tirsdag, august 4, 2020

DLC vs expansion

Daily Rush Debat Spil DLC vs expansion

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    G33ky
    Bruger
    133 indlæg
    Offline

    Jeg kan umuligt være den eneste som kan nikke genkendende til dette emne, jeg skriver om her, for gaming som vi ser de i dag, har ikke altid været så spammet med halve spil, som lappes sammen med betale dlc pakker.

    For man behøver ikke at gå så langt tilbage i tiden, får at huske at det var en færdig pakket løsning man betalt fuld pris for, når man købt et spil. Men skal jo ikke længere tilbage end da Playstation 2 regerere gaming i sofaen. Og hvad var hemmeligheden – Ingen internet på konsol, da internettet på det tidpunkt jo ikke var hvermands eje endnu.

    Gaming før Playstation 3, var jo en fornøjelse, da man købe jo et spil, og selv den gang kostede spillene jo 500 kr, og det man betalte for, var fulde spil og det var herligt, ikke en øre mere end hvad man havde givet for spillet. Det var som om, at spil udviklerne, lavede spillene fordi de havde det ønske om det, og ja mange udviklere gik da også ned, men mange fik succes.

    Men når man ser på PC gaming på den samme tid, var billedet jo det samme, da ikke alle have internet og det med multiplayer var det man kaldte 2-player ( i dag co-op / split screen), det var stadig som om, de udviklere havde ønsket om at skabe spil med en god historie og ønskede at fortælle gameren en rigtig god historie igennem et godt programmeret gameplay.

    For den gang sad programmørene og skrev spillene i maskinkode, og skulle programmere alt, og ikke som i dag, hvor man kan lave det hele i grafiske miljøer og se tingene. Men en ting jeg savner lidt i dag, når man snakker om spil, det er de der spil testere, som de forskellige udviklere havde den gang, hvor de havde nogen ansat til at crash test spil på det groveste, og så var der andre som testede noget andet.

    Det har man ikke i dag, for så ville der kunne blive udgivet så mange lorte spil som vå har i da, som bare crasher når man trykker på på start knappen. Det var noget jeg læste om i en platstation blad for mange år siden, kan ikke huske ved det hed med det skiftede navn til PSX kan jeg huske, og der var en artikel om hvordan et spilfirma levede deres spil og hvad de skulle igennem før man kunne stå med det i hænderne.

    Det var sgu interessant, for sådan laver man jo ikke spil i dag, det går så hurtigt i dag, at der jo ikke er tid til at ordentligt at teste spillene, som man gjorde den gang før internettet kom ind som redskab.

    Den gang måtte de gøre tingene ordentlig første gang, ellers mistede de penge ved næste salg, og anmeldelser og anbefalinger og den slags, gik jo fra mund til mund eller fra blad til blad, og så kunne de jo ikke tjene hvis de havde udgivet noget lort.

    Men sådan er det jo ikke i dag, for i dag kan de jo bare udsende en “day one” patch og så er alle glade. Hvis jeg ikke kan fatte er en mulighed på en konsol, da alle i hele verden jo har samme hardware, firmwire og så videre. Det bære jo præg af at de ikke lige har prøvet at smide det i en konsol inden de sætte spillet til salg. Dette kunne jo ikke ske før internettet kom til konsollerne, for så havde de gået falit ret hurtigt.

    Men på denne tid, var der ikke fremmedord som DLC, men tilgengæld var der noget som hed “expansion pack”, som kom i form af cd-rom (det samme som en CD), det bedste eksempel jeg kan komme i tanke om er Diablo 2, den kom med en expansion og det gjorde Warcraft 3 også, og forskel på DLC som vi kender det i dag og oldschool expansion er at expansion forlængede spillets historie, så det pustede nyt liv i spillet.

    For det tog jo godt 4 til 7 år at programmere et spil den gang, hvor der var ingen grafiske miljøer at arbejde i, så det tog lidt længere tid, end det samlebånd i var har i dag, så de var nød til at lave noget som kunne forlænge glæde ved spillet, længe nok til at de kunne programmere et spil mere.

    Men den gang var det lidt som om, de havde en helt anden filosofi end de har i dag, for i dag er det kun penge og penge, og så for det ikke skal være overladt til tilfældighederne, så lidt flere penge, og det kan kun gå for langsomt. Sådan var det ikke den gang, da ting tog tid, og man kunne ikke bare udsende en “hovsa patch” fordi de havde kvajet sig.

    Det jeg synes man savner i dag er at man går lidt tilbage til hvordan de lavede dette underholdende hårndværk, og lige tænkte lidt på, hvorfor man har udgivet dette spil, tjener det andet formål end at tjene penge? Og i det langt fleste tilfælge er svaret jo nej, det er kun penge.

    Hvad er der sket med de expansion pack, til spil, som forlængede historien? Der er i hvert fald ikke mange titler som kan bryste sig at have disse expansion. Skyrim ved jeg har et par stykker og Fallout 3 skulle have, men de spil er jo også fra et firma som er lidt oldschool efter min mening, de spytter ikke bare spil ud, og når de kommer med en titel, så kan den spilles i årevis hvis ikke længere.

    Men igen, så er der ikke så mange firmaer som bruger expansion packs længere. Tager man fx Call of Duty serien, som jo er en spil serie som udkommer hvert eneste år tæt på jul, og der er ingen expansion packs, som forlænger spillet på nogen måde. Der er map packs, som lige så godt kunne have været i spillet til at starte med, for der er jo nok ikke mange som køber disse map pack, for der er ikke ret tid man kommer til at spille på dem alligevel. Men i stedet for map packs, burde de jo nok bruge lidt mere tid på en singleplayer expansion pack, som forlængede historien, så den bliver bedre, for dem som ikke spiller multiplayer, da de jo har betalt lige så meget for spillet, og kun bliver spist af med nogle timers historie og så videre til multiplayer.

    Vi har spil med Battlefield som også bruger det jeg kalder DLC, meningsløst skrammel man betaler penge for. I Battlefield findes der også map pack, og i modsætning til Call of Duty, så når man jo noget for pengene, om mankan sige det sådan, da man jo for det første har større muliged for at spille på disse indkøbte maps og man har spiller længere tid af gangen. Men det er jo ingen expansion pack, da det jo ikke forlænger spillet som sådan, de laver bare det samme i nye omgivelser, så i princippet tilføjer de intet nyt til spillet.

    Men hvis de der imod have lavet en expansion pack til singleplayer delen, hvor de have forlænget historien, så man da i mindste have et par timer mere man kunne bruge, når man ikke spiller multiplayer.

    Jeg ved godt at DLC står for DownLoadble Content, men det er alt man downloader, og det ville en expansion pack jo også være hvis man downloaded den, men stadig er ville expansion være expansion, da den udvidede spillet med noget nyt.

    Det er derfor jeg er ved at hade alt det her med DLC, for inden for racing spil, hvor jeg for det meste færdes, så kan man jo nævne Forza Motorsport, som en af de spil som virkelig har taget det her med DLC til sig, for der er packs med biler, men det udvidder jo ikke spillets “career” ved at der kommer flere biler, når der ikke kommer flere baner ind i career delen, når man derved forlænger spillet.

    Og som jeg altid har sagt, hvad skal man med 500+ biler, hvis der kun er 30 baner. I modsætning til biler, så kræver de jo en tilladelse at have i spil, men med en racing bane, dem kan de jo selv skabe som de har lyst til, længe de ikke modifisere de originale baner. Men det er sjovt nok ikke det der sker med racing spil, der skabes ikke nye baner, og selv Gran Turismo får også hug her, for de har jo stort set altid selv haft deres egne baner, som de selv har skabt, og der er ikke kommet så meget nyt det første spil i serien.

    Hvorfor er det så svært at skabe baner som man kan tjene penge på? Når der generelt skabes så meget lige gyldigt DLC som folk tydeligvis gladeligt køber?

    Er jeg den eneste som savner expansion packs til stort set alle spil? For det er lidt som om, spil i dag, har en leve tid på 3 mdr eller mindre, og så er der ikke mere indhold i spillet, og så er det videre til næste titel.

    Men hvad er din holdning til det med DLC vs expansion pack?

Viser 2 kommentarer - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #16

    Nioxic
    Bruger
    17.814 indlæg
    Offline

    #13 ja det er præcis problemet med battlefield spillene har jeg hørt, hvor de udgiver en map pack til X antal dollars, og hvis man ikke har den så kan man ikke spille med sine venner, som har købt den…

    så ødelægger man hurtigt sin community..

    Det er bare endnu en grund til at jeg ikke har rørt et battlefield spil siden battlefield 1942 :b

    http://www.reddit.com/r/random/

    #17

    TormDK
    Bruger
    14.647 indlæg
    Offline

    #16 Ja, fordi det startede HELT SIKKERT tilbage i 1942.

    Stop trollin’ plx.

Viser 2 kommentarer - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.