lørdag, januar 23, 2021

disable VRM throthling paa AM3 bundkort

Daily Rush Debat Hardware Hardware disable VRM throthling paa AM3 bundkort

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Sven_Bent
    Bruger
    25.996 indlæg
    Offline

    Jeg har opgrader konens maskine fra an AM2 FMD FX5500 fake quad core til en AM3 Phenom II x6 1090T Real hex core CPU.

    Jeg lege med lidt overclocking og kan se cpu drosler ned til 8x multiplier (1600mhz) i ny og naeh under linpakc og prime95. det sker selv ved stock clocks.
    CPUcore temp peaker ved 45C
    Jeg tror mit bundkor throthler min cpu pga VRM. og ikke pga CPU temp.

    – Koeler virker ikke varm
    – koeler heatpipes virker ikke varm
    – koeler kontakt flade virker ikke varm
    – bagsiden af bundkort kabbinet pladen virker ikke varm.
    – bundkort vrms har ingen koeler plade og virker varme.

    Er der en metode til at slaa det skidt fra ?

    AMD Phenom II X6 1090T
    CoolerMaster V8 120mm tower cooler
    2×8 GB Crucial 1600-CL9 ram
    2×8 GB A-data 1600-CL11 ram
    Asus M4A785T-M bundkort https://www.asus.com/Motherboards/M4A785TM/

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

Viser 13 kommentarer - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Aben
    Bruger
    1.432 indlæg
    Offline

    Her er en, som virker til at have samme problem, dog ved lidt højere max temp fra CPU’en. Hans løsning var bedre køling til både CPU og MoBo: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2638487/cpu-throttle-problem.html

    #2

    NytNavn
    Bruger
    159 indlæg
    Offline

    Jeg har selv gamet meget på 1090t før jeg fik min nye pc, og et must have er dette program: http://coderbag.com/Programming-C/CPU-core-parking-manager Uden det er det umuligt at opretholde en stabil fps. Vigtig info hvis din kone vil bruge pc’en til gaming.

    #3

    Sven_Bent
    Bruger
    25.996 indlæg
    Offline

    #1
    Takker. Jeg tror ikke det er CPU koeling er er noget i vejen mned Colermaste V8 er temmelig beef.

    Men jeg tror jeg kigger paa at faa nogle smaa koeleplader til VRM delen og evt en stoerre en for chipsettet

    #2
    Jeg takker for info. jeg har et lidt skeptisk forhold til de disable powermanagemn tweaks der er ude paa nettet. men jeg kigger lige paa det nar jeg har loest VRM problemmet.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #4

    NytNavn
    Bruger
    159 indlæg
    Offline

    #4 Tro mig det er alt afgørende når det kommer til gaming på 1090t

    #5

    Sven_Bent
    Bruger
    25.996 indlæg
    Offline

    #$ kiggede lige litdt hurtigt paa programmet og jeg kan see det dne goer at at anedre min profeer hastighed i windows powermanangament. det beheover man ikke en third app for.

    Basis set slaa den bare CnQ eller SpeedStep fra more korrekt den aendre hvor meget CPU drosler ned.

    jeg tester det gerne lige paa dne 1090T men jeg har udfoert hundredevis af test med dette “Tweak” over bade intel og AMD maskiner og forskellen har altid vare indenfor maaleusikkerheden.
    Nogle gange giver det HDtune et boost paa 10% og det har givet lidt mere FPS i AMD CPU’er med ondie GFX

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #6

    NytNavn
    Bruger
    159 indlæg
    Offline

    #5 Det tekniske har jeg ikke styr på, men i spil som arma oplevede jeg at spillet gik fra at fryse hver femte minut til at køre flyende. I csgo blev fps’en stabil. Måske Placebo men jeg huskede det som om at programmet var af stor betydnng. Held og lykke med projektet

    #7

    Deadmeat
    Bruger
    7.627 indlæg
    Offline

    #6: Jeg installerede det i forbindelse med Star Citizen, som yder seriøs vold på CPU. Jeg er ikke helt overbevist om at det gav noget mærkbart i mit tilfælde. @sven_bent jeg er meget nysgerrig efter din vurdering af programmet, hvis du skulle få tid til at analysere det ved lejlighed er der evt. en vigtig forskel i fht, hvor mange fysiske kerner ens CPU har.

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #8

    Sven_Bent
    Bruger
    25.996 indlæg
    Offline

    #6
    Jeg takker lol men jeg har lige faaet et fuld size ATX bundkort til AM3 med vrm kooeling saa tror jeg skifter bundkort i stedet. nu skal konen saa bare have et fuld size kabinet *suk*

    mht til programmr har jeg ikke proevet det endu paa 1090T’eren og ikke checket om min mistanke om hvordan det virker er korrekt det var bare mistaneklgit at hvis jeg skiftede power profil fra balanced til high performance at slider skiftede lige saa.

    #6 jeg har allerede en dybdegaaende undersoegelse omkring balanced vs “high performance” jeg har dog ikke faaet taget mig sammen til at nedskrive resultatet

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #9

    Sven_Bent
    Bruger
    25.996 indlæg
    Offline

    #6
    Er du sikker paa det var det praecise program du brugte ?

    jeg laeste lidt op paa BF4 og i den forbindels bliver det anbefalet at slaa core parking fra. men det er ikke helt det samem som det linked program goer. det slaar speedstep fra.
    det kan have en indirekte samme effekt dog. jeg skal ikke kunne sige det uden at jeg har testet det.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #10

    NytNavn
    Bruger
    159 indlæg
    Offline

    #9 Ja det er det samme program jeg brugte da jeg kørte med 1090t. Prøv at test med programmet slået til og igen uden i battlefield 1 og se hvad det giver?

    #11

    Sven_Bent
    Bruger
    25.996 indlæg
    Offline

    #10
    jeg ejer ikke battlefield men jeg har teste ligned tweak (high performance power mode) over

    3dmark 2001se
    3dmark 2003
    3dmark 2005
    3dmark 2006
    PCmark 05
    PCmark 06
    Lame encoding
    Wprime
    Winrar
    7-zip
    DnetC OGR
    Dnetc RC5
    Cinebench
    Pov-ray
    Passmark
    Geekbench 3
    Novabench
    Quake3 demo1
    UT 2005 demo
    X2 rolling demo
    Streetfighter4 benchmark
    Residente evil 6 benchmark
    aliean vs predator benchmark
    FFXI heavenward benchmark
    PLA benchmark

    Crystaldiskmark
    AS-SSD
    HD-tune*
    Atto

    og der var intet i forskelle mellme at koere med balanced power og high performance power.
    * paa naer en smule boost i Hd tune ( i samtlige PC’ere testet. samme effekt kunne faa ved at holde cpu belastet med feks 7-zip. saa det er mget HD tune specifict eller en fejl i HD tune

    medmindre… at dette program ikke bare roder med speedsteeping/min max cpu hastighed. men ogsaa med core parking. det er en mulighed

    anyway jeg kom ind for at sige at jeg ihvertfald kan bekrafte problemet med coreparking i i7 930 under windows 7

    Starte cinebench med4 traade. jeg kunen se Core7 var parked.
    gave affinity til core 0 2 4 6 og det korte som den skulle med 50% af total cpu brug ( 8 logiscke cores)

    saa skifted jeg 6 ud med 7 og kunne se at windows stadigvaek holdte core7 i parked og cpu forbug faldt til 33% dvs kun de 3 af de 4 traade fik CPU tid.
    hvad fanden windows. Du skal sgu da ikke parke en core der har en traad koerede der kan suge 100% af hvad du kan give af cpu tid.

    saa coreparking er bestemt et problem.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #12

    Sven_Bent
    Bruger
    25.996 indlæg
    Offline

    Det sjvoe er at hvis jeg kore 7-zip med 1 traad. og smide dne over paa en parked core saa unparkes den og en anden parkes. her virker det fint

    men med 4 traade og jeg satter 1-2 af traadende over paa park cores forbliver de parked med dertil nedfald i performance.

    Ser ud til at jeg skal lave noget CPU park controll i {Project Mercury nar man sidde i fuld skaerm programmer

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #13

    Sven_Bent
    Bruger
    25.996 indlæg
    Offline

    #9 Saa fandt jeg ud af vores “uenighed”

    jeg maa have set noget forkert foerste gang jeg kiggede paa programmer for efter ldit emre test nu hvor jeg direkte kan se core parking. saa har programmer anti core parking effekt og derved ikke det samme som jeg har testet i #10 saa jo du har nok ret i at det hjaelper i BF4.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

Viser 13 kommentarer - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.