Da den samtidig kun er 0.1 GHZ fra storebror i boost, så skal der ikke meget OC til, før den er lige så hurtig OG samtidig ikke har HT. Hvis rygter om ‘solder’ også holder stik, så CPU’en virkeligt kan udnytte effektiv køling så kan det bliver et bæst af en CPU og måske endda i spil være bedre end 9900K!

For mig, er det stor forskel på 4 kerner og 8 kerne, og med 8 – ja så tror jeg er det ‘ok’ at sige farvel til HT. 8 kerner er ganske enkelt ‘nok’ og måske endda optimalt. Men det må test jo vise til den tid.

Ovenstående er skrevet med udgangspunkt i en ren ‘gaming PC’ som bruges til anden ‘let’ PC arbejde, ikke til “content creation” herunder capture/streaming. Til det sidst, og andet krævende, så tror jeg man bare skal gå direkte efter nogle flere cores, og gerne med HT. Tvivler egentligt på at intel kan hamle op med AMD på det punkt.

Intel ‘rygte’ specs herfra : https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/intel_s_9th_gen_8-core_s-series_cpus_will_be_soldered_-_report/1

i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

Viser 15 kommentarer - 31 til 45 (af 54 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

snowball42
    Bruger
    1.059 indlæg

Jeg må indrømme at jeg blev en smule skuffet over den nyeste aftapning. Jeg havde alligevel regnet med at Intel ville komme med noget mere power. Det er ikke det helt store skridt fra sidste generation, selv ikke når der kigges på i9.

Oh well, havde regnet med at det var på tide at opgradere, men nu tager jeg nok lige en generation mere inden der skal opgraderes.

For selvom min i7-2600k efterhånden er en del generationer bagefter, så klarer den det jo stadigvæk godt nok til at det ikke er kritisk at skulle opgradere.

Er der nogen der er hoppet på de nye cpu’er ?

Aben
    Bruger
    1.372 indlæg

Jeg havde planer om at opgradere denne generation, da jeg godt kunne tænke mig en octocore. Jeg har dog ombestemt mig, da jeg ikke kan retfærdiggøre de priser. Jeg tror, at jeg ender med at hoppe på AMD vognen for første gang nogensinde, når de releaser deres 7 nm arkitektur, selvom det nok kommer til at tage noget tid.

• Denne kommentar blev ændret for 6 måneder, 3 uger siden af  Aben.

Deadmeat
    Bruger
    6.141 indlæg

#30: point taken

#31: Er du ikke ved at være CPU begrænset i nogen spil med 2600k? Jeg kører selv med 3770k og den maxer jævnligt ud i f.eks.BFV.

#32: Vil tro at 7 nm Ryzen kunne lande allerede i H1 2019, men lad os nu se.

"Whose kitty litter box did I just shit in?"

Noztra
    Bruger
    1.582 indlæg

Meget fin video.

https://www.youtube.com/watch?v=kmAWqyHdebI

Så som default kører de fleste bundkort 9900K ude af spec, for at få 9900k til at køre med de specs Intel siger den har.

Intel dækker dog ikke hvis du kører din CPU ude at spec og du skal købe en OC forsikring for at få det dækket.

Anandtech har også lavet en artikel om det.

https://www.anandtech.com/show/13544/why-intel-processors-draw-more-power-than-expected-tdp-turbo

• Denne kommentar blev ændret for 6 måneder, 1 uge siden af  Noztra.

Deadmeat
    Bruger
    6.141 indlæg

#34: Det siger en del om, hvor pressede Intel faktisk er af AMD, når de laver sådan en stunt.

2019 bliver sandsynligvis et mareridtsår for dem. Så vidt jeg ved regner de først med at have deres 10 nm node for alvor klar i 2020. I mellemtiden er AMD godt på vej med Zen 2 på TSMC’s 7 nm node, der skulle svare nogenlunde i performance til Intels 10 nm.

AMD er netop begyndt at tage målbare bider af servermarkedet fra Intel med deres Epyc baseret på Zen 1. Det er tilsyneladende der hvor de store penge ligger. Så Epyc baseret på Zen 2 kan nok give de fleste Intel folk koldsved.

Noztra
    Bruger
    1.582 indlæg

#35 Helt enig. 2019 bliver for alvor året hvor AMD kommer til at presse Intel på server og (pro)consumer. Det globale server marked er på omkring 25 mia dollars. AMD har ca. 1-2% af det nu og de satser på omkring 25-30% hvilket vil betyde en KÆMPE gevinst for dem. AMD’s revenue for 2017 var på omkring 5 mia dollars. Hvis de tager 30% af server markedet svarer det til en værdi på 7,5 mia dollars, så er virkelig penge at hente der.

Deres nyeste aftale med AWS, må også være et horn i siden på Intel.

Man kan så håbe at nogle af alle de penge de laver på CPU’er, vil blive geninvesteret i deres GPU afdeling.

MiNo
    Bruger
    2.169 indlæg

#34 enig. Dog mangler jeg at forstå om det er nyt for 9xxx serien, eller om tidligere modeller også laver noget tilsvarende. Det sætter jo også lys på hvad det egentligt betyder, når producenterne sælger noget som ‘auto-overclocker’ – som jo betyder at køre uden for specs.

i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

Noztra
    Bruger
    1.582 indlæg

#37 Ifølge Anandtechs artikel er det noget de er startet på siden de kom med 6C CPU’er.

Gad vide hvordan man står stillet garanti mæssigt hvis ens CPU står af pga. Auto overclock på et bundkort?

Deadmeat
    Bruger
    6.141 indlæg

#38: Det kan sikkert blive noget juridisk rod, når Intels begrænsninger på garanti skal holdes op imod national lovgivning bl.a. i DK. Jeg håber vitterligt at den danske købelov beskytter os imod den slags narrestreger.

Så hvis man som ‘uvidende’ forbruger i god tro parrer en 9X00 CPU med et bundkort der automatisk overskrider grænserne, og CPU dør af det, så er vi forhåbentlig stadig dækket trods Intels forsøg på at undgå det, hvis jeg ellers forstår tingene rigtigt?

Noztra
    Bruger
    1.582 indlæg

#39 Ja pas? Intels undskyldning vil sikkert være et det er bundkort producentens skyld eller at du som forbruger burde have vidst at dit bundkort auto OC?

Ifølge Intels garanti regler er OC jo ikke dækket. Hvilket egentlig er spøjst når de sælger deres “K” som CPU’er som du kan overclocke.

MiNo
    Bruger
    2.169 indlæg

#40 De skulle få indbygget beskyttelse, på samme måde som der er på temperatur. Uden at være ekspert, så mener jeg at det er stort set umuligt at brænde nye CPUer af ved fejl på køler. Den mærker det selv, og drosler ned indtil temp er ok.

Noztra
    Bruger
    1.582 indlæg

Så kom første review af Intels I9 HEDT serie.

1000 dollar mere end lign Threadripper.

http://m.hardocp.com/article/2018/11/13/intel_core_i99980xe_vs_amd_ryzen_threadripper/1

Noztra
    Bruger
    1.582 indlæg

Intel skulle komme med en ny variant af deres 9xxx serie.

Så I9-9900KF, udover 9900K og 9900X. Det skal nok blive lidt forvirrende.

https://www.techpowerup.com/250185/intel-readies-kf-variants-of-key-9th-gen-core-desktop-skus

Noztra
    Bruger
    1.582 indlæg

TormDK
    Bruger
    14.392 indlæg

#44 Ny server CPU? Ser billigt nok ud

Viser 15 kommentarer - 31 til 45 (af 54 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.